UIt het boek Electriciteit aan boord, leer ik dat je als je lievr niet je dynamo laat ombouwen om een slimme regelaar te gebruiken voor versneld laden van je accu's, er ook nog zoiets bestaat als een 'smart charger'.
Het is eigenlijk een soort acculader, maar die wel rechtstreeks inwerkt op de werking van je dynamo. Het acteert als het ware als een ver ontladen accu, zodat de dynamo voor de gek gehouden wordt, en die zijn max stroom blijft doorsturen. De typische W-laadkarakteristiek wordt hierdoor omzeild, en een IU°U-karakteristiek krijg je ervoor in de plaats. Itt slimme regelaars beschikken smart chargers over twee aansluitingen zodat je je start- en serviceaccu apart kan aansluiten. Bij smart chargers wordt gewoonlijk een paar minuten na starten, de startaccu zonder omwegen gekoppeld aan de dynamo, zonder interventie, zodat deze op de 'normale' manier wordt geladen, en hierdoor de kans op overladen ervan ei zo na nihil is.... (bron Electriciteit aan boord, van Michael Herrman, vertaling/bewerking van onze Olav)...
De hamvragen: Het wordt mij niet duidelijk of ik bij gebruik van zo'n smart charger nog gebruik moet maken van dioden of relais? Ik verwacht eignelijk van niet, maar wil graag zekerheid. Vraag 2: ik google me gek om te achterhalen waar ik zo'n ding economishc kan vinden, om een inschatting van de prijs te kunnen maken...
Mijn boornet wordt nog steeds gevoed door een klassieke dynamo, via een accuschakelaar die ikzelf dien te bedienen tussen standen 1, 1+2, 2, met alle reisico's van dien...
Eén van de klussen die horen bij de vernieuwing van het 12V boordnet waar ik nu mee bezig ben, en de zoekterm smart charger leverde niets op in het forum. Let op! Een smart charger is niet hetzelfde als een slimme regelaar, ook niet als een smart battery!
Met vriendelijke groet
Johan