Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: koppeling tussen licht- en startaccu

koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:12 #311324

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
stond al 10 jaar op mijn to-do lijstje, nu eindelijk eens gemaakt:

een schakelaar (gewoon met zo'n rood sleuteltje) tussen de beide accusets. Staat normaal open, maar in geval van lege startaccu kun je nog starten op de lichtaccu's. Of, omgekeerd, de instrumenten, navigatie etc laten werken met een lege lichtaccu.
Ik hoop het nooit nodig te hebben....



groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:20 #311328

Toch wel dikke kabel gebruikt? En zo'n sleutel kan max 75A hebben (5 sec 300A), dus niet te lang starten.
Ook moet de startaccuschakelaar aan staan anders start ie nog niet.
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 09:21 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:20 #311329

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Free Bird schreef :
Toch wel dikke kabel gebruikt?

25mm2

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:20 #311330

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Precies zoals ik het ook klaar heb liggen.

1 extra optie: neem drie dezelfde schakelaars en gooi de sleutel van die 'extra' nood-schakelaar weg. Dan kan je nooit de boel (per ongeluk) paralel zetten. Doet de start accu het niet? -> neem de sleutel uit de start accu (die is dan afgekoppeld) en doe die in de nood-schakelaar en starten maar. Hetzelfde voor licht als die accu het niet meer doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:24 #311332

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Philip schreef :
1 extra optie: neem drie dezelfde schakelaars en gooi de sleutel van die 'extra' nood-schakelaar weg.

ik heb de koppel-schakelaar diep achterin een kledingkast weggebouwd, die zie je nooit als je het niet weet. Per ongeluk aanzetten is uitgesloten. De sleutel hangt er aan een touwtje naast.

Overigens, de boel staat wel altijd parallel, middels een electronische schakelaar (franse versie van de Cyrix), zolang de startaccu nog 70% lading heeft. Dan gaat hij er vanzelf vanaf.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:26 #311333

Philip schreef :
...neem de sleutel uit de start accu (die is dan afgekoppeld) en doe die in de nood-schakelaar en starten maar. Hetzelfde voor licht als die accu het niet meer doet.
De startmotor zit toch vóór de schakelaar van de startaccu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:31 #311337

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ik laad zelf de boel via diodes, dan kan het wel handig zijn.

Maar dan staat de boel ook parallel als je de 'gewone' hoofschakelaar niet uitzet, is dat handig met 1 ongure accu? En een cyrix heeft zo'n parallel-schakel-knopje waarmee je dan hetzelfde bereikt. Dat heeft de franse broer dus niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:31 #311338

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Free Bird schreef :
De startmotor zit toch vóór de schakelaar van de startaccu?

bij mij niet: zo'n rode sleutelschakelaar tussen startaccu en startmotor.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:33 #311340

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Philip schreef :
Maar dan staat de boel ook parallel als je de 'gewone' hoofschakelaar niet uitzet, is dat handig met 1 ongure accu? En een cyrix heeft zo'n parallel-schakel-knopje waarmee je dan hetzelfde bereikt. Dat heeft de franse broer dus niet?

geen knopje nee.
als ik van boord ben gaan beide (start en licht) hoofdschakelaars open, en dan is er geen koppeling meer (behalve de lader, maar die heeft 2 uitgangen).

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:34 #311341

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Free Bird schreef :
startmotor zit toch vóór de schakelaar van de startaccu?
Bij mij zit er een sleutel tussen de startaccu en startmotor. Wel sleutels die continue 200A en kortstondig 500A aankan.
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 09:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:35 #311342

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Handig, maar ik heb voor de eenvoudigere oplossing gekozen. Ik heb startkabels aan boord liggen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:44 #311347

Hen3 schreef :
Handig, maar ik heb voor de eenvoudigere oplossing gekozen. Ik heb startkabels aan boord liggen.
Daarvoor staan mijn start accus te ver weg van de licht accu's. Ik heb dezelfde installatie gemaakt als dat Thomas nu heeft, maar met 75mm2 kabels omdat we een iets grotere motor hebben dan in de spirit 36 staat ;)

Gelukkig nog nooit hoeven gebruiken, de schakelaar zit naast de startaccus met een hele grote waarschuwing er naast dat je er alleen in een noodgeval aan mag komen. De schakelaar zit volledig uit het zicht dus je moet al weten waar het zit.

EDIT: Hoeveel boten hebben eigenlijk een schakelaar tussen de startmotor en de accu zitten? Toch wel fijn als je de spanning van de startmotor af kunt halen als je die niet wilt gebruiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 09:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 09:44 #311348

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
@hen3: Met een lekker windje voor de kust met golfjes vind ik een sleutel omdraaien toch wel eenvoudiger dan startkabels uitleggen :)

Heb je die kabels wel al eens geprobeerd? Ik had ook startkabels (voor dieselauto's, extra dik) maar doordat ik ze niet goed op de accu's geklemt kreeg, deed de startmotor alleen 'klik': te veel weerstand end aardoor niet genoeg stroom voor handen voor het starten. Als straks het interieur af is, kan ik ze nauwelijks meer verbinden. Accu's zijn nu eenmaal anders in auto's ingebouwd zeg maar :) Te ver uit elkaar, ver wegebouwd ergens in het interieur etc. Bij mij een retourtje winkel dus.
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 09:45 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 11:24 #311364

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Erikdejong schreef :
Hoeveel boten hebben eigenlijk een schakelaar tussen de startmotor en de accu zitten?

Ja, de mijne! Op het motorpaneel zit een schakelaartje met een sleutel er in. Als je die naar rechts draait, dan gaat de startmotor draaien :P

Dat bedoel je niet, dat weet ik ook wel...

Waarom zou je dat willen? Om de spanning van de motor af te halen als het startrelais blijft plakken of zo?


@Philip:
heel toevallig heb ik die kabels pas geprobeerd inderdaad... Mijn startrelais is nl. stuk (de startstroom wordt niet meer geschakeld) en ik heb met de startkabels de motor op het handje geprobeerd te starten als test. Dat lukt, dus mijn startkabelmethode werkt.

Niettemin is het met schakelaars wel fraai en wellicht in sommige gevallen ook de enige oplossing omdat het met kabels niet meer gaat.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 11:25 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 11:42 #311373

Hen3 schreef :
Waarom zou je dat willen? Om de spanning van de motor af te halen als het startrelais blijft plakken of zo?
In mijn geval omdat het een metalen boot is en je op die manier zwerfstromen en dus galvanische corrosie kunt minimaliseren. Wat ook van toepassing is op boten met bijvoorbeeld een saildrive om corrosie te verminderen en de anodes een (veel)langer leven te gunnen.

Maar ik kan me ook voorstellen dat je graag de spanning van de startmotor en dynamo af wilt halen tijdens het sleutelen om een ongeluk met bijvoorbeeld een vallende schroevendraaier te voorkomen.

Een contact sleutel doet dat inderdaad niet, die stuurt alleen maar een stroompje om de relais te bedienen...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 11:43 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 11:46 #311374

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Erikdejong schreef :
EDIT: Hoeveel boten hebben eigenlijk een schakelaar tussen de startmotor en de accu zitten? Toch wel fijn als je de spanning van de startmotor af kunt halen als je die niet wilt gebruiken.

Ik heb zo'n rode schakelaar in mijn motorruimte zitten. Zonder deze om te draaien kan ik echt niet starten.
Ik vind het wel een fijn idee dat ik alles spanningloos kan zetten (behalve mijn lader uiteraard) als ik van boord ga.

Mijn start en lichtaccu staan naast elkaar in een "" accubak", dus omgooien van accupolen is zo gedaan. Aan de andere kant, zo'n schakelaar er tussen zetten is wel makkelijker in gebruik bij wat golfslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 12:04 #311388

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Maar daar heb je toch ook accu keuze schakelaars voor?

Zo eentje met 1, 2 or both.

Dan kan je ook je accus "doorverbinden"...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 12:10 #311393

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
trotti schreef :
Zo eentje met 1, 2 or both.


dat is niet hetzelfde: die verbinden de plussen van de accusets door, deze schakeling doet dat alleen als je ook beide gewone schakelaars aan hebt staan.
Zo nee, dan kun je met die twee schakelaars bepalen welke accuset stroom aan de afnemers gaat leveren.
Daarom ook zit de koppeling tussen de aflopende zijden van de 2 gewone schakelaars, en niet tussen de kanten die aan de accu's hangen.

Bovendien heb ik niet zo'n 1,2,Both schakelaar.... deze oplossing was 15 eur.

groet
t
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 12:40 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 12:35 #311400

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Lady Elsa schreef :
Ik heb zo'n rode schakelaar in mijn motorruimte zitten. Zonder deze om te draaien kan ik echt niet starten.
Ja, dat heb ik ook wel, maar dat is niet wat Erik bedoeld. Die schakelaar onderbreekt de stroom naar het motorpaneel, maar meestal (?) is de + pool van het startrelais rechtstreeks op de startaccu aangesloten. Zo'n schakelaar is meestal niet geschikt om de startstroom door te laten, vandaar dat dat rechtstreeks gaat.
Met de schakelaar voorkom je dus weliswaar dat de motor gestart kan worden (het relais kan niet geschakeld worden), maar spanning staat er wel op.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 12:37 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 12:48 #311409

Bij mij is het inderdaad de (dikke)kabel die van de accu naar de start motor loopt, daarbij word ook direct het schakel/start paneel uitgeschakeld.
Ik denk dat de meeste boten met "een rode sleutel" in het motor circuit zo gebouwd zijn. Bij mij staat de sleutel(schakelaar) altijd "uit", zelfs tijdens het zeilen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 13:29 #311414

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Hen3 schreef :
Lady Elsa schreef :
Ik heb zo'n rode schakelaar in mijn motorruimte zitten. Zonder deze om te draaien kan ik echt niet starten.
Ja, dat heb ik ook wel, maar dat is niet wat Erik bedoeld. Die schakelaar onderbreekt de stroom naar het motorpaneel, maar meestal (?) is de + pool van het startrelais rechtstreeks op de startaccu aangesloten. Zo'n schakelaar is meestal niet geschikt om de startstroom door te laten, vandaar dat dat rechtstreeks gaat.
Met de schakelaar voorkom je dus weliswaar dat de motor gestart kan worden (het relais kan niet geschakeld worden), maar spanning staat er wel op.

Dan zal ik eens kijken hoe het exact zit. Is nog een to-do om het écht te begrijpen hoe dit nu in elkaar zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 14:30 #311419

Free Bird schreef :
Toch wel dikke kabel gebruikt? En zo'n sleutel kan max 75A hebben (5 sec 300A), dus niet te lang starten.
Ook moet de startaccuschakelaar aan staan anders start ie nog niet.
Er bestaan ook van deze schakelaars die 1200A aan kunnen of 600A gedurende 10 seconden.
www.asabootelectro.nl/product/...-SEA-ACCUSCHAKELAAR/
Bovenstaande heb ik erin zitten en dat is mans zat voor onze 6 liter 6 cilinder middelsnellopende diesel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 14:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 15:06 #311436

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Philip schreef :
Precies zoals ik het ook klaar heb liggen.

1 extra optie: neem drie dezelfde schakelaars en gooi de sleutel van die 'extra' nood-schakelaar weg. Dan kan je nooit de boel (per ongeluk) paralel zetten. Doet de start accu het niet? -> neem de sleutel uit de start accu (die is dan afgekoppeld) en doe die in de nood-schakelaar en starten maar. Hetzelfde voor licht als die accu het niet meer doet.

Helemaal goed, zo deden wij dat onder klasse bij veel schepen ook. Ik heb nog een bosje sleutels hangen als een soort van weggegooid :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 21 aug 2012 15:08 #311438

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
trotti schreef :
Maar daar heb je toch ook accu keuze schakelaars voor?

Zo eentje met 1, 2 or both.

Dan kan je ook je accus "doorverbinden"...

Groeten,
Johnnie

Ja en dan kan je je defecte accu ook doorverbinden met je nog goede accu. Met als gevolg dat niets meer werkt. :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koppeling tussen licht- en startaccu 22 aug 2012 05:26 #311591

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Er bestaan ook van deze schakelaars die 1200A aan kunnen of 600A gedurende 10 seconden.

even het al weggegooide doosje van mijn schakelaar weer uit de papierbak gehaald:







dus 1000A bij 12V voor 10 seconden, lijkt me meer dan genoeg om te starten
de installatietekening zet ook de startmotor ACHTER de schakelaar
en dat alles voor 19,95 eur!

groet
t
Laatst bewerkt: 22 aug 2012 05:55 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl