Nostres schreef :
Zoals KOKO hiervoor aangeeft is een kleine lader (met laadkarakteristiek) voor loodaccu’s (Conrad) een oplossing. Die werken echter alleen op normale netspanning.
Het laadvermogen van mijn Victron (25A) of de Alternator is natuurlijk veel te groot voor de noodaccu (12Ah)
Als ik de noodaccu zou verbinden met de service accu zou dat tijdens het laden een probleem geven voor de noodaccu (eenrichtingsverkeer richting noodaccu via diode). Zou er een mogelijkheid bestaan om die laadstroom te beperken in de verbinding van de service accu naar de noodaccu zodat de noodaccu ook wordt geladen? Heeft iemand hier een idee over.
Ik heb niet een idee hoe je dat werkend zou kunnen krijgen, maar het klinkt mij ingewikkeld in de oren. Met een ladertje op de walstroom hou je het accuutje gewoon vol, op hetzelfde moment als je Victron zou doen.
Kan je hem niet via de motor laden? Met een scheidingsdiode gaat het allemaal vanzelf en is die na het verlaten van de haven al weer helemaal gevuld.