Wie denkt er even met me mee.
Ik had graag wat meer vermogen uit mijn dynamo gekregen als ik aan het motoren ben. In mijn boot hangt een Volvo Penta MD11C jaarbouw 78.
Op deze motor zit een dynamo van 35 amp. Nu is het zo dat wanneer ik de motor inschakel ik amper 16 amp bijlaad volgens de batterijmeter, met de hedendaagse aparatuur en luxetoestanden is dit niet meer voldoende en moet je bijgevolg na iedere zeildag aan de walstroom
Ik dacht nu een Sterling regelaar Pro Reg D met temperartuursensors op de batterij en de dynamo te plaatsen om zo toch het vermogen van de dynamo ten volle te benutten. Uit wat ik nu begrepen heb van de uitleg op sterling-power.com is dat ik met een borsteloze dynamo zit, en volgens hun beter overschakel op een hedendaags type.
Mijn plan is nu een passend exemplaar te plaatsen van ongeveer 60 amp maar ik ben niet zeker wat ik eventueel van bedrading moet veranderen aangezien ik van een oud type overschakel naar een hedendaags type.
Om voledig te zijn even bij vermelden dat ik 1 startbatterij van 70 amp en 2 aaneengeschakelde batterijen van 90 amp laad via scheidingsdiode.
schema van de bedrading zoals deze nu is op pagina 35 van volgende link
www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf.
Mogelijk is iemand met hetzelfde type al voorafgegaan, wie weet.
Bij voorbaat dank.