edlonnee schreef :
Dat ben ik met je eens Erik, alleen is het ook zo dat ik door een aantal boeken erover te hebben gelezen (oa Nigel Calder's 'Boatowners mechanical and electrical manual', en ook de eerder aangehaalde Victron uitgave 'altijd stroom aan boord' ) overtuigt ben geraakt van de kwaliteiten van AGM. Omdat ik daar dan het fijne van wil weten, om de juiste keuze te kunnen maken, geef ik deze door mij verzamelde info door. Laat onze zeilvrienden met lood/zuur accu's de voor hun van belang zijnde verzamelde info ook maar posten in dit topic dan kan er toch ook een afweging gemaakt worden!?
Wat ik tot nu toe nog niet als sterk argument ben tegengekomen trouwens, is dat het voor een AGM type gemakkelijker is om in een korte tijd veel stroom te kunnen absorberen, met als voordelen minder generator uren en/of tijd aan de Duitse landvast...
Maar goed dat was dan ook niet de vraag/belang van TS...
Een groet! Ed
Toch wel. De kans om in 6 uur de accus te laden zorgt ervoor dat je in een haven voor boodschappen kunt komen, accus laden en weer verder gaan ipv overnachten voor stroom.
Toch een vraag. Alles waar voor zijn geld, maar waar zit het grote verschil tussen agm accus onderling? Waarom is de ene agm 3 keer duurder? Naam, merk? Hoe kan je een accu waarderen? Zijn er ce keuren, types, klassen?