Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: systeem wijzigen en accu's koppelen

systeem wijzigen en accu's koppelen 30 dec 2012 15:23 #352113

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Mijn systeem bestaat uit drie accu's, een start van 70 ah die nieuw is en twee dezelfde accu's van 105 ah (uit een koop van wat jaartjes oud maar in goede staat), waarvan op een de navigatie apparatuur en verlichting is aangesloten en op de ander de koelkast en kachel.
Nu heeft de vorige eigenaar er voor gekozen enkel de start accu via de dynamo te laden, op walstroom wordt alles geladen door een 20 ah acculader met drie uitgangen.
Ik wil dit eigenlijk anders, heb nog een battery isolator van sure power liggen met twee uitgangen, dan wil ik de twee accu's koppelen zodat ik direct 210 ampere heb en alle verbruikers hierop en met de dynamo dus start en service accu laden via de isolator.

Nu twijfel ik omdat de twee accu's apart gebruikt zijn en dus verschillend belast en in een verschillende staat zijn om deze nu nog te koppelen, heb altijd geleerd dat accu's exact hetzelfde moeten zijn, dat zijn ze ook maar nu dus anders door het verbruik. Weet iemand of en zo ja wat voor negatieve gevolgen dit gaat hebben ?

Ook heeft volgens mij deze isolator een verlies van 0,6 volt, kan hier op het net niks over vinden, weet iemand dat?
De dynamo is een Bosch die ik volgens mij niet kan verhogen.

Er zitten overigens wel twee accu keuze schakelaars in de boot op een rot plek achter een schot om de accu's te koppelen of willekeurig te schakelen maar dat vind ik niet ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: systeem wijzigen en accu's koppelen 30 dec 2012 15:44 #352124

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Beste Jouzers,

Je kan deze pdf eens bekijken.
www.allbatterysalesandservice....Marine-Isolators.pdf

Met het gebruik van de sure power heb je 0.7 volt verlies en worden de accu's niet vol geladen.
Dit kan alleen met de sense draad van de alternator naar de accu te brengen.
Je kan ook de Bosch alternator laten compenseren door 1 diode is serie met de spanning regelaar te zetten.
Volgens mij gaat dat bij een Bosch vrij eenvoudig.
2 accu's koppelen gaat eigenlijk alleen redelijk als je ze besteld en dan nog uit de zelfde productie nummers.
Ik ben er zelf geen voorstander van, zet ze apart en is 1 accu leeg dan schakel je deze uit en volle accu bij.
Heb je 2 accu's gekoppeld en er gaat er 1 defect dan word de nog werkende accu direct flink leeg getrokken en zit je met 0 to 9 volt. spanning op je schip.
Laatst bewerkt: 30 dec 2012 15:45 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: systeem wijzigen en accu's koppelen 30 dec 2012 16:15 #352136

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
heb voor ongeveer dezelfde keuze gestaan. Zelf er voor gekozen om de drie accu's gescheiden te houden. In de basis startaccu, binnen of kajuit accu en "onder zeil" accu.
De accu's worden alle drie geladen op de dynamo/alternator of de walstroomlader en gescheiden gehouden door een Victron Argo 1003 FET laadstroom verdeler. Deze houdt de accu's gescheiden zonder verlies tijdens het laden. Je kan ook je walstroom lader er aan hangen, zodat die alle accu's bij kan houden.

www.stroomwinkel.nl/p-1984-arg...et-3-accus-100a.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: systeem wijzigen en accu's koppelen 31 juli 2013 19:49 #420404

koko schreef :
heb voor ongeveer dezelfde keuze gestaan. Zelf er voor gekozen om de drie accu's gescheiden te houden. In de basis startaccu, binnen of kajuit accu en "onder zeil" accu.
De accu's worden alle drie geladen op de dynamo/alternator of de walstroomlader en gescheiden gehouden door een Victron Argo 1003 FET laadstroom verdeler. Deze houdt de accu's gescheiden zonder verlies tijdens het laden. Je kan ook je walstroom lader er aan hangen, zodat die alle accu's bij kan houden.

www.stroomwinkel.nl/p-1984-arg...et-3-accus-100a.aspx

Als ik vragen mag, hoe heb je deze laadstroomverdeler geplaatst binnen het gehele stroomschema? En heb je zowel de dynamo als de walstroomlader aangesloten op de Victron?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: systeem wijzigen en accu's koppelen 31 juli 2013 20:32 #420419

Als je de service accu's apart gebruikt, hebben ze beide een verschillende ontlading. Dan zul je dus ook een lader moeten hebben met echt gescheiden uitgangen en laadstatus. Anders lijkt het me dat het niet goed gaat...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: systeem wijzigen en accu's koppelen 01 aug 2013 08:54 #420522

De service accu´s parraleel als één accu beschouwen, op één pool van de diodebrug.
De startaccu op de andere pool.

Die service accu´s zullen niet veel verschillen in laad toestand, dit komt vanzelf gelijk , ze vereffennen automatisch.

Dat accu´s exact gelijk moeten zijn is niet verkeerd, maar de grenzen zijn veel ruimer dan men hier beschrijft.

Gaat er een cel kapot dan merk je dat direct, zoek uit in welke accu hij zit en vervang die.
Het is altijd één cel die als eerste stuk gaat.

Mijn voorkeur is om meerdere, kleinere accu´s parallel te zetten boven één hele grote. Handiger te plaatsen, beter hanteerbaar ivm gewicht.
In die grote gaat ook een keer een cel kapot. Je hebt dan niets meer als je juist onderweg bent.
Bij meerdere , kleinere, haal je gewoon één accu er tussen uit en maak je reis af.
En hoe vaak komt het nu voor dat accu´s problemen geven? Mogelijk wanneer je gebruikte rommel koopt, de verkoper wil er niet voor niets vanaf.

In de regelaardraad een diode zorgt dat het spanningsverlies over de scheidingsdiodebrug geëlimineerd wordt.
Laatst bewerkt: 01 aug 2013 09:06 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl