Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: laadstroomcontrole

laadstroomcontrole 29 dec 2012 11:54 #351744

De afgelopen weken druk geweest met mijn elektra. Basis is nu weer op orde. Op wat kleine dingen na. Eén van die kleine dingetje is: ik moet een nieuw laadstroomcontrolelampje hebben (in de oude situatie was deze niet geplaatst, en ik begrijp inmiddels dat dat lampje er toch erg toe doet). Wie kan mij helpen aan de specificiaties van een dergelijk lampje en waar ik er zo ééntje zou kunnen bestellen?

Alain van de Haar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 29 dec 2012 12:36 #351750

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Dat is een gewoon 12 volt lampje dat je op je dynamo aansluit en uitgaat als de dynamo draait en stroom geeft
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 29 dec 2012 12:43 #351752

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Zie hier de aansluiting
Bijlagen:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 29 dec 2012 13:38 #351761

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
hoho, is niet zomaar een lampje. Er moet een minimale hoeveelheid stroom lopen. Ik heb er 12v/4W in zitten dat werkt goed. Ooit geprobeerd met een laag vermogen en dat werkt dus niet...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 05:30 #351966

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
maar hoe werkt dat dan verder? Ik zou denken dat er nog een eeuhhh......iets tussen moet zitten dat het lampje uitschakeld als er stroom loopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 08:04 #351982

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Dat gaat vanzelf als de dynamo draait en stroom levert, er hoeft dus niets tussen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 10:02 #352004

De grap is dat , vóór en bij het starten van de motor er een stroompje door het lampje naar de rotor van de dynamo loopt.
Dat is noodzakelijk om de dynamo ( heet trouwens alternator) stroom te laten leveren.
Met een kapot lampje leveren veel alternators daarom geen spanning meer . Dat is o.a. zo bij de (alleen oudere?) Volvo Pentas.
Zodra de motor loopt en de alternator dus stroom levert komt er stroom ( staat er spanning op) de ander kant van het lampje waardoor er aan beide zijden 12 Volt op staat. En uiteraard gaat dan het lampje uit zodra de alternator spanning levert.
Lees eventueel eens dit boekje door. daarin staat alles nog veel beter beschreven:
www.ankan.nl/download/Bosch%20-%20Dynamos.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 30 dec 2012 10:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 10:13 #352010

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Super Ad, dat was het deel dat ik niet begreep. Ga de link zo even volgen. Top!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 10:39 #352022

in nederland meegemaakt dat een buurman, had een volkswagen, had zijn richting aan wijzer uitlaten staan en daardoor gaat een parkeer licht branden. na twee dagen accu plat. een vriend van hem probeerde aan te slepen, noppes. want als de accu leeg is gaat de alternator ook geen start spanning krijgen, dus alles bleef o,o. alleen mogelijk door eerst met start kabels weer wat spanning in de accu te brengen.

nu zijn er tegenwoordig ook alternators in de handel waar een kleine magneet in zit om de zaak aan de gang te brengen. dan wordt het controle lampje dus alleen nog maar wat de naam zegt.

dit zou dus ook inhouden dat als je een bootmotor met een lege accu aanslingert hij niet gaat laden. dan kun je de alternator aan de gang krijgen door er via een zaklamp een beetje stroom op te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 10:45 #352024

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Yellow Boat schreef :
Dat is noodzakelijk om de dynamo ( heet trouwens alternator) stroom te laten leveren.
Ad

Heb jij nu een alternator of een dynamo op je fiets, er vanuit gegaan dat je een fiets hebt :)

Nu wil ik niet heel erg flauw doen, maar in die Bosch leergang wordt consequent over "Dynamo" gesproken. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 dec 2012 11:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 12:24 #352047

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
geleend van wikipedia
trek zelf je conclusie.


De werking van de dynamo berust op de inductiewet van Faraday, waaruit is af te leiden dat de opgewekte spanning evenredig met het toerental van de dynamo is. Er hoeft niet hard te worden gefietst om voldoende lichtopbrengst te krijgen. Toch branden de lampjes bij hoge snelheid niet door. De verklaring hiervoor is dat de magnetismegeleiding van de kern waar de spoel op gewikkeld is bij een stroomsterkte van 0,5 ampère in verzadiging raakt en daardoor het magnetisme niet toeneemt en dus de inductiespanning beperkt blijft, zodat de dynamo dan in feite als stroombron in plaats van als spanningsbron functioneert. Daardoor blijft de stroom, en daarmee de klemspanning, beperkt. Dit betekent wel dat de lampjes ook wat betreft gezamenlijk stroomgebruik bij de dynamo moeten passen.
Een normale fietsdynamo kan ongeveer 0,5 ampère wisselstroom leveren bij een klemspanning van 6 volt, dit komt overeen met een elektrisch vermogen van ongeveer 3 watt. Hierbij hoort de standaardcombinatie van een voorlicht dat 400 mA verbruikt met daaraan parallel geschakeld een achterlicht dat 100 mA verbruikt. Het loopwiel van een conventionele banddynamo heeft een diameter van 18 tot 25 mm en het aantal polen is meestal 4. Een naafdynamo heeft meer polen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 13:40 #352063

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
zou de TS er inmiddels ook al uit zijn?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 14:05 #352069

WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat is noodzakelijk om de dynamo ( heet trouwens alternator) stroom te laten leveren.
Ad

Heb jij nu een alternator of een dynamo op je fiets, er vanuit gegaan dat je een fiets hebt :)

Nu wil ik niet heel erg flauw doen, maar in die Bosch leergang wordt consequent over "Dynamo" gesproken. :)

Op je fiets zit een dynamo , in je auto al sinds de 60er jaren een alternator.
Verschil is o.a. dat een (bijv. fiets) dynamo een permanente magneet heeft (rotor) en een alternator een gewikkelde magneet(rotor) die m.b.v. koolborstels een spanning krijgt aangeboden van de accu en als hij eenmaal draait van zichzelf. Bovendien is een alternator een wisselstroomgenerator wat de naam walternator al zegt. Immers "alternating" betekent wisselend.
Een van de redenen dat het Bosch boekje (nog) spreekt van een "dynamo" is omdat dat al een heel erg oud boekje is. Kun je ook wel zien omdat het nog is ingescand terwijl moderne boekjes "echte" PDF files zijn die meestal van een tekstverwerkingsprogramma komen.
Oorspronkelijk werden inderdaad alle generatoren in outo's dynamo genoemd maar tegenwoordig "hoor"je "alternator" te gebruiken.
In nieuwere Bosch publicaties wordt dan ook de benaming "alternator" gebruikt bijv.: www.bosch.com.au/content/langu...ID_Alternators_A.pdf
of:
www.bosch.com.au/content/language1/html/4599.htm
Ad
Laatst bewerkt: 30 dec 2012 14:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 15:56 #352129

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
sietse-ten schreef :
dit zou dus ook inhouden dat als je een bootmotor met een lege accu aanslingert hij niet gaat laden. dan kun je de alternator aan de gang krijgen door er via een zaklamp een beetje stroom op te zetten.

Dat impliceert dat je een dieselmotor kan starten zonder een stroombron. Dat kan neem ik aan niet meer de modernere diesels, maar wel met oudere diesels? Waar moet je op letten om daar achter te komen?

Wel een opmerking om te onthouden trouwens. Als ik het linkje van Ad goed heb begrepen is er minimaal 1,4 volt nodig om het verlies van de diodes te compenseren en nog wat aan verliezen als gevolg van weerstand. Hoeveel volt zou je minimaal nodig hebben? In de praktijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 16:15 #352135

koko, als je de diesel nog uit zet met een trek knop en je een gewone pomp met verstuiver hebt, dat hebben bijna alle bootmotoren, kun je de diesel laten lopen zonder stroom. als je dan met een accu/batterij uit een zaklamp of boormachine 6 volt op de d+ zet ( wel even ook de min aan de massa zetten) gaat de alternator( :evil: ) weer stroom leveren, dan wel direct je hulp accu losnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 16:20 #352140

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Thanx! Weer een hoop geleerd vandaag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 30 dec 2012 17:58 #352182

Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat is noodzakelijk om de dynamo ( heet trouwens alternator) stroom te laten leveren.
Ad

Heb jij nu een alternator of een dynamo op je fiets, er vanuit gegaan dat je een fiets hebt :)

Nu wil ik niet heel erg flauw doen, maar in die Bosch leergang wordt consequent over "Dynamo" gesproken. :)

Op je fiets zit een dynamo , in je auto al sinds de 60er jaren een alternator.
Verschil is o.a. dat een (bijv. fiets) dynamo een permanente magneet heeft (rotor) en een alternator een gewikkelde magneet(rotor) die m.b.v. koolborstels een spanning krijgt aangeboden van de accu en als hij eenmaal draait van zichzelf. Bovendien is een alternator een wisselstroomgenerator wat de naam walternator al zegt. Immers "alternating" betekent wisselend.
Een van de redenen dat het Bosch boekje (nog) spreekt van een "dynamo" is omdat dat al een heel erg oud boekje is. Kun je ook wel zien omdat het nog is ingescand terwijl moderne boekjes "echte" PDF files zijn die meestal van een tekstverwerkingsprogramma komen.
Oorspronkelijk werden inderdaad alle generatoren in outo's dynamo genoemd maar tegenwoordig "hoor"je "alternator" te gebruiken.
In nieuwere Bosch publicaties wordt dan ook de benaming "alternator" gebruikt bijv.: www.bosch.com.au/content/langu...ID_Alternators_A.pdf
of:
www.bosch.com.au/content/language1/html/4599.htm
Ad

Hoe was dat ook? "Hij heeft de kok wel horen fluiten maar weet niet waar de lepel hangt?"
Mijn fietsdynamo is een alternator! Want geeft wisselspanning!
Vroeger had je dus gelijkstroomdynamo's, met koolborstels want spoel op de rotor, de stator was de permanente magneet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 31 dec 2012 07:18 #352320

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Naar mijn idee begint elke mechanisch opgewekte stroom danwel spanning zijn leven als een wisselstroom. Bij een dynamo zorgt de commutator of collector op het anker voor gelijkrichting en bij een altenator gebeurd dit via diodes.
Het grote voordeel van een altenator is dat de (laad)stroom in de stator wordt opgewekt. Bij een dynamo gebeurd dit in de rotor waardoor de stroom door de commutator en koolborstels naar buiten gevoerd moet worden. Dit is kwetsbaarder bij hoge stromen.

Een gelijkstroom(spanning) kan alleen via een chemisch proces opgewekt worden.
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 01 jan 2013 13:53 #352562

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat is noodzakelijk om de dynamo ( heet trouwens alternator) stroom te laten leveren.
Ad

Heb jij nu een alternator of een dynamo op je fiets, er vanuit gegaan dat je een fiets hebt :)

Nu wil ik niet heel erg flauw doen, maar in die Bosch leergang wordt consequent over "Dynamo" gesproken. :)

Op je fiets zit een dynamo , in je auto al sinds de 60er jaren een alternator.
Verschil is o.a. dat een (bijv. fiets) dynamo een permanente magneet heeft (rotor) en een alternator een gewikkelde magneet(rotor) die m.b.v. koolborstels een spanning krijgt aangeboden van de accu en als hij eenmaal draait van zichzelf. Bovendien is een alternator een wisselstroomgenerator wat de naam walternator al zegt. Immers "alternating" betekent wisselend.
Een van de redenen dat het Bosch boekje (nog) spreekt van een "dynamo" is omdat dat al een heel erg oud boekje is. Kun je ook wel zien omdat het nog is ingescand terwijl moderne boekjes "echte" PDF files zijn die meestal van een tekstverwerkingsprogramma komen.
Oorspronkelijk werden inderdaad alle generatoren in outo's dynamo genoemd maar tegenwoordig "hoor"je "alternator" te gebruiken.
In nieuwere Bosch publicaties wordt dan ook de benaming "alternator" gebruikt bijv.: www.bosch.com.au/content/langu...ID_Alternators_A.pdf
of:
www.bosch.com.au/content/language1/html/4599.htm
Ad

Prosopagnosie:
nl.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosie
:laugh: :laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 01 jan 2013 17:26 #352639

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
metar schreef :
Naar mijn idee begint elke mechanisch opgewekte stroom danwel spanning zijn leven als een wisselstroom. Bij een dynamo zorgt de commutator of collector op het anker voor gelijkrichting en bij een altenator gebeurd dit via diodes.
Het grote voordeel van een altenator is dat de (laad)stroom in de stator wordt opgewekt. Bij een dynamo gebeurd dit in de rotor waardoor de stroom door de commutator en koolborstels naar buiten gevoerd moet worden. Dit is kwetsbaarder bij hoge stromen.

Een gelijkstroom(spanning) kan alleen via een chemisch proces opgewekt worden.

In watersportwereld wordt nog bijna altijd ten onrechte over een dynamo gesproken, wat soms tot de nodige spraakverwarring kan leiden.
Bovendien is er nog een groot voordeel aan een alternator.
Door de stroom in de rotor te regelen, regel je het magnetisch veld van de rotor en daardoor kan de opgewekte spanning in de stator worden beperkt.
Bij een dynamo met een vaste magneet kun je dit niet regelen.
en heb je dus een extrene regelaar nodig.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 01 jan 2013 17:54 #352650

Yellow Boat schreef :
...is een alternator een wisselstroomgenerator wat de naam walternator al zegt. Immers "alternating" betekent wisselend....
Dus een Walternator maakt wisselstroom.. aha!

Nou heren zo is het niet.
Dynamo en Alternator (zonder W...) zijn synoniemen.
Bovendien maken ze geen stroom, maar spanning.
En nou verder niet zeuren, het ging over een lampje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 01 jan 2013 22:44 #352747

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Ik zou zeggen dat een Walternator walstroom maakt.

volgens de Grote Van Dale:

Alternator: wisselstroommachine

Dynamo: toestel waarin elektrische energie wordt opgewekt door een geleider in een magnetisch veld te doen draaien, meestal echter draait het krachtveld (opgewekt door een rotor) en staat de geleider stil.

Beide termen zijn dus correct.

Overigens, om op het lampje terug te komen: bij veel moderne installaties is het lampje vervangen door een LED, en de voorbekrachtiging door een vaste weerstand.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 02 jan 2013 06:33 #352755

Aad77 schreef :
...Beide termen zijn dus correct...
Dat hangt, o.a., af van de context. Alternator is tamelijk pretentieus en wordt nog al eens gebruikt om te laten zien dat men er verstand van heeft. Maar taal evolueert en misschien is over een paar jaar Dynamo alleen nog maar de naam van een lekker rockbandje.

Laadstroomlampje is natuurlijk ook fout. Noggeenlaadstroomlampje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 02 jan 2013 06:55 #352756

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Free Bird schreef :
Aad77 schreef :
...Beide termen zijn dus correct...
Dat hangt, o.a., af van de context. Alternator is tamelijk pretentieus en wordt nog al eens gebruikt om te laten zien dat men er verstand van heeft.
Ja, de perceptie van taal is nogal persoonlijk. Het is meer kwestie van wat de boer kent, dan wat anders. Waarom alternator een pretentieuzer woord is dan dynamo ontgaat me. Beiden zijn geen van oorsprong Nederlandse woorden. Dynamo is om de één of andere reden wat meer ingeburgerd. In de Angelsaksische wereld is alternator het meer gebruikte woord. En alles wat in de Angelsaksische wereld de norm is, wordt dat hier vroeg of laat ook; dat is inmiddels wel duidelijk. Maar aangezien dynamo evenmin Nederlandse roots heeft, heb ik geen voorkeur voor het één boven het ander.

Laten zien dat men er verstand van heeft is de raison d'etre van ZF. Daar moeten we mee leren leven..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: laadstroomcontrole 02 jan 2013 07:05 #352757

als je het over de dynamo hebt weet iedereen toch waar het over gaat,je moet het allemaal niet te moeilijk maken vind ik B)

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl