Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sterling dynamo regelaar

Sterling dynamo regelaar 21 jan 2013 19:44 #359744

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Wie denkt er even met me mee.
Ik had graag wat meer vermogen uit mijn dynamo gekregen als ik aan het motoren ben. In mijn boot hangt een Volvo Penta MD11C jaarbouw 78.
Op deze motor zit een dynamo van 35 amp. Nu is het zo dat wanneer ik de motor inschakel ik amper 16 amp bijlaad volgens de batterijmeter, met de hedendaagse aparatuur en luxetoestanden is dit niet meer voldoende en moet je bijgevolg na iedere zeildag aan de walstroom
Ik dacht nu een Sterling regelaar Pro Reg D met temperartuursensors op de batterij en de dynamo te plaatsen om zo toch het vermogen van de dynamo ten volle te benutten. Uit wat ik nu begrepen heb van de uitleg op sterling-power.com is dat ik met een borsteloze dynamo zit, en volgens hun beter overschakel op een hedendaags type.
Mijn plan is nu een passend exemplaar te plaatsen van ongeveer 60 amp maar ik ben niet zeker wat ik eventueel van bedrading moet veranderen aangezien ik van een oud type overschakel naar een hedendaags type.
Om voledig te zijn even bij vermelden dat ik 1 startbatterij van 70 amp en 2 aaneengeschakelde batterijen van 90 amp laad via scheidingsdiode.
schema van de bedrading zoals deze nu is op pagina 35 van volgende link www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf.
Mogelijk is iemand met hetzelfde type al voorafgegaan, wie weet.
Bij voorbaat dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 21 jan 2013 22:04 #359837

Een borstelloze generator kan een zeer hoog toerental maken, in tegenstelling tot een generator MET borstels.

Hoe is de verhouding van de pulies?
Is het mogelijk een kleinere pulie op de generator te zetten?
Zo ja, dan laadt de generator al flink bij met stationair toeren.
Mogelijk moet dat iets verhoogd worden.

Heb dit ooit toegepast omdat ik eigenlijk alleen de haven in- en uit de motor had bijstaan.
Resultaat was goed, maar er kleven ook wat bij werkingen aan.

De startmotor moet meer vermogen leveren omdat de generator al direct stroom gaat leveren. Dit is te voorkomen door met onbekrachtigde generator te starten en deze pas in te schakelen als de motor eenmaal draait.
De generator lagers en de riem worden zwaarder belast.
Maar de riem wordt ook zwaarder belast bij een grotere generator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 21 jan 2013 22:48 #359848

De Sterling regulator ondervangt dat probleem, de aanloop koppel bij het starten wordt door de regulator geregeld. Oftewel hij bouwt de stroom op in het begin. Blijft natuurlijk wel even oppassen dat de v-snaar/poelie het aan kan, het koppel wordt bijna verdubbeld.

Volgens mij hoeft er niet gek veel veranderd te worden, er moet alleen een extra massa kabel vanaf de dynamo naar de regelaar getrokken worden, evt een extra kabel voor een temp sensor op de alternator. Dan nog een sensing draad vanaf het starmotor relais. En niet te vergeten de veldwikkeling van de alternator heeft twee draden nodig.

Ik kon je link niet openen maar een standaard aansluiting voor een alternator is een plus, een batterij controle lampje (die gaat uit als de alternator op spanning komt)en misschien een toerenteller?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 21 jan 2013 23:54 #359852

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
happybuccaneer schreef :
D
Ik kon je link niet openen

Ik kon de link ook niet openen, blijkt dat er een punt te veel staat.
www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf.
en het moet
www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf
zijn.
Komt nog akelig precies die internet links. ;)
Is de manual van de volvo MD11C_D_17C_D van Volvo Penta zelf.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 23:55 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 22 jan 2013 21:53 #360257

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Ik heb even het schema van de instalatie goed bekeken en vergeleken met de bedrading van een recenter type dynamo. Een en ander wordt me nu duidelijker.Ik ben nu van plan er een te plaatsen van om en bij de 60 amp en zoals gezegd de sterling erbij. Ook ga ik voor de veiligheid de dikte van de kabels nagaan ivm het groter vermogen van de dynamo.Wat de belasting van V-snaar en poeli aangaat denk ik mij niet te veel zorgen moet maken aangezien op een Volvo MD11C de aandrijving gebeurd vanaf een poeli op de krukas en geen waterpomp of iets anders aandrijft. Eerste zorg zal nu zijn een passende dynamo te vinden zodat ik de originele bevestiging kan gebruiken. Als ik wat verder ben met de klus zal ik mijn bevindingen posten, iemand anders heeft er dan mogelijk ook iets aan. Nog dank aan iedereen voor het reageren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 05:32 #360274

Succes ermee en inderdaad leuk om te horen hoe je het e.a. hebt aangepakt.

De dikte van de kabel is wat minder kritisch, alleen afhankelijk van de amperage, 25 mm2 moet kunnen. De koperverliezen (spanningval) wordt immers door de Sterling gecompenseerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 06:15 #360286

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Voor het berekenen van je draaddikte is er een calculator in de downloadsectie hier op het forum. 2,5% is volgens Victron het max toelaatbare verlies voor een laadcicuit. Het Voltage verlies wordt misschien wel gecompenseerd door de laadregelaar (weet ik niet, maar toen ik het hier las vond ik dat wel logisch) maar de weerstand levert ook warmteontwikkeling op. Niet op bezuinigen dus.

Een zwaardere dynamo kost ook vermogen van je schroef. Er is vast wel iemand hier die weet hoe hard dat gaat, maar zoek dat nog wel even uit. Anders heb je een dijk van electrische installatie, maar te weinig power over voor je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 08:43 #360318

Kost slechts vermogen zolang de generator hoge stromen moet leveren. Dat zal niet echt vreselijk lang duren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 08:53 #360322

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Goed om mij attent te maken op het vermogenverlies, ik heb even gekeken bij de recente motormerken en zie bij bv Vetus dat ze vanaf de kleinste motoren toch al standaard een 75 amp dynamo plaatsen. De Volvo Md11C heeft 23 pk , boot weegt 4250 kgr leeg en om op kruissnelheid een 6 knopen te varen moet ik maar een 1800 a 1900 toeren draaien, dus heb wel iets over denk ik maar er zijn vast mensen die dit beter kunnen inschatten dan ikzelf. Er bestaat ook een formule om te berekenen hoeveel pk de dynamo afneemt maar vind die nu niet terug.
Ook ga ik de calculator voor de draaddiktes zeker raadplegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 09:08 #360327

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
formule voor pk wat de dynanator* af neemt ?

geleverde stroom x spanning x 1000 heb je het in KW
1pk = 0,736 KW

Even voor het gemak de verliezen in de dynanator* niet mee gerekend.


* Om niet weer in de discussie dynamo vs alternator te belanden het apparaat dynanator genoemd.
Dit om alle twee de kampen tevreden te stellen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 23 jan 2013 09:08 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 10:29 #360362

Een dynanator heeft een rendement van ongeveer 55% dus tijdens maximaal laden (13,8x70)/55%=1,75kW is ongeveer 1,3pk wat er van je krukas vermogen wordt afgesnoept.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 10:35 #360364

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Maximaal, alleen bij ideale laadomstandigheden dus bij een flink lege accu. Ik heb mijn dynamo opgekrikt van 55A naar 80A zonder merkbare verschillen maar met flink lege accu's heb ik nog niet gevaren sinds die nieuwe er op zit.

Maar denk ook aan je V-snaar. Op een gegeven moment krijgen grotere dynamo's ook bredere V-snaren en dat moet ook passen op je motor. Dat was bij mijn vorige motor met ook maar 35A een probleem. daar is toen ook een sterling achtig apparaatje op gekomen om toch wat laadvermogen over te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 18:08 #360527

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Sprokkie schreef :
Om niet weer in de discussie dynamo vs alternator te belanden het apparaat dynanator genoemd.
Dit om alle twee de kampen tevreden te stellen

Das een goeie. Hebben we nu dus 3 kampen. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 18:50 #360557

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
in de gemankeerde vertalingen in de Compass gids staat trouwens 'lichtmachine' ook wel een aardige ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 20:57 #360659

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
zeehond schreef :
in de gemankeerde vertalingen in de Compass gids staat trouwens 'lichtmachine' ook wel een aardige ;)

Die vind ik persoonlijk wat te ver van huis. Stroommachine zou beter zijn.
4 dus!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 23 jan 2013 21:13 #360664

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Voltmaker :silly:
Stroomdraaier :laugh:
Spanningsapparaat :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 08 mrt 2013 17:27 #376283

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Hier ben ik dan terug met het verslag aangaande mijn project zwaardere Dynamo ( ik durf het hier niet anders te moemen ) en het plaatsen van een Sterling regulator. Eerst heb ik op de Autosloop een Bosch Dynamo van 70 Amp op de kop getikt. Deze gemonteerd uitgeprobeerd en gemeten met tester en goed bevonden, voor de lol de dynamo gelakt in wit en blauw zoals de duurdere merken. Ook heb ik de bedrading aan het nieuwe vermogen aangepast, bij nader inzien was het bangelijk aan welke dunne draden de oude dynamo zijn stroom leverde. Ook heb ik alle andere bedrading doorgenomen voorzien van nummers waar nodig en een schema gemaakt zodat ik later niet alle denk werk opnieuw moet overdoen. Ik was ook voorzien van een batterij monitor van Nassa maar ik vond de info van deze nooit echt realistisch. Door alle bedrading na te gaan en uit te meten kwam ik tot de vastelling dat alles wat aan bakboord bevond zijn massa gewoon via de motor nam en dus niet via de schunt kwam van de gebruiksbatterijen, dus was weer kabel bij plaatsen. Na dit allemaal in orde te hebben gebracht de Sterling Regelaar besteld. Het is dus de Pro Reg D geworden, om die reden dat deze voorzien is van temperatuur sensor voor Dynamo en batterij. Deze week alles geplaatst, draad aan beide koolborstels gesoldeerd ( bij Bosch dynamo's zijn deze gemakkelijk uit te bouwen zonder de gehele boel uit elkaar te halen ) en alle bedrading aangesloten zoals aangegeven door Sterling en voorzien van zekeringen op alle bedrading uitgezonderd de zwarte - draad en de sterling kan indien nodig uitgeschakeld worden met de witte kabel.
Dan volle moed de test contactsleutel om en dan ... niets geen lichtje geen zoemer niets alles dood. Verdomme toch wat heb ik verkeerd gedaan? terug aan de slag en alles uitmeten waar stroom komt en niet. Blijkt nu juist wel op dat moment de stroomonderbreker van de startbatterij de geest te hebben gegeven! Nu heb ik een zwaarder type geplaatst en de eerste resultaten zijn bevredigend, met de batterij op 80% meet ik 20 Amp laden bij stationair draaien. Voor het ogenblik ben ik dus tevreden, uiteraard ga ik binnenkort dit alles nog uitvoerig uitproberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sterling dynamo regelaar 08 mrt 2013 17:49 #376295

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
kinzy schreef :
Hier ben ik dan terug met het verslag aangaande mijn project zwaardere Dynamo ( ik durf het hier niet anders te moemen )

Met een hoofdletter nog wel!! Je durft anders best. ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl