Laat die multimeter maar zitten! Ik heb de draden zelf aangesloten.
De stekker van de z101 kan waarschijnlijk open, maar gaat dat niet overleven!
Een fatsoenlijk schema en wat je op de z101 zou moeten zien als het correct is aangesloten (vergeet de condities niet!) helpt mij (en anderen!) meer.
Wat over de st1000 is geschreven is ook van toepassing op de st2000!
Inmiddels is het een dag later en werkt de combinatie autohelm st1000 en z101 zoals het zou moeten. De kleur van de 12V bedrading is Rood of Bruin. De 0V is Blauw of Zwarto of ... De Z101 kabel heeft 2 geleiders met daaromheen een (niet
geisoleerde) metalen afscherming, die als 0V draad wordt gebruikt. Dat laatste vraagt om kortsluiting met het 12V draadje resp. stekkerpennetje, dat dus oom prompt gebeurde (op mijn boot is alles tegen dit soort kwalen verzekerd).
De Autohelm fabrikant heeft (zoals mij is gebleken) er veel werk van gemaakt om er voor te zorgen dat er niks mis kan gaan (zie ook mijn vorige bericht). De beide gaatjes stopcontacten zijn uitwisselbaar. Om te voorkomen dat de st1000 en de z101 daardoor verkeerd aangesloten zouden kunnen worden is de bruine draad van de st1000 links onder en de rode draad van de z101 rechtsonder gemonteerd. Volstrekt onnodig en heeft oa. tot gevolg dat de st1000 niet op het z101 gaatjes contact vv. kan worden uitgeprobeerd (Op dit punt heb ik dus gezondigd, het rode en gele draadje heb ik ook in de z101 stekker omgedraaid). Ik neem aan dat ik na het bovenstaande geen schema meer hoef te tekenen. Wanneer de z101 correct is aangesloten (12V en 0v) dan brand boven de 4 knopjes een rood ledje. Zolang de st1000 niet naar automode geschakeld is kun je op de z101 knopjes drukken wat je wilt, er zal niets gebeuren. In auto mode kan met behulp van de knopjes van de z101 de ingestelde koers worden bijgesteld zoals met de vergelijkbare st1000 knopjes. De overige functies zijn voorbehouden aan de st1000 zelf (dit staat vermoedelijk wel in de handleidingen). Let er vervolgens wel op dat het op afstand besturen voorzichtig moet gebeuren omdat de visuele terugkoppeling vaak onmogelijk is.
De z101 kabel is bij mij lang genoeg om mijn c777 vanaf de preekstoel te sturen resp. bijv. bij regen vanuit de kajuit
.