Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...")

Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 20 feb 2013 18:22 #370648

  • PuckeyP
  • PuckeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Zoals al aangekondigd in mijn vorige mail ("Bedrading en functies schakelpaneel"), hierbij het electrisch schema dat ik wil maken. Ben wel handig, maar geen techneut.





Graag jullie comments.
Ook nog een vraag; is het zinvol om nog een battery switch toe te voegen. Is nu wel aanwezig, maar niet aangsloten.
BvD en GrJoost
Laatst bewerkt: 20 feb 2013 18:28 door PuckeyP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 20 feb 2013 18:48 #370662

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
zoals hier vaker aangegeven..binnenverlichting splitsen in links en rechts...bb/sb..anders zit je in het hardstikke donker als het wc lampje kuren krijgt...grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 20 feb 2013 18:59 #370666

  • PuckeyP
  • PuckeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ok goede tip, niet aan gedacht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 20 feb 2013 19:44 #370679

Nog een tip...
Leg naar iedere gebruiker (lampen etc.) altijd een plus en min draad. Niet de massa samen knopen en aansluiten op de romp. En hou bij de draaddikte rekening met lengte vd draad en de stroom welke er maximaal kan lopen. De stroom gaat door de volledige kring. Dus de lengte van de plus en min draad bij elkaar tellen. Beter een iets te dikke draad dan te dun.

Tot slot wil ik je adviseren de groepen individueel even te berekenen op maximaal stroomverbruik en daar de zekeringen op aan te passen. Een log en dieptemeter gebruiken lang geen 10 ampère. Een lichtere zekering is dan aan te raden. Ook hierbij natuurlijk niet een te lichte zekering. Maar afdoende om de boel goed te beschermen.

Succes!

Groet,
Léon-Marc
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 08:50 #370809

PuckeyP schreef :
Graag jullie comments.
Ook nog een vraag; is het zinvol om nog een battery switch toe te voegen. Is nu wel aanwezig, maar niet aangsloten.
BvD en GrJoost

In je schema zit toch al een battery switch naar de startmotor en naar de gebruikers?
Mijn eigen schema zit precies zo in elkaar.
Alleen zit daar nog een zonnepaneel met regelaar op de ingang van de laadstroomverdeler.
Ik zou er trouwens ook alvast een paar extra reserve schakelaars met zekering bij zetten voor uitbreidingen met bijv. een plotter of gps ( kunnen ook wel bij de instrumenten op), een marifoon of een AIS ontvanger .
En inderdaad horen de nulleidingen ook op je schema.

Ad
Laatst bewerkt: 21 feb 2013 09:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 09:00 #370812

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
@TS:
Een schakelaar tussen + startaccu en startmotor is heel ongebruikelijk om reden dat er nogal wat spanningsval optreedt over de contactweerstand. Een startmotor 'trekt' meer dan 100A uit je startaccu en met een relatief lage weerstand ben je dan toch wel een paar Volt kwijt in die schakelaar. Er zit wel een schakelaar tussen startmotor en accu, maar deze zit meestal in het startrelais op de startmotor zelf.
In dit soort installaties zit soms wel een massa schakelaar waarmee de - van de startaccu wordt verbonden met massa (in militaire diensttermen: de 'massapik') In burger motorvoertuigen is deze niet standaard.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 09:06 #370817

Peper schreef :
@TS:
Een schakelaar tussen + startaccu en startmotor is heel ongebruikelijk om reden dat er nogal wat spanningsval optreedt over de contactweerstand. Een startmotor 'trekt' meer dan 100A uit je startaccu en met een relatief lage weerstand ben je dan toch wel een paar Volt kwijt in die schakelaar. Er zit wel een schakelaar tussen startmotor en accu, maar deze zit meestal in het startrelais op de startmotor zelf.
In dit soort installaties zit soms wel een massa schakelaar waarmee de - van de startaccu wordt verbonden met massa (in militaire diensttermen: de 'massapik') In burger motorvoertuigen is deze niet standaard.
Groet, Peper.

Nou in mijn boot zit al 16 jaar een schakelaar in de startstroom.En die zit er trouwens standaard al 35 jaar in. ;)
Maar daarvoor moet je inderdaad wel er een nemen die voor bijv. 200 Amp geschikt is en dat zijn ze niet altijd.
En ik heb nooit problemen met de startmotor.

Wat trouwens het verschil zou moeten zijn met een schakelaar in de min is mij onduidelijk.
Tijdens starten loopt daar immers dezelfde stroom door als door de plus maar dan terug naar de startaccu waardoor een te hoge weerstand net zo'n verlies op zal leveren.
Een extra schakelaar voorkomt wel kortsluiting bij een ongewild kontakt tussen een plusdraad en de massa bij werkzaamheden.
Normaal neem je dan ook de minkabel los van de accu .
Dat van die militaire voertuigen is volgens mij ook een relict uit een donker verleden. Ik heb mijn eerste militaire dienstmaanden ook besteed aan onderhoud van voertuigen , vandaar.
Ad
Laatst bewerkt: 21 feb 2013 09:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 09:46 #370824

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Ik zei dan ook 'ongebruikelijk', niet 'dat wordt nooit gedaan'. ;)
Naarmate de nominale stroom door de schakelaar hoger wordt (is de stroom die op de schakelaar wordt vermeld), zal de contactweerstand afnemen.
'Vroegah' hadden de 'DAF drietonner's' (YA314, en zo) een 24V installatie en als je dan een paar Volt mist, is dat minder bezwaarlijk dan bij een 12V installatie.
De schakelaar in de massaleiding of in de 'plus' maakt niet veel uit. In de militaire voertuigen was deze schakelaar aan de buitenzijde van het voertuig bereikbaar en zat er in om bij brand in het voertuig de elektrische installatie te onderbreken, zodat bij het smelten van de isolatie van de kabels er door kortsluiting niet op andere plaatsen ook nog brand ontstaat. (Nee, dat helpt als je een treffer in de brandstoftank krijgt!)
Bij de huidige auto installaties moet de accu zonder schakelaar op de alternator (of wisselstroom dynamo) zijn aangesloten, want het remanente magnetisch veld kan een dergelijke hoge klemspanning opwekken, dat de gelijkrichters in de alternator doorslaan. Een schakelaar tussen (wisselstroom)dynamo en startaccu heeft meer nadelen dan alleen de contactweerstand. Dit nadeel kleeft aan alle installaties met omschakelaars tussen startaccu en service accu om deze op te laden. (je snapt dat ik een voorstander ben van een diode of FET tussen service accu en startaccu, daar zal dit niet mee gebeuren, de spanningsval is bij een diode groter dan bij een schakelaar, maar de diode staat nooit 'open' zoals een schakelaar dit wel doet.)
Overigens: bij de 'dikke DAF' mocht de massaschakelaar niet worden onderbroken bij het lopen van de motor. Deed je dit wel, dan was de ervaring dat binnen een half uur de dynamo (en dit was een ouderwetse gelijkstroom dynamo) kapot was. In dit geval waren niet de gelijkrichters kapot, want die zaten er gewoon niet in.
De schakeling in 'YELLOW BOAT's' boot is niet fool proof en aangezien deze het al 35 jaar volhoudt, is dit het bewijs dat YELLOW BOAT geen 'fool' is. B) Maar dat wisten we al gezien de leuke dingen die hij met berekeningen van maststrijk installaties doet. :)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 21 feb 2013 09:52 door Peper. Reden: edit jaren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 10:15 #370831

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Dit over de schakelaar in het start circuit.

Mij vallen een paar andere dingen op:

1: Niet alle acculaders vinden het prettig om achter een scheidingsdiode te staan, omdat de accu dan geen feedback meer geeft.
2: Bijna alle acculaders hebben een lekstroom als ze uit staan. Dat kan betekenen dat je accu's leeg (en kapot) zijn, iedere keer als je terug aan boord komt. Ikzelf heb een relais achter de acculader staan dat de lader alleen aan de accu schakelt als de 220V ingeschakeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 10:35 #370840

Joop66 schreef :
Dit over de schakelaar in het start circuit.

Mij vallen een paar andere dingen op:

1: Niet alle acculaders vinden het prettig om achter een scheidingsdiode te staan, omdat de accu dan geen feedback meer geeft.
2: Bijna alle acculaders hebben een lekstroom als ze uit staan. Dat kan betekenen dat je accu's leeg (en kapot) zijn, iedere keer als je terug aan boord komt. Ikzelf heb een relais achter de acculader staan dat de lader alleen aan de accu schakelt als de 220V ingeschakeld is.

Dat zijn uiteraard zaken die je moet checken voor dat je zoiets aanlegd.
Ik heb trouwens met mijn CETEC Lader nooit gemerkt dat die het niet goed doet.Als ik hem aansluit aan de landstroom ( gebeurt eigenlijk alleen in de vakantie af en toe) zie ik hem keurig schakelen tussen de verschillende instellingen en uiteindelijk naar druppellading. Lekstroom merk ik eigenlijk niet omdat er altijd mijn zonnepaneel is aangesloten wat de accu's altijd op peil houdt , ook in de winterstalling ( buiten natuurlijk).
Hoe zou trouwens die lekstroom eigenlijk terug door de laadstroomverdeler moeten lopen?
Tenminste als je een diode/mosfet verdeler hebt.
Ad
Laatst bewerkt: 21 feb 2013 10:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 10:36 #370841

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Op het schema zie ik dat je aparte schakelaars gebruikt voor boeglicht en heklicht.
Deze gebruik je toch steeds samen, dus heb ik ze samen op 1 schakelaar zitten. Zo hou je nog een schakelaar over.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 10:51 #370844

Tony2920 schreef :
Op het schema zie ik dat je aparte schakelaars gebruikt voor boeglicht en heklicht.
Deze gebruik je toch steeds samen, dus heb ik ze samen op 1 schakelaar zitten. Zo hou je nog een schakelaar over.

Heb je dat bij mij afgekeken? :unsure: :laugh:
Ik mis trouwens ook nog bijv. een eventuele drinkwaterpomp en stopcontacten.
Die laatsten zijn erg makkelijk als je een laptop of oplader of schijnwerper aan wilt kunnen sluiten. Of een ander ding wat moet worden opgeladen.
maar zo zijn er nog wel meer dingen die er (nog) niet op staan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 11:18 #370852

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
@Joop66:
Een zonnepaneel is hiervoor een prima oplossing zoals YELLOW BOAT aangeeft. Je hebt het schema van mijn 'alles etende lader' en deze kan worden gevoed uit zowel de dynamo, een zonnepaneel of een windmolen. Het is alleen geen snellader. Het ding kan individuele cellen laden, maar ook 2 of 3 verschillende loodzwavelzuur accu's.
Er is zeker zelf ontlading (zie Li-ion draadje), maar je moet dit ook niet overdrijven, je start je auto toch ook niet iedere dag om de accu op te laden voor het zelf ontlading verlies? Als je een redelijke accu hebt, kan die best een maand stilstaan zonder zoveel verlies dat je daarna nog wel kunt starten.
@YELLOW BOAT:
Lekstromen lopen door laadstroomverdelers als de diode 'in doorlaat' staat. Een massaschakelaar (of een batterij schakelaar) schakelt alle lekstromen af (maar dan ook de laadstroom uit het zonnepaneel tenzij je hier een apart circuit voor aanlegt). Het losmaken van de accuklemmen werkt op dezelfde manier.
Bij goed aangelegde 12V installaties bestaan er nauwelijks lekstromen in de zin van 'kruipstroom' zoals bij hoogspanningsinstallaties. In boten is er meestal sprake van een gelijkstroominstallatie en een capacitieve lekstroom is daarmee onmogelijk, daar moet je een wisselspanningsinstallatie voor hebben.
Een lekstroom in een 12V installatie is geheel terug te voeren op een installatie fout of op een verbruiker die nog 'aan' staat. Een 'vochtbrug' over een schakelaar of van 'plus' naar massa, via een gecorrodeerde verbinding is wel een veel voorkomende oorzaak van lekstroom, maar valt bij mij in de categorie 'installatie fout'. Jij gebruikt zelf al silicone vet om corrosie door vocht te voorkomen en je voorkomt hier ook vochtbruggen mee. Prima dus...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 11:29 #370856

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Yellow Boat schreef :
Ik mis trouwens ook nog bijv. een eventuele drinkwaterpomp en stopcontacten.
ik heb zelfs 5x 12 volt stopkontaken in de boot.
1 in de punt, 1 in het hondehok voor de koelbox en 3 in het instrumenten paneel voor navigatie, telefoons e.d.

En tja met 2 kleine kinderen heb je nogal wat Nintendo'DS en en moeders de tablet, enz.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Laatst bewerkt: 21 feb 2013 11:30 door TimoDino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 11:36 #370858

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Yellow Boat schreef :
Hoe zou trouwens die lekstroom eigenlijk terug door de laadstroomverdeler moeten lopen?
Tenminste als je een diode/mosfet verdeler hebt.
Ad

Volgens de opgave van lekstroom van een paar diode's die ik gevonden heb, zou dit inderdaad mee moeten vallen.

Bedragen als 1mA tot een paar uA. Niks om je zorgen over te maken inderdaad.

Enneh. Ik heb inderdaad een Cyrix om de laadstroom te verdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 11:55 #370864

  • PuckeyP
  • PuckeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Peper en Yellow Boat,
Zie nu dat in de oude situatie de schakelaars anders staan, misschien om de reden die Peper aangeeft.



Nadeel is dat je voor het opladen de schakelaar aan moet hebben staan, zodat alle spullenboel eraan hangt als de accu's bij afwezigheid laden.

Overigens zijn de schakelaars nogal archaisch.







Lastig te vervangen want ze zijn ingelamineerd
GrJoost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 12:13 #370867

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
@PuckeyP:
Dat schakelaars archaïsch zijn, is geen probleem. Dat ze ingelamineerd zijn, kan een probleem worden. Dat ze roestig zijn, oei! :ohmy: Dit is vaak een voorbode van storing.
In jouw tekening zie ik niet dat er een ononderbroken verbinding is tussen accu en dynamo. Er zit een schakelaar tussen. Dit kan aanleiding zijn tot het kapot gaan van je dynamo (al dan niet wisselstroom-).
Ik ben even bezig en dan kom ik weer met een schema met de voor en nadelen van bepaalde schakelingen.
Tot zo, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 13:08 #370882

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6115
Die schakelaars lijken mij eenzijdig aangesloten, er schakelt helemaal niets.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 21 feb 2013 13:08 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 13:10 #370884

@YELLOW BOAT:
Lekstromen lopen door laadstroomverdelers als de diode 'in doorlaat' staat.
Groeten, Peper.

Ja dat snap ik maar ook in de verkeerde richting?
Dus tegen de doorlaatrichting van diode of mosfet in?
Ad
Laatst bewerkt: 21 feb 2013 13:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 13:16 #370886

PuckeyP schreef :
Peper en Yellow Boat,
Zie nu dat in de oude situatie de schakelaars anders staan, misschien om de reden die Peper aangeeft.



Nadeel is dat je voor het opladen de schakelaar aan moet hebben staan, zodat alle spullenboel eraan hangt als de accu's bij afwezigheid laden.

Overigens zijn de schakelaars nogal archaisch.







Lastig te vervangen want ze zijn ingelamineerd
GrJoost

Hoezo lastig ? Dan zet je de nieuwe toch gewoon op een andere misschien handiger plaats ?
En ik kan me vergissen maar die diodesplitter lijkt me niet verliesvrij.
Is de alternator van die Vetus motor(heb ik ook) wel aangepast?
Anders krijg je de acccu's nooit vol!
Sowieso al niet met je acculader al is de alternator aangepast.
Ad
Laatst bewerkt: 21 feb 2013 13:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 13:19 #370887

  • PuckeyP
  • PuckeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Jutter, accu's zitten op het bovenste contact:



GrJoost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 13:23 #370888

  • PuckeyP
  • PuckeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ad, Ik weet niet of de alternator is aangepast ~ accu's lijken wel gewoon te laden.
Ik neem aan dat je op de roest duidt als je zegt dat de diodesplitter niet verliesvrij zal zijn ? Roest heb ik grotendeels kunnen verwijderen.
GrJoost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 13:23 #370889

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6115
Nu wel ja. :unsure:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 13:37 #370895

PuckeyP schreef :
Ad, Ik weet niet of de alternator is aangepast ~ accu's lijken wel gewoon te laden.
Ik neem aan dat je op de roest duidt als je zegt dat de diodesplitter niet verliesvrij zal zijn ? Roest heb ik grotendeels kunnen verwijderen.
GrJoost

Of de alternator is aangepast kun je heel makkelijk meten.
dan is de uitgangsspanning van de alternator niet 14,2-14,4 Volt maar 1-1,5 Volt hoger.
Zoniet , dan worden je accu's wel geladen maar niet helemaal vol omdat de laadspanning door de splitter wordt verlaagd tot soms wel minder dan 13 Volt.
En dan komen ze nooit voller dan 75% of zoiets.
Die Diodeverdeler ziet er gewoon uit als een niet verliesvrije.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Electrisch schema (vervolg op mail "Bedrading...") 21 feb 2013 13:47 #370899

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Tony2920 schreef :
Op het schema zie ik dat je aparte schakelaars gebruikt voor boeglicht en heklic :ohmy: ht.
Deze gebruik je toch steeds samen, dus heb ik ze samen op 1 schakelaar zitten. Zo hou je nog een schakelaar over.

Lijkt leuk als je alleen navigatie lampen hebt op alleen de preekstoel . Aangezien ik een zeilschip ben heb ik ook nav lampen in de top van de mast en dan gaat het kerstboom worden denk ik :ohmy: .
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl