nog even gekeken naar "natte" batterijen, zie
www.trojanbattery.com/tools/faqs.aspx
Quote:
Lead acid batteries do not develop any type of memory. This means that you do not have to deep discharge or completely discharge a battery before recharging it. For optimum life and performance, we generally recommend a discharge of 20 to 50% of the battery’s rated capacity even though the battery is capable of being cycled to 80%.
Unquote
Gewone natte accu's kunnen dus tot 80% ontladen worden, waardoor de in de praktijk haalbare lading 60% wordt (nl van 80% ontlading tot 20% ontlading)
Echter:
De natte accu's kunnen slechts maximaal met een laadstroom van 20% van de 20h accucapaciteit geladen worden (met zo'n mooie 3 traps lader).
Dan duurt dus die 60% lading 3 uur (vooropgesteld dat die 20% laadstroom over die 3 uur constant blijft)
Nu de AGM, die kan met veel hogere stromen geladen worden. Dat gaat dan wel sneller.
Overigens heb ik een aluminium schip, daar wil ik geen natte accu's in: het zuur bijt zo een gat in de boot. En de natte accu's gassen altijd, en dat vind ik ook maar niks. Dus een gesloten accu. De normale gel-accu's hebben dan als nadeel dat je ze erg voorzichtig moet laden. De AGM's zijn wat dan betreft toleranter. Zelfs zo tolerant dat een eventuele dynamo er wel geschikt voor moet zijn (worden gauw te heet).