Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ST4000+ combineren met hydraulische drive

ST4000+ combineren met hydraulische drive 18 feb 2013 20:23 #370008

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik wil mijn ST4000+ helmstok autopilot graag ombouwen naar een onderdeks systeem. Ik heb al zitten kijken en de stuurcomputer lijkt gewoon + en - 12v uit te sturen, zodat een ander soort drive zou moeten kunnen. Heeft iemand ervaring of de ST4000+ gecombineerd zou kunnen worden met een hydraulische drive? De amperage zou daarbij een probleem kunnen zijn, uit de documentatie kan ik alleen halen dat de totale unit (dus computer+drive) 12A gezekerd is, dus ik denk dat voor de drive een maximum van 10A goed zou moeten gaan. Daarnaast zou de uitslag van het roer een probleem kunnen geven, dus ik heb al een roerstand meter om dat te managen.

Ik hoor het graag,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 18 feb 2013 20:24 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 18 feb 2013 20:40 #370016

Ik heb een ST 4000+ stuurwiel stuurautomaat. Ik heb deze pas redelijk aan het werken gekregen door een roerstandgever te monteren en de instellingen te nemen totaal afwijkend van de instellingen via de handleiding. Gewoon bot de instellingen genomen die me gegeven zijn via een Forum en welke meen ik ooit op de Engelse website van Raymarine hebben gestaan. Voorheen was het één jojo gedrag hoe ik de instellingen ook nam.
Ben ook wel geïnteresseerd in een onderdekse uitvoering. Het zou dan de aansturing zijn van de ST4000+ en de onderdekse lineaire unit van de ST 6000. Of vraagt deze teveel stroom? Hoe geschiedt overigens de loskoppeling van de onderdekse unit als je de aansturing op standby zet?
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 18 feb 2013 21:09 #370028

De lineaire drive van Raymarine koppelt d.m.v. een sterke elektromagneet.
Als het systeem in stand-by staat kan de arm vrij in en uit het motorhuis bewegen.
Dat gaat echt veel lichter dan bij een helmstok-drive. Als je de stuurautomaat inschakelt koppel je via een elektromagneet de motor aan de arm.
De stuurstang/arm/drive blijft dus altijd vast zitten op het kwadrant. Je merkt dat
nauwelijks als je op de hand stuurt, zelfs niet met een helmstok.
Het verschil in prestatie tussen een onderdekse pilot of een kuipsysteem is indrukwekkend.
Een onderdekse pilot stuurt je boot gewoon rechtdoor. Ook halve/ruime wind met deining.
Ik wil nooit meer anders!

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 18 feb 2013 21:13 #370029

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik heb die vraag ook eens op dit forum gesteld, maar dan gebaseerd op nmea signalen. Het topic weet ik niet meer, maar wellicht kan het zoeksysteem je helpen. Wel een interessant topic.

Gregor

Link naar de post stuurautomaat onderdeks
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 19 feb 2013 05:07 door Gregor. Reden: Link toeevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 06:17 #370057

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
@harr: ik zat te denken aan een hydraulische aansturing omdat deze 2e hands veel gemakkelijker te vinden zijn. De lineaire drive van Raymarine is in ieder geval nieuw behoorlijk prijzig dus valt voorlopig af. Ik denk dat bij zo'n hydraulisch systeem de ontkoppeling als de stuurautomaat in de standby staat ook niet zo'n probleem is, gewoon een klep die electrisch open gaat in de hydraulische leiding, waardoor de olie vrij kan stromen. Maar moet dat nog wel verder uitzoeken.

@Spirit of Mary: ik heb interesse in die aparte instellingen voor de ST4000+, zou je me die kunnen doorgeven?

Alvast bedankt,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 07:41 #370068

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
har.vogel schreef :
De lineaire drive van Raymarine koppelt d.m.v. een sterke elektromagneet.H

Valt erg mee hoe sterk die magneet is, dankzij de slimme constructie met het planetaire tandwielstelsel. Kijk maar eens hoe dun de draadjes van de 'clutch' zijn, daar kan nooit veel stroom door lopen.. Maar het werkt inderdaad goed en licht. Anderzijds gebruiken ze in mini-transat en zo vaak hydraulische drives, dat is vast niet voor niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 09:16 #370090

Erik,
Je hebt een mail met de aparte instellingen van de ST4000+ stuurwielautomaat.
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 10:24 #370099

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
FMJ schreef :
Anderzijds gebruiken ze in mini-transat en zo vaak hydraulische drives, dat is vast niet voor niets.

Hoe werkt dat dan precies met de installatie? Je hebt een hydroliek motor, een lineaire zuiger of zoiets, die zijn gekoppeld met een hogedruk slang. Moet daar dan een extra omleidingsslang aan gekoppeld worden met een electrische afsluiter die door de stuurautmaat uitgang 'clutch' wordt bediend?

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 10:45 #370103



Dit noemen ze een hydraulisch/lineaire drive. Deze drives worden o.a. toegepast door
NKE, Simrad, Furuno. Tijdens de laatste Round Britain Race gebruikten we dit systeem.
De boot was een zeer lichte 32 voets racer met een helmstok.
Om precies te weten hoe dit werkt kun je het beste even googlen (NKE, drives, hydraulic/lineair, tech specs). Het wordt daar veel beter uitgelegd dan ik dat hier kan.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 11:22 #370114

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
har.vogel schreef :


Dit noemen ze een hydraulisch/lineaire drive. Deze drives worden o.a. toegepast door
NKE, Simrad, Furuno. Tijdens de laatste Round Britain Race gebruikten we dit systeem.
De boot was een zeer lichte 32 voets racer met een helmstok.
Om precies te weten hoe dit werkt kun je het beste even googlen (NKE, drives, hydraulic/lineair, tech specs). Het wordt daar veel beter uitgelegd dan ik dat hier kan.

H
Hi-Tech, ziet eruit als een duur/prijzig systeem.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 11:36 #370121

Ik begrijp niet zo goed waarom het omzetten van electrische energie naar een hydraulisch systeem efficienter en betrouwbaarder zou zijn. Daarnaast zal in de standby stand van de autopilot toch extra weerstand ondervonden worden omdat de olie dan rondgepompd wordt.

Ergens mis ik iets aangezien dit systeem in shorthanded racerij veel wordt toegepast. Is er hier iemand die dat kan verduidelijken?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 12:07 #370126

De getoonde drive kost ongeveer € 2000,- (type 32).
Ik denk niet dat je de olie constant rondperst door de leidingen als
de drive in stand-by staat. Ik neem aan dat de pomphet via een ventiel/klepsysteem
losgekoppeld wordt van de drive. Je voelt namelijk nauwelijks weerstand als je
de drive in en uit schuift.
Overigens kost de lineaire drive van Raymarine € 1600.-. Deze puur mechanische
drive wordt ook veel toegepast in class 40´s. Zelfs in de global ocean race waren er
boten uitgerust met deze drives.
De combi 4000+/spx5 met deze drive is al vaker toegepast. In Engeland zijn o.a.
twee JOD 35´s met waterballast zo uitgerust. Moet dus gewoon kunnen. Ik zou even met Raymarine bellen om dit te laten bevestigen alvorens een drive te kopen.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:15 #370140

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Na mijn weten heeft een 4000 geen aansluiting voor een clutch / koppeling. Dat is voor alle onderdekse drive's nodig.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:21 #370142

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
3Noreen schreef :
Na mijn weten heeft een 4000 geen aansluiting voor een clutch / koppeling. Dat is voor alle onderdekse drive's nodig.

Jazeker, dat heeft ie wel. Overigens zou je het ook nog apart kunnen schakelen via een drukknop, eerst de koppeling aanzetten en dan de stuurautomaat op auto. Maar dat heeft het nadeel van twee handelingen. En -afhankelijk van de drive- kan ook het mechanisme kapot gaan als je die handelingen anderom doet. Bij hydraulisch loop je dat gevaar denk ik niet.

Ik zit meer in over de amperes die nodig zijn. De ST4000+ is gezekerd op 12A, dus de hydraulische pomp (of de mechanische lineaire drive) mag denk ik niet meer dan 10A trekken. Daarnaast moet de pomp en de lineaire drive bij elkaar passen en ook nog bij de boot en de kwadrant passen. Ik zie een aantal pompen 2e hands te koop op internet, maar je moet natuurlijk niet voor weinig iets aanschaffen dat daarna niet bruikbaar blijkt te zijn. Dus ik heb nog veel meer info nodig voordat een aanschaf mogelijk is....

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:24 #370143

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Noballast schreef :
Ik begrijp niet zo goed waarom het omzetten van electrische energie naar een hydraulisch systeem efficienter en betrouwbaarder zou zijn. Daarnaast zal in de standby stand van de autopilot toch extra weerstand ondervonden worden omdat de olie dan rondgepompd wordt.

Ergens mis ik iets aangezien dit systeem in shorthanded racerij veel wordt toegepast. Is er hier iemand die dat kan verduidelijken?

Er zijn ook electro mechanische oplossingen. Zoals die van Jefa Steering. Toegegeven hydraulische systemen domineren het short handed offshore wedstrijd veld. De clutch alleen van een mechanische drive gebruikt ongeveer evenveel stroom als het totaal verbruik van een stuurautomaat + hydraulische drive. Daarbij een mechanisch systeem heeft meer bewegende delen die ook nog eens custom gemaakt zijn. Hierdoor onbetrouwbaarder en duurder.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:28 #370147

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
hmm interesante draad (heb ook een ST4000+).
Als de amperes het probleem is: kun je dan niet via een relais de lineair drive aansturen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:34 #370150

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Die 10A is, neem ik aan, gedurende de opstart van de motor en de gevraagde stroom zal daarna lager worden. Als je deze constructie gaat inbouwen, hoeveel Ah aan capaciteit zou je dan aan boord willen hebben dat louter en alleen voor de stuurautomaat beschikbaar is?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:35 #370151

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Philip schreef :
hmm interesante draad (heb ook een ST4000+).
Als de amperes het probleem is: kun je dan niet via een relais de lineair drive aansturen?

Ja, daar heb ik ook al aan gedacht. Maar ik zou toch eerst de 'koninklijke weg' willen bewandelen met apparatuur die bij elkaar past. Mocht ik dat niet kunnen bereiken met beschikbare systemen, dan kan ik altijd nog voor die optie gaan.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:37 #370152

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Gregor schreef :
Die 10A is, neem ik aan, gedurende de opstart van de motor en de gevraagde stroom zal daarna lager worden. Als je deze constructie gaat inbouwen, hoeveel Ah aan capaciteit zou je dan aan boord willen hebben dat louter en alleen voor de stuurautomaat beschikbaar is?

Ja die 10A zal inderdaad opstart zijn. En ook de capaciteit tijdens de operatie is niet volcontinu. Ik heb overigens 400Ah erin liggen, dus dat is niet zomaar op. Maar het zou wel eens andersom kunnen gaan: zoals Harrie ook schrijft wordt het stuurgedrag beter, minder hunten en corrigeren doordat je op tijd stuurt ipv te laat. Dus het stroomgebruik zou juist wel eens minder kunnen worden.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:41 #370154

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Gregor schreef :
Die 10A is, neem ik aan, gedurende de opstart van de motor en de gevraagde stroom zal daarna lager worden. Als je deze constructie gaat inbouwen, hoeveel Ah aan capaciteit zou je dan aan boord willen hebben dat louter en alleen voor de stuurautomaat beschikbaar is?
Verbruik is natuurlijk afhankelijk van je trim en dergelijke maar voor de lineair drive type 1 van raymarine waar ik naar kijk geven 'ze' 18-36 W (=gemiddeld 1,5-3A) bij typical use. Hoe groot je accu dan moet zijn hangt weer af van hoe lang je wilt kunnen varen maar dat kan je dan zelf uitrekenen :P
Laatst bewerkt: 19 feb 2013 13:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:47 #370156

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Philip,

Dat gebruik is ook ongeveer wat ik op dit moment ongeveer zie.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:51 #370158

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Dus een 4000+ heeft 2 aansluitingen 1 voor de clutch en 1 voor de aandrijving ?

De hoeveelheid stroom die de automaat gebruikt is afhankelijk van de weerstand die die ondervind. Bij een makkelijk sturende boot is het verbruik dus lager. Je moet echter wel er voor zorgen dat de Fed's in de 4000 niet naar de eeuwige jachtvelden verhuizen. Met een relais is geen oplossing. Het stuur signaal wat de automaat afgeeft is proportioneel / modulerend.

Als je een hard over tijd van je automaat weet kun je uitrekenen hoe veel je pomp moet verpompen aan de hand van het volume van je cilinder. Een nke 32 heeft aan een arm van 160 mm een max moment van 50 kg/meter hiermee kun je uitrekenen hoe groot de cilinder is. Om een idee te krijgen hoe groot je er een moet zoeken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 19 feb 2013 13:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 13:55 #370160

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
3Noreen schreef :
Dus een 4000+ heeft 2 aansluitingen 1 voor de clutch en 1 voor de aandrijving ?
Yep.
Laatst bewerkt: 19 feb 2013 13:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 14:05 #370164

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
3Noreen schreef :
Dus een 4000+ heeft 2 aansluitingen 1 voor de clutch en 1 voor de aandrijving ?

Je moet echter wel er voor zorgen dat de Fed's in de 4000 niet naar de eeuwige jachtvelden verhuizen. Met een relais is geen oplossing. Het stuur signaal wat de automaat afgeeft is proportioneel / modulerend.

Als je een hard over tijd van je automaat weet kun je uitrekenen hoe veel je pomp moet verpompen aan de hand van het volume van je cilinder. Een nke 32 heeft aan een arm van 160 mm een max moment van 50 kg/meter hiermee kun je uitrekenen hoe groot de cilinder is. Om een idee te krijgen hoe groot je er een moet zoeken.

Hierbij een plaatje uit de manual waarop de clutch te zien is:


Jammer dat die relais truc niet werkt...

Vraagje over de benodigde capaciteit: de hardover tijd is toch afhankelijk van je drive en niet van de automaat? Immers, sneller de drive, hoe korter de hardover tijd.

Wat ik dus zou moeten weten is wat het benodigde draaimoment is. Van daaruit zou ik dan de bijbehorende pomp en lineaire drive kunnen kiezen. En dat alles binnen de max van 10A.
Of benader ik het nu verkeerd?

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ST4000+ combineren met hydraulische drive 19 feb 2013 14:15 #370165

Erik,

Empirisch oplossen is ook nog een mogelijkheid. Ik heb hier thuis nog een tweede
(mijn reserve) lineaire drive liggen. Het is een type 2 van Raymarine. Ook heb ik
nog een complete course computer type 300 in reserve. Met dit setje aan jouw 4000+
kunnen we zo kijken of ie het doet.
Eerst zonder de 300 proberen: drive rechtstreeks op je klokje (clutch en 12V). Als het
dan gewoon werkt ben je weer een stap(je) verder. Laat maar weten of je dat in testopstelling wil proberen.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl