henkvd schreef :
Jammer dat de manual ( als je dat al een manual mag noemen) op een belangrijk stukje net weer te vaag is, er staat: 38400 baud GPS & AIS data (default), is dit aan te passen naar 4800 baud anders kan de marifoon er helemaal niets mee.
Of het verstandig is om de snelheid terug te brengen naar 4800 is ook maar de vraag, dat is er laag als er een beetje AIS targets om je heen zijn.
Dat is wel bijna zeker want het was volgens mij ook de oorzaak dat de Geonav 5 en 7 met AIS geen succes waren doordat ze steeds vastliepen met de AIS info.
Over wat voor marifoon gaat het trouwens? Je mag toch aannemen dat , als die ervoor geschikt is , de AIS met 38400 kan worden verwerkt. Alleen simpeler dingen als GPS positie gaan meestal met de lage frequentie.
En alleen die heeft een GMDSS marifoon echt nodig.
Als het dus alleen om de gps positie gaat is er geen probleem.
Bij mij gaat trouwens de GPS met 4800 Baud vanaf mijn plotter rechtstreeks naar de marifoon ( via de stuurcomputer omdat daar een multiplexer in zit) en wordt in mijn AIS ontvanger omgezet in 38400 voor verdere verwerking . ihttp://www.nasamarine.com/pdfs/AIS%20Engine.pdf
Kun je ook zien op het schema wat ik al een paar keer in dit forum heb gepubliceerd. (
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...GIxMzc3ZDgwMTM0/edit )
Ik neem aan dat de\ze transponder ook een externe GPS heeft voor de positie van het eigen schip. Dat signaal zal 4800 zijn en kun je gewoon opsplitsen in één naar de marifoon en één naar de transponder.
Een gps signaal vanaf de transponder naar de marifoonis daarbij m.i. onnodig.
Ad