Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: noodstroom voorziening

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 07:37 #351321

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
even een opmerking over het laden;
die kleine accu's kunnen niet altijd met "gewone"lader geladen worden
ik heb mijn 6V B&G dieptemeter, die op 4xAA werkte aangepast
werkt nu op zo'n gesloten accu 12V 10A met hier achter een gestabiliseerde 7806 transistor
de boordnet hoofdschakelaar stuurt een klein relais aan tussen accu en meter
mijn voltmeters zitten ook zo aangesloten , zodat ze niet altijd werken
deze accu moet met een NC lader geladen worden, anders gaat hij stuk

het is dus opletten hoe te laden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 10:41 #351383

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik vind het een uitstekend idee om een noodaccuutje te installeren. Ik heb recent een boek gelezen over boten die vergaan (niet zulke leuke kost) en wat je vaak ziet is dat in de echte noodsituatie de electriciteit uitvalt. De pompen kunnen dan (bijna) altijd nog met de hand, maar je kunt niet meer communiceren. Een klein accuutje, hoog geplaatst zodat bij lekkage deze lang droog blijft is dan een goed idee. Ik wil zelf ook iets dergelijks uithalen met slechts de marifoon+gps eraan. Dan kan je het heel lang volhouden!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 10:51 #351387

Wat zou je denken van een GPS op batterijen en een Hand Marifoon ?
Stuk simpeler als een extra bedrading naar de noodaccu met schakelaars en zorgen dat die noodaccu vol blijft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 10:56 #351389

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Die handmarifoon zit in de grabbag. Maar de hoofdmarifoon heeft veel meer bereik (veel hogere antenne en meer Watts) en gekoppeld met de gps kan je ook digitale noodoproepen inclusief positie doen.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 11:26 #351407

ergens in mijn achterhoofd zit het dat het zelfs verplicht is om een noodaccu voor de vhf op een hogere plaats te hebben(ik zou het ook willen doen)
of is dat alleen op griekse charterboten?

groeten
Frank
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 11:26 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 11:27 #351409

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Zoals KOKO hiervoor aangeeft is een kleine lader (met laadkarakteristiek) voor loodaccu’s (Conrad) een oplossing. Die werken echter alleen op normale netspanning.
Het laadvermogen van mijn Victron (25A) of de Alternator is natuurlijk veel te groot voor de noodaccu (12Ah)
Als ik de noodaccu zou verbinden met de service accu zou dat tijdens het laden een probleem geven voor de noodaccu (eenrichtingsverkeer richting noodaccu via diode). Zou er een mogelijkheid bestaan om die laadstroom te beperken in de verbinding van de service accu naar de noodaccu zodat de noodaccu ook wordt geladen? Heeft iemand hier een idee over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 11:39 #351413

snelem schreef :
en gekoppeld met de gps kan je ook digitale noodoproepen inclusief positie doen.

Groet Erik

Dat kan ook met een handmarifoon met DSC hoor. Die zijn er ook. www.georgekniest.nl/Catalogus/...arifoon/product.aspx
Of wat meer betaalbaar:
www.kokwatersport.nl/product/2...851-DSC-handmarifoon
Wat trouwens ook gaat als reserve voor de marifoon is een 12 of 13 Volt boormachineaccu.
Handig als je er nog en over hebt en de boormachine kapot is.
Alleen niet te lang zenden. :ohmy:

Ad
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 11:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 11:48 #351417

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Ardea schreef :
even een opmerking over het laden;
die kleine accu's kunnen niet altijd met "gewone"lader geladen worden
ik heb mijn 6V B&G dieptemeter, die op 4xAA werkte aangepast
werkt nu op zo'n gesloten accu 12V 10A met hier achter een gestabiliseerde 7806 transistor
de boordnet hoofdschakelaar stuurt een klein relais aan tussen accu en meter
mijn voltmeters zitten ook zo aangesloten , zodat ze niet altijd werken
deze accu moet met een NC lader geladen worden, anders gaat hij stuk

het is dus opletten hoe te laden
Ardea,
Realiseer je je dat je met een 7806 (= trouwens geen transistor) op een 12V accu zomaar de helft van het totale vermogen omzet in warmte? Een schakelende 12V->6V step-down voeding zou een betere oplossing zijn. Een 6V accu zou ook een optie zijn, je hebt dan 2x zoveel nuttig vermogen in dezelfde verpakking ten opzichte van wat je nu hebt.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 11:52 #351419

Ik sluit me meer aan bij Helios. KISS
Stel dat de serviceaccu's het begeven. Dan schakel je toch over op de startaccu? Of je maakt een accuschakelaar of je werkt met startkabels.

Een betere tip is de accu's op tijd vervangen als ze op zijn. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 11:57 #351421

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Een start station zag ik laatst voor € 39 en daar zit heeeel veel stroom in en zeer eenvoudig aan te sluiten dmv de startkabels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 12:08 #351423

Vind je eerder met de benaming starthulp of jumpstarter.
Dat zijn allemaal 15-25 Ah accu's.
Mooie is dat op de meesten ook een voltmetertje zit zodat je kunt zien of ze nog een beetje op pijl zijn.
Zoek er maar een uit:
www.google.nl/search?q=startst...503&biw=1280&bih=662
Die goedkope staat eglijk bovenaan!
Ad
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 12:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 13:22 #351438

H2O schreef :
Ardea schreef :
even een opmerking over het laden;
die kleine accu's kunnen niet altijd met "gewone"lader geladen worden
ik heb mijn 6V B&G dieptemeter, die op 4xAA werkte aangepast
werkt nu op zo'n gesloten accu 12V 10A met hier achter een gestabiliseerde 7806 transistor
de boordnet hoofdschakelaar stuurt een klein relais aan tussen accu en meter
mijn voltmeters zitten ook zo aangesloten , zodat ze niet altijd werken
deze accu moet met een NC lader geladen worden, anders gaat hij stuk

het is dus opletten hoe te laden
Ardea,
Realiseer je je dat je met een 7806 (= trouwens geen transistor) op een 12V accu zomaar de helft van het totale vermogen omzet in warmte? Een schakelende 12V->6V step-down voeding zou een betere oplossing zijn. Een 6V accu zou ook een optie zijn, je hebt dan 2x zoveel nuttig vermogen in dezelfde verpakking ten opzichte van wat je nu hebt.

Jeroen.

En het extra relais verbruikt ook aardig wat hoor
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 14:33 #351464

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
de B&G dieptemeter werk zo al jaren ,altijd presies 6V dus een zuivere werking
hoef de accu maar 1x p/j te laden
de relais zijn heel klein en vallen af bij hoofdschakelaar uit
ik ben er zo heel tevreden mee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: noodstroom voorziening 28 dec 2012 20:33 #351579

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Nostres schreef :
Zoals KOKO hiervoor aangeeft is een kleine lader (met laadkarakteristiek) voor loodaccu’s (Conrad) een oplossing. Die werken echter alleen op normale netspanning.
Het laadvermogen van mijn Victron (25A) of de Alternator is natuurlijk veel te groot voor de noodaccu (12Ah)
Als ik de noodaccu zou verbinden met de service accu zou dat tijdens het laden een probleem geven voor de noodaccu (eenrichtingsverkeer richting noodaccu via diode). Zou er een mogelijkheid bestaan om die laadstroom te beperken in de verbinding van de service accu naar de noodaccu zodat de noodaccu ook wordt geladen? Heeft iemand hier een idee over.

Ik heb niet een idee hoe je dat werkend zou kunnen krijgen, maar het klinkt mij ingewikkeld in de oren. Met een ladertje op de walstroom hou je het accuutje gewoon vol, op hetzelfde moment als je Victron zou doen.

Kan je hem niet via de motor laden? Met een scheidingsdiode gaat het allemaal vanzelf en is die na het verlaten van de haven al weer helemaal gevuld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl