Sja, verwacht je nu dat hier 20 man zitten die 20 jaar ervaring hebben met beide modellen laders die nog maar een paar jaar bestaan?
Een lader is voor de meesten iets wat aan boord ergens weggewerkt zit en waar verder geen aandacht aan besteed wordt zolang het enigszins doet wat het moet doen. "Merk? Weetikveel..."
Vind het wel een goede suggestie om de startaccu met de CTEK te doen en de twee kanalen van de Proosten voor de licht/koel banken te gebruiken.
De startaccu heeft méér dan genoeg aan de CTEK. Ik heb de mijne het hele seizoen helemaal nooit opgeladen, ondanks alle verhalen over zelfontlading. Regelmatig ligt de boot een paar maanden ongebruikt en je zag zelf hoe vol de accu nog was, bij inbouw van de kachel. Ging rond alsof ik gister nog gevaren had.
Maar een alles in 1 oplossing heeft ook zeker voordelen voor inbouw in geen megajacht, hoewel de van binnen en buiten ietwat oubollige Victron kasten gemiddeld sowieso niet compact zijn.
Typisch een vraag waar geen écht fout antwoord op is dus. Doe waar je zelf het beste gevoel bij hebt.
dehler schreef :
Nou sprokkie, beun de haas nou nou. Na 41 jaar in de industriële elektrotechniek en dan beun de haas?
Och, ik ken ook een ingenieur electrotechniek van de TU, die
mij komt vragen hoe je bepaalde 12 volt problemen oplost. Voer/vaartuigelectro is toch wel een vak apart. Trouwens, je kunt ook TE veel ervaring hebben in een vakgebied; da's soms een valkuil.
(en idd, met mosfets als diode ingezet wordt het een ander verhaal, de juiste hebben weinig overgangsweerstand en dus een zeer lage spanningsval.)