Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: accubank uit verschillende accu's

Re: accubank uit verschillende accu's 06 dec 2012 15:26 #344983

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Toxiq schreef :
Philip duidelijk
Waar ik me dan wel nog afvraag is: hoeveel beter is de proosten lader tov de multiplus.
Geen idee. Is die proosten wel beter of is alleen de prijs-kwaliteit verhouding beter? Wat dus niet boeiend is omdat je die Victron combi blijkbaar voor een prima prijs kan krijgen. Ik ken Proosten niet en van Victron alleen mijn eigen vrij ouderwetse Victron 30A lader.
Persoonlijk vind ik er wel wat voor te zeggen als je lader en omvormer samen 1 apparaat zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 06 dec 2012 16:06 #344991

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Heel leuk en praktische, 2 in 1 tot het defect raakt.
Lader weg en omvormer weg.
heb je niets meer.
Mijn keuze is het niet.
Ik heb zeer bewust gekozen voor een aparte lader en omvormer.
Na installatie van deze na een aantal jaren, is de lader weer ingewisseld voor een zwaarder exemplaar.
Met 2 in 1 gaat dan niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 06 dec 2012 16:26 #345000

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
800 watt omvormer lijkt me genoeg.
De huidige die op de boot hangt (ook sinus) kan reserve blijven.

alles kan stuk maar dat gebeurt zo weinig dat ik dit geen bezwaar vindt

Maaaaaaar, dat was de vraag niet ! wat ik wil weten hoe de kwaliteit van een proosten lader tov van de multiplus lader is.
Laatst bewerkt: 06 dec 2012 16:27 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 06 dec 2012 16:48 #345002

proosten word je aan geraden door web, daar zal hij wel een heldere reden voor hebben. ik ken dat merk niet. dus vraag het hem en laat hij het je uitleggen
victron vond ik in ieder geval vroeger, toen ze die dingen in ieder geval nog zelf in elkaar zetten in amsterdam een klasse apparaat. ze hebben voor mij, nu ja het bedrijf waar ik voor werkte , een op maat installatie gemaakt die voorheen nog niet bestond. ze hadden het in hun vingers en hun service was heel goed. maar dat is alleen maar mijn ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 06 dec 2012 17:07 #345008

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Sja, verwacht je nu dat hier 20 man zitten die 20 jaar ervaring hebben met beide modellen laders die nog maar een paar jaar bestaan? ;) Een lader is voor de meesten iets wat aan boord ergens weggewerkt zit en waar verder geen aandacht aan besteed wordt zolang het enigszins doet wat het moet doen. "Merk? Weetikveel..."

Vind het wel een goede suggestie om de startaccu met de CTEK te doen en de twee kanalen van de Proosten voor de licht/koel banken te gebruiken.

De startaccu heeft méér dan genoeg aan de CTEK. Ik heb de mijne het hele seizoen helemaal nooit opgeladen, ondanks alle verhalen over zelfontlading. Regelmatig ligt de boot een paar maanden ongebruikt en je zag zelf hoe vol de accu nog was, bij inbouw van de kachel. Ging rond alsof ik gister nog gevaren had.

Maar een alles in 1 oplossing heeft ook zeker voordelen voor inbouw in geen megajacht, hoewel de van binnen en buiten ietwat oubollige Victron kasten gemiddeld sowieso niet compact zijn.

Typisch een vraag waar geen écht fout antwoord op is dus. Doe waar je zelf het beste gevoel bij hebt.
dehler schreef :
:laugh: Nou sprokkie, beun de haas nou nou. Na 41 jaar in de industriële elektrotechniek en dan beun de haas?
Och, ik ken ook een ingenieur electrotechniek van de TU, die mij komt vragen hoe je bepaalde 12 volt problemen oplost. Voer/vaartuigelectro is toch wel een vak apart. Trouwens, je kunt ook TE veel ervaring hebben in een vakgebied; da's soms een valkuil.

(en idd, met mosfets als diode ingezet wordt het een ander verhaal, de juiste hebben weinig overgangsweerstand en dus een zeer lage spanningsval.)
Laatst bewerkt: 06 dec 2012 17:10 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 06 dec 2012 18:31 #345027

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Die 2 kanaals Proosten daar zit geloof ik al een scheiding diode o.i.d. in... Zit je nog wel met je derde accu... Als ik Calder lees dan schijnt 1 dikke service accu efficiënter te zijn.

Laatst bewerkt: 06 dec 2012 18:45 door EdSea. Reden: info foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 06 dec 2012 21:44 #345107

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Het is uiteindelijk de Multiplus set geworden, de doorslag was dat hier ook een accumonitor bij zat én een accu, wat ik echter niet wist is dat alles nieuw in doos is (ook de accu dus) en voor een heel mooi prijsje (lang leve MP)

Nu nog een victron argofet 100-3 erbij en dan is het stroomgebeuren ook geheel naar wens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 07 dec 2012 07:17 #345159

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Klinkt allemaal solide Jeroen.

Niet vergeten de argofet ook aan massa te hangen, anders doet hij het niet). Zit zo'n vlaksteekstekkertje bij. Met 2,5^2 is al voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 13 dec 2012 15:50 #346775

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ben er toch nog niet helemaal uit !

De multiplus geeft 35a aan de boordaccu's, de laadstroom voor de startaccu is slechts 4a.

Nu zou dit normaal gezien genoeg zijn MAAR ik wilde het 2e kanaal (zoals eerder in het draadje voorgesteld) voor de accu van de koelkast gaan gebruiken en voor de start accu zou ik dan nog mijn CTEK lader hebben.

Vandaag contact opgenomen met Victron en de persoon die ik daar sprak adviseerde mij om het geheel niet met een Victron Argofet aan elkaar te knopen maar met meerdere Cyrix scheidingsrelais.

Tijdens het laden zou dan de boel doorgelust zijn en wordt alles goed geladen en wanneer er geen lading loopt maar ontlading is dit ontkoppeld.

Klinkt opzich aannemelijk maar dan zit ik met het volgende, wanneer de cyrix de boel koppelt, hoe zit het dan met het laadprogramma.
De 2 accu's die nu 1 bank koppelen zijn wel gelijk, maar de derde is een geheel nieuwe accu.

Ik beschik dus over een victron Multiplus 12/800/35 en een CTEK 7a

Verder moet het hele zooitje natuurlijk door de dynamo geladen kunnen worden EN het zonnepaneel moet ook op alles zijn werk kunnen doen (in de winter alles vol houden bijv)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 13 dec 2012 15:57 #346777

hmmm, als je nu die victron aan je start accu en de "grote bank hangt en die "oude" ctek aan je koelkast accu hangt. via je alternator ga je via een een fet scheider naar je drie groepen toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 13 dec 2012 16:17 #346781

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Toxiq schreef :
Ben er toch nog niet helemaal uit !

De multiplus geeft 35a aan de boordaccu's, de laadstroom voor de startaccu is slechts 4a.

Nu zou dit normaal gezien genoeg zijn MAAR ik wilde het 2e kanaal (zoals eerder in het draadje voorgesteld) voor de accu van de koelkast gaan gebruiken en voor de start accu zou ik dan nog mijn CTEK lader hebben.

Vandaag contact opgenomen met Victron en de persoon die ik daar sprak adviseerde mij om het geheel niet met een Victron Argofet aan elkaar te knopen maar met meerdere Cyrix scheidingsrelais.

Tijdens het laden zou dan de boel doorgelust zijn en wordt alles goed geladen en wanneer er geen lading loopt maar ontlading is dit ontkoppeld.

Klinkt opzich aannemelijk maar dan zit ik met het volgende, wanneer de cyrix de boel koppelt, hoe zit het dan met het laadprogramma.
De 2 accu's die nu 1 bank koppelen zijn wel gelijk, maar de derde is een geheel nieuwe accu.

Ik beschik dus over een victron Multiplus 12/800/35 en een CTEK 7a

Verder moet het hele zooitje natuurlijk door de dynamo geladen kunnen worden EN het zonnepaneel moet ook op alles zijn werk kunnen doen (in de winter alles vol houden bijv)

Dat is de oplossing die ik al eerder in dit draadje voorstelde. De cyrix koppelt de accus als de spanning hoog genoeg is in de eerste accu (13 volt uit mijn hoofd) en ontkoppelt als je daar beneden komt. Het is dus niet zo dat de cyrix gaat koppelen zodra er geladen wordt, maar eerst kijkt of er wel gekoppeld kan/moet worden.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 13 dec 2012 20:37 #346895

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Klopt....MAAR

op het moment dat de Cyrix koppels worden de accu's paralel gezet.
Stel nu de ene is leger dan de andere (groep) daarbij is de accubank AGM en de koelkast accu GEL.

Gebruiken deze verschillende laadstromen, de lader kan dus nooit echt optimaal laden ?!

De CTEK op de koelkast accu zou kunnen, maar juist die koelkast accu kan natuurlijk nog wel eens leeggetrokken kunen worden, dan is het wel lekker als je die met 35a weer zo vol hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 13 dec 2012 21:11 #346911

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Je start accu heeft ruim voldoende aan de Ctek , een winter zonder lading mag ook geen probleem zijn voor een startaccu.
De startaccu heeft het relatief gezien erg eenvoudig , als je de motor start word tdeze even flink wakker geschut, maar veel capaciteit vergt dit niet. ( als de motor niet tegen stribbelt)

De koelkast redt het niet op de Ctek, een capaciteit vreter waar je voldoende laadcapaciteit voor wil hebben.
Laatst bewerkt: 13 dec 2012 21:12 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 13 dec 2012 21:15 #346913

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Precies, en dan kom ik weer terug bij de oplossing met de Cyrix die de 35a uitgang van de multiplus aan de accubank (2x 90ah AGM) en de koelkast accu (90ah gel accu) zou koppelen

maar op het moment dat de Cyrix schakelt deze accu's parallel zet (toch ?)
Dan vraag ik me af, wat doet dit met het laadkarakter, het lijkt me dat dit dan verre van optimaal benut wordt ?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 13 dec 2012 21:31 #346920

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
De cyrix werkt twee kanten op, dus als de tweede accu boven een bepaalde waarde komt wordt er weer ontkoppeld

Inderdaad gebruik je laadkarakterestiek niet optimaal, maar ik heb daar in de praktijk nooit last van gehad.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 13 dec 2012 23:26 #346940

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Toxiq schreef :
Stel nu de ene is leger dan de andere (groep) daarbij is de accubank AGM en de koelkast accu GEL.

Gebruiken deze verschillende laadstromen, de lader kan dus nooit echt optimaal laden ?!
Jawel want het laden is een spanning gestuurd proces. Verschillende stromen is niet erg. De Cyrix zorgt dat de accu's elkaar nooit kunnen ONTladen, want als dat gebeurt ontkoppelt ie direct. En voor de rest gaat de laadstroom - eenmaal gekoppeld - naar de leegste accu totdat ze op gelijk peil zijn, en dan maken ze SAMEN het laatste stukje laadcyclus af, op de goeie manier.

Het tempo van het eerste stuk is niet kritisch, zolang ze maar op de juiste eindspanning aankomen. Niets mis mee dus. Het enige is dat het opladen van de volste bank in het begin van de cyclus even op een zacht pitje staat, totdat de leegste bank op hetzelfde peil is als de volste. Maar dat kan geen kwaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 14 dec 2012 05:26 #346941

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ah duidelijk, dan komt het al in de goede richting
Dan heb ik wel nog de volgende vragen:

Wat is de optimale laadspanning van een AGM accu en wat is de optimale laadspanning van een GEL accu, want dat zijn de 2 soorten die dan aan dezelfde uitgang zullen hangen

Nu zorg de accubank ook voor het 220 gedeelte, er moet dus stroom van de accubank terug naar de victron kunnen, dat lukt niet met een Cyrix er tussen, of wel ?

[edit]
Ik zie het al, de cyrix zit wel tussen het systeem maar de accubank hangt wel rechtstreeks aan de multiplus.
Dus in feite krijgt de accubank altijd stroom (mits er geladen wordt) en de koelkast accu wordt beheerd door de Cyrix.

www.victronenergy.nl/upload/do...ts/13%20%20CYRIX.pdf
Laatst bewerkt: 14 dec 2012 05:46 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 14 dec 2012 12:17 #347012

  • Pim Wibo
  • Pim Wibo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
wat is de goedkoopste en toch functionerende manier van walstroom?\
kan dat gewoon met een acculader en een verlengsnoer en een 12v-230v omvormer

bij voorbaad dank
Trotse eigenaar Wibo2
Laatst bewerkt: 14 dec 2012 12:17 door Pim Wibo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 14 dec 2012 12:49 #347031

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Dat ligt er aan wat je aan op wilt aansluiten.

als je er 220V apparaten aan gaat hangen dan is een kabel en een omschakelapparaat voldoende.
Het is natuurlijk kolder om van 220v vervolgens 12v te maken en weer terug naar 12v :S

Als je al een omvormer hebt kun je alsnog het omschakelapparaat er tussen zetten, deze kosten iets van 40 a 50 euro en zorgt er voor dat wanneer er walstroom is er uit de 220v aansluitingen direct walstroom komt (afhankelijk van hoe het eea is aangesloten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 14 dec 2012 12:51 #347032

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Pim dat is een hele andere vraag, misschien iets om zelf een topic voor te starten.

@Toxiq: Floatspanning en werkspanning gelijk, maar de absorptie spanning (allerlaatste stapje laadproces) is ietsje lager voor Gel dan voor AGM, verschilt een beetje per fabrikant. Ff opzoeken dus.

Gel en AGM zijn eigenlijk niet optimaal aan dezelfde lader te combineren dus. Je kunt 'm op de gelspanning zetten dan krijg je de AGM niet 100% vol, of op de AGM spanning kan de gel ietsje overladen raken. Welke ben je het zuinigst op? ;)
Laatst bewerkt: 14 dec 2012 12:51 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 14 dec 2012 13:04 #347038

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Zuinigst op de AGM (dat benne d'r 2)
De vraag is ook, kan de gel makkelijk iets meer verdragen of de agm beter juist iets minder ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 14 dec 2012 13:28 #347050

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Of met die reden je twee laders inzetten: de victron voor de AGM en die CTEK voor je gel.

Zo heb ik het ook: kleine lader voor de startaccu zodat de grote (victron) lader optimaal afgesteld op AGM's de AGM lichtaccu's voeden, ook al heeft die grote lader een uitgang voor een startaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 14 dec 2012 13:34 #347053

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Kan ook, maar dan weer niet het voordeel van die 35a om (ff) snel de koelkast accu vol te laden :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 22 dec 2012 21:45 #349962

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Omdat het toch niet lekker zit hoe het eea aangesloten zou moeten worden en de adviezen die ik van Victron kreeg ben ik maar eens een tekening gaan maken.

Hiermee zou ik de accubank en de koelkast accu via de multiplus laden,
Deze worden gescheiden door Cyrix
De startaccu wordt ook door de multiplus geladen.

Alles wordt geladen door de dynamo via een FET diode, hierop is ook het zonnepaneel aangesloten zodat deze ook alle accu's kan laden (voornamelijk belangrijk wanneer het eea een tijdje niet gebruikt wordt dat de accu's vol blijven)

2 accumonitoren zijn er al, misschien knoop ik er een derde bij, als het dan op chique gaat, dan maar alles compleet ?!

Hierbij de tekening, mijn vraag is, kan dit, en gaat dit werken

Laatst bewerkt: 22 dec 2012 21:46 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accubank uit verschillende accu's 22 dec 2012 21:52 #349966

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Ziet er netjes uit, alleen de Cirix relais zou ik nog eens beter bekijken, zo ze nu er in getekend staan lijkt me niet helemaal de bedoeling, dan zou je kunnen ook kunnen volstaan met een gewoon relais.
Ik denk dat je er 1 moet weglaten en dan op de juiste manier tussen de accu banken moet plaatsen.

Alleen nog even de startaccu een lijntje intekenen.

Het nut van de 3e BM is me een beetje een vraag teken, of deze veel bijdrage levert in de waardes die hij zal aangeven is met de eigenschappen en de duur van het gebruik van de startmotor een heel groot vraagteken, persoonlijk denk ik dat je die beter zou kunnen weglaten.
Laatst bewerkt: 22 dec 2012 21:59 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl