Sunday schreef :
In de topic over AIS komt voor mijn gevoel vrij plotseling een grote acceptatie van N2K naar boven. Klopt dat?
Ja, ik denk dat we nu echt op het omslagpunt zitten. Werp maar een blik naar de apparatuur van gerenommeerde merken die je nu in een watersportwinkel kunt kopen. Garmin, Simard, Raymarine, Lowrance, alles is inmiddels om. Het heeft even geduurd, maar volgens mij zijn we er nu echt.
Volgens mij zijn er nog twee issues:
(1) communicatie met general-purpose apparatuur zoals PC of tablet; en
(2) integratie met oudere systemen.
Beide zijn oplosbaar. Er zijn NMEA2000 interfaces die bridgen van en naar NMEA0183 en dat via USB (virtual serial port), of RS232/422/485 aanbieden. Maar ze zijn nog wel wat kostbaar.
Echer, ook veel apparatuur zoals instrumenten en kaartplotters die nu op de markt zijn bieden vaak ook nog NMEA0183 in/uitgangen en kunnen standaard bridgen, daarmee heb je zo'n interface dus al vaak niet nodig.
En het zal niet lang duren voordat er slimme "kastjes" zijn die connectivity tussen NMEA2000 en andere transportlagen (USB, RS232, IP over (wireless) ethernet, Bluetooth) feilloos verzorgen. Zie ook mijn andere draadje hierover, ik heb hier nu zelf bijvoorbeeld een initiatiefje in genomen dat wellicht wel uitmondt in een kant-en-klaar produkt.
Het voordeel tov NMEA0183 is gewoon de simpele plug-and-play opzet. Geen verschil tussen input en output devices maar een eenvoudige bus waarvoor /geen/ aparte centrale controller nodig is. Dus ook geen kans meer op "hobbyistisch" aan elkaar geknoopte apparatuur met allerlei problemen en storingen als gevolg (en dus een gebrek aan vertrouwen in networked equipment). De grote merken hadden zoiets natuurlijk al, maar dat waren voorheen allemaal proprietary protocollen. Daar zijn we nu gelukkig vanaf.
Ik ben voor mezelf nog steeds wel overtuigd dat dit bus systeem mooi toekomstvast is voor meer dan 7 jaar..
Ik denk dat je daarin gelijk hebt. En nog wel veel meer dan 7 jaar. De enige bottleneck is de bandbreedte van de bus, die is naar moderne maatstaven erg laag. Maar goed, 1Mbps is nog steeds veel meer dan de baudrate van een RS232/422/485 verbinding waarover we NMEA0183 babbelden, en dat voldoet ook nog steeds.
En voor de toepassingen waarvoor we NMEA2000 gebruiken zie ik ook niet een grote toename in behoefte aan bandbreedte. Specifieke zaken die dat wel nodig hebben (ik denk aan camera's oid) zullen gewoon niet aan de bus hangen maar een dedicated verbinding houden. CAN met NMEA2000 als bus voor general purpose navigatie en instrumentgegevens zie ik zo snel niet tegen een limiet aanlopen.
Ik vermoed wel dat we steeds meer apparaten krijgen die standaard een NMEA2000 aansluiting hebben. En dat er dus ook nog diverse standaard PGN's bij gaan komen. Elektrische apparatuur komt er al aan (omvormers, laders, battery management, etc), maar waarom heeft mijn ankerlier bijvoorbeeld niet ook gewoon een NMEA2000 aansluiting? Of for that matter, waarom de koelkast niet?
Het zou mijns inziens helpen als er een chipfabrikant komt met een (goedkope, dus max paar euro) highlevel NMEA2000 naar SPI of I2C interface die geen verdere componenten behoeft, upgradeable is (via NMEA2000!) en waarvoor die software ook vrij verkrijgbaar is. Ik ben alleen bang dat de markt iets te klein is daarvoor.