Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Probleem tijdens installatie diodebrug

Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 08:23 #280243

Afgelopen weekend heb ik (geprobeerd ;-)) een diodebrug op mijn elektrisch systeem te installeren. Dit om de accu’s beide door de dynamo te laten laden. Het is een redelijk eenvoudig systeem wat makkelijk aan te sluiten is. Ik heb alles volgens handleiding aangesloten, maar het resultaat is dat ik geen stroom op mijn contactslot heb en dus de motor niet kan starten. M.i. zijn er 2 mogelijke oorzaken:

- de + aansluiting van de dynamo dient op de ‘input’ aansluiting van de diodebrug aangesloten te worden. Opzich niets bijzonders, echter kan ik bij mijn motor niet een separate laadstroom kabel vinden. Als ik het elektrisch schema van mijn motor bekijk, dan lijkt het alsof de laadstroomkabel van de dynamo uiteindelijk overloopt in de (dikkere) kabel van accu naar startmotor. Wat ik zodoende heb gedaan is gewoon de kabel van de startmotor die normaal op de accu zit, op de diode geïnstalleerd.

- volgens de handleiding dient er een extra kabeltje aangesloten te worden indien de dynamo direct op de accu zit aangesloten (dit is het geval). Indien we dit niet doen, zal de motor niet starten (dat is ook het probleem). Het betreft een kabel van een speciale ‘energize’ aansluiting op de diode, naar aansluiting 61 op de motor (contactslot). Dit heb ik geprobeerd, echter zonder resultaat. Dat komt waarschijnlijk omdat ik niet de juiste 61 gevonden krijg. Op de dynamo zelf kan ik hem niet vinden (zit diep weggestopt en alle kabels vanuit de dynamo verdwijnen direct in een kabelboom. Ik kan er ook erg lastig bij omdat de motor zeer krap is ingebouwd). Dus heb ik geprobeerd hem aan te sluiten op de 61 in het contactslot. Dit heeft echter geen effect; d.w.z. de motor en contactslot doen nog steeds niks.

Kent iemand dit probleem of maak ik een structurele (denk)fout waardoor het niet werkt?

Link naar installatieblad

Alle tips en advies zijn welkom, alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 08:39 #280244

Tja dat is een bekend probleem ( voor mij tenminste).
Punt is dat normaliter er een laadstroomdraad van de alternator naar de startmotor loopt en dat dus de laadstroom via de dikke kabel waar bij het starten ook de startstromm door gaat ( de andere kant op) de startaccu oplaad of meerdere paralleleschakelde accus.
Zet je nu een diodebrug in de laadstroomdraad naar de verdeler dan is dus de verbinding van de dynamo naar de accu via de startmotor verdwenen. Dat moet ook anders wordt de diodeverdeler voor de startaccu gebypassed.
Echter nu krijgt inderdaad je startslot geen stroom meer als die tenminste normaal komt van de aansluiting op de alternator ( was bij mij niet zo). Echter daar staat als de motor stop staat nu geen spanning meer op omdat de laadstroomdraad tussen alternator en startmotor verwijderd moet worden en op de splitter aangesloten.En door een diodebrug loopt nu eenmaal de stroom maar één kant op. ;)
Dit betekent dat je de draad die naar het startslot gaat nu aan moet sluiten op de + van de startmotor die via de dikke startkabel op de startaccu blijft aangesloten of gewoon rechtstreeks op de accu.Wel even kijken of er dan nog een zekering in zit ( zie electrisch schema van je motor).
Tja , klinkt allemaal nogal ingewikkeld maar als je bijgevoegd verhaaltje leest begrijp je het hopelijk wel.Dat is wel voor een vetus scheidingsdiode maar het principe is hetzelfde.
www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf
Als het goed is staat dat trouwens ook in de gebruiksaanwijzing van jouw splitter.
Trouwens , heb je een verliesvrije of verliesarme "diodebrug" gekocht?
Zo niet dan krijgen je accu's nu minder Voltage door het spanningsverlies van de dioden en worden ze niet meer meer geheel opgeladen! Dan moet de alternator worden aangepst.

Eventueel kun je ook eeens aangeven om welke motor het gaat en liefst een kopie van het electrisch schema in een volgende post zetten.

Ad
Laatst bewerkt: 25 apr 2012 08:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 08:39 #280245

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
In de bedrading van de motor moet de verbinding tussen dynamo B+ en de rest van de motor los genomen worden. Dan stuit je B+ van de dynamo aan zoals op het schema en de + van de motor (dikke kabel) blijft rechtstreeks naar de start accu gaan. Mocht je ook zonne cellen hebben dan is de optiona energize input nodig en kan die niet weg gelaten worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 08:41 #280246

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
In de tijd dat ik een antwoord maakte waren al 2 antwoorden terug.
Word je dab geholpen of niet

In ieder geval de kabel van de start motor weer terug zetten.
Alles weer zo terug brengen dat er weer spanning op het contact slot staat en de motor kan starten.
Daarna ga je op de dynamo de B+ zoeken en sluit je aan volgens tekening
Daarna de D+ en volgens tekening aansluiten.
Hierna na het contact slot een ader naar het diode blok energize, dus niet voor het contact slot waar continu spanning op staat.
Nu nog de centrale min van de accu een ader naar ground diodeblok.



Wat je nu gedaan heb is de 12 volt + direct van de accu op het diodeblok gezet en de start motor heeft geen spanning meer.
Immers de 12 volt kabel naar de startmotor gaat ook naar de dynamo en er zit ergens een aftakking naar het schakel paneel, die is dus ook spanning loos.
Laatst bewerkt: 25 apr 2012 08:42 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 09:40 #280256

Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat ik al heel wat wijzer ben :)

In de bijlage zit nog het elektrisch schema van het contactslot cq. motor. Het gaat om een Vetus M2C5. De diodebrug is een Victron FET (dwz verliesarm).


Bijlage:

Bestandsnaam: vetus_bedi...el30.pdf
Bestandsgrootte:115 KB
Laatst bewerkt: 25 apr 2012 09:41 door lfwjansen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 10:24 #280265

Aha dan bof je. Die heb ik ook!
Ik zal eens het Vetus schema aanpassen en dan hier plaatsen.
Ad
Laatst bewerkt: 25 apr 2012 10:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 10:59 #280280

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Mogelijk is ook een oplossing om contact A1 van het motor paneel los te nemen van de verbinding met de motor en met een zekering te verbinden met de plus van de accu. En van A2 af te takken naar de energize van de FET brug. Wel documenteren wat je doet. Het is heel ongebruikelijk om het zo te doen en later ben je misschien vergeten hoe het zat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 11:00 #280282

Super bedankt!!

De blauwe draad is dus de 'energize' aansluiting? Die komt dus direct op de B+ aansluiting? Is dat eigenlijk niet hetzelfde als hem direct op de startaccu aansluiten? Het gaat er eigenlijk om dat er spanning op staat zodra je de motor wilt starten. D.w.z. als ik de accuschakelaar omzet dan wil ik de motor starten dus... of is dat te simpel gedacht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 11:15 #280288

Bij de Vetus is het eigenlijk erg makkelijk omdat normaliter de spanningstoevoer naar het contactslot(bedoel je dat met energize?) ook al direct van de startaccu komt , daar komt dus niets nieuws voor in de plaats. Je hoeft dus alleen de rode draad te verwijderen en een nieuwe(blauwe) draad van de B+ naar de splitter te leggen.
Die blauwe draad zorgt dus allen voor de laadstroom naar de diodesplitter en verder naar de accu's.
De rest is simpel.
Bij andere merken motoren zit het vaak anders.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 11:40 #280294

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Zoals Ad het aangeeft hoor je het eigenlijk te doen.
Als je er echter niet in slaagt de rode draad te onderbreken kun je mijn methode proberen. Dit is een geheel andere aanpak. Hierbij maak je gebruik van de energize aansluiting op de FET brug. Als hier namelijk een positieve spanning op komt zal de FET voor de startaccu gaan geleiden, waardoor je motor van stroom wordt voorzien. In feite vervalt daarmee de automatische functie van je diodebrug en stuur je hem wat betreft de startaccu handmatig via het contact slot aan. Als ze bij Victron het ding goed gemaakt hebben, dan is ook alleen maar de FET van de startaccu geleidend. Dit kun je later controleren.

Als ik aan boord ben kan ik het even voor je controleren. Ik heb het zelfde victron ding. Maar dan moet je wachten tot na het weekeinde.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 11:44 #280295

Ik denk dat de methode van Ad lastig is omdat ik de draad lastig kan onderbreken (alles verdwijnt in een kabelboom waar ik echt heel lastig bij kan, de motorruimte van een Marieholm IF is smaller dan een doodskist en ik kan er alleen van boven en aan de voorzijde bij).

In ieder geval nogmaals bedankt voor de reacties, ik ga de zaak komend weekeind eerst eens observeren en alles nog eens goed in kaart brengen.

Elektro is niet bepaald mijn specialiteit maar je moet ergens beginnen toch ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 12:08 #280301

Ik denk dat je mij en mijn schema niet begrijpt. Het enige draadje dat weg moet zit tussen de alternator en de startmotor.En dat is inderdaad een klein deel van de bestaande draad op het schema waarvan inderdaad een deel (maar niet het te verwijderen deel) in de kabelboom zit.Het rode deel ligt helemaal vrij en loopt rechtstreeks van de B+ op de alternator naar de startmotor.Dus niet zoals op het schema via allerlei knooppunten! Langte ca. 30-40 cm.
Aan de kabelboom hoef je echt niets te doen hoor.
Kan best zijn dat ik het rode stuk iets te lang heb getekend maar dat komt omdat het schema ook echt een schema is. In werkelijkheid zitten de knooppunten niet helemaal hetzelfde in werkelijkheid.
Er moet ook alleen een nieuwe laadstroomdraad van de alternator naar de diodesplitter.
Ook dat heeft met de kabelboom niets te maken.
dat kun je trouwens ook wel op het schema zien want alleen wat in het midden onderbroken is ( daar zitten de stekkers van de kabelboom) zit in de kabelboom. En zoals je op mijn schema ziet ebeurt daar niets.
Zou ook erg raar zijn wnt bij mij was het erg simpel en ik heb precies dezelfde motor.
Ad
Laatst bewerkt: 25 apr 2012 12:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 13:31 #280326

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Na even de gegevens van de mosfet "diode" brug bekeken te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn methode niet gaat werken. De startstroom zal dan over door de "diodes" gaan lopen. Hier kunnen ze niet tegen ! De enige juiste manier is toch die van Ad. De B+ van de dynamo los nemen en een nieuwe draad van de dynamo naar de diode brug installeren een de oude dikke startkabel direct aan de startaccu aansluiten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 13:42 #280327

Ok, nu is alles duidelijk! Ik ga dit zaterdag proberen en houd jullie op de hoogte of het gelukt is.

Ik waardeer jullie input, thanks! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 14:45 #280345

3Noreen schreef :
Na even de gegevens van de mosfet "diode" brug bekeken te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn methode niet gaat werken. De startstroom zal dan over door de "diodes" gaan lopen. Hier kunnen ze niet tegen ! De enige juiste manier is toch die van Ad. De B+ van de dynamo los nemen en een nieuwe draad van de dynamo naar de diode brug installeren een de oude dikke startkabel direct aan de startaccu aansluiten.

Los van het feit dat je mij gelijk geeft waarvoor mijn dank() vraag ik me toch af hoe je überhaupt de startstroom door de diodesplitter wilde laten lopen , zelfs als die er tegen zou kunnen.
De stroom gaat tenslotte per definitie alleen van de alternator naar de accu's via de diodesplitter en kan uiteraard niet de andere kant op. De startmotor kabel zit dus altijd aan de accukant van de spltter , in principe direct op de accu of op de accuschakelaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 15:03 #280351

Wat ik me nu nog af vraag is hoe dik de draad moet zijn van de alternator naar de diodebrug. Omdat de afstand van de alternator naar de startmotor relatief kort is kan ik me voorstellen dat deze bestaande draad (die ik dus moet verwijderen) relatief dun is. Maar nu moet hij een paar meter verder, dus dikker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 25 apr 2012 17:22 #280408

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
marieholm_if schreef :
Wat ik me nu nog af vraag is hoe dik de draad moet zijn van de alternator naar de diodebrug. Omdat de afstand van de alternator naar de startmotor relatief kort is kan ik me voorstellen dat deze bestaande draad (die ik dus moet verwijderen) relatief dun is. Maar nu moet hij een paar meter verder, dus dikker?

Hoeveel stroom kan de dynamo laden?

iets van 16mm2 lijkt me praktisch gezien wel voldoende.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 26 apr 2012 02:42 #280467

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
YELLOW BOAT schreef :
en kan uiteraard niet de andere kant op.

Bij een Victron FET kan de stroom dus wél de andere kant op als de energize aansluiting bekrachtigd wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 26 apr 2012 04:07 #280472

Dat dacht ik inderdaad ook, echter de diode kan dan wel tijdelijk opgeheven worden, maar dan moet de + aansluiting voor die energize stekker wel direct op de accu (met schakelaar dan...) worden aangesloten. In de handleiding staat: aansluiten op contactslot (61), maar als het contactslot op de dynamo zit (met de wetenschap dat we de kabel tussen startmotor en dynamo volgens Ad zijn beschrijving gaan verwijderen) komt er evengoed geen spanning op te staan wanneer je de sleutel omdraait.

Ik moet er eerst achter zien te komen of mijn contactslot inderdaad op mijn dynamo zit. Zo ja, dan moet er bovenop de oplossing van Ad, ook nog een draad getrokken worden van de + op de startmotor naar de 61 op de dynamo. Anders krijgt mijn contactslot sowieso geen stroom...

Ik ben benieuwd hoe dit bij Ad zelf is? Hij heeft dezelfde motor begreep ik. Hoe krijg jouw contactslot stroom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 26 apr 2012 04:33 #280475

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Het idee is dat het contact slot van de direct op de accu aangesloten start kabel van stroom wordt voorzien.

Je hoeft de draad van dynamo naar startmotor niet helemaal weg te halen. Alleen los te nemen van de dynamo er een krimp kous over de kabel schoen te zetten en even vast te zetten zodat hij nergens tegenaan kan schavielen.

De energize aansluiting zou je niet nodig moeten hebben.
Deze heb je alleen nodig als
A. de dynamo om te beginnen met laden zelf eerst op de b+ stroom nodig heeft. Dit is bij jou niet. De dynamo krijgt zijn start spanning via het laatstroom lampje.
B. Je hebt zonne panelen of een windmolen. Dan kan de laadspanning van de panelen of molen hoger zijn dan de spanning die de dynamo afgeeft. Dan zal de Victron FET de dynamo loskoppelen terwijl die wel degelijk draait. Over het algemeen houden dynamo's hier niet van.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 26 apr 2012 06:05 #280486

marieholm_if schreef :
Dat dacht ik inderdaad ook, echter de diode kan dan wel tijdelijk opgeheven worden, maar dan moet de + aansluiting voor die energize stekker wel direct op de accu (met schakelaar dan...) worden aangesloten. In de handleiding staat: aansluiten op contactslot (61), maar als het contactslot op de dynamo zit (met de wetenschap dat we de kabel tussen startmotor en dynamo volgens Ad zijn beschrijving gaan verwijderen) komt er evengoed geen spanning op te staan wanneer je de sleutel omdraait.

Ik moet er eerst achter zien te komen of mijn contactslot inderdaad op mijn dynamo zit. Zo ja, dan moet er bovenop de oplossing van Ad, ook nog een draad getrokken worden van de + op de startmotor naar de 61 op de dynamo. Anders krijgt mijn contactslot sowieso geen stroom...

Ik ben benieuwd hoe dit bij Ad zelf is? Hij heeft dezelfde motor begreep ik. Hoe krijg jouw contactslot stroom?

Zie het schema eerder in dit draadje. Bij de Vetus motoren is het contactslot , samen met het gloeirelais en het startrelais via een zekering rechstreeks aangesloten op de (start)accu. Dat blijft dus gewoon zitten en kan dus eigenlijk geen problemen opleveren.
Wel kan natuurlijk de zekering defect zijn! Dat zou alles kunnen verklaren.Ik meen dat die zekering zit in het zwarte kastje achter op de motor.
Zie schema zonder en met diodesplitter.
www.zeilersforum.nl/media/kune...dieningspaneel30.pdf
en
www.zeilersforum.nl/media/kune...ding2_2012-04-25.jpg
Ad
Laatst bewerkt: 26 apr 2012 06:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 27 apr 2012 03:58 #280764

Top, ik snap het (eindelijk) helemaal!

Nu komt de laatste uitdaging en dat is het vinden van de B+ aansluiting op de dynamo. Aangezien ik de achterzijde van de dynamo niet kan zien en er niet makkelijk bij kan, had ik afgelopen weekend met mijn telefoon een foto geprobeerd te maken van de achterkant van de dynamo. Het zal er waarschijnlijk gewoon op staan maar dat kan ik dus met geen mogelijkheid zien.

Zie bijlage in de foto. Ik ben benieuwd of Ad zo herkent welke aansluiting het is (die met het gele kabelschoentje?) omdat je dezelfde motor hebt...


Laatst bewerkt: 27 apr 2012 04:01 door lfwjansen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 27 apr 2012 05:21 #280781

Klopt helemaal!Dat is de B+ aansluiting.
Op bijgaande foto Alt1 kun je de huidige constructie zien op de alternator. Er zitten bij mij 2 rode draden op de B+ want ik heb 2*6mm2 gebruikt als laadstroomdraad. (Anders kan ik de gewone kabelschoenen niet persen).
Op foto Alt 2 zie je de alternator en de startmotor. De gestippelde rode lijn geeft aan hoe de laadstroomdraad origineel liep.
Ad

Laatst bewerkt: 27 apr 2012 06:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 27 apr 2012 08:27 #280848

Kijk dat is nog eens hulp, nu gaat het zeker lukken.

Heel erg bedankt voor alle toelichting (van iedereen hier) !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem tijdens installatie diodebrug 01 mei 2012 06:35 #281632

Afgelopen weekend aan boord de zaak aangesloten zoals door jullie aanbevolen. Sleutel erin, omdraaien, starten, lopen, laden. Top! :lol:

Nogmaals bedankt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl