Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60

Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 21 aug 2012 16:58 #311478

Aan boord nu een probleem met de snelheidsmeter

- Onder de boot geweest. Schoepje loopt prima
- Heel af en toe (alleen op de motor loopt) ie even op naar b.v 6.31 en loopt dan weer langzaam terug naar 0.00

Heb de bedrading vanaf de voeler tot aan de rekenunit nagelopen maar dat lijkt het probleem niet te zijn.

Waar kan ik het beste beginnen.

had deze gevonden maar hebben we het dan over hetzelfde probleem.Het gaat over de plus serie en niet over de gewone st60
www.raymarine-navigatie.nl/pro...snelheid-transducer/

En als deze senor kapot is wat moet ik dan doen....?
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 17:07 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 22 aug 2012 04:48 #311582

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
De ST60 lijkt genoeg op de ST60+ om het trucje met de weerstand te proberen. Overigens is op de gelinkte pagina het onderste plaatje van de achterkant van de ST60+ niet die van een ST60+ log, maar van een dieptemeter.

Maar er kunnen nog andere dingen aan de hand zijn. Heb je de gever al van de romp los gehaald om te kijken of hij reageert op met de hand ronddraaien (of blazen)?

Als je zelf handig genoeg bent of iemand kent die dat is, kun je kijken of de elektrische pulsjes van de gever (transducer) wel bij het display uitkomen.

Een vervangende log gever is gewoon te koop.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 22 aug 2012 05:34 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 22 aug 2012 05:28 #311592

Het feit dat het probleem alleen optreedt als de motor loopt lijkt er toch op dat er een verband bestaat. Ten eerste zou er iets mis kunnen zijn met de alternator regeling waardoor er stroompieken optreden naar de accu die je snelheidsmeter daarop laten reageren. Gewoon een keer de laadkabel van de accu afhalen en kijken of het probleem er nog is. (kan alleen als je een aparte startaccu hebt want de alternator gaat kapot als er helemaal geen accu is aangesloten , anders een andere accu nemen).
Een andere oorzaak kan zijn dat de stromkabel en/of de geverkabel van de snelheidsmeter ergens te dicht langs een andere stroomvoerende kabel lopen. Daarvoor zou je die draden moeten volgen en alles wat er dichterbij als , zeg 30 cm zit verleggen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 22 aug 2012 05:44 #311596

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De huiddoorvoer van de transducer is mogelijk uitgevoerd met een afsluitend flapje waardoor je de transducer er uit kan halen zonder dat er water in de boor komt. Wanneer je dit doet kan je goed het wieltje controleren. Als het wel draait maar niet doorgeeft kan het ook daar aan liggen. Of de temp sensor of het wieltje zou ik zeggen. De bedrading achter op de unit moet je ook even heen en weer schuiven over de contacten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 22 aug 2012 05:56 #311597

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Proost schreef :
De huiddoorvoer van de transducer is mogelijk uitgevoerd met een afsluitend flapje waardoor je de transducer er uit kan halen zonder dat er water in de boor komt. Wanneer je dit doet kan je goed het wieltje controleren. Als het wel draait maar niet doorgeeft kan het ook daar aan liggen. Of de temp sensor of het wieltje zou ik zeggen. De bedrading achter op de unit moet je ook even heen en weer schuiven over de contacten.
Wel een dweil bij de hand houden want soms werkt het flapje niet helemaal! Als het goed is heb je ook een "dummy" log gever bij je ST60 gekregen die je (liefst in 1 vloeiende beweging) in het gat van de log gever kan duwen.

Nog een idee: maak alle contacten achter op de display en ook de +12V SeaTalk voedingsaansluiting goed schoon en ontdoe ze van mogelijke corrosie.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 22 aug 2012 07:31 #311640

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Ik zou ook even denken aan het schoepje zelf. Als ik het goed heb begrepen zit daar een metaaltje of magneetje in die dan een impulsje verzorgen. Als het schoepje net niet helemaal lekker meer is loopt dat impulsje ook minder natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 22 aug 2012 18:24 #311892

We gaan komend weekend als het een beetje weer blijft eens wat proberen.

Het zit overigens in een seatalk systeem met diepte - windmeter & true/app meter - snelheid boven op dek + autohelm bij de stuurstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen m speed en autopilot Raymarine ST 60 06 jan 2013 21:56 #354436

Omdat de service/boordnet accu ook is overleden (zwarte ipv rode of groene stip ) en de autopilot na een uur of 2-3 al uitvalt kan dit natuurlijk ook de oorzaak van alle problemen zijn.

Omdat in andersmans topic over het hoe en wat van de raymarine toevallig ter sprake komt www.zeilersforum.nl/index.php/...it-uitbreiden#353708

deze posting ook maar weer even gereactiveerd
Laatst bewerkt: 06 jan 2013 22:03 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 06 jan 2013 22:04 #354438

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Op een oversteek naar UK was mijn Raymarine stuurautomaat ook het het eerste apparaat wat uitviel, de display gaf Lowbat aan. Na uren tobben, bleken de accu's overleden, ondanks dat ik op de motor vaarde.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 06 jan 2013 22:05 #354439

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Of dit de oorzaak is weet ik niet, maar een nieuwe accu (of meer) heb je toch nodig dus dat zou ik eerst aanpakken.

In het andere topic lees ik ook diverse dingen waarbijik me even afvroeg hoever je kennis reikt.
Misschien is het handig om hier iets over te vertellen zodat er beter in te schatten is hoe we je kunnen helpen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 06 jan 2013 22:13 #354442

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als ik het draadje zo eens teruglees heb je (denk ik) een overleden service-accu aan boord.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 06 jan 2013 22:15 #354443

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
minuutje stilte :p

Kom, we duiken het stamcafe in, nemen er 1 en bomen verder over accu's en raymarine toeters en bellen
Laatst bewerkt: 06 jan 2013 22:16 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 27 jan 2013 10:19 #361734

Gisteren aan de boot kunnen werken.

- de zo goed als zeker defecte serverce accu (Het katteoog bovenop is nu rood = defect) afgekoppeld en start accu (met groene oog = zou goed moeten zijn) even aangesloten als service accu.
- boot ligt aan de stekker
- transducer uit de romp gehaald en met een fohn op het wieltje geblazen
- cabriodek rond het luik met de meters losgehaald en bedrading nagelopen. aansluitingen zitten er allemaal goed aan.

* Met de walstroom er op en de fohn aan loopt de speed mooi constant.
* walstroom er af piept de auto pilot niet
* Zodra de schakelaar van de batt charger op uit loopt de meter weer naar nul knp..

Kortom wel iets opgeschoten maar nog niet heel veel verder. Instrumenten lijken in orde maar alleen als er laadstroom op staat.

Volgende keer een verse accu er in en kijken maar weer.

Keep you posted.
Laatst bewerkt: 27 jan 2013 10:21 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 27 jan 2013 17:44 #361910

Je zou - zoalshierboven aangegeven - nog even de aansluitingen van de meter en de stekkertjes licht kunnen opruwen met een fijn schuurpapiertje. Een kleine weerstand is soms al genoeg om niet goed te meten. Het kan dat op de motor dit net wordt overwonnen. Bij mij viele omdeze reden de koelkast bijvoorbeeld uit.

Het beste is om het daarna in te spuiten met een goede contactspray.

Overigens haal ik zelf mijn accu's er altijd 's winters uit.De temperaturen van de laatste weken vinden ze niet lekker als ze helemaal niet in gebruik zijn. Bij grote accus is dit natuurlijk lastig.

Succes!
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen Raymarine ST 60 - systeem 20 feb 2013 15:56 #370608

Even een vraag over het systeem als geheel.

Nu zit diepte, speed, wind bij elkaar én autohelm allemaal aan elkaar geknoopt via seatalk.

Eigenlijk is dat voor het standaard gebruik bij ons aan boord helemaal niet handig. Die autohelm mag er van mij liever af.


Wind en speed samen begrijp ik anders kan ie niets aan true en app uitrekenen.
maar die autohelm hoeft niets uit te rekenen en mag van mij het liefst stand alone.

Vraag 1 ? Kan ik die er simpel tussenuit halen in de seatalk en als standalone met eigen voeding op het schakelpaneel laten of niet.

Autohelm gaat alleen af en toe aan op de motor of een overtochtje Bovendien alijd koers xxx en klaar. Dat heeft verder niks met de andere meters uitstaan (of mis ik iets)en krijgt alleen de info van het kompas. Maar het systeem staat tijdens het zeilen nu wel de hele dag op standby. Dat hoeft helemaal niet.


Vraag 2 Als je met de autohelm op auto klikt krijg je een seconde of wat de koers op de display van de diepte meter te zien. Kun je die ook constant laten zien? of zou dat een aparte meter worden (wat we niet gaan doen want dan neem ik daar wel een tablet voor)

Ondertussen ook een fb naar raymarine NL
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 16:40 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen Raymarine ST 60 - systeem 20 feb 2013 16:48 #370615

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12544
Heeft de autohelm een ingebouwd kompasding?

Als je de verbinding met seatalk verbreekt kun je geloof ik vanaf een centrale plaats niet een koers opgeven naar de stuurautomaat, dus niet op je gps een waypoint aanklikken en zeggen dáátr naar toe.

Als je dat niet gebruikt, kabeltje losmaken in mux.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen Raymarine ST 60 - systeem 20 feb 2013 16:53 #370616

Er zit zo´n losse unit aan die ergens onder een bakskist hangt

.....`Als je de verbinding met seatalk verbreekt kun je geloof ik vanaf een centrale plaats niet een koers opgeven naar de stuurautomaat, dus niet op je gps een waypoint aanklikken en zeggen dáátr naar toe......

Dat doen we toch niet.

Domme vraag wat is de mux..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen Raymarine ST 60 - systeem 20 feb 2013 17:05 #370622

  • jakon 2
  • jakon 2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Bij mijn systeem autohelm st50 is de stuur automaat ook los van de diepte/log meters.
Eigen voeding en aarde voor autopilot, zit ook achter een zekering en schakelaar op het schakel paneel. Wel zo handig omdat ik niet zo vaak op de autopilot vaar.
Elektriciteits schema bij raymarinne

Groet Theo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen Raymarine ST 60 - systeem 20 feb 2013 17:17 #370626

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Bij mijn ST1000 kon ik, gekoppeld aan ST 60 Wind, ook koers op de wind instellen. Handig bij zeil hijsen, strijken en reven.
Ik weet niet hoe dat bij ST50 zit. Even checken dus.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen Raymarine ST 60 - systeem 20 feb 2013 17:31 #370632

Faran schreef :
Bij mijn ST1000 kon ik, gekoppeld aan ST 60 Wind, ook koers op de wind instellen. Handig bij zeil hijsen, strijken en reven.
nu heb ik ook een losse st60 kompas en gyro, nu kan ik deze koppelen aan me wind. als ik daar een st1000 of 2000 tiller op aansluit kan je dan de besturing van de tiller afkoppelen in de tiller zelf door een schakelaartje ofzo iets om te zetten
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen Raymarine ST 60 - systeem 20 feb 2013 17:33 #370633

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Volgens de handleiding is het fluxgate kompas in de tiller de baas. Het ST 60 kompas moet dan als slave geconfigureerd worden.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen Raymarine ST 60 - systeem 20 feb 2013 18:27 #370650

jakon 2 schreef :
Bij mijn systeem autohelm st50 is de stuur automaat ook los van de diepte/log meters.
Eigen voeding en aarde voor autopilot, zit ook achter een zekering en schakelaar op het schakel paneel. Wel zo handig omdat ik niet zo vaak op de autopilot vaar.
Elektriciteits schema bij raymarinne

Maar de power los van elkaar op het paneel klinkt het alsof het niet samen werkt maar dat is in de wereld van raymarine toch nog wel wat anders. Meters en autopilot delen één en dezelfde reken unit.

Dus dat haal je niet zo maar 123 van elkaar.

Software matig zou kunnen maar meest lekkere zou zijn een schakelaar

Stand alone / Sea talk


Als ik het goed begrijp van www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=1530

op pag. 20 dan gaat de power van de stuurautomaat door de rekeneenheid

op pag. 22 gaat ook het kompas er in en de 'pilot controller'

dus zoals ik het zie heb je echt alleen een echte 'losse' autohelm je 2 complete systemen naast elkaar zet.
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 18:32 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen Raymarine ST 60 - systeem 20 feb 2013 20:38 #370701

Als antwoord op de vraag van TS:
De koppelkabeltjes tussen de displays gaan drie aders: zwart (afscherming) is de min, rood is de plus en geel is de SeaTalk bus. Bij het gebruik van deze kabels worden alle SeaTalk instrumenten vanuit één voedingsspanning gevoed.

De oplossing is om de rode ader tussen de AP en de overige ST60 displays los te nemen. Vervolgens de AP van een eigen voeding voorzien en de overige instrumenten ook. Als ik het me goed herinner staat dit ook beschreven in de handleiding van de ST60-serie. De SeaTalk bus blijft zo intact.

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen Raymarine ST 60 - systeem 20 feb 2013 20:50 #370709

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zou de Seatalk-verbinding wel intact laten, dan kan je op de wind sturen, wat echt heel erg fijn is. Boot blijft dan in draaiende winden namelijk goed varen in plaats van dat je steeds de trim aan moet passen omdat de wind ergens anders vandaan komt. Ook met op en aftuigen en dicht in de buurt van een spontane gijp erg handig.

De voeding van de klok via Seatalk zou ik wel wegnemen. De rode Seatalk-draad loskoppelen dus. Dan is de automaat uit totdat je z'n voeding (de dikke aparte draden) inschakelt. Op het moment dat je 'm inschakelt kan ie echter ook gelijk praten / info ontvangen van je andere apparaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met snelheidsmeter Raymarine ST 60 21 feb 2013 11:38 #370859

Super snelle reactie van Raymarine NL via facebook


Laatst bewerkt: 21 feb 2013 11:48 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl