Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheidings trafo

Re: Scheidings trafo 16 nov 2012 11:35 #339673

sietse-ten schreef :
Hans60 schreef :
Hoe voorkomt een aardlekschakelaar hartfalen bij een zwevend net na een scheidingstrafo?

eigenlijk is aardlek schakelaar ook een verwarrende naam, het is een differentiaal schakelaar, meet een verlies van de stroom die niet via de nul terug vloeit. het klinkt misschien voor velen verwarrend, je gebruikt geen stroom, je gebruikt alleen de kracht uit de stroom.

dus de hoeveelheid stroom moet gelijk blijven in de nul en de 230.

Tja , als een aardlekschakelaar alleen zou werken met een aarde in de zin van randaarde zou hij immers niet beveiligen bij de ongeaarde stopcontacten in huis.
En dat doet hij wel degelijk hoor! Zelf al wel eens gemerkt. :ohmy:
Maar ja , eigenlijk ben je zelf ook een soort van "aarde"of beter gezegd "massa".
En waarom is "aardlek" een verkeerde naam ? Er lekt immers wel degelijk stroom naar "aarde", wat je ook onder dat laatste mag verstaan.
Maar misschien voortaan "massalekschakelaar" zeggen? :lol:
Trouwens , een jachthaven die zichzelf houdt aan de regels heeft in de walstroomkasten ook een of zelfs meerdere aardlekschakelaars zitten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 16 nov 2012 14:38 #339725

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
hoe kan je voor komen dat de min 12 volt niet contact maakt met de motor?
Over het algemeen ligt er een dikke min van de 12 volt aan de motor massa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 16 nov 2012 14:59 #339729

er zijn keerkoppelingen die galvanisch gescheiden aan het motorblok zitten, dan is iig de as en schroef los van de nul.
(tenzij de dubbele kabel van de keerkoppeling de boel via de hendel weer elektrisch aan elkaar koppelt)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 16 nov 2012 19:49 #339820

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Spieboom schreef:

Is 230V VOOR de scheidingstrafo gevaarlijker dan NA de trafo? NEE dus

Dus het heeft niets te maken met veiligheid en hartkwalen en andere onzin die hier verteld wordt.

De enige kans op verbinding van walaarde met romp is via de acculader en DAAROM wil ik daarvoor een travo

Stom hè

Ik heb lak aan jullie zogenaaamde VEILIGHEID want die bestaat niet !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 16 nov 2012 20:30 #339834

Spieboom schreef :
Spieboom schreef:

Is 230V VOOR de scheidingstrafo gevaarlijker dan NA de trafo? NEE dus
Ja dus, dit is ook de rede dat er bijvoorbeeld in de bouw bij het zagen/boren in steen met diamant waarbij koeling nodig is door middel van water het gebruik van een scheidingstrafo verplicht is!!!

Maar het gevaarlijkste aan 230V is een installatie die niet correct is. Tevens is er op de eerste pagina van dit topic al uitgelegd dat bij een goede accu lader het net al galvanisch gescheiden is van de 12V installatie en er dus geen galvanische corrosie op zal treden zolang jij niet de wal aarde verbind met je scheepshuid.

Nou is het niet verbinden van scheepshuid met de wal aarde zonder scheidingstrafo gevaarlijk omdat het dan niet gegarandeerd is dat de aardlek er op tijd uit springt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 16 nov 2012 20:35 #339835

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
En dat het gevaarlijkste apparaat de kachel is, zeker met een 2 draads systeem, deze moet gewoon geaard zijn en al helemaal op een staalschip.

Soms helpt waarschuwen, maar ik krijg hier het idee dat het bij TS niet helpt.
Laatst bewerkt: 16 nov 2012 20:37 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 16 nov 2012 21:03 #339846

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
henkvd schreef :
In de documentatie kan ik het ook niet eens zijn met de walaarde, deze dient alleen op de wal aan het schip verbonden te zijn, in het water moet deze niet aan de wal aarde liggen, maar wordt een van de secundaire draden aan scheepsaarde verbonden, anders heeft het plaatsen van een scheidngstrafo nog niet veel zin.

Mogelijk staat het niet zo duidelijk in die PDF, maar de wal aarde zit niet aan de romp vast, sterker nog; de trafokern zit niet aan de romp vast.
In de PDF staat ook onderscheid tussen aarde en massa (= romp).
Je trafo kern moet je wel aarden ivm mogelijke lek in een vochtige omgeving.
Romp en wal-aarde zijn dus verschillende dingen, althans zo bedoeld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 nov 2012 21:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 16 nov 2012 21:26 #339853

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@ WADnWIND

Is idd niet geheel duidelijk in de tekening.
kom ook op een probleempje terecht met de website.
http://safebrowsing.clients.google.com/safebrowsing/diagnostic?client=Firefox&hl=nl&site=http://www.shiptron.nl/docs/scheidingstrafo.pdf]
Laatst bewerkt: 16 nov 2012 21:27 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 17 nov 2012 08:48 #339908

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
henkvd schreef :
Ik weet het, wordt aan gewerkt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 17 nov 2012 21:49 #340054

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
sietse-ten schreef :
Hans60 schreef :
Hoe voorkomt een aardlekschakelaar hartfalen bij een zwevend net na een scheidingstrafo?

eigenlijk is aardlek schakelaar ook een verwarrende naam, het is een differentiaal schakelaar, meet een verlies van de stroom die niet via de nul terug vloeit. het klinkt misschien voor velen verwarrend, je gebruikt geen stroom, je gebruikt alleen de kracht uit de stroom.

dus de hoeveelheid stroom moet gelijk blijven in de nul en de 230.

Daarom werkt een aardlekschakelaar dus ook nooit in een zwevend net, na een scheidingstrafo. Er is geen nul en en dus geen spanningsvoerende geleider t.o.v. aarde. Aanraken van één van de geleiders kan dus nooit leiden tot een schok....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 17 nov 2012 22:00 #340059

hans, ik wil je niet op de proef stellen, dus we nemen een 110 watt scheidings trafo, mag jij de twee draadjes vast houden, zet ik de schakelaar om. hebben we gelijk een mooi filmpje voor joetoep. B)

en natuurlijk werkt de diferentiaal (=aardlek) schakelaar ook achter een trafo, die schakelaar meet het verlies ( aan jou handen).
dus voor de proef schakelen we die wel even uit want anders doet het geen pijn ( genoeg) :sick:
Laatst bewerkt: 17 nov 2012 22:04 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 17 nov 2012 22:06 #340060

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
sietse-ten schreef :
hans, ik wil je niet op de proef stellen, dus we nemen een 110 watt scheidings trafo, mag jij de twee draadjes vast houden, zet ik de schakelaar om. hebben we gelijk een mooi filmpje voor joetoep. B)

Maar daar helpt een aardlekschakelaar niet tegen. Na een scheidingstrafo kun je ongestraft willekeurig welke draad vastpakken zonder daar last van te hebben. Dit in tegenstelling tot een huisinstallatie waarbij de nul hetzelfde potentiaal voert als aarde en de fase dus een spanning t.o.v. aarde voert van 230 Volt. Het beetpakken van de nul kan geen kwaad en zal ook niet het uitschakelen van de aardlekschakelaar tot gevolg hebben, dit in tegenstelling tot het aanraken van de fase.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 17 nov 2012 22:11 #340061

Siets, denk dat ik je moet teleur stellen. Maar als je de fase en de nul achter de aardlek beet pakt dan zal deze er niet uit klappen. Immers je bent dan gewoon een belasting net zo als elk apparaat en de stroom door de fase zal gelijk zijn aan de stroom door de nul. Hopelijk is er ook een zekering geplaatst en klapt deze er wel uit. Nou is de kans dat je tegelijk de fase en nul beet hebt wel klein.

Het enigste waar een aardlek je tegen beschermt is als er een lek stroom loopt van de fase\nul naar de PE.

Apparaten met een metalen behuizing hebben bijvoorbeeld de behuizing aan de aarde liggen. Gaat er in het apparaat nu iets stuk en komt de fase\nul tegen de metalen buiten kant aan dan springt de aardlek er uit. En kan jij niet per ongeluk de buitenkant beet pakken als er spanning op staat.

Hans was me voor.
De PE is niks inderdaad niks anders dan een aftakking van de nul voor de aardlek schakelaar. In sommige huis installaties zitten deze ook met elkaar verbonden in de meterkast. Theoretisch zou dus de aardlek er niet uit moeten klappen als je de nul met de PE verbind. In de praktijk is dit anders, door weerstand in de nul leiding en de stroom die hier doorheen loopt tussen de aardlek en het punt dat je verbind met de PE zal er altijd een klein spanningsverschil zijn en bestaat de kans dus dat de aardlek er wel degelijk uit klapt.
Laatst bewerkt: 17 nov 2012 22:27 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 03 aug 2013 21:15 #421227

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Christiaan 676 schreef :
Siets, denk dat ik je moet teleur stellen. Maar als je de fase en de nul achter de aardlek beet pakt dan zal deze er niet uit klappen. Immers je bent dan gewoon een belasting net zo als elk apparaat en de stroom door de fase zal gelijk zijn aan de stroom door de nul. Hopelijk is er ook een zekering geplaatst en klapt deze er wel uit. Nou is de kans dat je tegelijk de fase en nul beet hebt wel klein.

Het enigste waar een aardlek je tegen beschermt is als er een lek stroom loopt van de fase\nul naar de PE.

Apparaten met een metalen behuizing hebben bijvoorbeeld de behuizing aan de aarde liggen. Gaat er in het apparaat nu iets stuk en komt de fase\nul tegen de metalen buiten kant aan dan springt de aardlek er uit. En kan jij niet per ongeluk de buitenkant beet pakken als er spanning op staat.

Hans was me voor.
De PE is niks inderdaad niks anders dan een aftakking van de nul voor de aardlek schakelaar. In sommige huis installaties zitten deze ook met elkaar verbonden in de meterkast. Theoretisch zou dus de aardlek er niet uit moeten klappen als je de nul met de PE verbind. In de praktijk is dit anders, door weerstand in de nul leiding en de stroom die hier doorheen loopt tussen de aardlek en het punt dat je verbind met de PE zal er altijd een klein spanningsverschil zijn en bestaat de kans dus dat de aardlek er wel degelijk uit klapt.

Als je de 0 òf fase in een huisinstalltie aanraakt, dan gaat er een stroom via jou naar aarde (er is immers een spanningsverschil tussen de 0 òf de fase met de aarde). Die stroom gaat dan dus niet terug via respectievelijk de fase òf de 0. M.a.w. de aardlekschakelaar detecteert een stroombverschil en klapt er uit als dat stroomverschil groot genoeg is (i.h.a. 30 of 500 mA). Maar vergis je niet 30 mA bij 230 V door het lichaam is geen goed idee. Voordeel de stroom blijft niet lopen, dus je blijft er niet aan hangen.

Maar inderdaad eigenlijk is een aardlekschakelaar bedoeld om aardlek fouten in apparaten met een metalen behuizing te detecteren, en dan de stroom af te schakelen van het apparaat met die fout zodat als je de buitenkant aanraakt, je niet onder stroom staat. Daarom werd wel een 500 mA aardlek gebruikt voor wasmachines e.d. Die grote detectie lekstroom is echt te veel voor mensen en dus ook niet primair bedoeld voor het detecteren van een aardlek via de mens.

Als je de 0 en de fase ieder in een hand neemt, dan klapt de eventuele zekering er voorlopig niet uit, behalve als je tot kool geworden bent en dus daarmee een geleider waar makkelijk 16 A doorheen kan, maar daar heb je dan niets meer aan, je slechte dag is al voorbij.
Mocht je het toch overleven en de zekering is er uitgeklapt dan heb je enigszins geluk gehad, maar zit er wel een onzichtbare 'koolbaan' in je lichaam tussen de twee aanraakpunten waar de 16 A heeft gelopen, ook niet prettig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 04 aug 2013 11:24 #421350

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Christiaan 676 schreef :
WADnWIND heeft in een eerder topic hier over de volgende PDF gelinkt:
www.shiptron.nl/docs/scheidingstrafo.pdf

Opties 1 en 2 zijn beide goed, persoonlijk zou ik gaan voor optie 3.

optie 2 is niet goed!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 04 aug 2013 11:34 #421352

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Hans60 schreef :
Hoe voorkomt een aardlekschakelaar hartfalen bij een zwevend net na een scheidingstrafo?

zoals getekend voorbeeld 3, indien er onverhoopt een toestel interne sluiting heeft door vocht. kijk maar eens in een gemiddelde machinekamer, dan weet je genoeg.

De aardlek helpt niet tegen elektrolyse.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 04 aug 2013 11:38 #421353

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
dehler schreef :
hoe kan je voor komen dat de min 12 volt niet contact maakt met de motor?
Over het algemeen ligt er een dikke min van de 12 volt aan de motor massa.

Het sleutelwoord is "algemeen"
Een gemariniseerde motor heeft alles geisoleerd, voelers, dynamo,startmotor etc.
Maar dat is duurder en wordt daarom weinig toegepast n de jachtbouw. Bij Aluminium schepen een must.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 aug 2013 11:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 04 aug 2013 11:42 #421356

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Hans60 schreef :
Daarom werkt een aardlekschakelaar dus ook nooit in een zwevend net, na een scheidingstrafo. Er is geen nul en en dus geen spanningsvoerende geleider t.o.v. aarde. Aanraken van één van de geleiders kan dus nooit leiden tot een schok....

Totdat door stof, vuil en vocht met zout een kruipverbinding ontstaat.

Jammer genoeg bespeur ik hoer niet bij idereen de Pro-actieve veiligheeds gedachte, maar veel handige harry ideen en vertrouwen op scheidingen die je niet weet of gemeten hebt.
Een megger doet wonderen, maar veel consumenten electronica kan je niet meggeren en is dus per definitie verdacht (en afgekeurd).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheidings trafo 04 aug 2013 11:46 #421357

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Spieboom schreef :
Beste forummers,

Op mijn stalen zeilbbot wil ik een scheiding tussen walstroom en boot aanleggen. Volgens mij kan er alleen verbinding ontstaan via de 10A acculader.
De rest van de 220volt installatie is 2 draads en er is geen verbinding met de bootromp.

Mastervolt of victron vind ik veel te duur.

Zou deze trafo van Conrad daarvoor geschikt zijn?

www.conrad.nl/ce/nl/product/71...areaSearchDetail=005

Alvast bedankt voor de reacties.

Spieboomhttp://www.conrad.nl/ce/nl/product/715426/Regel-veiligheids-resp-scheidingstransformator-Serie-ST-230-V-230-V-695-mA-160-VA-Block/SHOP_AREA_17430&promotionareaSearchDetail=005

Als je een 2 draads systeem hebt, zou je kunnen kiezen voor figuur-1. Maar wees wel bewust van de potentiële risico's
Als je acculader goed is, is er geen specifieke scheidingstrafo noodzakelijk.

Ik zou zelf geen 2 draads system kiezen op een schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl