Je bedoelt, beter bestand tegen standby-gebruik c.q. overladen. Geen idee, maar 't zou kunnen. Er zijn ook specifieke standby batterijen die gemaakt zijn om continu onder lading te staan, zoals in een UPS.
Continu 13.6 volt is géén druppelladen, dat is 'float'/standby.
Druppelladen is niet meer dan af en toe een korte puls.
Proost schreef :
Continu aan de automatische walstroomlader (die ook kan druppelladen) kan geen kwaad, je laat alles toch aangesloten zeker. Als je aan boord blijft schakel je dit toch ook niet af?.
Die Sterling kan dus inderdaad niet druppelladen.
En de tijd dat je aan boord bent zal bij de meesten wel een fractie van het totaal zijn. Dus DAN alles aanlaten, zeker met wat verbruik erbij, kan natuurlijk geen kwaad. Zelfde geldt voor auto-accu's. Een auto is in feite ook een float-lader, maar geen 24/7.
Continu float dient geen enkel doel, kost alleen maar stroom en blijkt in de praktijk gewoon niet het beste voor de accu's. Dat er geen aan/uit knop op zit, is eerder een fout van de inbouwer dan dat het een excuus vormt...
M.i. gaan accu's zelfs aan druppelladers minder lang mee dan als je ze gewoon met rust laat als ze niet gebruikt worden. Eens per 3-6 maanden ofzo een keer laden, is meer dan voldoende voor een ongebruikte batterij.