dehler schreef :
Zo te lezen staan je accu's gescheiden.
1 voor het starten en 1 service accu.
Dat verklaart je diode brug.
En je start accu is een laag voltage en ook onbelast gemeten.
Dat vermoed ik ook.
dehler schreef :
Er kunnen 2 oorzaken zijn.
(1) diode brug 1 diode stuk
diode onderbroken en word hier door niet meer geladen.
Uiteindelijk staat de accu leeg en na 1 a 2 weken leeg
staan, is de accu verwoest.
Ik denk niet dat de diodebrug kapot is. Er is wel een kleine kans dat de alternator kapot is. Dat ga ik maandag controleren. Ik heb enkele seconden de motor aan gehad met het contact uit, de hoofdstroomschakelaar stond echter wel aan.
dehler schreef :
Met een speciale puls lader kan er nog wat leven in
gemaakt worden maar is geen succes.
zie uitleg punt 2
Ik denk dat ie gewoon echt kaput is..
dehler schreef :
(2) accu 1 cel kort gesloten door sulfatering
Tijdens het ontladen van een accu wordt de actieve massa omgezet in loodsulfaat. Dit loodsulfaat heeft een fijne structuur en wordt door lading weer omgezet in looddioxide en sponsachtig lood.
Als nu na diepe ontlading de herlading achterwege blijft zal het loodsulfaat uitkristalliseren Deze grote kristallen verstoppen de poriën van de actieve massa en schermen het plaatoppervlak af waardoor lading onmogelijk is. Het gevolg van sulfatering is daardoor blijvend capaciteitsverlies.
Het gesulfateerd actief materiaal van de positieve plaat is vaak licht van kleur, kenmerkend is de zogenaamde sulfaatstreep op eenderde van de hoogte.
Bij sterke sulfatering kan de actieve massa uit het rooster worden gedrukt, vaak met kromgetrokken platen tot gevolg.
Bij het laden van gesulfateerde batterijen kunnen zich op de negatieve plaat dendrieten vormen: scherpe, naaldvormige kristallen die als brugjes tussen twee platen sluiting kunnen veroorzaken. Zo'n sluiting wordt door een accutester als celsluiting aangemerkt en vaak ten onrechte aan een fabricagefout toegeschreven!
Deze accu is hoogst waarschijnlijk defect.
groet J
Hoe kan ik dat laatste controleren?