Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zekeren op laadstroomkabel?

Zekeren op laadstroomkabel? 26 nov 2012 21:13 #342362

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Vandaag de bekabeling vervangen, maar nog geen zekeringen geplaatst. Zit nog te dubben, dus kan jullie hulp goed gebruiken.
In principe natuurlijk zo dicht mogelijk bij de bron afzekeren, helder. Het dilemma is dat ik de stroom voor de gebruikers op wil pikken op de laadstroomverdeler omdat dat qua route voor de bekabeling een stuk mooier loopt dan wanneer ik ze van de accupolen laat komen.
Als ik strak op de accu wil afzekeren moet ik zekeren in de laadstroomkabel, die met 16mm nu niet heel breukgevoelig is. Wat me er ook aan tegen staat is dat het toch een extra "schakel" is in het laadcircuit. Het alternatief is dus direct in de kabel naar de verbruikers.
De dynamo levert max 35 amp, dus dat is het spannendste niet.
En de kabel naar de startmotor, wat vinden jullie daarvan? Zekeren, of toch niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 26 nov 2012 21:59 #342372

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
Koko,
het afzekeren is simpel
kijk bv. hoe het in een auto zit
-tussen de accu en voeding startmotor GEEN zekering
-tussen dynamo en accu GEEN zekering
-tussen accu en verbruikers bv paneeltje met schakelaars en zekeringen met verschillende waarden afhankelijk van stroomverbruik
-bij het plaatsen van een acculader, WEL een zekering(en) tussen lader en accu('s)
TIP; zware zekeringen en houders tot zeker 80A zijn o.a. te koop bij speciaalzaken , die autoradio's en 400W eindversterkers verkopen voor die boem boem herrieschoppers

vragen? ik hoor 't wel
Hanno
Laatst bewerkt: 26 nov 2012 22:00 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 26 nov 2012 22:32 #342378

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Hebben jullie nog dynamo's in je boot zitten?

Alle moderne boten hebben toch alternators ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 26 nov 2012 23:21 #342383

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
tony,
met die opmerking gaan we ECHT de oorlog NIET winnen
meld iets nuttigs en help het forum
(en niet naar de KL..E met deze al min. 10000 keer gehoorde opmerking)
Laatst bewerkt: 26 nov 2012 23:34 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 05:37 #342386

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Goedemorgen,

Als je er voor kiest om GEEN zekering tussen Dynamo/Alternator en de accu te plaatsen moet je wel extra goed naar de montage van deze draad kijken.
Zorg er voor dat je het risco op schavielen of beschadigen volledig wegneemt. Dus netjes beugelen en vastzetten. Lijdt hem eventueel door een kunststof buisje als dat mogelijk is.
Als je hier namelijk een beschadiging krijgt en daar raak je een stalen deel dat aan massa ligt krijg je een prachtig vuurwerk.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de plusader van de startmotor.

Gewoonweg niet afzekeren omdat "dat zo hoort" zonder je de risco's te realiseren is niet aan te bevelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 05:43 #342387

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Hanno, helder verhaal. Bedankt!
Dan ga ik afzekeren direct aan het begin van de voedingskabel naar de verbruikers, met de zekeringhouders van de "boemboem" jongens. Die had ik inderdaad ook gevonden.

Als ik de hoofdschakelaar voor de verbruikers in de massadraad plaats ben ik met een schakelaar klaar. (Ik maak twee gescheiden gebruikersgroepen). Goed idee, of toch maar twee schakelaars in de plus plaatsen?

Edit: twee gebruikersgroepen met ieder een eigen accu.
Laatst bewerkt: 27 nov 2012 06:03 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 06:05 #342389

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Hanno schreef :
Koko,
het afzekeren is simpel
kijk bv. hoe het in een auto zit
-tussen de accu en voeding startmotor GEEN zekering
-tussen dynamo en accu GEEN zekering
-tussen accu en verbruikers bv paneeltje met schakelaars en zekeringen met verschillende waarden afhankelijk van stroomverbruik
-bij het plaatsen van een acculader, WEL een zekering(en) tussen lader en accu('s)
Hanno

Toch gaat het prima om een 160A mespatroon-00 tussen je startmotor te plaatsten. Onze startmotoren verbruiken helemaal niet zo veel, hooguit 1-2 Pk. (80-160A) Zelfs een DAF-575 wordt afgezekerd met 250A.
Je moet niet zo krampachtig doen over zekeringen in startmotoren, dat is in de beroepsvaart n.l. heel normaal. Mespatronen zijn er rustig tot 1000A.
Dynamo; idem dito. Ik heb ooit wel eens een dynamo in de brand gehad door oververhitting. Buiten heel veel rookschade was ik blij dat ik het mespatroon er uit kon trekken, dat heeft wel een (groot)schip behoud voor erger.
Vergeet niet dat mensen blind kunnen varen op (onjuist) advies.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 06:13 #342392

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
@swblom: ik realiseer me zeker het risico. De bekabeling heeft over het motorblok een extra mantel en zit goed vast tegen schavielen. De boot is van polyester en de andere bekabeling krijgt ook een extra jasje en gaat zeevast op zijn definitieve plek. Verder worden de accu's zo geplaatst dat de min polen op een lijn zitten, en de plusbekabeling de minpolen niet kunnen bereiken.
Ik zal er zeker nog eens kritisch naar kijken, dat kan geen kwaad natuurlijk. Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 13:23 #342473

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
@Wadnwind,
Ik ben inderdaad geneigd mee te gaan met de autoindustrie, en dus met Hanno. Bij mijn weten wordt een startmotor bij auto's niet afgezekerd, maar jij schetst dat dit in de zeevaart dit wel gebeurt. Nu hebben we het hier ook over een boot(je) dus heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar de achtergrond van het afzekeren van scheepsstartmotoren. Weet jij wat de reden is dat er op schepen wel gezekerd wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 13:29 #342474

De reden van een zekering is het onderbreken van het circuit om bij mayhem verdere schade te voorkomen.
Er zal maar brand uitbreken, een auto zet je op de vluchtstrook, een boot niet hoor. Brrr.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 14:55 #342490

Op zich wel helder maar ik ken deze oplossing feitelijk bij plezierboten niet.. is dat mijn beperkte kennis (zeer goed mogelijk) of is het ook een probleem minder (en een potentieel probleem er bij igv brand / sluiting in de startmotor)
Ook een auto wil je het liefst behoeden voor uitbranden.

Ik zie overigens vaker problemen vanwege zekeringen die op een gegeven moment "beurs zijn" en zonder aanleiding uitfikken dan dat daaronder daadwerkelijk kortsluiting zit. Je kan zeggen: de zekering is dan te licht gedimensioneerd echter.. dat gebeurt dat wel van fabriekswege. Vaker is het corrosie op 1 van de contactenb waardoor de zekering heet loopt en smelt... en dat is natuurlijk net waneer je motor in een lastige situatie ff niet wil starten en je (te) lang doorstart (om maar eens wat te noemen...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 16:06 #342502

Volgens mij worden er bij nieuwe schepen ook zekeringen in het laad- en start-draden dit i.v.m CE keur.

Dit is na te lezen in:

NEN ISO-norm 60092-507

Heb hier geen uitdraai van maar bij twijfel zekeren.
Je zal niet de eerste zijn die zijn startmotor of alternator in rook ziet op gaan.

Er zijn zekeringen van 200 en meer amperé die in een speciale houder passen voor in de laadstroom.
Zie ook hier voor een voorbeeld van de zekeringhouder die ik bedoel.

www.zeilersforum.nl/index.php/...g-op-accu-ervaringen

Na wat ge-Google te hebben zijn de mening en over verdeelt wel of niet te zekeren. In auto's word het ook steeds vaker gezekert. Zoek maar eens op startmotor zekeren.

Mvg Kleinbootje
Het opvolgen van deze adviezen is dan ook geheel voor de verantwoording van degene die dat doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 16:38 #342506

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
koko schreef :
@Wadnwind,
Ik ben inderdaad geneigd mee te gaan met de autoindustrie, en dus met Hanno. Bij mijn weten wordt een startmotor bij auto's niet afgezekerd, maar jij schetst dat dit in de zeevaart dit wel gebeurt. Nu hebben we het hier ook over een boot(je) dus heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar de achtergrond van het afzekeren van scheepsstartmotoren. Weet jij wat de reden is dat er op schepen wel gezekerd wordt?

Altijd leiding beveiliging. Zo heet dat. Het gaat niet alleen om schavielen maar ook om hitte. Ik zie toch met regelmaat op jachten dat er 1 draadje verbrand is in een grote bundel of langs een uitlaat. Als daar nou nét jouw dikke kabel naast zit, is het zeker niet ondenkbaar dat het fout gaat.

Tenslotte haalt de KNRM jaarlijks toch redelijk uitgebrande boten op. In 99% van de gevallen geeft men de schuld aan kortsluiting
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 16:42 #342507

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
ISO788 Hans schreef :
Ik zie overigens vaker problemen vanwege zekeringen die op een gegeven moment "beurs zijn" en zonder aanleiding uitfikken dan dat daaronder daadwerkelijk kortsluiting zit. Je kan zeggen: de zekering is dan te licht gedimensioneerd echter.. dat gebeurt dat wel van fabriekswege. Vaker is het corrosie op 1 van de contactenb waardoor de zekering heet loopt en smelt... en dat is natuurlijk net waneer je motor in een lastige situatie ff niet wil starten en je (te) lang doorstart (om maar eens wat te noemen...)

Als je gelezen hebt, noem ik het type mes-patroon, dat zijn professionele zekeringen die in stappen tot 1250 Ampere gaan.
www.omnia-online.nl/contents/media/l_mespatronen.jpg

www.industry.siemens.nl/automa...ges/mespatronen.aspx

We hebben het dus niet over Miky-Mouse zekering.

Ik moet ze nog inbouwen, liggen klaar. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 16:43 #342509

Over brand gesproken.

Dat turisten rondvaart bootje wat ik elders noemde: Één motor starte niet meer, onderbreking in de bendix.
Verzoek om eens te kijken wat er mis is.

Schema klopte geen hout van. Schipper start de tweede motor terwijl ik beneden bij de motor sta, Bedrading wordt wel erg warm, begint licht te geven, de bendix begint te verschrompelen. Zet de hoofd schakelaar uit.
Toevallig omdat het gebeurt waar ik bij sta, geen brand!!
Zoiets zal gebeuren terwijl je moeder of je dochter daar aan boord is en midden op het water!!

De verantwoordelijke man van dit Europees project, dus mijn/ons belasting geld, vond het een te onbenullig probleempje om aandacht aan te schenken.

Ik heb, zonder zijn toestemming, de zaak in orde gebracht, En deze huft HEER publiekelijk bekritiseerd.
Naar mijn mening terecht.
De man vluchte uit de meeting. De zaak is, wat mij betreft, nog niet ten einde.

Zelf heb ik geen zekering in het startmotor circuit, maar eigenlijk zou er wèl een moeten zitten, zeker bij mensen die niet op tijd het probleem herkennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 16:49 #342511

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
:SWADnWIND schreef :
Tenslotte haalt de KNRM jaarlijks toch redelijk uitgebrande boten op. In 99% van de gevallen geeft men de schuld aan kortsluiting

Precies! Men geeft de schuld aan kortsluiting. Een standaard verklaring als de oorzaak niet bekend is.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 16:55 #342513

WADnWIND schreef :

Als je gelezen hebt, noem ik het type mes-patroon, dat zijn professionele zekeringen die in stappen tot 1250 Ampere gaan.
www.omnia-online.nl/contents/media/l_mespatronen.jpg

www.industry.siemens.nl/automa...ges/mespatronen.aspx

We hebben het dus niet over Miky-Mouse zekering.

Ik moet ze nog inbouwen, liggen klaar. :)

koop er dan gelijk het installatie handsvat bij en laat die erop zitten. kun je in nood altijd de zekering er tussen uit trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 17:29 #342520

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Interessante info. Natuurlijk een logische gedachte dat je bij pech niet zomaar kan stoppen en uitstappen. Naast dat brand zo wie zo natuurlijk het laatste is wat je wil.

Ik zou de informatie wel iets meer willen richten op onze praktijk en op dat wat we kunnen aanschaffen in de winkel of webshop, zonder gedoe met pasjes of bedrijfsinschrijvingen.

Eerst maar even terug naar afzekering in de laadstroom: Iets hoger als de capaciteit van je dynamo/alternator? Hoeveel dan? Capaciteit Dynamo/Alternator x 1,5 of x 2?

En dan je startmotor: hoe kom je er achter hoeveel zo'n ding ongeveer gebruikt? Zou er bijvoorbeeld een richtlijn zijn te verzinnen van zoveel amp per pk van de motor?

Dan is er blijkbaar nog zoiets als type zekering, geschikt voor dit soort toepassingen. WadnWind geeft de voorkeur aan MESpatronen, zijn er nog andere geschikte types?

Opnieuw veel vragen, maar zo vult het draadje zich ook met breed bruikbare info voor iedere geinteresseerde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekeren op laadstroomkabel? 27 nov 2012 17:38 #342527

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
koko schreef :
Interessante info. Natuurlijk een logische gedachte dat je bij pech niet zomaar kan stoppen en uitstappen. Naast dat brand zo wie zo natuurlijk het laatste is wat je wil.

Ik zou de informatie wel iets meer willen richten op onze praktijk en op dat wat we kunnen aanschaffen in de winkel of webshop, zonder gedoe met pasjes of bedrijfsinschrijvingen.

Eerst maar even terug naar afzekering in de laadstroom: Iets hoger als de capaciteit van je dynamo/alternator? Hoeveel dan? Capaciteit Dynamo/Alternator x 1,5 of x 2?

En dan je startmotor: hoe kom je er achter hoeveel zo'n ding ongeveer gebruikt? Zou er bijvoorbeeld een richtlijn zijn te verzinnen van zoveel amp per pk van de motor?

Dan is er blijkbaar nog zoiets als type zekering, geschikt voor dit soort toepassingen. WadnWind geeft de voorkeur aan MESpatronen, zijn er nog andere geschikte types?

Opnieuw veel vragen, maar zo vult het draadje zich ook met breed bruikbare info voor iedere geinteresseerde.

Niet zo klagen:
www.conrad.nl/ce/nl/overview/0...68E4225356.ASTPCEN20

Mespatronen zijn bij elke installateur op de hoek van de straat te koop.
1000Watt bij 12 volt is ongeveer 80 Ampere.
Een startmotor in een jacht is maximaal 1-2 Kw, dus 80-160Amp. Een starmotor van een daf is rond de 3-4 Kw op 24V, dus ook 120-160 Amp.

De jachten wereld is alleen bedorven door shops als ASA die heftruuk zekeringen verkoopt, aangezien dat er al "heul echt" uit ziet t.o.v. een glaszekering, denkt niemand meer verder.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 nov 2012 17:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl