WADnWIND schreef :
Bij omvangrijkere N2K systemen en grote AIS drukte is N2K niet krachtig genoeg om alles te kunnen verwerken over NMEA-2000.
Nu zal dat bij het gemiddelde jacht niet voorkomen.
Heb je voorbeelden? Want 1Mbps zou toch echt genoeg moeten zijn lijkt me. Ik ben nog niet in het NMEA2000 protocol gedoken dus kan nog geen rekensommetje maken over de grootte van de PGN's, aantal targets en theoretische maxima, maar de bandbreedte ligt in ieder geval ruim hoger dan dat wat je maximaal over een RS323/422/485 link kunt halen. Wordt er in zo'n "omvangrijk systeem" dan nog een ander laag1/2 transport gebruikt?
@Belerion II: De door jou genoemde protocollen zijn niets anders dan eigen naampjes voor NMEA2000. Niets "low level", gewoon hetzelfde protocol.
Inderdaad, Raymarine heeft een eigen stekkertje geintroduceerd, maar ook dat heeft een valide reden. Men wilde simpelweg ook de eenvoudige interconnectie garanderen met oude Seatalk apparatuur, over dezelfde kabel. Dus heeft men in de spur kabels een pin toegevoegd, en daarop vind je dus Seatalk 1 data. Plus dat de connectoren veel kleiner zijn, en dat is eigenlijk wel heel erg prettig: kleinere gaatjes boren!
Raymarine heeft gewoon een standaard kabel met aan de ene kant een connector zoals je die op de raymarine apparatuur vind, en aan de andere kant een devicenet (NMEA2000) connector (A06046). Die kabel stoppen ze alleen niet standaard in hun doosjes erbij maar moet je apart kopen. Wellicht dat ze dat wel zouden moeten doen.
Voor wat betreft verdere compatibiliteit is het protocol voor al deze vendors echt 100% NMEA2000. Wel is het zo dat sommige fabrikanten functionaliteiten hebben in hun apparatuur (en dus berichten willen uitwisselen) waarvoor in de NMEA2000 standaard (nog) geen berichttypes gedefinieerd zijn. En dan creeren ze dus een eigen berichttype (PGN). Die PGN's zullen door apparatuur van andere vendors gewoon genegeerd worden.
Op zich is het jammer dat NMEA zo'n gesloten organisatie is en ook het toevoegen van standaard PGN's een langzaam en gesloten proces lijkt te zijn. Je hebt gelijk als je stelling is dat het prettiger zou zijn als bepaalde custom PGN's al vanaf het begin "standaard" zouden zijn. Dus als een fabrikant voor nieuwe functionaliteit (die nog door niemand anders is verzonnen), gewoon direct een nieuwe PGN allocatie kan krijgen, zelf een specificatie schrijft en deze toevoegt aan de NMEA standaard.
Precies om die reden ben ik ook zo'n voorstander van open standaarden. Een transparant RFC proces waarbij achteraf wel erkenning en standaardisatie plaats vindt zou innovatie en snellere standaardisatie van "nieuwe" functionaliteit bevorderen.