Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu('s) aan boord.

Accu('s) aan boord. 16 mrt 2008 13:59 #29420

  • Choices
  • Choices's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Delphi32 schreef in topic "Wing 6.8":

Je overige vragen zijn denk ik beter op hun plek in Stroom & Electronica; maak er maar een nieuw topic voor want zo te zien stel je vragen die veel antwoorden (en nieuwe vragen!) kunnen opleveren

In al mijn (jeugdige) enthousiastme heb ik daar eigenlijk niet over nagedacht.
Dus bij deze:

Ik wil met de boot gaan ankeren. Niet elke nacht maar gewoon zo af en toe eens op een rustig plekkie voor anker. Daarvoor ben ik natuurlijk accu's nodig om alle (navigatie)verlichting, radio (voor een rustig achtergrond muziekje) e.d. te kunnen laten werken.

- Wat voor soort accu raden jullie mij aan?
- Of raden jullie mij aan om 2 accu's te nemen?
- Welke of wat voor acculader?
- Overigens hoeft de motor niet op de accu's gestart te worden, dit moet (helaas manueel gebeuren)

Tevens heb ik een vraag over de navigatieverlichting voor 's avonds en 's nachts.
Volgens mij moet je als je zeilt (dus zonder motor) alleen een toplicht voeren.
Zodra je op de motor vaart moet je het rode en groene licht voeren + heklicht.
Als je voor anker ligt voer je het toplicht.

Klopt dit?

Is er ook nog een bepaalde plek waar de rode en groene lamp zich moeten bevinden?
Bij deze boot zitten ze ongeveer halverwege de mast. Dat zal denk ik op ongeveer 6 mtr boven het water zijn. Het heklicht heb ik nog niet kunnen ontdekken. Kan het zijn dat deze bij het toplicht is "ingebouwd"? Bestaan er dergelijke lampen waar het toplicht en heklicht in 1 zitten?

Alvast bedankt voor de reactie's en mocht je een boot tegenkomen met de naam "Blue Wing" It's me!

Groetjes,

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu('s) aan boord. 16 mrt 2008 14:33 #29421

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Toplicht = het driekleuren licht, rood - groen - wit, gebruik alleen bij zeilen, dit licht moet in de masttop.

Wat ook mag is groen - rood en heklicht tijdens zeilen deze verlichting word op +/- dekhoogte gevoerd.

Bij motoren zet je hierbij het stoomlicht, wit, halverwege de mast.

Bij ankeren gebruik ik een ouderwetse stormlantaren op lampolie, doet het altijd.

Als je motor geen electrische start heeft, heb je aan een accu genoeg, als je motor wel een lichtspoel heeft, dan heb je alleen nog een klein ladertje nodig voor in de haven even aan de walspanning.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu('s) aan boord. 16 mrt 2008 16:31 #29425

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik zou een tractie accu gebruiken, gel van een goed merk is dan het beste, deze kunnen het diepst ontladen worden en gaan een hoop cycli mee, je hebt ook geen hoge startstroom nodig dus ga zeker geen start of auto accu gebruiken, deze zijn wel goedkoper maar niet geschikt.
Als accu lader zou ik een van een goed merk gebruiken, met een 3 traps laadproces en temperatuur compensatie geschikt voor gel, 20-25 % van je accu aan laadcapaciteit is de vuistregel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu('s) aan boord. 16 mrt 2008 20:13 #29431

  • Speedjo
  • Speedjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Er is al een onderwerp die mij veel duidelijkheid heeft gebracht. Dat is:Aanschaf nieuwe accu's.
Als je die helemaal leest snap je alles. Ik heb daarom een AGM accu gekocht van Victron.
veel suc6
Speedjo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu('s) aan boord. 16 mrt 2008 22:34 #29461

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Als je boot kleiner is dan 7 meter mag je volgens het BPR ook met alleen een rondschijnend wit licht in de top van de mast varen. Je kan dan die lamp ook gebruiken als ankerlicht. Maar zelf zou ik kiezen voor een goede navigatieverlichting. Je bent hiermee duidelijker zichtbaar met wat je doet en hoe je koers is voor andere watergebruikers. De door jou beschreven verlichting in de mast is eigenlijk niet toegestaan in Nederland. Ron b heeft al aangegeven hoe dit wel moet zijn. En de stormlantaarn gebruik ik ook. Wat mij eigenlijk altijd opvalt is dat schepen die een stormlantaarn gebruiken vaak beter zichtbaar liggen dan met een elektrisch ankerlicht. Voor mij lijkt het net of het kleur licht van de stormlantaarn beter waarneembaar is dan elektrisch. En voordeel van de stormlantaarn, bij uitval van de stroom aan boord heb je een noodverlichting.
Accu: als je die alleen als service accu nodig hebt inderdaad een tractie accu nemen, deze hebben dikke platen en kunnen langdurig (lagere) stroom leveren en diep ontladen. Een goede accu lader is altijd een goede investering!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu('s) aan boord. 15 apr 2008 13:47 #30960

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Maarrrr, een ankerlicht moet toch op de top van de mast? Hoe je dat dan met een petroleumlamp? Hijs je die dan omhoog? Is dat niet link met lekken petroleum?

Ben heel erg benieuwd, het idee van een ouderwetse stormlamp spreekt me erg aan.

Mitra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu('s) aan boord. 15 apr 2008 17:54 #30971

Een ankerlicht hoeft niet in de top van de mast, het moet rondschijnend wit zijn. Ik heb een elektrisch ankerlicht boven in de mast, maar gebruik meestal de stormlantaarn (om mijn boord accu te sparen) en die hijs ik achter in het stag. Is ook leuk nostalgisch. Wel goed vastzetten en zekeren want als zo'n lamp op het dek valt kan er brand ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl