Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nog meer accu's (explosiegevaar?)

Nog meer accu's (explosiegevaar?) 26 juni 2008 15:02 #35065

  • Marsdiep
  • Marsdiep's Profielfoto
Op het gevaar af dat dit onderwerp al helemaal uitgemolken is, toch even mijn situatie, want ik weet niet precies wat te doen:
Ik heb onlangs een Fellowship 27 zeiljachtje gekocht, met één accu. Dit is een Optima 1050CA 830CCA 56A/h C20. Onderhoudsvrij (Dicht).
Deze wordt door de motor opgeladen. Werkt probleemloos.
Er is een walstroomsnoer vanuit de ankerbak naar een stekkerdoos in de kajuit en naar de koelkast ( Electrolux Rc 1600 AC 12 V/ DC 220V/ Gas) in de bakskist.

In de haven wil ik graag het 12 volts boordnet gebruiken voor verlichting en radio. De koelkast kan dan op 220. (er is geen gas aan boord)

In theorie zou ik met een eenvoudige acculader klaar zijn; die kan ik in de haven op de accu zetten zodat deze vol blijft.
Uit enige 'studie' en navraag blijkt dit allemaal zo simpel niet te zijn. Zo staat er in de gebruiksaanwijzing van een acculader van Black en Decker dat je een accu nooit in een boot mag opladen?? Is het bezwaarlijk om een acculader in de zelfde ruimte te plaatsen als de accu? Is er explosiegevaar in de accuruimte?

Het zou fijn zijn om de koelkast ook onder zeil te kunnen gebruiken. Dan zou een tweede (licht)accu die onafhankelijk van de startaccu werkt een optie zijn. De koelkast is 75 watt, dat zal wel te veel vergen van de huidige accu als je weinig motort (en dat is de bedoeling).
Deze tweede accu zou ook in de haven opgeladen moeten kunnen worden via een acculader.
Dan wordt de installatie ingewikkelder. Tips ????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer accu's (explosiegevaar?) 26 juni 2008 16:48 #35071

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Zoals gezegd, optima accu's zijn gesloten accu's en daarbij nog hele goede, deze hebben geen knalgas, tenzij je ze overlaad, dan komt het er door het overdruk ventiel toch uit.

Tip, koop een goede acculader en geen black & decker, waarschijnlijk heb je een agm accu en een goede acculader kan je daarop instellen, sowieso zonde van je goede accu om deze te verprutsen met een slechte lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer accu's (explosiegevaar?) 26 juni 2008 19:17 #35086

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Helemaal waar, Remco mag hier geen merken noemen :twisted: maar ik wil er toch een paar noemen, bijvoorbeeld Victron en Mastervolt, deze laders worden vaak door de profesionele werven gemonteerd, maar we hebben onder andere ook hele goede ervaring met de Ctek laders, enkele types bijvoorbeeld de 7000 hebben ook een voedingsstand, dit is een rimpeloze gestabiliseerde voeding van 13.2V .
Hierbij is er vrijwel geen kans op overlading en dus gasvorming, wel even handmatig op de lader inschakelen.
De B&D zou ook ik thuis laten.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer accu's (explosiegevaar?) 26 juni 2008 19:54 #35097

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hahaha, bedankt voor het noemen Ron, moet objectief blijven hé :wink: .

Over die tweede accu, een goede acculader heeft 2 of 3 uitgangen voor meer accubanken, de eerste 2 hebben zeker modellen met die mogelijkheid of c-tek die heeft weet ik niet, vaak hebben ze dan 1 uitgang van een paar ampére voor de startaccu omdat daar maar weinig uitgaat met starten en de rest gaat naar de lichtaccu.
De laadstroom van je dynamo en de accu's onderling moet(en) ook gescheiden worden door een diode of electronisch geregelde laadstroomverdeler, laatste is beter omdat een diode 0,6 volt verlies heeft en dan komt de accu niet vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer accu's (explosiegevaar?) 26 juni 2008 20:41 #35112

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Nee, de Ctek modellen hebben geen aparte uitgangen, het zijn wel hele compacte laders, zogenaamde invertertechniek, geheel electonisch dus.
In verhouding kosten ze niet de wereld, een aparte lader voor de startaccu en een onderhoudslader voor de service en walspanning kan ook een optie zijn.

Kijk hier of hier voor meer info.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer accu's (explosiegevaar?) 26 juni 2008 23:27 #35132

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Alle problemen met accu;s en verbruikers zijn terug te voeren tot maar 1 topic: hoe laad je de accu;s weer! Verbruiken is namelijk makkelijk: gewoon aansluiten en aan zetten, totdat de accu leeg is.
Maar dan.
Je hebt een motor met dynamo en een startaccu, de optima.
Tip: laat dat zo, en kom er niet meer aan. Met al die relais en mofsets etc. wordt het al knap complex. En je zal zien, midden op het vaarwater wil je motor niet meer starten: accu onder de maat! Een actief vaarder, en dat zijn wij toch allemaal, motort voldoende om de startaccu op peil te houden gedurende het seizoen.

Je wilt een extra 12V circuit voor verlichting en radio. Gewoon een extra accu plaatsen, zekeringpaneeltje, verlichting en radio aansluiten. Klaar. In de haven aansluiten op de walstroom voor opladen, daar neem je een genoemde lader voor, als ie maar 3-fase is en geschikt is voor het type (gel of agm) accu en capaciteit van de accu dat je gaat kopen.

Je wilt een koelkast aansluiten terwijl je niet aan de walstroom ligt en niet motort: dat kan niet eenvoudig voor langere tijd. Stel de koelkast neemt gemiddeld 50W, dan is dat dus gemiddeld 4A bij 12V, dus per etmaal 4*24=ca. 100Ah. Als je een accu koopt van 200Ah, dan kan je dus net 1 etmaal de koelkast aan hebben (immers je mag een deep-cycle accu maar voor 50% van de capaciteit benutten) en dan is de accu leeg.

Daarom mijn eerste zin in dit bericht: je moet die 100Ah opladen. Met alle verliezen etc. meer, ik denk 120Ah.
Dat wordt dus 4 uur motoren (hoe je dan met dynamo;s etc om moet gaan is nog een aparte studie), een sleep-generator achter de boot, of een aantal zonnepanelen, om maar wat te noemen. Wil je daar wel aan beginnen?

De koelkast staat al in de bakskist, misschien is een gasfles toch niet zo'n slecht idee??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer accu's (explosiegevaar?) 27 juni 2008 05:58 #35138

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
verhaal
Je hebt helemaal gelijk op een paar punten na...Denk dat je 3 traps lader bedoeld, met 3 fase heb je 380 volt.
Een goede deep cycle accu kan je gewoon voor 100 % ontladen, dit verhaal geld alleen voor slechte start accu's, dus 200 ampére accu is een cycli van 200 ampére.
Daarnaast is het belangrijk dat de laatste 20 % bij het laden van een accu "de absorbtie fase" altijd 4 uur duurt dus met de genoemde 7 ampére c-tek zal het theoretisch (met verlies is het meer) 200 ah gedeeld door 7 + 4 = 32 uur, je krijgt hem na een dag varen dus nooit vol als hij leeg is, hierom wordt bij zeilboten 25 % van de accucapaciteit aan laadvermogen aanbevolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer accu's (explosiegevaar?) 27 juni 2008 19:34 #35281

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Beste Jouzers,
je 1e opmerking is correct: ik bedoelde 3 traps lader.
je 2e opmerking is niet juist. Hiervoor verwijs ik naar de website van een van de AGM batterij fabrikanten:

www.lifelinebatteries.com/mcharging_procedures.php

Quote
Knowing when to recharge:

For maximum battery life in deep cycle applications, do not discharge the battery bank below 50%. Continually discharging the bank 100% will shorten the battery life. The open circuit voltages listed below approximates the various States of Charge (SOC).

100% SOC 12.80 volts or greater
75% SOC 12.55 volts
50% SOC 12.20 volts
25% SOC 11.75 volts
0% SOC 10.50 volts
Unquote

Zoals je zelf al opmerkte is het laatse 20% deel van de charging cyclus een langdurige kwestie met een lage laadstroom. Daarom wordt doorgaans tijdens de vaart alleen geladen van de 50% ontlading tot 20% ontlading (dus een in de praktijk haalbare 30% accucapaciteit !!!!) en wordt voor het 100% vol laden gewacht tot daarvoor de walstroom weer beschikbaar is. De levensduur van de batterij gaat hierdoor niet achteruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer accu's (explosiegevaar?) 27 juni 2008 19:54 #35283

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
nog even gekeken naar "natte" batterijen, zie
www.trojanbattery.com/tools/faqs.aspx
Quote:
Lead acid batteries do not develop any type of memory. This means that you do not have to deep discharge or completely discharge a battery before recharging it. For optimum life and performance, we generally recommend a discharge of 20 to 50% of the battery’s rated capacity even though the battery is capable of being cycled to 80%.
Unquote

Gewone natte accu's kunnen dus tot 80% ontladen worden, waardoor de in de praktijk haalbare lading 60% wordt (nl van 80% ontlading tot 20% ontlading)

Echter:
De natte accu's kunnen slechts maximaal met een laadstroom van 20% van de 20h accucapaciteit geladen worden (met zo'n mooie 3 traps lader).
Dan duurt dus die 60% lading 3 uur (vooropgesteld dat die 20% laadstroom over die 3 uur constant blijft)
Nu de AGM, die kan met veel hogere stromen geladen worden. Dat gaat dan wel sneller.

Overigens heb ik een aluminium schip, daar wil ik geen natte accu's in: het zuur bijt zo een gat in de boot. En de natte accu's gassen altijd, en dat vind ik ook maar niks. Dus een gesloten accu. De normale gel-accu's hebben dan als nadeel dat je ze erg voorzichtig moet laden. De AGM's zijn wat dan betreft toleranter. Zelfs zo tolerant dat een eventuele dynamo er wel geschikt voor moet zijn (worden gauw te heet).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer accu's (explosiegevaar?) 30 juni 2008 16:48 #35465

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Even voor de duidelijkheid, elke accu is nat, en in elke accu zit zuur, er is wel een verschil tussen open en gesloten accu's.
In een gelaccu wordt vloeibare hete gel gegoten, deze hard uit en er ontstaan scheurtjes in de gel, tussen die scheurjes communiceert het accuzuur tussen de platen. In een AGM accu zitten glasvezelmatten tussen de platen (Absorbed Glass Matt) het zuur communiceert dan via de haartjes van de glasvezelmatten, hier zit dus ook zuur in.
Een goede gel (dus geen lifeline) en dus deepcycle accu kan voor de volledige 100 % ontladen worden, een goede AGM (weer geen lifeline) voor 80 % dit wil niet zeggen dat elke x zo'n volledige cycli goed is voor de levensduur, integendeel, maar het kan wel.

Ik heb het hier over de accu's waar ik mee bekend ben, wat anderen voor specs hebben weet ik niet, maar je kan zeker niet over alle merken generaliseren, heb ik in het begin wel gedaan, en jij ook, maar er zitten wel degelijk hele grote verschillen tussen de accu types en merken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl