Even nog een opmerking over zekeringen (spuit 11 geeft modder
)
Zekeringen (officieel 'smeltveiligheden' maar dat geldt niet meer voor de moderne automaten) hebben als doel de draad 'na' de zekering te beschermen tegen een zo hoge stroomsterkte, dat deze stroomsterkte de isolatie van de draad of kabel zou doen smelten of zelfs laten ontbranden.
Dat wil zeggen dat bij elke 'verjonging' (kleiner worden van de koperdoorsnede) van de draad er een zekering moet worden geplaatst, die die dunnere draad beschermt tegen een zo hoge stroom die de temperatuur op 'smelthoogte' brengt. Is de stroom/spanningsbron niet in staat een zo hoge stroom te leveren, dan hoeft de leiding of kabel niet te worden gezekerd. De kabel van de accu naar een startmotor is dermate dik dat een kortsluiting bij of in de startmotor die kabel niet zou kunnen laten doorbranden (als je de voorgeschreven dikte gebruikt!) en hoeft daarom niet te worden 'gezekerd'. (Ja, dan verbrandt wel de startmotor of de accu gaat kapot.)
Een veel voorkomend misverstand is het idee dat de zekering een toestel beschermt (omdat er veel toestelzekeringen zijn). Indien je de hele installatie in 30 of 50mm
2 aanlegt, hoef je nergens zekeringen in te doen. Nu is er niemand zo gek om dat te doen, het kost een kapitaal aan koper en hele zware schakelaars en de lompe draden nemen enorm veel ruimte in, maar het kan (en mag) wel. En het is nog veilig ook!
Het kan dus best zijn dat hele 'zware verbruikers' (startmotor, ankerlier, elektrische aandrijving) geen zekering hebben, omdat de bron gewoon nooit zo'n grote stroom kan leveren dat de draden te heet worden.
'Lichte verbruikers' kunnen via een dunnere draad worden aangesloten en die draad (niet de verbruiker) moet dan worden gezekerd om brandgevaar tegen te gaan.
Voor de waarde van de zekering bestaan tabellen (even Googelen) zodat de zekering eerder doorbrandt dan de draad.
Het zekeren van de draad naar bepaalde groepen verbruikers, vindt dan plaats op basis van de kleinste koperdoorsnede van de draad na de zekering, en niet op basis van het hoogste stroomverbruik in/van die groep. Gebruik je LED verlichting, dan kan de totaal stroom van die groep weleens onder de 1A blijven, een 0,75mm
2 draaddoorsnede kan voldoende zijn (afhankelijk van de lengte) en een zekering van 1A is dan een hele goede optie. Sluit je een waterpomp of koelkast op diezelfde groep aan, dan ben je verplicht om alle kabels en leidingen in die groep aan te passen aan deze grootverbruikers, ook al lopen ze naar de LED verlichting. Een eigen zekering (groep) met een eigen kabel voor de zwaardere leiding naar deze zware jongens is dan logisch (kost minder 'koper').
Een slimme verdeling van groepen is wel interessant (verlichting in twee groepen, zodat je niet meteen in het donker zit, navigatieverlichting apart van de interieur verlichting, dekverlichting apart van de navigatieverlichting, marifoon apart). Lamavare beschrijft een ervaring met een installatie waarbij alles in één keer aan gaat. In dat geval gaat bij kortsluiting of overbelasting ook in één keer alles uit. Niet echt handig zo'n installatie. Sluit je wel alle interieurverlichting op 1 groep aan (bij LED verlichting wel te overwegen), zorg dan voor goede, altijd parate 'handlampen' (zaklantaarns) voor het geval de 'stop doorslaat'.
Ik ga schakelende omvormers gebruiken om van 48-60V naar 13,8V te gaan. Deze omvormers leveren 8A maximaal en hebben een een beveiliging ingebouwd, indien ik 2,5mm
2 bekabeling gebruik, kan ik dit doen zonder zekering. Omdat mijn interieur LED verlichting maximaal 200mA gebruikt (alles aan) is 0,75mm
2 voldoende doorsnede (mijn bootje is 7,5m en de kabels/draden worden dus nooit langer dan 15m in totaal), gebruik ik een 1A zekering voor het hele interieur en heb ik een acculamp voor het geval dat...
De navigatie verlichting zit op een 2e omvormer en is daarmee onafhankelijk van de interieur verlichting, is wel apart gezekerd omdat op deze groep ook de marifoonontvanger met een eigen zekering zit.
De rest van de overwegingen mag iedereen zelf maken, zij zijn sterk afhankelijk van verbruikers en scheepslengte. Dit vormt de basis voor de zekeringkeuze.
Groet, Peper.
[Edit:] heb je net je hele post geschreven met zorgvuldig gekozen bewoordingen, zegt keeszeiler het in één regeltje!
P.