Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP

verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 13:28 #325003

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb inmiddels 4 helmstok drives.
De eerste nr1 die ik kocht was een nieuwe Raymarine spx5, kompleet met "computer", fluxgate kompas, en st6002 bediener.
Zie hier

Die heb ik netjes gemonteerd waarbij ik de fluxgate verving voor een nmea2000 rategyro kompas van Airmar. De fluxgate heb ik weggegeven.
Daarmee heb ik dit jaar voor 100% gestuurd met erg goed gevolg.
De drive is zwaar overpowered volgens het boekje, hij drijft boten tot ik geloof 6000kg, waar mijn bootje kaal 1200 weegt.
Ik kies daarvoor omdat ik dagen aaneen solo wil kunne zeilen zonder gezeur met de automaat.
Op marktplaats kocht ik vervolgens in één deal twee reserve drives: beide Autohelm 4000.
Één daarvan (nr2) heb ik inmiddels groot onderhoud gegeven en ligt als reserve op het bootje. De ander (nr3) fungeerde als donor voor de ene (nr2) en heeft nu een nieuwe motor nodig.
Op eBay kocht ik vervolgens nr4: een Raymarine drive van spx5 GP (Grand Prix!! Jaja!) Dat is de sterkste drive die RM maakt voor deze serie, geschikt voor bootjes tot 7500kg. Het nec plus ultra voor de echte freak.
Dat ding was geknakt waar motorhuis koppelt. Inmiddels heb ik die met een onderdeel uit de donor nr3 weer 100%.
Wat ik nooit begrepen heb en waarin RM ook erg vaag is wat de verschillen zijn tussen de gewone en de GP uitvoering. Het gekke is dat RM voor beide drives een max "thrust" aangeeft van 84kg.
Zoek maar eens naar foto's van de GP: het blijkt mij dat er op internet niet één goede foto te vinden is die 'm goed afbeeldt, laat staan ergens waar de complete verschillen uitgelegd staan.
Het prijsverschil is enorm: spx5 compleet zoals ik kocht is €1000; de GP is €2000. De set is compleet gelijk op de drive na: stel dat de spx5 drive 500 kost, dan kost de GP drive dus.... 1500. Dat vindt ik te gek, en ik denk dat daarom RM zo vaag is over het ding. De echte gekken kopen het toch wel.
Inmiddels ben ik bezig om de zaak diepgaand te documenteren met tekeningen, foto's en beschrijving. Dat wordt een uniek document! ;-)
Daarover later meer.
Eerst maar even het aan de buitenkant zichtbare verschil tussen de gewone en de GP: de drive van de GP heeft een dikkere motor: het ongeveer 10cm lange buisdeel is 48mm dik, de rest 44. De gewone is geheel 44.
Nu alvast een eerst interessante ontdekking: de motor van de gewone is een Mabuchi RS555. Dat zijn Japanse motortjes die met name in China gemaakt worden. Dat motortje wordt in massa gemaakt voor allerlei zaken, boormachientjes en met name ook printers. Ook in vibrators schijnen ze in te zitten, maar ik heb alleen belangstelling voor zeilen. Bovendien lijkt me 44mm beetje veel voor mijzelf.
Je kunt ze op het internet kopen voor.... vanaf... een paar euro! prijsvoorbeeld hier Dan moet je wel het tandwieltjes van je oude kapotte motor omzetten en klaar is Kees. Dat ga ik dus doen met nr3. Ik heb inmiddels twee motortjes voor €8 op de kop getikt.
Echter, de dus iets dikkere motor van de GP is een "Portescap 35NT". Dat zijn.... Zwitserse motortjes (yeahh!) ook made over de hele wereld, de mijne komt uit India. Dit Zwitserse precisie ding kost op internet .... ..€250 tot €300!!

De verdere verschillen kom ik later op terug, dit stuk wordt vervolgd zullen we maar zeggen.

Uw autopilot anatoom,
Sunday

Edit: wat in-tekst links toegevoegd
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 16:44 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 13:45 #325013

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Dit wordt een mooi draadje. Ik kijk uit naar het vervolg.
Kan je nog iets zeggen waarom je het fluxgate kompas van de SPX5 hebt vervangen door de Airmar?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 13:47 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 13:54 #325019

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Die Airmar is gewoon erg goed: Lees maar
Bovendien paste die mooi in nmea2000 netwerk.
Edit: true wind berekening wordt er veel beter door. Ik zal het nooit installeren, maar radar Marpa wordt er ook veel beter door schijnt het. Een gewone fluxgate verliest z'n doelen vlug.
:huh: Vooruit dan, nog een link
Maarrrr, dat is ander topic, deze gaat over de anatomie van drives...
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 14:04 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 14:30 #325027

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
Leuk verhaal en onderzoek Sunday.
Een vriend van mij heeft ooit een 2000 voorzien van een motortje dat ook werd verwerkt in speelgoedbeertjes.Zo een die op een trommeltje slaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 14:36 #325029

sunday, lang , heel lang geleden toen autohelm nog autohelm heette woou ik voor het "grote werk ook een 4000stS hebben. ik kon goed opschieten met die jongens in almere, het bedrijf van mijn zwager deed wel eens iets voor ze. ik wou dus weten wat er aan verschil in zat, behalve de prijs. immers de sturing en de flux waren het zelfde en van buiten zag je geen verschil. ook de tekeningen die zij hadden waren behalve de titel het zelfde.
dus toen hebben ze van alle twee er een open gemaakt, het is 25 jaar geleden zo n beetje dus heb ik geen geheimhoudings plicht meer. op een tand wieltje na, die in de S was koper de andere plastic en een slag zwaardere fets in de sturing. dat was alles.
ik heb dus een paar van die wieltjes gekocht en bij mijn zwager een 10 stuks fets, je weet nooit.
die drives hadden een grote makke op de waterdicht heid van de uitgaande stang, het enige wat hielp was regelmatig loshalen en opnieuw in het vet zetten. op een gegeven moment kon ik dat in het donker op een hobbelend schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 15:20 #325054

  • Eric Z
  • Eric Z's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Sunday,

Volg met belangstelling dit draadje. Sta ook op het punt nieuwe pilot aan te schaffen. Nu een Autohelm ST 4000+, maar die bevalt me slecht. Slingert te veel.

Mijn bootje weegt bijna 6.100 kg (leeg), dus ik moet ook naar de SPX5 GP. Hoewel de SPX5 me prijstechnisch veel beter past, wil ik het in een keer goed doen. Het viel mij idd ook op dat de stuwkracht bij beide 84 kg. is, Je zou meer verwachten bij de GP. Toch wordt de GP aanbevolen voor schepen van meer dan 6.000 kg.

Mvg.

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 16:11 #325073

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Eric,
Ja, een nieuwe spx5 GP geeft je een nieuwe computer en bediener, ik geloof dat RM voor die laatste nu de 7000 serie standaard heeft, de 6002 moet je voor minder kunnen krijgen.
In de computer zit, volgens raymarine, een "gyro" maar daar zijn ze vrij vaag over.
Hoe dan ook je koopt voor €2000 de sterkste drive met de Zwitserse! motor EN een nieuwe slimmere computer.
Alternatief is de spx5 (niet GP) kopen. Dan heb je de betere computer en gelijke drive als je nu hebt.
Toch zou ik met jouw boot, als je een beetje serieus vaart, zeker de GP kopen, misschien zelf speuren naar mogelijkheid van inbouw drive (jefa maakt heel mooie)
Kan ik dan je oude drive kopen voor weinnug? Haha! Nee, die hou je lekker als reserve natuurlijk.
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 17:29 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 16:34 #325085

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Hier op het forum zijn heel wat technische mensen. Zijn erbij die verstand hebben van de gebruikte DC motortjes? Wat kan in vredesnaam die prijsverschillen veroorzaken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 16:46 #325090

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Sunday schreef :
Hier op het forum zijn heel wat technische mensen. Zijn erbij die verstand hebben van de gebruikte DC motortjes? Wat kan in vredesnaam die prijsverschillen veroorzaken?

Voor het grootste deel heeft de prijs met aantallen te maken.
Lees heel veel en heel weinig te produceren aantallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 16:55 #325099

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Waarschijnlijk ook materiaal, toleranties, etc = duurzaamheid

Kijk altijd vol bewondering naar How is it made (Discovery Channel), vaak de beter producten met veel handwerk en controle....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 30 sept 2012 16:59 #325101

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ja Henk, dat weet ik. Maar dat weet Raymarine ook.
Waarom zouden zij dat doen? Vast niet zomaar!
Zijn er mensen die de specs van de motortjes begrijpen en kunnen duiden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 06:18 #325273

Sunday schreef :
Eric,
Ja, een nieuwe spx5 GP geeft je een nieuwe computer en bediener, ik geloof dat RM voor die laatste nu de 7000 serie standaard heeft, de 6002 moet je voor minder kunnen krijgen.
In de computer zit, volgens raymarine, een "gyro" maar daar zijn ze vrij vaag over.
Hoe dan ook je koopt voor €2000 de sterkste drive met de Zwitserse! motor EN een nieuwe slimmere computer.
Alternatief is de spx5 (niet GP) kopen. Dan heb je de betere computer en gelijke drive als je nu hebt.
Toch zou ik met jouw boot, als je een beetje serieus vaart, zeker de GP kopen, misschien zelf speuren naar mogelijkheid van inbouw drive (jefa maakt heel mooie)
Kan ik dan je oude drive kopen voor weinnug? Haha! Nee, die hou je lekker als reserve natuurlijk.

Als je meer over die rate gyro wilt weten moet je maar eens in deze twee forums gaan neuzen. Die dingetjes zitten trouwens ook in elke model helicopter( :ohmy: :cheer: ) www.cruisersforum.com/forums/f...-for-25-a-53175.html
en
www.portanna.org/tip/153-gyro-raymarine
Laatste is wel frans maar kan goed vertaald worden met google translate.
Daar heeft iemand dat ding nagebouwd en het stelt eigenlijk niks voor!
Ik heb de onderdelen al liggen en ga er van de winter ook eens mee spelen.
Er staat ook ergens een plaatje van hoe het in de Raymarine zit.
Ad
Laatst bewerkt: 01 okt 2012 06:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 06:54 #325289

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
De grootste ontwerpfout van die dingen is, dat als ze werken het interne volume veranderd. Als het mee zit wordt dat verschil met lucht gecompenseerd. Als het tegen zit met zout water. Ook een Zwitsers precisie motortje kan niet tegen zout water. Met veel vet kan je wat uitstel bereiken. Maar uit ervaring weet ik dat de plastic tandwielen niet tegen sommige soorten vet kunnen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 07:11 #325296

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je echt die extra power nodig hebt kan je wat mij betreft beter overstappen op een onderdeks gemonteerde automaat. Die drives zitten niet in je kuip en hoeven dus niet heel compact te zijn waardoor er meer ruimte is voor een grote motor. Gelijk ook niet meer zoveel zout water in de buurt ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 07:40 #325311

  • Eric Z
  • Eric Z's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
FMJ schreef :
Als je echt die extra power nodig hebt kan je wat mij betreft beter overstappen op een onderdeks gemonteerde automaat. Die drives zitten niet in je kuip en hoeven dus niet heel compact te zijn waardoor er meer ruimte is voor een grote motor. Gelijk ook niet meer zoveel zout water in de buurt ;-)

Maar die grotere motor trekt waarschijnlijk ook meer stroom en is dat nu juist niet het punt waar we tegenaan lopen bij (electrische) stuurautomaten...

Overigens zit Jefa ook als optie in mijn kop. Helaas wordt het prijskaartje dan nog hoger :(
Maar.. heeft iemand zo een vergelijk paraat van SPX5 GP tov een Jefa wat stroomverbruik betreft? Is interessante info.

Mvg.

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 08:14 #325320

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Voor het aansluiten van een inboort drive heb je volgens mij een Clutch aansluiting nodig op de stuurautomaat. Voor zover ik kan zien zit die aansluiting niet op de X-5.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 08:17 #325322

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Jefa: hoewel way off topic Lees hier
Das een mooi ding, zou m ook nog wel in willen bouwen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 08:32 #325327

In een Marsvin??
Is dat niet een beetje overkill....

Het probleem dat ik gehad heb met in ieder geval twee drives van de 4000 is het
heftig triller van het geheel bij het in- en uitschuiven van de stang.
Dit wordt veroorzaakt door een heel klein klemringetje aan de top van de inwendige
stang (die langs het wormwieltje loopt). Als je de zwarte kap van de drive draait (waar
je roerpikkie in valt) zie je een afstandshoudertje die de stang centreert. Deze zit vast
met een klemring van een behoorlijk corrosieve metaalsoort. Dit ringetje is na
een seizoen zoutwater zover weggevreten dat het geheel niet meer vastzit. De interne
stang begint nu te slingeren en het hele interne werk slijt een keer zo hard. Ik heb
dit uiteraard aan Raymarine gemeld maar tot op heden is elke drive op dezelfde wijze
geconstrueerd. Voor een paar cent vervang je dat klemringetje voor een beter exemplaar.
Als je dat toch doet vervang dan gelijk even het vet voor een betere kwaliteit zeewaterbestendig vet, dan gaat je drive nog langer mee.

H
Laatst bewerkt: 01 okt 2012 09:41 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 10:26 #325374

  • Snuggles
  • Snuggles's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 170
Als ik even mag inhaken met de volgende vraag:
Zijn er leden op het forum die de display van een Raymarine st4000
kunnen repareren. Ik heb een defecte display en Raymarine repareert ze niet meer.
Om nu vanwege een defecte display een heel nieuw systeem aan te schaffen gaat me wat ver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 10:54 #325382

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
ben trouwens ook benieuwd naar de mogelijkheden met de motortjes van de AH2000.
Kun je die ook zondermeer (mitst het past uiteraard) opwaarderen naar een sterker of sneller type?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 11:35 #325402

Lady Elsa schreef :
ben trouwens ook benieuwd naar de mogelijkheden met de motortjes van de AH2000.
Kun je die ook zondermeer (mitst het past uiteraard) opwaarderen naar een sterker of sneller type?

van de ah weet ik het niet, maar het verschil tusen de st 1000 en de st 2000 waren de fets. dit volgens de de jongens in almere.

motortjes waren dezelfde. sneller zou je allen maar kunnen door een andere tandwile verhouding, of korter op de helmstok te zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 16:13 #325549

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
3Noreen schreef :
De grootste ontwerpfout van die dingen is, dat als ze werken het interne volume veranderd. Als het mee zit wordt dat verschil met lucht gecompenseerd. Als het tegen zit met zout water. Ook een Zwitsers precisie motortje kan niet tegen zout water. Met veel vet kan je wat uitstel bereiken. Maar uit ervaring weet ik dat de plastic tandwielen niet tegen sommige soorten vet kunnen.

Met een beetje crativiteit, een teflonschijfje op de as wat RVS slangklemmen, wat vet en een hoes zou je toch een heel eind moeten kunnen komen om dit foutje te verhelpen
Laatst bewerkt: 01 okt 2012 16:15 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 16:46 #325568

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Lady Elsa schreef :
ben trouwens ook benieuwd naar de mogelijkheden met de motortjes van de AH2000.
Kun je die ook zondermeer (mitst het past uiteraard) opwaarderen naar een sterker of sneller type?
Ik weet er niet veel van, en ben bang dat autohelm en later Raymarine veel verschillende motortjes heeft gebruikt in de loop der tijd.
Ik neem overigens aan dat je met AH2000 de drive bedoelt waar alles in één zit hè. Bedieningsknoppen en drive in één.
Bovendien wil ik liefst deze draad een beetje schoon houden voor mijn anatomie onderzoek en dus beperkt houden tot de door mij beschreven tillerdrives.
Maar toch:
Die modellen hebben een motortje die met een riem een wiel aandrijft.
De motortjes zijn nog te koop: Op ebay
Uit andere bron heb ik vergelijk foto waarop twee motortjes: rechts de Mabuchi RS555 die ik beschrijf met tandwieltje 14T, geschikt voor de -uit mijn verhaal- spx-5.
Rechts het motortje met een ander tandwieltje 18T(?)
Op deze foto is ook op rechtse motor nog RS te herkennen. Eerlijk gezegd denk ik dat het eenzelfde motortje met andere tandjes betref...
het rechter motortje is hetzelfde als die op eBay wordt aangeboden.

Op utube stat een filmpje over verwisselen van de drivebelt van het ding en daar zie je het motortje met 18T ook.
Link naar deze video
Laatst bewerkt: 01 okt 2012 16:53 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 16:55 #325574

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Hallo Sunday,

Heb je ook enig idee of er sommige motortjes zijn die stiller zijn.
ik heb ook een SPX-5 set en vindt die vanaf respons 3 toch wel vervelend worden, bij 5 irritant en vanaf zeven zou ik nog liever kiezen om 48u opgesloten te zitten met mijn schoonmoeder....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verschil autohelm4000; Raymarine spx5 en spx5 GP 01 okt 2012 17:19 #325598

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
har.vogel schreef :
Waarin Harry zich verbaast over jefa in Marsvin en verhaalt over corrosie van ringetje.
H

Gaat om deel 1 in plaatje hieronder waarachter het probleem plaatsvindt hè?

Tja, vocht is de pest voor deze dingen. Afdichten, kitten, aftapen, regenjasjes...
Allerlei dingen zullen we moeten uithalen om ze aan de gang te houden.
Wie heeft er gedacht dat ik vriend van Raymarine ben? Ik ben vijand! :woohoo: Dit is noodgedwongen het enige RM ding op mijn bootje, omdat ik geen jefa van Harry mag! :laugh:

Iets wat me trouwens in mijn onderzoek al is opgevallen en waaraan ik in vervolg verslagen met foto's aandacht zal besteden: de diverse kunststof afdichtingen die in de 44mm buis schroeven hebben soms wèl en soms geen rubber afdichtingsringen. Ik denk dat ze daar zelfs op zijn gaan besparen in de loop der tijd.
Weer eens te meer voor mij een bewijs dat RM heel erg scherp de producten minimaliseert om binnen een bepaald geaccepteerd klachten patroon zo min mogelijk aan product te leveren.
Laatst bewerkt: 01 okt 2012 18:20 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl