Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend?

NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 22 okt 2012 15:29 #332230

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Het kwam bij de interessante gesprekken over rate gyro's en autopilots afgelopen weekend ter sprake: de standaard NMEA2000. Zie nmea.org
Heb eens even wat gezocht op Engelse, Franse, Duitse en Amerikaanse fora: daar wordt er volop over NMEA2000 (kort: N2K) gesproken. Voordelen, ervaringen, nadelen en mislukkingen.
N2K is sinds een aantal jaren in de markt als voorziene opvolger van nmea0183.
Zeilersforum geeft een paar summiere zoekresultaten, en die komen dan voor een deel van mij...
Hoe komt dat?
Is er geen interesse in NL hiervoor? Is het nog niet bekend? Of heeft gewoon iedereen het al in z'n bootje hangen zonder erover te praten?
Ondertussen zijn vele van de grote merken hun spulletjes aan N2K koppelbaar aan het maken: zelfs het "R" merk (vergeef me, dat is voor een deel een grap van me). Daarnaast Simrad verregaand, Navico, Furuno, Garmin, Brookes and Gatehouse, om maar eens wat te noemen.

Om een aftrap te doen:
Ik heb een N2K netwerk. Voornamelijk Maretron: een kleuren display (dsm250), gps (gps200), windmeter (wind richting en kracht, temp en baro, wso100) met een Airmar rategyro (h2183), log (diepte, temp, snelheid) dst800. Spulletje koppelt op de R.... Stuurautomaat computer van de SPX-5 via een N2K ingang die R... daar met gevoel voor de toekomst al op monteerde.
Heb het nu twee seizoenen gevaren met veel plezier. Eenvoud, degelijkheid, transparantie zijn voor mij de voordelen.
Nadelen zijn er ook: de verschillende merken houden zich niet altijd aan de standaarden.. ( natuurlijk weer met name....R.... ;-) : zij hebben eigen stekkers ontwikkeld, en weer een eigen dialect, onder de naam "seatalk ng") Garmin en de Navico groep doen dat dan veel beter.

Wat mij betreft hoeven we hier geen discussie te gaan voeren over de zin of onzin van gekoppelde systemen, doe dat maar ergens anders, N2K is bedoeld om te koppelen....
Wat mij betreft ook niet direct gaan vragen wat een en ander kost.. Dat kun je zo op internet vinden.
Waar het mij om gaat: zijn er meer mensen die al N2K hebben of overwegen? Zijn er mensen met ervaringen?
Laatst bewerkt: 22 okt 2012 15:33 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 22 okt 2012 15:50 #332243

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Bij ons is e.e.a. ook gekoppeld middels NMEA2000. Waaronder 2 plotschermen van Lowrance en ook een SPX-5 van R.... De koppelingen en de snoeren zijn wel aan de prijs vind ik. Destijds bij Rolico besteld voor een redelijke prijs en binnen een dag binnen. Het is erg makkelijk te koppelen en werkt tot nu toe zonder problemen. Ik zou nog eens een GMI-10 set van Garmin willen koppelen (wind, log, diepte, temp, baro) maar vond dat toch een te grote uitgave op dat moment.

Al met al erg tevreden over het N2K systeem. Ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen. En eventuele makkelijke en goedkope toevoegingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 22 okt 2012 15:51 #332244

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Alles (raymarine e7, i70, wind (via pod), dst800, garmin 300i AIS) is N2K en ST1000+ via N2K-seatalk converter. Plug and play...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 22 okt 2012 16:25 #332255

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
roberteb schreef :
Alles (r...)
Hey Robert! Dat wist ik niet, jij ook alles N2K hebt, zij het dan bijna allemaal R.... ;-)
En jouw Garmin ais geeft alles netjes weer op je R i70 MFD? Dan heb je wel een speciale koppel-kabel moeten toepassen tussen R.... en "echte N2K" van Garmin denk ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 22 okt 2012 16:35 #332261

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Sunday schreef :
roberteb schreef :
Alles (r...)
Hey Robert! Dat wist ik niet, jij ook alles N2K hebt, zij het dan bijna allemaal R.... ;-)
En jouw Garmin ais geeft alles netjes weer op je R i70 MFD? Dan heb je wel een speciale koppel-kabel moeten toepassen tussen R.... en "echte N2K" van Garmin denk ik?

Je bedoelt waarschijnlijk de e7 MFD... yep, AIS van garmin wordt is bridged op de e7 (in de manual van de e7 kan je alle N2K sentences vinden)...

Special koppel kabel? Niet over drijven, gewoon spur met aan een kant micro en andere kant STng plug... is geen converter (zie foto www.cruisingworld.com/gear/ele...-gritty-of-nmea-2000)

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 22 okt 2012 17:04 #332272

Met als aanvulling www.panbo.com/archives/2012/08...hernet_standard.html

N2K op steroïden (het is geen wielersport)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 22 okt 2012 20:24 #332346

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Vergeef me mijn onwetendheid, maar wat is er zo erg mis met Raymarine dat je dat per sé wilt afkorten tot R.... ? Ik wil er geen discussie over starten, laat staan je topic kapen, maar wil nu graag wel weten waarom ik blijkbaar een instrumentenset aan boord heb die maar beter niet bij de naam genoemd kan worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 22 okt 2012 20:39 #332353

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Niets hoor Dennis, het is mijn onwetendheid, vooroordeel en flauwe grap die me dat doet schrijven.
Ik zal er maar eens mee op moeten houden. RM vanaf nu voor mij afgekort
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 23 okt 2012 05:03 #332384

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Mijn idee is dat N2K het niet gaat worden in de jachtjes wereld. Daar is op dit forum een uitgebreide discussie over geweest. Mijn natte vinger toekomst blik is dat het een vorm van ethernet met twisted pair gaat worden als er behoefte aan snelere data verbinding ontstaat. Of gewoon Wi-Fi. Er is in ons geval ook geen enkele betrouwbaarheids eis.

Voor een hele kleine groep is een bus systeem met tussen je sensoren en de uitlees instrumenten en stuurautomaat een computer interessant. Die computer kan dan bijvoorbeeld de wind info corrigeren doormiddel van de output van een 3d sensor, upwash van je grootzeil (= windhoek) Enz. Maar een N2K bus voorziet hier volgens mij ook niet in.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 23 okt 2012 05:47 #332401

Ik ben bezig met de aankoop van een boot waarin weinig navigatieapparatuur zit. Toch levert navigatiespul bij mij een groot aandeel van het plezier in de vaart... Omdat er weinig elektronica in zit heb ik de kans om het van voren af aan op te pakken.

Ik denk ook aan een N2K netwerk van hoofdzakelijk Simrad spul met daarin een Autopilot met bijbehoren, een Radar (Furuno), een Satellietkompas, een niet ingebouwde plotter (met alle N2K data via wifi), een AIS, een paar algemene displays, en later nog een weer/windsensor (Maretron of Furuno).

Met NMEA0183 was ik aadig op dreef. Ook wat betreft die "sentences" e.d. Dat onderdeel is vooral nog algebra in een N2K netwerk voor mij. Ik ben nu dus in het inleesstadium, dus dit draadje komt goed uit.

N2K kan dacht ik heel ver gaan qua integratie (motor e.d.), maar dat is voorlopig niet mijn doel. Ik wilde het eerst beperken tot navigatiegerelateerd.
Laatst bewerkt: 23 okt 2012 05:57 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 23 okt 2012 17:35 #332676

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
3Noreen schreef :
Mijn idee is dat N2K het niet gaat worden in de jachtjes wereld. Daar is op dit forum een uitgebreide discussie over geweest......

Ik heb de draad waaraan Noreen denk ik refereert even een trap omhoog gegeven.
Die "waar gaat het naartoe" discussie verschilt denk ik van deze N2K draad in die zin dat de N2K draad wil praten over ervaring met de leverbare N2K systemen en die oudere draad wil filosoferen over waar de toekomst heen gaat.
Mijn N2K draadje is dan dus een segmentje van de gekomen toekomst ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 03 nov 2012 14:46 #335948

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Roberteb vroeg naar het verschil tussen mijn wifi gateway en onderstaande:Sunday schreef :
Een nmea2000 to USB gateway van maretron.
Kan ik via PC mijn sensoren monitoren en calibreren en bovendien de diverse sensoren van nieuwe versies software voorzien.
De pc komt alleen in de haven aan boord, te kwetsbaar voor op het water.
Met deze kan ik software op pc draaien "n2k analyzer" waarmee ik de sensoren kan calibreren en de software kan updaten.
Dat kan met de wifi niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 03 nov 2012 18:02 #335999

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Het staat mij bij dat jij een airmar kompas hebt. Is het zo universeel dat je die met Maretron software kunt updaten ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 03 nov 2012 22:06 #336053

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
3Noreen: ja ik heb een airmar gyrokompas. Ik ken daar geen software update van maar denk ook niet dat ik die kan updaten met deze gateway als ie er zou zijn.
Kan wel met de gateway en de airmar weathercaster software het ding calibreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 05 nov 2012 11:39 #336500

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Sunday schreef :
3Noreen: ja ik heb een airmar gyrokompas. Ik ken daar geen software update van maar denk ook niet dat ik die kan updaten met deze gateway als ie er zou zijn.
Kan wel met de gateway en de airmar weathercaster software het ding calibreren.

Ik ben benieuwd of het gaat werken, want de maretron gateway schijnt nogal een gesloten systeem te zijn... Las ook ergens dat AIS niet 'gebrigded' wordt...

Begin dit jaar ook gekeken naar N2K -> USB gateways, maar valt op dat de meeste software dit niet ondersteund, dus gewoon een basic shipmodul multiplier genomen. Multiplier was eigenlijk niet nodig, maar zelfde prijs als een enkele verbinding.

Ik vind het een dure oplossing voor alleen updates, die waarschijnlijk niet uitkomen omdat de meeste sensoren al jaren draaien met firmware van jaren geleden.

Was de goedkopere actisense gateway geen oplossing?

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 07 jan 2013 20:31 #354863

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Maretron heeft een nieuw 3.5" display op de markt gebracht die helft kost van de DSM250. ( zou ongeveer $475 zijn) voor zover ik kan zien doet ie ut zelfde als de 250
Hier voor plaatjes en praatjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 27 juli 2013 10:22 #419104

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
In de topic over AIS komt voor mijn gevoel vrij plotseling een grote acceptatie van N2K naar boven. Klopt dat?
Hoe staat het ermee? Wat vinden we van de huidige ontwikkeling op N2K gebied?

Overigens: ik had tot dit voorjaar alleen een handheld vhf, vond dat dat voldoende moest zijn.
Ben inmiddels toch om: heb een N2K! Garmin 300AIS geïnstalleerd. Dus ook N2K.
Ik ben voor mezelf nog steeds wel overtuigd dat dit bus systeem mooi toekomstvast is voor meer dan 7 jaar..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 27 juli 2013 10:38 #419111

  • Joop
  • Joop's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Nee, niet onbekend is onbemind voor mij.

Meer: 90% van wat ik had is NMEA 0183. Daar ben ik op verder gegaan. Ook omdat een NMEA0183 netwerk goed te snappen is, en ik met veeeeeel goedkopere spullen uit de computer wereld alles kan maken. Bovendien weet ik effe niet hoe de ingratie met Seaclear en Navmonpc is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 27 juli 2013 11:43 #419119

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Sunday schreef :
In de topic over AIS komt voor mijn gevoel vrij plotseling een grote acceptatie van N2K naar boven. Klopt dat?

Ja, ik denk dat we nu echt op het omslagpunt zitten. Werp maar een blik naar de apparatuur van gerenommeerde merken die je nu in een watersportwinkel kunt kopen. Garmin, Simard, Raymarine, Lowrance, alles is inmiddels om. Het heeft even geduurd, maar volgens mij zijn we er nu echt.

Volgens mij zijn er nog twee issues:
(1) communicatie met general-purpose apparatuur zoals PC of tablet; en
(2) integratie met oudere systemen.

Beide zijn oplosbaar. Er zijn NMEA2000 interfaces die bridgen van en naar NMEA0183 en dat via USB (virtual serial port), of RS232/422/485 aanbieden. Maar ze zijn nog wel wat kostbaar.

Echer, ook veel apparatuur zoals instrumenten en kaartplotters die nu op de markt zijn bieden vaak ook nog NMEA0183 in/uitgangen en kunnen standaard bridgen, daarmee heb je zo'n interface dus al vaak niet nodig.

En het zal niet lang duren voordat er slimme "kastjes" zijn die connectivity tussen NMEA2000 en andere transportlagen (USB, RS232, IP over (wireless) ethernet, Bluetooth) feilloos verzorgen. Zie ook mijn andere draadje hierover, ik heb hier nu zelf bijvoorbeeld een initiatiefje in genomen dat wellicht wel uitmondt in een kant-en-klaar produkt.

Het voordeel tov NMEA0183 is gewoon de simpele plug-and-play opzet. Geen verschil tussen input en output devices maar een eenvoudige bus waarvoor /geen/ aparte centrale controller nodig is. Dus ook geen kans meer op "hobbyistisch" aan elkaar geknoopte apparatuur met allerlei problemen en storingen als gevolg (en dus een gebrek aan vertrouwen in networked equipment). De grote merken hadden zoiets natuurlijk al, maar dat waren voorheen allemaal proprietary protocollen. Daar zijn we nu gelukkig vanaf.
Ik ben voor mezelf nog steeds wel overtuigd dat dit bus systeem mooi toekomstvast is voor meer dan 7 jaar..

Ik denk dat je daarin gelijk hebt. En nog wel veel meer dan 7 jaar. De enige bottleneck is de bandbreedte van de bus, die is naar moderne maatstaven erg laag. Maar goed, 1Mbps is nog steeds veel meer dan de baudrate van een RS232/422/485 verbinding waarover we NMEA0183 babbelden, en dat voldoet ook nog steeds.

En voor de toepassingen waarvoor we NMEA2000 gebruiken zie ik ook niet een grote toename in behoefte aan bandbreedte. Specifieke zaken die dat wel nodig hebben (ik denk aan camera's oid) zullen gewoon niet aan de bus hangen maar een dedicated verbinding houden. CAN met NMEA2000 als bus voor general purpose navigatie en instrumentgegevens zie ik zo snel niet tegen een limiet aanlopen.

Ik vermoed wel dat we steeds meer apparaten krijgen die standaard een NMEA2000 aansluiting hebben. En dat er dus ook nog diverse standaard PGN's bij gaan komen. Elektrische apparatuur komt er al aan (omvormers, laders, battery management, etc), maar waarom heeft mijn ankerlier bijvoorbeeld niet ook gewoon een NMEA2000 aansluiting? Of for that matter, waarom de koelkast niet?

Het zou mijns inziens helpen als er een chipfabrikant komt met een (goedkope, dus max paar euro) highlevel NMEA2000 naar SPI of I2C interface die geen verdere componenten behoeft, upgradeable is (via NMEA2000!) en waarvoor die software ook vrij verkrijgbaar is. Ik ben alleen bang dat de markt iets te klein is daarvoor.
Laatst bewerkt: 27 juli 2013 11:46 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 27 juli 2013 12:07 #419125

Helaas geeft iedere fabrikant daar wel weer z'n eigen invulling aan: SimNav (Simrad), NavNet (Furuno), SeaTalk-NG (Raymarine), etc. De praktijk leert dat er nog een lange weg te gaan is. Alleen low-level praat het met elkaar, maar dat doet NMEA-0183 ook.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 28 juli 2013 05:34 #419235

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Belerion II schreef :
Helaas geeft iedere fabrikant daar wel weer z'n eigen invulling aan: SimNav (Simrad), NavNet (Furuno), SeaTalk-NG (Raymarine), etc. De praktijk leert dat er nog een lange weg te gaan is. Alleen low-level praat het met elkaar, maar dat doet NMEA-0183 ook.

Kan je een voorbeeld geven? WAt mist bijvoorbeeld STNG tov N2k?

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 28 juli 2013 08:19 #419280

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Zolang iedereen nog z'n eigen stekketjes mag gebruiken is het voor mij geen standaard.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 28 juli 2013 08:50 #419290

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Belerion II schreef :
Helaas geeft iedere fabrikant daar wel weer z'n eigen invulling aan: SimNav (Simrad), NavNet (Furuno), SeaTalk-NG (Raymarine), etc. De praktijk leert dat er nog een lange weg te gaan is. Alleen low-level praat het met elkaar, maar dat doet NMEA-0183 ook.

Precies en daarom is 183 onovertroffen. Ik werk veel met N2K, het gaat vaak goed, maar ook regelmatig mis. Ondanks "gecertificeerde" producten.

Laatst Garmin GMI-10 klok en Raymarine ST-70 klok op een TH-Grapene klasse-B transponder. ST-70 keurig positie en de Garmin GMI-10 zwijgt in alle talen. GMI-10 herkent alle netwerk onderdelen etc.
Beide klokken hebben net een firmware update gehad net als de transponder.

Garmin: "dat doetie anders nooit"

JD (jammer dan) dus. :( :(

Daar wordt je dan zo moe van.

Good old indestructible 183 :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 08:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 28 juli 2013 10:03 #419316

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Sunday schreef :
In de topic over AIS komt voor mijn gevoel vrij plotseling een grote acceptatie van N2K naar boven. Klopt dat?
Hoe staat het ermee? Wat vinden we van de huidige ontwikkeling op N2K gebied?

Overigens: ik had tot dit voorjaar alleen een handheld vhf, vond dat dat voldoende moest zijn.
Ben inmiddels toch om: heb een N2K! Garmin 300AIS geïnstalleerd. Dus ook N2K.
Ik ben voor mezelf nog steeds wel overtuigd dat dit bus systeem mooi toekomstvast is voor meer dan 7 jaar..

Bij omvangrijkere N2K systemen en grote AIS drukte is N2K niet krachtig genoeg om alles te kunnen verwerken over NMEA-2000.
Nu zal dat bij het gemiddelde jacht niet voorkomen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 11:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA2000 , N2K onbemind? Onbekend? 28 juli 2013 10:52 #419326

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
WADnWIND schreef :
Nu zal dat bij het gemiddelde jacht niet voorkomen.
Fijn, gelukkig...
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 10:53 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl