Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AGM accu

Re: AGM accu 21 sept 2012 10:04 #321299

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Bedrading is zeer dik en lader in onmiddelijke omgeving van de accu.
Bovendien heb ik op de accuklemmen gemeten.
Wim
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 10:51 #321317

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Zwerver2 schreef :
De betreffende AGM is de Victron Blue energy type BAT412151080.
Heeft nodig vlgs Vitron : Absorptie : 14.2 tot 14.6
Druppel lading : 13.5-13.8

aangezien de max voltage van 14.0 volt van de lader is dat duidelijk aanwijsbaar de reden van de defecte accu. de accu is dus nooit vol geweest en de platen zijn gesulfateert. zie de post van saeftinghe van 13:00
Laatst bewerkt: 21 sept 2012 10:56 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 11:15 #321327

Lijkt me zowieso niet mogelijk met AGM want dat zijn gesloten accu's dus zou je de behuizing moeten gaan slopen.

Met druppel laden krijg je de accu ook van leeg naar vol, alleen duurd het 10 tot 15 keer langer omdat de laadstroom ook aanziendelijkminder is. De druppel laadstroom is minder dan 14 volt dus met 14 volt laden moet je de accu op den duur zeker vol kunnen krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 11:20 #321329

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
klopt echter krijgt een accu bij druppellading rusttijd en bij gewoon laden niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 11:25 #321331

maar jouw conclusie was dat het over duidelijk was dat de accu nooit vol geweest is en volgens mij is die conclusie helemaal niet zo overduidelijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 11:34 #321335

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
voor mij wel,

alleen vind ik het vreemd dat er op die accu 2 waarden genoemd worden

normaal met druppellading geedt de lader een puls en wacht daarna tot de spanning is gezakt naar een bepaald voltage (per accu type verschillend) en dan weer een puls enz enz tot hij niet meeronder dat voltage zakt. dan blijft de druppellader alleen een onderhouds puls geven om de zelfontlading van de accu te voorkomen.

door er continu een te laag voltage op te houden wordt de accu lui omdat ie niet genoeg moet werken. hij kan op het een gegeven moment niet meer kwijt in de accu, en dan treed de sulfatatie op die uiteindelijk de dood betekent van de accu
Laatst bewerkt: 21 sept 2012 11:38 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 12:31 #321360

  • Vitara
  • Vitara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
En dan laten we dark matter ook maar even buiten beschouwing ....

back on topic: ik denk dat de accu stuk is. Ook met 14 V krijg je een accu vol. De float spanning van 13,6 V is in overeenstemming met de aanbevelingen van Victron.

Gr.

Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 16:07 #321443

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ik moet toch even reageren met opmerkingen dat er daar wel spanning is en daar niet en hoe kan dit dan?
Een tip om te meten.
Heb je een elektrische storing in je 12 volt systeem.
Een voorbeeld: je meet met een Multi meter, netjes op 12 volt geschakeld en de meet pennen op wat je wil meten.
Er staat op de meter 12 volt.
Dan kan je de conclusie trekken dit is in orde.
Meet dan met een 12 volt lampje in de vorm van een fitting schroeven draaier met draadje en pen of klem.
Als ergens een overgang weerstand is door corrosie of wat anders gaat het lampje in de schroeven draaier niet branden.
Dan weet je dat er wat aan de hand is kan het opgelost worden.
Dit geldt dus voor een spanning probleem.

Je kan de Multi meter gebruiken voor de hoogte van de spanning.

Enkele voorbeelden van meet instrumenten.

www.midlock.nl/Laser/Catalogus...Spanningzoekers.html
Laatst bewerkt: 21 sept 2012 16:08 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 22 sept 2012 06:17 #321596

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
web schreef :
Je bent wel érg eigenwijs als je meer geloof hecht aan je eigen verkeerde conclusies uit halve waarnemingen, dan aan natuurwetten. Jammer, want dit soort verhalen zijn vreselijk verwarrend voor mensen die electronica toch al niet zo goed snapten.
Web, je hebt helemaal gelijk. Ik volgde dit draadje ook met gekromde tenen. Er zijn al wat wiki's over techniek die misschien moeten worden aangevuld.

Edit: ik zie tot mijn grote ontzetting dat in "onze" wiki over Accu's het begrip Ah werd uitgelegd als "Ampere per uur" :pinch:
Dat heb ik gelijk maar aangepast...
Laatst bewerkt: 22 sept 2012 06:18 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 24 sept 2012 07:47 #322253

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Tony, nee het probleem is gevonden in de acculader van Sterling. deze haalde de correcte voltages niet waardoor er te lang met een te laag voltage in float modus doorgeladen is. wat hetzelfde effect heeft op de platen als overladen.

de rest was volgens de meetgegevens van de ts en de expertise van de nederlandse leverancier van sterling in orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 24 sept 2012 18:19 #322535

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Bedankt voor alle input. Denk nu dat ik het probleem gevonden heb.
De Sterling lader heeft een stand voor drie typen accu's.
Een ervan is voor AGM. Daar stond hij op.
Alleen de voltage karakteristiek van die setting komt niet overeen met de aanwijzingen van Victron voor hun AGM....
Nu de stand van de lader gezet is op lood accu's komt het voltage percies goed uit voor de Vitron AGM.
De accu is intussen wel verrot , waarschijnlijk door sulfatatie bij de lagere laadspanning en de hogere druppelladingspanning,
Krijg er geen amperetje meer in bij 14.6V.
Over twee jaar weet ik meer.....
Wim
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 25 sept 2012 05:59 #322685

Zit de schakelaarknop er soms verkeerd op? Of de stickertjes? :ohmy: ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 25 sept 2012 18:15 #323147

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Topic is opgefrist!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 19:47 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 25 sept 2012 20:05 #323200

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29245
hypervisor schreef :
Zwerver2 schreef :
De betreffende AGM is de Victron Blue energy type BAT412151080.
Heeft nodig vlgs Vitron : Absorptie : 14.2 tot 14.6
Druppel lading : 13.5-13.8

aangezien de max voltage van 14.0 volt van de lader is dat duidelijk aanwijsbaar de reden van de defecte accu. de accu is dus nooit vol geweest en de platen zijn gesulfateert. zie de post van saeftinghe van 13:00

Sulfateren vangt pas aan onder de 11,9 volt.....

www.traktiebatterijennederland...eren_traktiebatterij

members.chello.nl/a.galen4/ind...standen/Page1596.htm
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 20:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 04:02 #323226

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Bij een verse accu heb je gelijk. want wanneer dat sulfateren begint heeft te maken met o.a. de zuurgraad. door hem continu een te laag voltage te geven verdampt er water en neemt de zuurgraad toe. Hoe hoger de zuurgraad hoe hoger het voltage waarbij het proces start
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 05:07 door hypervisor. Reden: i=a
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 04:29 #323236

hypervisor schreef :
Bij een verse accu heb je gelijk. want wanneer dat sulfiteren begint heeft te maken met o.a. de zuurgraad. door hem continu een te laag voltage te geven verdampt er water en neemt de zuurgraad toe. Hoe hoger de zuurgraad hoe hoger het voltage waarbij het proces start

dat van het sulfiteren begrijp ik niet zo goed, misschien is het een typefout, hoewel de i en de a in Belgie (AZERTY toetsenbord) ook toch wel ver uit elkaar liggen.

Maar dat toenemen van de zuurgraad met een te laag laadvoltage is veelbelovend, want een hogere zuurgraad is toch een teken van een hogere lading, toch? Of zie ik dat verkeerd?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 04:48 #323242

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
te laag voltage slaat op een te laag voltage ten opzichte van de correcte laadspanning.

en sulfiteren is idd sulfateren, maar is waarschijnlijk door de swype van mijn telefoon fout gegaan

de zuurgraad van het water neemt idd ook iets toe bij een volle accu, echter heb je dan ook meer lading in de platen wat het proces weer opheft.

wanneer de lading in de platen niet correspondeert met de zuurgraad treed de sulfatering op.

er zijn nog wat oorzaken verder te noemen, maar sulfatering is eigelijk de meest voorkomende.

theoretisch kan stratificatie namelijk niet voorkomen bij gel/agm accu's

lading zit in de platen. dat is aantoonbaar door de accu volledig op te laden, leeg te gieten en na een jaar te hervullen. mag natuurlijk ok gelijk. al gaat dat leeg gieten met een gesloten agm accu wat moeilijk.
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 15:45 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 12:50 #323468

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Hypervisor, mooie theorie, maar we hebben het hier over een AGM accu, een gesloten systeem waaruit water niet verdampt.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 12:55 #323474

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ook een agm accu heeft een overdruk ventiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 13:01 #323478

hypervisor schreef :
ook een agm accu heeft een overdruk ventiel.
Die van mij hebben dat zeer zeker niet. Net nog even gedouble checked voordat ik dit schreef!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 13:17 #323486

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
hypervisor schreef :
ook een agm accu heeft een overdruk ventiel.
Dat treedt alleen in werking bij zware overdruk bij overmatige vorming van waterstofgas (i.e. bij overladen). Bij normale float spanning blijft het water (bij een AGM accu) in de accu.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 13:18 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 13:51 #323492

Jeroen, waar moeten die ventielen dan zitten?
Bij mij zijn de accu's voleldig gladde bakken, zonder verdikingen, verdunningen of wat dan ook zowel aan de de zijkanten als de top, De enige onregelmatigheid in dikte van het plastic is waar de boutpolen zitten (ik heb geen "normale" accu polen)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 13:58 #323497

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
hypervisor schreef :
al gaat dat leeg gieten met een gesloten agm accu wat moeilijk.
Dat leeggieten gaat met een AGM-accu niet lastig omdat de accu gesloten is, maar omdat het electroliet (het mengsel van water en zuur) zit gebonden in een glasmat (Absorbing Glass Matt). Er zou dus ook niks uitlopen als de accu wel openingen had en je hem op z'n kop hield.
Een AGM-accu is overigens ook geen gel-accu zoals je elders in je bericht lijkt te willen zeggen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 14:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 14:05 #323500

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Erikdejong schreef :
Jeroen, waar moeten die ventielen dan zitten?
Bij mij zijn de accu's voleldig gladde bakken, zonder verdikingen, verdunningen of wat dan ook zowel aan de de zijkanten als de top, De enige onregelmatigheid in dikte van het plastic is waar de boutpolen zitten (ik heb geen "normale" accu polen)
Bij mijn AGM's zijn het een stuk of 5 piepkleine gaatjes in een rondje op de bovenkant waarop je een slangetje kan aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 26 sept 2012 14:07 #323501

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Elke agm accu heeft een overdruk ventiel. Anders zou het een bom kunnen worden. Ook bij een te laag voltage sulfateren de platen. Als er 1 cel defect gaat zakt ook het voltage waarbij het zuur gaat vergassen. Uiteindelijk zal de druk in de accu zo hoog worden dat het ventiel open gaat. Zit er geen ventiel op dan zal hij ontploffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl