Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AGM accu

AGM accu 19 sept 2012 07:55 #320427

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Hallo allemaal,
Mijn AGM accu levert na 2 jaar bijna niets meer (zo'n 10 AH van de 150 ).
2 jaar oud en altijd aan walstroom wanneer ik niet zeil of motor.
Probleem werd met de tijd erger.
Maakt niet uit of de oplading via walstroom of dynamo gebeurde, na 3 uur is het schluss.
Vlgs leverancier is de walstroom de boosdoener en mag een AGM niet voortdurend aan de walstroom ( 13.6V) liggen.Dit vanwege de hoge voortdurende voltage.
Mijn vragen : Is dit probleem bekent bij andere forum leden en geldt dit probleem ook voor oplading door zonnepanelen die immers ook zo'n hoge voltage leveren.
Alvast bedankt.Wim
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:04 #320429

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dit heeft puur te maken met de gebruikte lader

als jij een goede lader met druppellading gebruikt is het uitzonderlijk dat de accu kapot geladen wordt.

in diverse backup systemen worden agm accu's gebruikt welke jaren achtereen aan de druppellader hangen en na een jaar of 3 nog in nieuwstaat zijn maar vervangen worden ivm de reden dat het systeem altijd klaar moet staan

en hetzelfde geld met zonnepanelen, als je een goede laadregelaar neemt kan een accu nooit kapot geladen worden
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 08:05 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:17 #320436

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ze hebben helaas gelijk, continu aan de lader is slecht voor een accu. Vol = vol en dan met rust laten.

Ook bij zonnepanelen dus een goeie laadregelaar, die afslaat als de accu's vol zijn.
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 08:18 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:25 #320440

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
In het begin deed ik mijn accu,s ook altijd aan de lader, als de boot in de box lag..
nu doe ik dat al jaren niet meer, ook niet in de winter..
acus gaan nog steeds lang mee.. wel moet ik regelmatig het acuwater pijlen/bijvullen, wat ik in het verleden wel eens vergaat..
gr.w
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:25 #320441

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
nee of ze gelijk hebben hangt van de lader af walstroom is namelijk geen 13.6 volt maar 230 volt.

als dat een instelbare of automatische meertraps lader is geweest op de stand voor de agm accu (agm accu is meen ik te herrinneren 14.8 volt laden) die als de accu vol is gewoon druppel laad dan heb je gewoon een verhaaltje garantie mits je lader goed is natuurlijk
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 08:28 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:27 #320442

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Enkele bijkomende vraagjes:
Wat voor alternator (dynamo ) zit er op je boot.
Heb je de laadspanning al eens gemeten die je alternator geeft?
( na enige tijd, ongev 15minuten draaien, dus als de accu al bijna terug vol is.)
Bij mij kwam ik uit op 15,4 tot 15,6V.( gemeten op de accupolen )
En dat is veel te hoog
Gezien dit een nieuwe motor betreft is het een garantieprobleem.
Een te hoge laadspanning geeft aanleiding tot sulfateren, en dus capaciteitsverlies.
Meet misschien ook eens de spanning van de walstroomlader.
Ook als de accu bijna vol is.
Deze mag in principe niet boven de 14,6V komen.
14,4 is de normale spanning.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:29 #320443

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
14.6 is de max voor een normale accu, een agm accu heeft andere voltages nodig
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 08:32 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:31 #320444

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
web schreef :
Ze hebben helaas gelijk, continu aan de lader is slecht voor een accu. Vol = vol en dan met rust laten.

Ook bij zonnepanelen dus een goeie laadregelaar, die afslaat als de accu's vol zijn.

Een zonnepaneel met een goede laadregelaar gaat over op druppelen want ook een AGM kent zelfontlading al is het niet veel. Continu aan de automatische walstroomlader (die ook kan druppelladen) kan geen kwaad, je laat alles toch aangesloten zeker. Als je aan boord blijft schakel je dit toch ook niet af?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:36 #320445

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
De lader is een Sterling 3O amp lader met een speciale setting voor AGM accu's.Levert de gespecificeerde voltages gedurende laden en "floating". Denk dus niet dat het de lader is.
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:40 #320447

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
terug naar de leverancier dus met die accu en kijken of die na 2 jaar nog garantie op die accu wil geven. een agm accu aan de druppellader moet probleemloos zeker wel 3 jaar mee kunnen, zelfs wanneer deze gebruikt wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:43 #320448

De laadspanning is natuurlijk van crusiaal belang, zo ook het diepontladen. In de box is altijd de walstroom verbonden met een prima lader. Ik heb dit voorjaar mijn accu's vervangen omdat ik het start moment niet meer vertrouwde (krijg ik de motor nog wel of niet meer gestart). deze accu's waren in 1995 geplaatst. DUS 17 JAAR OUD. in dit geval waren het GEL accu's, maar toch. weinig die me dit na kunnen doen.
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 08:43 door koentje63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 08:43 #320449

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Bedankt voor de goede tip voor de keuze van een juiste zonnecel regelaar. Ben trouwens van plan niet meer een AGM maar een gewone semi traction loodaccu te kopen. Die zouden minder van dit soort verlies aan vermogen problemen hebben.
Er zit geen aan-uit knop op de walstroom lader en zo,n accu moet voortdurend 13,6 V tijdens druppelladen kunnen hebben.
Wim
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 10:41 #320503

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Je bedoelt, beter bestand tegen standby-gebruik c.q. overladen. Geen idee, maar 't zou kunnen. Er zijn ook specifieke standby batterijen die gemaakt zijn om continu onder lading te staan, zoals in een UPS.

Continu 13.6 volt is géén druppelladen, dat is 'float'/standby.

Druppelladen is niet meer dan af en toe een korte puls.
Proost schreef :
Continu aan de automatische walstroomlader (die ook kan druppelladen) kan geen kwaad, je laat alles toch aangesloten zeker. Als je aan boord blijft schakel je dit toch ook niet af?.
Die Sterling kan dus inderdaad niet druppelladen.

En de tijd dat je aan boord bent zal bij de meesten wel een fractie van het totaal zijn. Dus DAN alles aanlaten, zeker met wat verbruik erbij, kan natuurlijk geen kwaad. Zelfde geldt voor auto-accu's. Een auto is in feite ook een float-lader, maar geen 24/7.

Continu float dient geen enkel doel, kost alleen maar stroom en blijkt in de praktijk gewoon niet het beste voor de accu's. Dat er geen aan/uit knop op zit, is eerder een fout van de inbouwer dan dat het een excuus vormt...

M.i. gaan accu's zelfs aan druppelladers minder lang mee dan als je ze gewoon met rust laat als ze niet gebruikt worden. Eens per 3-6 maanden ofzo een keer laden, is meer dan voldoende voor een ongebruikte batterij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 10:50 #320510

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Sterling acculaders
De Sterling laders hebben een IUOUO laadstroomkarakter wat betekent dat de accu's 100% worden geladen. De acculaders zijn instelbaar voor het laden van gel- en vloeistofbatterijen. Ook is het mogelijk de laadcyclus in te stellen. Standaard zijn de laders uitgerust met 3 geïsoleerde uitgangen waardoor u geen scheidingsrelais of diodebruggen nodig heeft.

volgens de fabrikant is de "float" optie van de lader de druppel laad functie

zie deze handleiding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 10:57 #320519

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
web schreef :
Druppelladen is niet meer dan af en toe een korte puls.
What's in a name? 'Float'-laden wordt in Nederland meestal vertaald met druppelladen. Dat begrip is niet rechtstreeks in het Engels te vertalen. Ik ken geen acculaders die af en toe "een korte puls" geven.
De regelaars die in combinatie met zonnepanelen worden gebruikt, hebben vaak een 'kortsluitstand' waarbij het lampje op de regelaar gaat knipperen. Dat zou je ook kunnen beschrijven als druppelladen.

Maar dat een accu (welk type dan ook) kapotgaat als deze continue onder een spanning van 13,6 V wordt gehouden, wil er ook bij mij niet zo in. Los van de vraag of dat ook nodig is (ik denk van niet).

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 11:24 #320533

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
In de handleiding staan ook grafieken, het gaat hier echt om een echte float-modus. Eigenaar geeft dat ook aan: constant 13.6V.

Kapot zou ie er niet direct van mogen gaan, ik zeg alleen dat-ie korter zal leven dan een accu die meer met rust gelaten wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 19 sept 2012 11:50 #320550

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dit lijkt me iets om na te vragen bij de leverancier, asa boot electro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 07:53 #321245

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Re AGM accu probleem.
Heb alles nogeens goed nagemeten.
Alternator ( op Volvo Penta )geeft bij een volledig ontladen accu na 15 minuten draaien een voltage van 14,2 V en een laadstroom van 13 Amp.Lijkt me dus goed.
De Sterling lader staat op de AGM stand maar levert maar 13.8 V -14.0 V.
Dit zou hoger ( 14,4V) moeten zijn vlgs Sterling info. De laadstroom zakt van 10 Amp na 10 minuten in tot 2 Amp na een half uur.
ASA ( importeur ) bevestigt het probleem en gaat er naar kijken.
Mijn vraag is nu : Wat zouden hier de consequenties zijn van die lagere laadspanning en een druppel ladingvoltage van 13.6 V geweest voor de accu?
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 08:02 #321248

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de kck heeft daar ooit wat over geschreven, de draad tussen de auto en de caravan accu loopt via de stekker op de auto, door de dikte en lengte daarvan wordt deze geladen met een te lage spanning en komt dus nooit vol verder sulfiteren de platen daardoor. de accu gaat dus erg snel defect.

zie dit artikel in PDF formaat

ook staat er een uitleg over accu soorten en acculaders/laad technieken in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 08:23 #321258

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
trouwens, heb je gecontroleerd met hoeveel volt die AGM accu moet laden?

naar mijn idee is het 14.8 volt voor een gewone agm, en geen 14,2 wat de max is voor een normale accu

14.4 wat de sterling af zou geven is dus niet genoeg als de accu 14.8 volt nodig heeft met als gevolg dat ie nooit vol komt.

met wat pech is je accu dus nog nooit vol geladen geweest.

edit: ik heb even op de agm accu's (yuasa stand-by type) van de UPS hier gekeken en die zijn max 13.8 volt. het kan dus per merk/type AGM verschillen.

in dat geval zouden ze kapot geladen zijn door overladen.
Laatst bewerkt: 21 sept 2012 08:37 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 08:36 #321262

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
AGM accu's zijn er in verschillende smaken. De dure hebben een laad spaning nodig van 14,8 De minder dure is deze spaning lager. 13,6 zou nooit ook langdurig problemen moeten opleveren.
Als je een accu hebt die 14,8 nodig heeft om volledig te laden en hij heeft dit nooit gehad is die dus nooit volledig geladen geweest. Mogelijk is dit de oorzaak van het probleem.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 09:00 #321270

zwerver,

een volledig ontladen accu, die na 15 minuten weer vol is heeft dus een capaciteit van 15min. x 13 A : 60 = 3,25 Ah. Dit maal twee omdat je maar de helft zou kunnen ontladen geeft geeft een accu capaciteit van 6, 5 Ah.
Da´s wel een erg kleine accu!!
Of hij is gewoon totaal kapot. (kapot geladen)

In mijn optiek is de propaganda van sterling veel beter dan de produkten die ze leveren.

Wanneer je eenvoudige, beproefde zaken gebruikt die hun robuustheid hebben bewezen, mis je mogelijk 1/2 % aan lading, maar de boel werkt altijd zonder narigheid en véél goedkoper.
En dat beetje minder rendement, wel speelt dat een rol bij een accu rendement van 65 %?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 09:11 #321274

Hypervisor,

De dunne (laad)draad naar een ver verwijderde accu, zoals in een caravan, zorgt niet voor minder lading van de accu.
Hij zorgt voor VERTRAAGD laden, die accu is pas veel later vol.

Wanneer de andere accus, aan de dikke draden vol zijn loopt de spanning wat op, de stroom naar de nog net niet helemaal geladen accu wordt geringer, omdat de accu voller wordt.
Maar na (geruime) tijd is ook de accu aan de lange draad net zo vol als de andere accu.

Je moet natuurlijk wel de tijd nemen om hem vol te krijgen.

Dat genoemde artikeltje is gewoon reclame, met een paar twijfelachtige stellingen erin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 09:26 #321278

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
het grappige is dat de OP wel praat over de leverancier van de lader, maar niks zegt over welke AGM hij toegepast heeft (type, merk, ...). Je hebt AGM en AGM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM accu 21 sept 2012 10:00 #321297

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
De betreffende AGM is de Victron Blue energy type BAT412151080.
Heeft nodig vlgs Vitron : Absorptie : 14.2 tot 14.6
Druppel lading : 13.5-13.8
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl