Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren

wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 27 dec 2012 15:06 #351181

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Ha zeilers

Eindelijk mijn marifoon diploma gehaald, en vandaag maar eens gekeken naar de handleidingen en het MMSI-nr.
Ik herinner me dat bij aankoop van onze boot de mmsi niet is afgemeld bij agentschap telecom, maar als ik nu zoek zie ik al 2 nederlandse scheepjes met het zelfde mmsi-nr dat bij onze boot hoort.

Dat zal bij aanmelden bij agentschap straks wel en nieuwe atis en mmsi worden. Of zie ik dat verkeerd?

Heeft iemand ervaring met het opnieuw inprogrammeren van atis en mmsi in een Skanti TU 1000 DSC marifoon?

Groet
Feike

De beste wensen voor het komende jaar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 27 dec 2012 15:58 #351190

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Feike, heb je het basis certificaat gehaald of marcom b? In beide gevallen: gefeliciteerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 27 dec 2012 16:35 #351200

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Koko

Dankjewel

Basis+MarcomB=SRC
Na zoveel keer het anwb boekje te hebben gelezen en voorgenomen te hebben een examen te plannen heb ik het maar ineens gedaan bij aquaplanning.
's-middags gebeld, de volgende dag cursus+certificaat.

Was schandalig dat ik t nog steeds niet had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 27 dec 2012 16:40 #351204

EkkeNekkepen schreef :
Ha zeilers

Eindelijk mijn marifoon diploma gehaald, en vandaag maar eens gekeken naar de handleidingen en het MMSI-nr.
Ik herinner me dat bij aankoop van onze boot de mmsi niet is afgemeld bij agentschap telecom, maar als ik nu zoek zie ik al 2 nederlandse scheepjes met het zelfde mmsi-nr dat bij onze boot hoort.

Dat zal bij aanmelden bij agentschap straks wel en nieuwe atis en mmsi worden. Of zie ik dat verkeerd?

Heeft iemand ervaring met het opnieuw inprogrammeren van atis en mmsi in een Skanti TU 1000 DSC marifoon?

Groet
Feike

De beste wensen voor het komende jaar!

Twee dezelfde MMSI moet eigenlijk onmogelijk zijn, behalve bij een groeps MMSI. Alleen begint dan de MMSI met een 0(nul) . Zelfs wereldwijd! De MMSI bevat nl in de eerste 3 cijdfers het landen nummer . Nederland bijv. 244,245 en 246.www.vtexplorer.com/vessel-trac...-mmsi-mid-codes.html
Walstation heeft bijv. twee nullen vooraan.nl.wikipedia.org/wiki/MMSI
Waar heb je dat trouwens gevonden? Op de ITU website? www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh
Die van mij komt daar tenminste maar één keer voor.
Kun je de MMSI eens in een post zetten?
Ik zou het in ieder geval melden bij Agentschap Telecom.
Je hebt dan nog wel het probleem van een nieuwe ATIS en MMSI . De bestaande wissen kan alleen de dealer of importeur.
Je kunt eens navragen bij Kniest bijv. Die kunnen dat ook hoewel dat wel niet voor alle merken zal gelden.
Ad
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 16:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 27 dec 2012 17:07 #351211

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Op ITU komt het 1 keer voor met een andere scheepsnaam en callsign
Aangepast in febr 2012.
Dat zou betekenen dat het toch is afgemeld..

De andere kwam ergens in een oficieus lijstje naar boven, vast een tikfoutje.

Bij aanmelden bij agentschap ga ik het wel merken....

Iemand ervaring met opnieuw programmeren van Skanti marifoon?



Ship Name
Call Sign
MMSI 244020821
Administrations/geographical areas

Supplementary search method (enter full string):

EPIRB ID code (MMSI / MID + Call Sign)
EPIRB Hex ID code
IMO or national registration no.



Ship Name Call Sign MMSI IMO No EPIRB ID code Admin. Geo. area
GOUDHAAN PC2246 244020821 HOL HOL
Number of records found = 1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 27 dec 2012 17:24 #351216

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Er is geen relatie tussen het MMSI nummer en het ATIS callsign.
Zijn los van elkaar staande uitgiftes, een nieuw ATIS callsign is dus geen sprake van, tenzij die ook afgemeld was, maar dat maak ik uit het verhaal niet op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 28 dec 2012 08:16 #351343

EkkeNekkepen schreef :
Op ITU komt het 1 keer voor met een andere scheepsnaam en callsign
Aangepast in febr 2012.
Dat zou betekenen dat het toch is afgemeld..

De andere kwam ergens in een oficieus lijstje naar boven, vast een tikfoutje.

Bij aanmelden bij agentschap ga ik het wel merken....

Iemand ervaring met opnieuw programmeren van Skanti marifoon?



Ship Name
Call Sign
MMSI 244020821
Administrations/geographical areas

Supplementary search method (enter full string):

EPIRB ID code (MMSI / MID + Call Sign)
EPIRB Hex ID code
IMO or national registration no.



Ship Name Call Sign MMSI IMO No EPIRB ID code Admin. Geo. area
GOUDHAAN PC2246 244020821 HOL HOL
Number of records found = 1

Het enige wat dat betekent is dat er nu een andere naam bij dat callsign en MMSI staat. ( overigens is de ATIS eigenlijk hetzelfde als de Callsign en er onlosmakelijk mee verbonden zie: .nl.wikipedia.org/wiki/ATIS_(scheepvaart) )
Iedereen die de MMSI en Callsign kent kan de naam bij Telecom zelf veranderen.
Heb ik ook gedaan ( online met DIGID) toen ik mijn marifoon meenam naar een "nieuwe" boot.
Als die MMSI en die ATIS er bij jou nog in zitetn zul je die er bij een dealer uit moeten laten halen voor je je nieuwe er (meestal zelf) in kunt zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 28 dec 2012 08:21 #351346

henkvd schreef :
Er is geen relatie tussen het MMSI nummer en het ATIS callsign.
Zijn los van elkaar staande uitgiftes, een nieuw ATIS callsign is dus geen sprake van, tenzij die ook afgemeld was, maar dat maak ik uit het verhaal niet op.

Het feit dat ook de "oude" Callsign ( en dus ook de ATIS) bij de nieuwe naam staat op de ITU website betekent dat die ook is overgenomen voor het andere schip. Volgens mij is dat ook altijd zo.
Kijk maar op de ITU website: www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh
Ziet er dan uit als hieronder.
Ad
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 08:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 28 dec 2012 11:00 #351391

Even een overzichtje:

Het enige wat scheepsgebonden is is het IMO-nummer. Daar hebben wij, pleziervaart, geen last van...;)

Het ATIS- en MMSI-nummer behoort toe aan de schipper en/of houder van de licentie..

ATIS = Automatic Transmission and Identification System. ATIS is de Callsign van je schip en bestaat meestal uit een combinatie van letters en cijfers. (bijvoorbeeld PA1234. Dit digitale signaal wordt automatisch uitgezonden op het moment dat je de spreeksleutel van je marifoonloslaat zodat de autoriteiten zien wie er uitzend.
ATIS verkrijg je o.a. als je in Nederland een marifoon aanmeldt bij Agentschap Telecom.

MMSI = Maritime Mobile Service Identification.
Het MMSI-nummer is een uniek nummer van 9 cijfers, samengesteld uit een landcode en een soort van volgnummer zoals een paar posts hiervoor al beschreven.
Het MMSI-nummer vraag je apart aan bij Agentschap Telecom bij de aanschaf van een MF/HF, DSC/zeevaart marifoon, EPIRB en/of Inmarsat-C, etc. Vanzelfsprekend moet je in het bezit zijn van MARCOM-A, MARCOM-B of gelijkwaardig om een MMSI-nummer te verkrijgen.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijker...?

@ EkkeNekkepen: Is het een TU1000 of een TU1000P? Volgens mij is de TU1000P gelijk aan de Sailor RT4800 (zonder DSC) of RT4801 (met DSC klasse D).
Die moet nog wel te programmeren zijn...

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 28 dec 2012 11:25 #351406

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Dank voor jullie antwoorden.
Ik heb inmiddels iemand gevonden die kan her-programmeren.
In het nieuwe jaar kijk ik met agentschap telecom naar de nummers.

Goede jaarwisseling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 28 dec 2012 13:17 #351437

Belerion II schreef :
Even een overzichtje:

MMSI = Maritime Mobile Service Identification.

Het MMSI-nummer vraag je apart aan bij Agentschap Telecom bij de aanschaf van een MF/HF, DSC/zeevaart marifoon, EPIRB en/of Inmarsat-C, etc. Vanzelfsprekend moet je in het bezit zijn van MARCOM-A, MARCOM-B of gelijkwaardig om een MMSI-nummer te verkrijgen.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijker...?

Groet,
Rob

Klopt niet helemaal meer. Sinds de invoering van AIS B transponders krijg je gelijk met je certificaat ( ook bij basis dus zonder DSC) een mmsi omdat je dat ook nodig hebt om een AIS transponder te (laten) programmeren.
En voor een AIS transponder heb je geen marcom B of SRC voor nodig, alleen basis .www.agentschaptelecom.nl/onder...art/Pleziervaart/AIS
Dat wil uiteraard niet zeggen dat je die MMSI op een combi /DSC marifoon mag zetten zonder dat je Marcom B of SRC hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 28 dec 2012 15:18 #351483

Mm, volgens onze regelgevingneef, die onder andere in ITU en IMO- commissies zitting heeft, moet je om AIS-transponders te mogen gebruiken wel degelijk in het bezit zijn van minimaal Marcom-B.
Terwijl ik ik dit schrijf vraag ik me af hoe dat is geregeld met Inland-AIS en AIS klasse-B.
Ga ik uitzoeken. Maar dat zal wel volgend jaar worden...:unsure:

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 28 dec 2012 15:25 #351486

Op de Telecom website staat heel duidelijk dat alleen Basis Marifonie genoeg is!
Maar dat gaat uiteraard over AIS B. En die gebruik je normaliter niet op een pleziervaartuig , al was het alleen maar vanwege de prijs.
En in de beroepsvaart heeft uiteraard iedereen die ermee omgaat meestal Marcom A of minstens Marcom B.
Bij mijn Marcom B examen op de zeevaartschool in Delfzijl zaten trouwens ook een paar beroeps zeelui .
Ook vrijwel alle kustvissers hebben trouwens een B-transponder , ook in het buitenland..
In feite bijna alle niet AIS verplichte schepen. De verplichte zijn trouwens binnenkort al alle schepen vanaf 20 meter.
Ad
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 15:32 door Yellow Boat. Reden: Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 28 dec 2012 19:24 #351546

Yellow Boat schreef :
Op de Telecom website staat heel duidelijk dat alleen Basis Marifonie genoeg is!
Maar dat gaat uiteraard over AIS B. En die gebruik je normaliter niet op een pleziervaartuig , al was het alleen maar vanwege de prijs.
En in de beroepsvaart heeft uiteraard iedereen die ermee omgaat meestal Marcom A of minstens Marcom B.
Bij mijn Marcom B examen op de zeevaartschool in Delfzijl zaten trouwens ook een paar beroeps zeelui .
Ook vrijwel alle kustvissers hebben trouwens een B-transponder , ook in het buitenland..
In feite bijna alle niet AIS verplichte schepen. De verplichte zijn trouwens binnenkort al alle schepen vanaf 20 meter.
Ad

Volgensmij ben je in de war een AIS-B wordt voornamelijk bij pleziervaart gebruikt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 28 dec 2012 19:24 #351548

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
EkkeNekkepen schreef :
Op ITU komt het 1 keer voor met een andere scheepsnaam en callsign
Aangepast in febr 2012.
Dat zou betekenen dat het toch is afgemeld..

De andere kwam ergens in een oficieus lijstje naar boven, vast een tikfoutje.

Bij aanmelden bij agentschap ga ik het wel merken....

Iemand ervaring met opnieuw programmeren van Skanti marifoon?



Ship Name
Call Sign
MMSI 244020821
Administrations/geographical areas

Supplementary search method (enter full string):

EPIRB ID code (MMSI / MID + Call Sign)
EPIRB Hex ID code
IMO or national registration no.



Ship Name Call Sign MMSI IMO No EPIRB ID code Admin. Geo. area
GOUDHAAN PC2246 244020821 HOL HOL
Number of records found = 1

Je komt maar 1x keer voor in de registers. Ik heb even gekeken bij Agentschap telecom en ook in Nederland kom je maar 1x voor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 19:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 28 dec 2012 19:25 #351549

De AIS-standaard beschrijft AIS-apparaten:
Class A – toegestaan voor gebruik op alle zeegaande schepen die onder de eisen van IMO SOLAS, hoofdstuk V, vallen (en in bepaalde landen ook op andere vaartuigen)
Class B – een daarvan afgeleid goedkoper apparaat met een beperkte functionaliteit en minder zendvermogen, bedoeld voor de pleziervaart en niet-SOLAS markten
Van Class A afgeleide stations die op VDL-niveau wel de volledige Class A functionaliteit hebben, maar daarvan kunnen afwijken in de supplementaire functies en kunnen worden gebruikt door alle schepen die niet onder de ladingvereisten van de IMO vallen (bijvoorbeeld sleepboten, loodsvaartuigen, binnenschepen (zoals Inland-AIS))
Basisstations, waaronder op de wal geplaatste simplex en duplex repeaterstations.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 29 dec 2012 08:25 #351668

Nereus schreef :
Yellow Boat schreef :
Op de Telecom website staat heel duidelijk dat alleen Basis Marifonie genoeg is!
Maar dat gaat uiteraard over AIS B. En die gebruik je normaliter niet op een pleziervaartuig , al was het alleen maar vanwege de prijs.
En in de beroepsvaart heeft uiteraard iedereen die ermee omgaat meestal Marcom A of minstens Marcom B.
Bij mijn Marcom B examen op de zeevaartschool in Delfzijl zaten trouwens ook een paar beroeps zeelui .
Ook vrijwel sommige kustvissers bijv. hebben trouwens een B-transponder , vooral in het buitenland..
De verplichte zijn trouwens binnenkort al alle schepen vanaf 20 meter.
Ad

Volgensmij ben je in de war een AIS-B wordt voornamelijk bij pleziervaart gebruikt

Voornamelijk klopt ja .
Ik heb het een beetje aangepast, O.K.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 29 dec 2012 09:28 #351683

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Nereus schreef :
De AIS-standaard beschrijft AIS-apparaten:
Class A – toegestaan voor gebruik op alle zeegaande schepen die onder de eisen van IMO SOLAS, hoofdstuk V, vallen (en in bepaalde landen ook op andere vaartuigen)
Class B – een daarvan afgeleid goedkoper apparaat met een beperkte functionaliteit en minder zendvermogen, bedoeld voor de pleziervaart en niet-SOLAS markten
Van Class A afgeleide stations die op VDL-niveau wel de volledige Class A functionaliteit hebben, maar daarvan kunnen afwijken in de supplementaire functies en kunnen worden gebruikt door alle schepen die niet onder de ladingvereisten van de IMO vallen (bijvoorbeeld sleepboten, loodsvaartuigen, binnenschepen (zoals Inland-AIS))
Basisstations, waaronder op de wal geplaatste simplex en duplex repeaterstations.

Denk je niet dat dit mijlen ver afdrijft van de O.P.?

Je laatste klasse is niet op de markt.
Op dit moment zijn er alleen de klasse-A SOLAS en Inland met SOTDMA.
Het verhaal op wikipedia dat je even geleend hebt is wat wazig en baseert zich op formele teksten uit het verleden. Een volgens de tekst een z.g. afgeleide is INLand, echter alle bestaande inland toestellen zijn gewoon SOLAS, dus weer géén afgeleide. Het zijn uitgebreide klasse-A's. etc.

Je kan beter melden dat de bestaande klasse-B met CStdma en 2 watt in de nabije toekomst van enkele jaren verdreven gaat worden door de klasse-B met SOTDMA en 12,5 watt. Dit omdat er in augustus het patent op SOTDMA verlopen is en het protocol nu vrij is.

verder ter Leering en der Vermeack:
www.shiptron.nl/docs/ais-info.pdf

Deze is echt goed ;-)
www.allaboutais.com/index.php/en/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 dec 2012 10:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 29 dec 2012 10:07 #351700

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
WADnWIND schreef :
verder ter Leering en der Vermeack:
www.shiptron.nl/docs/ais-info.pdf

Ha fijn, die zocht ik. Ik had hem al eens gelezen, maar kon dit documentje nergens meer vinden.

Dank!
Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat doen ze met 'mijn' mmsi, of... herprogrammeren 29 dec 2012 10:08 #351701

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Palomine schreef :
WADnWIND schreef :
verder ter Leering en der Vermeack:
www.shiptron.nl/docs/ais-info.pdf

Ha fijn, die zocht ik. Ik had hem al eens gelezen, maar kon dit documentje nergens meer vinden.

Dank!
Michiel

Het document is een never ending one, dus binnenkort zal het ingrijpend herzien worden, naar de huidige stand. Er zijn veel ontwikkelingen (maar ook kanttekeningen).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl