Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ST4000+ combineren met hydraulische drive

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 14:27 #370169

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leuke draad. Ik ben ook bezig geweest om te bestuderen of ik de Jefa LD100 (www.jefa.com/steering/steering.htm) te installeren. Ik ben gestopt omdat ik de mechanica naar mijn roerkoning te ingewikkeld vond. Toen maar een verzameling RM drives aangeschaft.
Op de jefa site staat veel interessante info waar ze vanuit hun gezichtspunt uitleggen wat de voordelen van elektromechanische units zijn: www.jefa.com/steering/products/drives/qanda.htm
(Sorry, ik kan even geen linkjes meer posten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 14:34 #370170

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Harry,

Is wel idee, geeft al weer wat extra houvast. Blijft wel het amperage. Onbelast zal dat ongetwijfeld geen probleem geven, belast....

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 14:39 #370171

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Hmmm, bij die Jefa LD100 staat de Raymarine X-10 genoemd als mogelijke kandidaat voor de aansturing. En die kan ook maar 10A leveren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 15:30 #370191

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Voor info over hydraulische drive's en pompen

www.ls-france.com

vooral dit soort ontwikkelingen zijn interesant wat beterft stroom verbruik
www.ls-france.com/ls/uk/lsvoilem-pa-newaveco-fr.php
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 19 feb 2013 15:33 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 19:22 #370294

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
juist, beginnen bij het begin. Dus eerst roermoment vaststellen. Dat is afhankelijk van roeroppervlsk, voor en achter roerkoning en de maximale snelheid door het water en de gewenste hoekverdraaiing van het roerblad. Hiervoor zijn formules, oa bij vetus te vinden. Dan bepaal je de maximale hoekverdraaiing BB en naar SB. dan de hard over time. Dan weet je dus het gewenste vermogen. Dan weet je wat de pomp moet leveren. Uit de lebngte van de lever op ded roerkoning weet je dan ook dde kracht die de cilinder uit moet oefenen. Bij een maximale druk van 70 bar weet je dan ook de diameter van de zuiger. Bij de slabglengte van de zuigerstang weet je dan dus het aantal cm3 dat verpompt moet worden. Dan kan je de pomp bepalen. Daarna komt pas de hele electronica hoe de pomp aan te sturen. Je kan natuurlijk parmatisch te werk gaan, maar dan weet je niet hoe de stuurinrichting het doet wanneer hij echt nodig is, namelijk in slecht weer bij flinke golfslag als de hele bemanning kotsend in de railing hangt en jij ze amechtig aan benen en armen binnenboord probeert te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 07:38 #370417

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik heb gisteravond nog even gesurfd. Raymarine zelf levert de hydraulische moteren in twee types, degene die je aan het bestaande hydraulische stuursysteem koppelt (en dat heb ik niet) en degene die gecombineerd zijn met een lineaire hydraulische drive.
Die laatste zou dus zijn wat ik moet hebben. Helaas blijken deze alleen in type 2 en 3 te worden geleverd, wat te zwaar is voor mijn stuurcomputer.
Alternatief is zoals hierboven beschreven alles berekenen. Niet simpel, ik heb geen idee van roeroppervlak etc.

Lijkt toch dat de richting die Harrie aangeeft, met een lineaire electrische drive, de meeste kans van slagen heeft.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 08:02 #370425

Op e-bay kom je nog wel eens betaalbare lineaire drives tegen:
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

Nog niet echt goedkoop maar wel veel minder duur dan hier bij de vaderlandse retailers.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 08:09 #370426

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ja klopt. Helaas is dat een type 2 en dus weer te zwaar. Ik zit ook al te kijken of het in de USA goedkoper is, ga daar deze zomer heen...

2e hands zou natuurlijk ideaal zijn, zo'n reserve drive die over is van een tochtje rond de wereld :)

Nou ja, maar eens gaan zoeken. En ik wil graag eens langskomen voor de eerste test met jouw reserve drive!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 08:25 #370432

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Houd er rekening mee dat een x-10 slechts 1,2 amp als clutch power kan geven. De 4000 zal wel net zo iets zijn. Ondergetekende heeft in het verleden van een ouder type 4000st zonder clutch aansluiting de fet's opgeblazen. Het gaat even goed maar de koeling van de fet's is onvoldoende. Als je handig bent met elektronica kun je natuurlijk gemakkelijk wat externe "boost" power transistoren op een koel plaat zetten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 08:45 #370438

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Wil je zeggen dat de clutch van de lineaire drive volcontinu 1,2A verstookt als de automaat aan staat? Dat is zo ongeveer 1/3 van het totale energiegebruik!
Afgezien van het energiegebruik zou je de clutch lijkt mij wel gemakkelijk op een andere manier kunnen aansturen, via een relay. Dan heb je lijkt me geen enkele kans meer dat er iets doorbrandt.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 09:22 #370457

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Via een relais is het inderdaad goed te doen. En ja het stroomverbruik van de clutch is een probleem. Een Lecomble & Schmitt gebruikt 0.022Ah. i.p.v. een Jefa clutch die 1,3 Ah opeet. Dat is dus één van de redenen waarom 90% van de mini transat's met L&S varen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 09:29 #370461

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
3Noreen schreef :
Via een relais is het inderdaad goed te doen. En ja het stroomverbruik van de clutch is een probleem. Een Lecomble & Schmitt gebruikt 0.022Ah. i.p.v. een Jefa clutch die 1,3 Ah opeet. Dat is dus één van de redenen waarom 90% van de mini transat's met L&S varen.

Weet je toevallig ook wat de Raymarine drive 'eet'?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 09:50 #370467

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Nee, maar dat is met een test bij die van Harrie snel te achterhalen
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 09:53 #370469

Power Consumption lineair drive Raymarine 18-36 watt.
Tussen 1,5 en 3 amps, afhankelijk van hoe hard er gewerkt wordt.
Minimaal 1,5 amps dus...

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 10:05 #370474

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Nou, dat moeten we dan maar eens gaan proberen. Want die 1,5 amp kan zijn bij draaien van de drive op halve kracht of bij alleen maar de clutch aangetrokken.
Ik zie op internet wel dat de SPX10 een maximale clutch amperage kan leveren van 1,2A, dus zoiets zal het toch wel zijn.
Wel gek dat ze die clutch niet op een andere manier schakelen, bijvoorbeeld met een stappenmotor, zodat alleen het schakelen zelf stroom kost en het daarna vasthouden niet.

Zo levert deze discussie wel allerlei interessante inzichten op!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 10:44 #370491

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Uit veiligheid oogpunt moet op het moment dat de stroom uitvalt de clutch los komen. De simpelste manier is permanent bekrachtigen. Nke / Lecomble & Schmitt gebruiken hier wat vernuftige techniek voor.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 20 feb 2013 11:42 #370522

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ah, duidelijk. Ik heb overigens ook wel eens op een boot gezeild waarbij de autopilot met een mechanische schakelaar aangezet werd, die viel dus niet uit bij wegvallen van de stroom.

Ik kwam op internet nog een andere optie tegen: de Simrad HLD350 Hydraulic Linear Drive. Deze heeft een max amperage van 8A, dus dat zou heel goed passen bij de ST4000+. De thrust is nog een stuk groter ook als de Raymarine type 1 lineaire drive. Dus dat zou een optie kunnen zijn. Vraag is alleen of het goed met elkaar samenwerkt.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 01 mrt 2013 15:55 #373714

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
Is zo' n hydraulische drive niet kwetsbaarder dan een elektromechanische drive? Hoe zit het met onderhoud aan een hydraulische drive?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 04 mrt 2013 08:39 #374575

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik heb ondertussen besloten om de hydraulische Simrad drive te kopen, kon deze voor 1/3 van de nieuwprijs op eBay vinden, is een nooit gebruikte reserve unit.

Ten aanzien van onderhoud: de drive zou redelijk onderhoudsvrij moeten zijn. Voordeel van deze drives is het beperkte aantal draaiende delen, alleen een motor die (zonder vertraging oid) de pomp aandrijft. De olie is -mocht dat nodig zijn- gemakkelijk bij te vullen. Maar goed, de tijd zal het leren:-)

Ik zal in een apart artikel mijn hele project (helmstok ipv stuurwiel) en bijbehorende stuurautomaat gaan beschrijven, dan kunnen belangstellenden de aanpak, uitdagingen en keuzes in het project samenhangend bekijken.

Overigens was dit draadje in de besluitvorming essentieel, hierdoor denk ik alle gegevens die ik nodig had boven tafel te hebben gekregen.
En de ST4000+ die ik al gekocht had gaat naar forumlid Lady Elsa!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 04 mrt 2013 19:58 #374795

snelem schreef :
En de ST4000+ die ik al gekocht had gaat naar forumlid Lady Elsa!

Groet Erik

Stuur je dan ook de door mij toegezonden instellingen van de ST4000+ toe? Ik denk dat hij deze goed kan gebruiken.
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 04 mrt 2013 19:59 #374796

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Goed dat je dat nog even doorgeeft, ik ga het meteen doen!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 04 mrt 2013 20:01 #374798

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Mag ik die instellingen ook?
Lijkt me wel handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 04 mrt 2013 20:54 #374818

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
snelem schreef :
Goed dat je dat nog even doorgeeft, ik ga het meteen doen!

Ontvangen . Dank hiervoor.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2013 20:55 door SanderH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl