Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schakelschema 12v

Schakelschema 12v 27 apr 2012 16:44 #280951

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Ik ben begonnen om een schakelschema te maken voor het 12v net op de Kelt 620, want er was nog geen 12v aanwezig.

De grijze balkjes moeten de massastrips voorstellen.
Daarnaast zal op de eerste schakelaar (van links gezien) de navigatieverlichting komen, op de tweede schakelaar het toplicht, op de derde schakelaar de kajuitverlichting en de rest spreekt voor zich.

Is het mogelijk om op de + verzamelstrip die voor alle gebruikers zit een omvormer aan te sluiten, zodat ik gebruik kan maken van 230 volt.
Ik wil dan de schakelaar van de accu uitzetten en de schakelaar van de 230 volt aanzetten. Zoals hieronder te zien.



Graag hoor ik jullie (constructieve) opmerkingen over het schakelschema.

Gr. Jeroen
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 27 apr 2012 17:03 door kelt_620.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 27 apr 2012 17:31 #280967

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
normaal wordt de term 'omvormer' gebruikt voor iets dat van 12V DC weer 230V AC maakt.....
Maar dat bedoel jij er niet mee, zo te zien.
Als je wel 12V wil maken van 230V (da's logischer) dan is het het mooiste om dat via een acculader te doen; dan hoeft je niets om te schakelen en blijft ook nog je accu vol.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 27 apr 2012 18:11 #280982

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
euh, dus je maakt van 230v naar 12v en weer terug naar 230v ?
Ik zou eerder een schakeling maken waarbij je walstroom direct 230 op de gewenste plekken heb en zonder walstroom loopt die via je omvormer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 27 apr 2012 18:35 #280984

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
@Capolavoro: Het is inderdaad een goed idee om een acculader op de accu aan te sluiten.

@Toxiq: Ik wil dmv de omvormer van 230 volt naar 12 volt. Het is dus de bedoeling om het 12 volt boordnet ook werkbaar te maken met een stroom van 230 volt. Ik wil van de 230 volt dus 12 volt maken.

Gr. Jeroen
Laatst bewerkt: 27 apr 2012 18:36 door kelt_620.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 27 apr 2012 19:35 #280991

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
jccoenen schreef :
@Capolavoro: Het is inderdaad een goed idee om een acculader op de accu aan te sluiten.

@Toxiq: Ik wil dmv de omvormer van 230 volt naar 12 volt. Het is dus de bedoeling om het 12 volt boordnet ook werkbaar te maken met een stroom van 230 volt. Ik wil van de 230 volt dus 12 volt maken.

Gr. Jeroen


een acculader dus
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 27 apr 2012 19:41 #280992

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nee, gewoon een 12 V voeding. Dat is wat anders dan een apparaat dat een gecontroleerde/aangepaste laadspanning van bijna 14 Volt geeft.

En de term "omvormer" wordt daar (230>12V) ook wel voor gebruikt, terwijl er voor 12>230V ook wel de term "inverter" wordt gebruikt.

Het blijft zo altijd een beetje verwarrend, maar met een beetje communiceren komen we er wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 27 apr 2012 19:41 #280993

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
ah zo, verkeerd gelezen dus, ik dacht al....
Tja, dan is een acculader voldoende.
Ik heb zelf een CTEK, die heeft ook een SUPPLY modus, dat is speciaal bedoeld als je je lader wil gebruiken om direct weer 12v uit je accu's te slurpen en dat werkt prima op een kelt800, dus zal het op een kelt620 ook goed werken ;-)
Laatst bewerkt: 27 apr 2012 19:43 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 28 apr 2012 05:14 #281006

je moet je accu zien als voeding voor je boot.
De 230 volt acculader, net als eventueel een zonnecel of een windgenerator zijn allemaal apparaten om je accu op te laden.
Het opladen moet volgens echter wel geregeld worden.
Daarom kan je niet een 12 volt voeding op de accu aansluiten. Je hebt dan kans op overladen, met alle gevaren van dien.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 28 apr 2012 05:19 #281007

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Daarom is zo een CTEK acculader ideaal, die heeft een supplymodus die daar juist voor bedoeld en je accu's niet overlaadt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 28 apr 2012 05:38 #281014

Net schema.
Maar allereerst is het onzin dat een 12 volt voeding ( als die er al zouden zijn voor dit doel) de accu kan overladen.
Een volle accu heeft een spanning van 12,8 Volt. Als hij 12Volt levert is hij al zo'n 70% leeg en dat is heel slecht voor een accu.
De druppellading die een goede acculader levert is trouwens 14,6-13,8 Volt wat maar amper lager is dan de 14,3-14,4 Volt bij laden.
Het supply Voltage zal ook wel 12,8 Volt zijn. Ik heb ook zo'n CTEK maar heb het supplyvoltage nooit gemeten. Wel weet ik dat hij naar 13,7 Volt druppellading gaat als de accu vol is.
Zover even de verschillende "12 Volt" spanningen.

Wat betreft het schema. Voor zover ik weet zitten de zekeringen in een schakelpaneel aan de verbruikerskant van de schakelaars. Dus in principe moet je dat even aanpassen op je schema.
De navigatieverlichting zou ik splitsen in tweekleuren en heklicht enerzijds en stoomlicht anderzijds.
Als je dan het stoomlicht uit laat heb je meteen de juiste zeilverlichting hoewel een driekleurenlantaarn eigenlijk beter is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 28 apr 2012 14:58 #281168

Er zijn veel meer acculaders die ook als '12V' voeding gebruikt kunnen worden. De Mastervolt die wij hebben kan dat ook, en dat werkt ook prima.

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 28 apr 2012 15:07 #281171

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
het is wat meer werk, maar elke navigatie lamp kan je beter apart zekeren.
Stel op 1 schakelaar/zekering werken 3 kleuren en heklicht.
Er is sluiting en hopla de hele boel in het donker.
Stoom licht kan ook apart.
vervolgens kajuit splitsen in BB en SB.
Valt er maar 1 kant uit en heb je altijd verlichting.

De voeding laten vervallen en een goede acculader plaatsen.

Misschien een omvormer 230 volt naar 12 volt plaatsen, los van de gehele installatie en apart aangelegd.
Laatst bewerkt: 28 apr 2012 15:10 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 28 apr 2012 15:23 #281175

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Het is al een oude discussie maar waarom apparaten die een eigen schakelaar hebben ook nog eens voorzien van een schakelaar op een schakelpaneel?
Hoe minder onderdelen hoe minder storing.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 28 apr 2012 15:26 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 28 apr 2012 15:31 #281178

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Je kan dezelfde schakelaar gebruiken maar verschillende zekeringen.
Dat lijkt mij toch eenvoudig in de installatie te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 28 apr 2012 18:07 #281203

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
zeekraal schreef :
Het is al een oude discussie maar waarom apparaten die een eigen schakelaar hebben ook nog eens voorzien van een schakelaar op een schakelpaneel?
Hoe minder onderdelen hoe minder storing.
Grt, Leo.

Hetzelfde geld voor je sigarettenaansteker. Waarom die achter een schakelaar zetten? Als er niks inzit vraag hij geen stroom.

Diepte en log gebruik je eigenlijk altijd tegelijk met je windmeter. Zet die drie dingen achter 1 schakelaar. Scheelt weer een plekje!

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 28 apr 2012 19:41 #281209

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Je zeilt in de nacht.

Dan nu de vraag.
Er treedt kortsluiting op en door 1 zekering en schakelaar te gebruiken en de gehele navigatie verlichting valt uit.

Wat doe je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 28 apr 2012 19:42 #281210

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Bedankt voor alle reacties.
Het is inderdaad een goed idee om een acculader te plaatsen.
Daarnaast zal ik nog eens goed naar de indeling van de schakelaars gaan kijken.

Gr. Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 29 apr 2012 06:07 #281235

YELLOW BOAT schreef :
Net schema.
Maar allereerst is het onzin dat een 12 volt voeding ( als die er al zouden zijn voor dit doel) de accu kan overladen.
Een volle accu heeft een spanning van 12,8 Volt. Als hij 12Volt levert is hij al zo'n 70% leeg en dat is heel slecht voor een accu.
De druppellading die een goede acculader levert is trouwens 14,6-13,8 Volt wat maar amper lager is dan de 14,3-14,4 Volt bij laden.
Het supply Voltage zal ook wel 12,8 Volt zijn. Ik heb ook zo'n CTEK maar heb het supplyvoltage nooit gemeten. Wel weet ik dat hij naar 13,7 Volt druppellading gaat als de accu vol is.
Zover even de verschillende "12 Volt" spanningen.
dat was bekend hoor yellow, maar ik wilde het idee van accu als main spanningsbron duidelijk maken. Omdat ik dacht dat TS zijn eigen 12 volt als voeding wilde gebruiken, naast de accu. Een 12 volt voeding is dan een rekbaar begrip. Om dan weer te gaan zemelen over , ja zeg maar jou verhaal, leek me niet relevant voor dit topic
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schakelschema 12v 29 apr 2012 06:29 #281245

Dit is de acccu spanning van de Tapas van de afgelopen dagen. Ik heb een zonnecel in de kuip staan. Afgelopen dagen wel erg donker.




Maar, gisteravond waren we aan boord. Eerst overdag weinig, maar rond drie uur wordt het wat lichter en tot 4 uur doet de zonnecel zijn werk, maar dan is het hem weer te donker. Rond 5 uur heb ik de CTEK aangesloten op walspanning. Je ziet de spanning oplopen naar 14,,5 volt, daarna weer inzakken, en snachts blijven laden.
Nu net heeft de zonnecel het weer over genomen.

( www.star-tracking.com/trData/+midden/tapas11.php )
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 apr 2012 06:54 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl