Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoon en AIS

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 11:57 #349029

Faran schreef :


Als je met Street View rond die plaatsen kijkt, dan zie je grote zendmasten staan.

vraag blijft waarom. is het een navigatie doel of om vliegtuigen/helicopters te waarschuwen. weg blijven. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 11:59 #349030

Als het goed is zie je het ook als je naar de gegevens van die AIS zender gaat.
Ook hebben ze een bepaalde afwijkende kleur als het vaste stations zijn.
Hieronder bijv. de Vuurtoren van Schiermonnikoog.
Daar zie je bijv. staan : manned VTS Schiermonnikoog Wat ik trouwens een enigszins verwarrende benaming vind.
Ad

Laatst bewerkt: 20 dec 2012 12:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 11:59 #349032

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Weet je zeker dat je marifoon niet ook GMDSS aankan? De meeste marifoons van na ongeveer 2001 kunnen dat
namelijk als je tenminste je MMSI erin programmeert. Soms kunnen ze ook door een dealer worden omgeprogrammeerd als combi die dan zowel ATIS ( binnen) als GMDSS/DSC functie heeft.
Weer zo'n sweeping statement.
Het feit is gewoon dat er zogenaamde zeevaart-marifoons en binnenvaart-marifoons zijn.
Een binnenvaart-marifoon waar vanuit de fabriek geen DSC-functie is ingebouwd, kan niet door wat slim programmerwerk daar wèl geschikt voor worden gemaakt. Het rooie knopje voor de automatisch nooduitzending zit er bijvoorbeeld niet op en waarschijnlijk is er ook geen ingang voor de GPS aanwezig.
Sorry maar vrijwel alle moderne marifoons zijn tegenwoordig combi's.Zelfs de goedkope voor amper €100.
En die kunnen zowel DSC als ATIS binnenvaart.
Maar inderdaad , er zijn ook nog.specifieke zeevaart en binnenvaartmarifoons te koop al zijn dat vooral de professionele..
Alleen voind je in de bekende winkel;s vrijwel alleen nog combis. Kijk maar eens bij Kniest en co.
Zelfs mijn oude Mtech van €136 uit 2003 is al een combi.
Aleen handmarifoons die beide kunnen zijn er maar heel weinig.[/quote
Dat is nu precies wat ik bedoel met een sweeping statement. Ik kocht mijn eerste marifoon in 2007. Toen waren er nog wel degelijk marifoons te koop die alleen binnenvaartmarifoon waren. De ICOM M401, bijvoorbeeld. Die situatie heeft waarschijnlijk gegolden voor meerdere fabrikaten. Dat er in 2003 al combi's waren, zal best waar zijn. En misschien is het ondertussen de enige marifoons die nog te koop zijn. Hoewel ik dat betwijfel want ik denk dat het merendeel van de Nederlandse watersporter zijn marifoon alleen op het binnenwater gebruikt en dus helemaal niets heeft aan een zeevaart-marifoon.
En ik zou Stegman willen vragen eens op te houden met steeds aanvallen op mijn persoon.
Ik probeer iets bij te dragen en sta uiteraard open voor commentaar maar graag zonder die vervelende toevoegingen als "Weer zo'n sweeping statement. ".
Misschien iets voor een moderator?
Steek de hand eens in eigen boezem, Ad. Nog maar een paar dagen geleden voeg je met toe: "ik weet niet waar jij je kennis over CorTen staal vandaan hebt, maar.." om vervolgens je tamelijk discutabele eigen mening te geven. Is dat een sympathieke manier om je eigen mening over het voetlicht te brengen? En als wat je zelf beweert niet klopt, hoe komt zo'n opmerking dan over?
Een sweeping statement is een sweeping statement en wat je hier over de alomtegenwoordigheid van DSC-marifoon beweert IS een sweeping statement.

Verder gaat het niet om een persoonlijke aanval, maar wat niet klopt, klopt niet.

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 12:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 12:23 #349038

Misschien even een toevoeging betreffende de DSC functie in een Combi marifoon.
Al zit er op vrijwel alle marifoons voor de pleziervaart tegenwoordig een rode DSC knop en dus ook een DSC functie, dat wil niet zeggen dat je die kunt en mag gebruiken.
Zolang er geen MMSI is geprogrammeerd is het gewoon een binnenvaart marifoon ( als de ATIS tenminste is geprogrammeerd) en mag je die zonder marcom B of SRC gewoon gebruiken , ook op zee.
Zonder MMSI werkt de "zeevaart" functie gewoon niet.
Omgekeerd mag niet.
Als trouwens op de huidige marifoons geen van beide is ingevoerd ( ATIS en/of MMSI) doet hij het gewoon helemaal niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 12:44 #349045

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Mensen, En meneer Stegman goed lezen.
Wat heb ik hier nu gezegd ik ben met bijna het maximale aantal punten geslaagd en heb dus een mmsi nummer van ondergetekende in mijn marifoon staan.
Naam van het schip SYMPATHY
Soort schip Pleziervaartuig
Zender identificatie
Radioroepnaam PA2508 ATIS 9244012508
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 12:48 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 12:50 #349047

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ik zie anders helemaal geen MMSI nummer in je onderstaande berichtje, alleen een ATIS code en een roepnaam.

Toch maar weer even de boeken in? DSC is geen stof van 'gewoon' marifoonbewijs (ook niet met maximale punten) en ik denk dat je dat gehaald hebt. Een als je dat wel ooit geleerd hebt, zou ik de stof nog maar eens even goed nakijken.
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 12:51 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 13:13 #349052

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Philip kan dus ook niet lezen.
Ik heb nooit gezegd dat ik een mmsi nr heb.
Daar om ben ik dit topic ook gestart omdat ik er geen wijs uit werd.
Maar er werd gezegd dat ik misschien illegaal bezig was.
In de cursus wordt er maar minimaal op ingegaan, maar als het teveel moeite is op het mij hier in duidelijke woorden eens exact uit te leggen wat het nu allemaal is met al die afkortingen houd ik verder mijn mond wel.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 13:28 #349059

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
domper schreef :
... en heb dus een mmsi nummer van ondergetekende in mijn marifoon staan.
Dit, in combinatie met je vorige bericht (dat je geen mmsi nummer hebt) brengt mij in verwarring. En anderen misschien ook wel :)
Heeft je marifoon een MMSI-nummer erin zitten dat niet van jou is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 13:33 #349061

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
appl.agentschaptelecom.nl/roep...-maritiem/index.html

Zoek hier eens op zijn roepnaam en je ziet dat er geen MMSI nummer aan is gekoppeld.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 13:36 #349062

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Allereerst: je bent niet al te duidelijk dus dat maakt het lezen er niet makkelijker op. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Ik heb maar even bij agentschap telecom jouw roepnaam opgezocht en daar is geen MMSI nummer van je boot bekend dus die zit waarschijnlijk niet in je marifoon en hoogstwaarschijnlijk werken je DSC functies dus niet. Hopelijk. En dan ben je dus niet illegaal bezig. Niks meer aan doen, gewoon zo laten en voor de zekerheid van die rode knop afblijven (die waarschijnlijk niks doet maar je weet maar nooit wat er door vorige eigenaren in is gezet).

Mocht je welje DSC functies willen: SRC of Marcom B halen, dan worden alles omtrent DSC wel duidelijk en mag en kan je dat ook gebruiken met het MMSI nummer dat je dan krijgt en in je marifoon moet zetten.

Voor de rest: in deze draad zijn inmiddels genoeg info en linkjes te vinden over wat wat is. En dat staat als het goed is ook in je boek over marifonie.
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 13:38 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 13:37 #349065

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Nee heb ik niet maar als ik dat geschreven sorry dat komt omdat ik juist wil weten wat het allemaal is, en dus mmsi en atis door elkaar haal.
Maar dr wordt mij steeds meer duidelijk.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 13:38 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 13:54 #349069

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
domper schreef :
Mensen, En meneer Stegman goed lezen.
Wat heb ik hier nu gezegd ik ben met bijna het maximale aantal punten geslaagd en heb dus een mmsi nummer van ondergetekende in mijn marifoon staan.
Naam van het schip SYMPATHY
Soort schip Pleziervaartuig
Zender identificatie
Radioroepnaam PA2508 ATIS 9244012508
(Edit, zie dat ik een gedeelte van het verhaal van Philip hier heb herhaald, sorry daarvoor)

Je schip heeft geen MMSI nummer, of in ieder geval is dat bij het agentschap telecom niet geregistreerd.

Je ATIS code is PA2508, en het nummer dat begint met 9244.. gebruik je om deze ATIS code in je marifoon te programmeren. Dat is geen MMSI nummer!

Als ik het goed begrijp heb je je basiscertificaat marifonie gehaald, dus mag je in je marifoon alleen ATIS (binnenvaart) gebruiken. Je kunt bij agentschap telecom wel een MMSI aanvragen, maar dat mag je met een basiscertificaat alleen gebruiken voor een eventuele AIS transponder en niet in je marifoon programmeren.

Als je op zee wilt varen en gebruik wil maken van DSC op je marifoon, moet je Marcom B of een SRC certificaat halen. Pas als je dat hebt mag je een MMSI in je marifoon programmeren en hem in de "zeevaart" stand gebruiken. Je mag overigens een marifoon met alleen ATIS best op zee gebruiken, maar een hele belangrijke functionaliteit van je marifoon, namelijk een noodoproep via DSC, werkt dan niet.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 14:14 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 14:33 #349080

Ook op de ITU website waar alle schepen over de hele wereld staan kom jij nog niet voor.
Wel de SYMPATHY BOAT trouwens maar die komt uit Italie.... :lol:
www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh
Maar dat kan altijd een aantal weken duren en ik weet ook niet of je daar zonder MMSI ook in komt.
Ik sta er in ieder geval wel in: :)

Trouwens leuke truuk om te kijken welke naam er nog niet bestaat met een marifoonregistratie.
Die Duitser met mijn bootnaam is dan ook misschien wel een naäper :laugh:
Je kunt nl. ook de laatste Update Datum zien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 14:37 #349081

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ja Jeroen dat klopt ik heb het een beetje kwaad geschreven (ik zie het) en dus een beetje te vlug.
dat DSC zit toch achter de rode knop en als ik dit goed begrijp werkt deze dus niet.
Wat ik dan niet begrijp is dat ik mijn marifoon dus op een aantal kanalen wel op 25 watt kan zetten, je zou zeggen sper dat dan ook. Of is dat voor het geval ik toch op zee kom.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 16:38 #349137

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
domper schreef :
Mensen, En meneer Stegman goed lezen.
Als jij dan ook eens goed leest wat ik vraag, dan komen langzaam maar zeker waar we willen zijn. Eén van de dingen die ik aan de orde stelde was: heb je die marifoon zelf gekocht, of zat die in de boot toen je die kocht?
Het antwoord daarop sluit ook weer wat opties uit, namelijk.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 16:45 #349147

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
domper schreef :
Ja Jeroen dat klopt ik heb het een beetje kwaad geschreven (ik zie het) en dus een beetje te vlug.
dat DSC zit toch achter de rode knop en als ik dit goed begrijp werkt deze dus niet.
Wat ik dan niet begrijp is dat ik mijn marifoon dus op een aantal kanalen wel op 25 watt kan zetten, je zou zeggen sper dat dan ook. Of is dat voor het geval ik toch op zee kom.
Juist. Dat laatste doet dan weer vermoeden dat er wel een MMSI is ingevoerd en de zeevaart-functies wèl actief zijn. Als het verhaal, dat de zeevaart-functies alléén werken als er een MMSI is ingevoerd klopt, tenminste. Ik weet dat eerlijk gezegd niet. Misschien geldt het alleen voor de mogelijkheid om noodberichten te verzenden via kanaal 70.
Het gegeven dat je op meerdere kanalen met 25 watt kunt zenden, maakt eigenlijk al dat je illegaal bezig bent. Met een basis-certificaat mag je namelijk alleen op kanaal 16 met 25 watt (kunnen) zenden.

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 16:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 16:59 #349150

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Lodewijk,
Marifoon zelf gekocht en bij de importeur volgens de gegevens van telecom
geprogrammeerd.
Kan zijn dat het alleen 16 is dat weet ik niet meer, alleen dat ik er een meter aan heb gehangen en exact 25 watt af gaf.
Maar direct de conclusie trekken dat ik illegaal bezig zou zijn moet je nooit zomaar verkondigen, daar voel ik mij zeker door gekwetst.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 17:04 #349152

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
Yellow Boat schreef :
Weet je zeker dat je marifoon niet ook GMDSS aankan? De meeste marifoons van na ongeveer 2001 kunnen dat
namelijk als je tenminste je MMSI erin programmeert. Soms kunnen ze ook door een dealer worden omgeprogrammeerd als combi die dan zowel ATIS ( binnen) als GMDSS/DSC functie heeft.

Wat betreft een AIS functie op die marifoon. Inderdaad een heel mooie optie waarbij je wel moet bedenken dat de weergave heel wat minder handig is als op een plotter met AIS mogelijkheid of op een laptop of tablet met de benodigde navigatiesoftware. Vooral op een plotter zijn de mogelijkheden veel uitgebreider.
Met bijv. een ontvangertje van Nasa ( kan mooi nog met de verzamelinkoop van Snelem) ben je dan voor ongeveer €130 klaar waarbij nog wel kosten komen voor een Serial to USB kabeltje ( voor een laptop of tablet) en een antenne of spitter.
Ad

Ja Ad, ik weet zeker dat mijn marifoon dat in de huidige uitvoering niet kan. Wel kan ik er een extra module (in een aparte kast) bij kopen, maar ja dat wil ik om meerdere redenen niet.

Ik vaar bewust met een relatief kleine boot en een relatief klein budget. Extra schermen, laptop, plotter en tablet wil ik niet. GPS, Marifoon en papieren kaart zijn voor mij voldoende. Omdat ik inmiddels zo nu en dan toch de zee op ga voor een overtochtje of iets dergelijks en vorig jaar bij terugkomst in een dikke mist terecht kwam bij Ijmuiden is een zee-marifoon en AIS wat hoger op mijn verlanglijst komen te staan.

Vandaar de interesse voor die SH AIS marifoon...

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 17:04 #349153

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
domper schreef :
Lodewijk,
Marifoon zelf gekocht en bij de importeur volgens de gegevens van telecom
geprogrammeerd.
Kan zijn dat het alleen 16 is dat weet ik niet meer, alleen dat ik er een meter aan heb gehangen en exact 25 watt af gaf.
Maar direct de conclusie trekken dat ik illegaal bezig zou zijn moet je nooit zomaar verkondigen, daar voel ik mij zeker door gekwetst.

Dan geven nog even een aanvulling op de cursus, Google eens op basel bezetting http://www.atis-brand.com/kanaal.htm en je zult weten hoe het zit met hoog en laag vermogen.
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 17:13 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 17:15 #349158

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Dan Henk,
Weer wat duidelijk. dr blijft weinig 1 watt over.
Maar (en daar heb je hem weer) bij een groot aantal kanalen staat duplex. Houdt dit in dat je alleen 25 watt mag zenden als je een duplex installatie hebt.
O ik moet ff wat verder lezen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 17:17 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 17:24 #349161

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Full Duplex sets zijn zeldzaam, dat is het dus niet.
Duplex staat voor een scheeps en een wal frequentie, je zender zend 4.6 MHz lager dan de ontvanger op zo'n kanaal.

Daardoor kun je op deze kanalen geen schip-schip verkeer hebben, je ontvangt elkaar niet.
Deze kanalen worden dus gebruikt voor bruggen en sluizen etc.
Toch is het mogelijk om bij bv bij een sluis andere schepen op zo'n kanaal te horen wat zoals boven beschreven is niet mogelijk zou zijn, dit komt omdat er dan een repeater gebruikt wordt die het andere scheeps verkeer omzet van de lage zend frequentie naar de voor jouw hoge ontvangst frequentie.
Deze repeaters vind je doorgaans op de wat drukkere wateren, waar het gewenst is dat alle schepen de info meekrijgen als wenselijk beschouwt wordt.
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 17:24 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 17:44 #349167

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
domper schreef :
Maar direct de conclusie trekken dat ik illegaal bezig zou zijn moet je nooit zomaar verkondigen, daar voel ik mij zeker door gekwetst.
Ik ga er zonder meer van uit dat je niet bewust illegaal bezig bent.
Maar het feit ligt er gewoon dat je met het basiscertificaat al illegaal bezig bent als je de mogelijkheid hebt om op méér kanalen dan alleen kanaal 16 met 25 watt te zenden. Nog los van de vraag of je het ook echt doet. Bij controle kun je beboet worden. Dat risico is heel klein, maar toch.
Je mag bijvoorbeeld zonder certificaat ook geen zendklare marifoon aan boord hebben. Ook niet als je die in de praktijk alleen maar gebruikt voor uitluisteren.

Maar goed. Duidelijk is nu in ieder geval dat er geen mmsi-nummer in de marifoon kan zitten.
Ook is daarmee meteen duidelijk dat niet alle zeevaart-functies in jouw marifoon zijn uitgeschakeld als er geen mmsi-nummer is ingevoerd. Rest de vraag of de 'noodknop' het ook niet doet. Dat zou ik maar niet uitproberen..

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 17:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 17:57 #349177

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Ook Stegeman raad ik aan eens te Googlen op Basel bezetting.
Hoog vermogen op diverse kanalen is niets illegaals aan.

kanalen met alleen laag vermogen:
6,8,10,11,12,13,14,15,17,31,71,72,74,75,76,77.

Alle andere kanalen hebben niet de z.g. automatische vermogensreductie en mogen gewoon op hoog vermogen worden gebruikt.


Zijn die cursussen tegenwoordig nou zo slecht ?
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 17:58 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 18:21 #349191

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
henkvd schreef :
Ook Stegeman raad ik aan eens te Googlen op Basel bezetting.
Hoog vermogen op diverse kanalen is niets illegaals aan.

kanalen met alleen laag vermogen:
6,8,10,11,12,13,14,15,17,31,71,72,74,75,76,77.

Alle andere kanalen hebben niet de z.g. automatische vermogensreductie en mogen gewoon op hoog vermogen worden gebruikt.
TS heeft een zeevaartmarifoon. Als die in de zeevaartstand (INT) kan worden gebruikt, dan kun je volgens mij op alle kanalen met 25 W zenden.

--
stegman

P.S.: Ik heb er even naar gekeken en je hebt gelijk. Zelfs voor Basel mocht het in Nederland al op meer kanalen dan alleen 16. I stand corrected.
Verklaart ook waarom de schepen bij de Volkeraksluis tot vér op de Grevelingen overal doorheen tetteren..
Het blijft daarbij wel interessant op welke kanalen TS met hoog vermogen kan zenden..
Laatst bewerkt: 20 dec 2012 18:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon en AIS 20 dec 2012 18:31 #349198

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Op zee is daar niets op tegen, zolang de DSC maar niet geactiveerd is mag dat, bij het ontbreken van Marcom B.

Er van uitgaande dat het een combi marifoon is die als zodanig ook geprogrammeerd is, anders heeft degene die hem geprogrammeerd heeft zitten slapen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl