Even een overzichtje:
Het enige wat scheepsgebonden is is het IMO-nummer. Daar hebben wij, pleziervaart, geen last van...
Het ATIS- en MMSI-nummer behoort toe aan de schipper en/of houder van de licentie..
ATIS =
Automatic
Transmission and
Identification
System. ATIS is de Callsign van je schip en bestaat meestal uit een combinatie van letters en cijfers. (bijvoorbeeld
PA1234. Dit digitale signaal wordt automatisch uitgezonden op het moment dat je de spreeksleutel van je marifoonloslaat zodat de autoriteiten zien wie er uitzend.
ATIS verkrijg je o.a. als je in Nederland een marifoon aanmeldt bij Agentschap Telecom.
MMSI =
Maritime
Mobile
Service
Identification.
Het MMSI-nummer is een uniek nummer van 9 cijfers, samengesteld uit een landcode en een soort van volgnummer zoals een paar posts hiervoor al beschreven.
Het MMSI-nummer vraag je apart aan bij Agentschap Telecom bij de aanschaf van een MF/HF, DSC/zeevaart marifoon, EPIRB en/of Inmarsat-C, etc. Vanzelfsprekend moet je in het bezit zijn van MARCOM-A, MARCOM-B of gelijkwaardig om een MMSI-nummer te verkrijgen.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijker...?
@ EkkeNekkepen: Is het een TU1000 of een TU1000P? Volgens mij is de TU1000P gelijk aan de Sailor RT4800 (zonder DSC) of RT4801 (met DSC klasse D).
Die moet nog wel te programmeren zijn...
Groet,
Rob