Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: hoofdzekeringen: welk type?

hoofdzekeringen: welk type? 24 mrt 2013 19:13 #382014

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Hallo forummers,

Naast alle andere klusjes begint het elektrisch systeem van onze boot ook vorm te krijgen, tot op heden nog vooral op tekening en lijstjes 'te bestellen dingen'. En voor dat laatste zit ik nog met een onbekende. Op het lijstje prijkt een keer of 4 'hoofdzekering' voor paneel, acculader, laadcircuit etc. met stroomsterktes van tussen de 80A en 35A.

Echter kom ik verschillende typen tegen:

In de meeste watersportwinkels kom je de ANL zekering tegen:


Wellicht handig omdat zowat elke watersport winkel het in de schappen heeft maar ook met een waterspot prijsje en ogenschijnlijk niet beter dan de anderen. Elders op het forum kwam ik al de term heftruck zekering tegen voor dit soort.

In de autowereld is de grotere broer van de steekzekering in zwam onder de naam Maxi:

Goedkoop maar kan nog niet echt fatsoenlijke houders vinden en beperkter in range.

Dan de Midi zekering.
Lijkt op ANL maar dan goedkoper met ook best aardige houders. Nadeel: je moet met gereedschap in de weer bij vervangen of zelfs als je even een groep er uit wil gooien.


Wat je echter bij bootjes of andere vormen van transport weinig te zien is zijn de meszekeringen:


Dat lijkt mij op zicht goed spul met wel leveranciers met enige faam en bekendheid. Mooie meervoudige houders te krijgen die niet eens heel veel duurder zijn dan voorgaande typen. Wat me ook handig lijkt is dat er uit halen en vervangen zonder gereedschap kan.
Alleen is er een reden dat ze niet in bootjes en watersport winkels te krijgen zijn? Zit er iets in dat witte doosje dat je helemaal niet wilt aan boord? En het is bedoelt voor veel hogere spanningen dan 12V, heeft dat nog nadelen? Want op zich lijkt me dit systeem het mooist met ook keuze in snelle en trage zekeringen (die bij voorgaande vooral beperkt is tot traag).

Verder is er nog de verkrijgbaarheid: met wat reserve zekeringen achter de hand is het niet erg dat ze niet in elke haven te koop zijn. Als het goed is, gaan ze immers nooit af. maar hoe zit het in het buitenland? Wie weet waar we ooit gaan komen.

De hamvraag: wat is nu wijsheid? Welke voor- en nadelen kleven aan de genoemde typen? Wat is rotzooi en wat werkt goed?
Alvast bedankt voor jullie bijdrage ;)
Laatst bewerkt: 24 mrt 2013 19:20 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 24 mrt 2013 20:15 #382040

He Philip,

Gemist bij de wintermeeting...
Maar ik zie dat je opschiet met je bouwkunsten.
Ik zat onlangs met hetzelfde probleem en heb voor onderstaande houder en zekeringen gekozen.
Kosten geen droppie die dingen. Zekeringen staan onderaan de pagina bij de houder ;-).

Ik hoor wel weer van je.
Groet,
Léon-Marc

www.conrad.nl/ce/nl/product/37...zekeringhouder-SH150

www.conrad.nl/ce/nl/product/37...ew1&rt=detview1&rb=2
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Laatst bewerkt: 24 mrt 2013 20:16 door Ridder Allard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 24 mrt 2013 20:27 #382047

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Deze voor de maxi:



Bij Technautic dealer te koop.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2013 20:27 door 0000.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 24 mrt 2013 20:28 #382049

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Is dit misschien een idee. Hoef je geen reservezekeringen mee te nemen.





Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 07:58 #382129

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Het ging toch om HOOFDzekering?
Dan zijn de voorgestelde zekeringen niet allemaal de juiste.
De hoofdzekering moet SNEL en VEILIG zijn, alle andere zekeringen en hun circuits zijn dan beschermt. Snel dus bij calamiteit gelijk reactie, veilig dus ook bij extreem grote amperages nog in staat het circuit te onderbreken.
En vooral dat laatste is onderbelicht. Men noemt het de "interupt rating", andere benamingen zijn er ook. Het natuurkundige feit is er dat een zekering bij zeer hoge amperages niet smelt maar juist geleidend blijft. Het amperage waarbij de zekering dus blijft geleiden is de "interupt rating" Voor de hoofdzekering moet die dus hoog zijn.
En dan kom je bij de zgn. T-class zekeringen, snel en hoge interupt.
Zie bijvoorbeeld:
www.cooperindustries.com/conte..._Edison_TJS_1320.pdf

Ik heb geen ervaringen met de genoemde meszekeringen, het zou zo maar kunnen zijn dat die een voldoende hoge interupt hebben, nog niet uitgezocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 09:33 #382176

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
De meszekering is een AC type. ( wisselstroom )
Ik denk dat het verstandig is om, zeker bij zekeringen en schakelaars, het juiste type, AC of DC, te gebruiken en niet te wisselen, ik kan niet zo snel een korekte verklaring geven waarin het verschil ligt, maar gevoelsmatig verwacht ik dat je anders niet de veiligheid krijgt die je wenst.

De prijzen van de ANL zekeringen bij conrad vind ik niet overdreven duur, dus waarom zou je die niet nemen, en 2 in reserve mee aan boord.
( Als je ze moet vervangen kun je indien geen reserve meer hebt , in de watersportwinkel zeker terecht, zij het aan de dure prijzen. )
( Als je andere oplossingen neemt, in je reserves zijn op, waar ga je dan nieuwe zekeringen vinden ? )

ANL zekeringen bij een bekende watersportwinkel van 6,30 voor 4,90
Dezelfde zekering bij conrad 2,99 ( + verzendkosten )
Dus bij Conrad ongeveer 1/2 van de gewone prijs bij de watersportwinkel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 25 mrt 2013 09:45 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 09:52 #382183

tony, ik heb indertijd voor mijn schakelkast "gewone" wisselspanning automaten gebruikt. gekocht bij de technische unie en navraag gedaan of het kon. verbaasd antwoord, we hebben niet eens gelijkstroom automaten en een ampere is een ampere. ja ze hebben gewerkt, gelukkig niet allemaal en ze hoeven natuurlijk ook niet op de tiende ampere te werken. kort gezegd zijn het kortsluit/overbelasting zekeringen.

nu was dat wel dertig jaar geleden, er kan ondertussen meer inzicht zijn gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 09:57 #382185

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
Ik weet nog van de lts dat een ampere niet perse een ampere is.
De leraar demonstreerde een schakelaar op ac en op dc
op ac ging het prima, op dc zelfde stroomtsterke schakelaar kaduuk, trok mooie vlamboog en in de fik, kapot, stuk, deaud.

Op schakelaars zie je vaak ook een ac en een dc stroomsterke staan.
Een automaat schakelt af, als de dc rating niet in orde is ga je gewoon een vlamboog trekken in de automaat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 10:18 #382196

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Zoals ik al aangaf heb ik (nog) geen reden waarom een AC zekering niet/niet goed zou werken op DC. Maar alleen het feit dat er op de zekering een aanduiding AC staat, doet bij mij het vermoeden opkomen dat er een verschil zou kunnen zijn.
En aangezien ik niet weet wat het verschil is... moet ik het ofwel het verschil leren of geen AC zekering op DC gebruiken.
Als iemand mij het verschil kan uitleggen, of mij kan verzekeren dat er geen verschil is, graag.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 10:19 #382197

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Ik volg dit met grote interesse, na mijn aanpassing van dynamo met sterling regelaar ga ik dit ook nog voor de zekerheid voorzien.Ik was er echter nog niet uit welke ik best zou nemen.
En dat de lente er nu maar aan komt zodat we van onze boot kunnen genieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 12:33 #382231

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
er is WEL en GEEN verschil.
Ampere is Ampere, das geen verschil.
Wat wel een verschil is dat wisselstroom wisselt, en dat dus het voltage maar dus ook de stroom 50 keer per seconde een cyclus doormaakt. De top ligt op 240V, maar tussen de +240 en de -240 gaat ie door nul. Als je dus een schakelaar gebruikt, dan behoeft de schakelaar niet zoveel te stoppen omdat de stroom toch altijd via nul gaat en er dan dus niks te stoppen valt.
Bij gelijkspanning is dat anders, daar gaat de stroom op 100% sterkte altijd dezelfde kant op en dus moet een schakelaar echt die 100% stroom stoppen.
Een schakelaar kan dus voor AC hogere stromen onderbreken dan voor DC. Vandaar de verschillen in aanduiding op een schakelaar.

Wat nu voor zekeringen? Tsja, lijkt min of meer hetzelfde verhaal. Maar een zekering is niet bedoeld te schakelen, die is bedoeld te geleiden. Thermische zekeringen werken op basis van warmte. Ze creeeren een weerstand door een dun draadje die warm wordt. Te hoge amperages geeft te veel weerstand dus te veel warmte en dan brandt ie door.
Als we de energie bereken als V*A dan is de warmte dus voor beide stroomsoorten gelijk en dus is de zekeringswaarde voor beide gelijk. Ik denk dat de theoretici onder ons wel een nuance weten te plaatsen.
De interupt rating (zie mijn eerdere post) zal dus wel afhangen van DC of AC.

Ik dank dat een zekering dus voor AC en DC gelijk is.

Ik denk ook dat het verschil in aanduiding tussen Amerikaanse en Europese zekeringen groter is. De ene geeft de waarde die de zekering nog geleidt, de andere de waarde waarbij de zekering doorbrandt. Daar zit 20% tussen denk ik zo. Hmmmm.

Die weerstand van de zekering is trouwens, zeker bij kleine zekeringen, niet te verwaarlozen. Wij zijn al geobsedeerd over spanningsverlies gezien al die vooral dikke kabels die we denken te moeten gebruiken. Reken maar eens aan het spanningsverlies over zo'n klein glaszekeringetje. Daar schrik je nog van. Logisch die weerstand, want die zekering moet ergens zijn energie vandaan halen om door te branden. Die energie haalt ie uit de stroom die er door loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 14:11 #382267

  • Zwerver2
  • Zwerver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Op mijn nieuwe Hanse zijn de gewone auto zekeringen gemonteerd.
Hoe verder hoe beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 15:27 #382304

Zekeringen zijn niet bedoeld om apparaten te beschermen, maar om de bedrading te beschermen.

Wanneer een apapraat faalt kan dit een kortsluiting geven, de kabels worden warm, de isolatie smelt, er komen nog meer korsluitingen en dan komt er brand.

Een half jaar geleden werd me gevraagd om een storinkje te verhelpen. er was al ´t één en ander kapot gegaan.
Even kijken wat er mis is............ ik zit naast de hoofd schakelaar terwijl iemand start....."Hij doet het niet!!", maar de man houdt de startschakelaar vast. Ik zie de draden oplichten en zet voor de zekerheid toch maar de hoofd schakelaar uit.

Voor de startmotor misschien wat overdreven, maar ik ben de mening toegedaan dat de stroom die maximaal door alle aparaten kan gaan net onder de waarde van de hoofd zekering hoort te liggen.

Smelt zekeringen is niet erg handig, zijn altijd op, niet te vinden of net de verkeerde waarde. je wisselt ze niet frequent!!
Het hoort dus een automaat te zijn, die je na een korte tijd weer kunt resetten. Prijs enkele euro´s

Ik heb er meerdere parallel. voor normaal een 25 A.
Wordt er een broodrooster, koffie zetter of een haardroger gebruikt dan kan die 25 A in een paar stappen omhoog.

Eigenlijk wil ik een dubbel circuit hebben. Zoals: Navigatie zaken op een 10A en huishoudzaken op 15A welke ik dan verhogen kan naar 30 of 50A
Wanneer dan broodrooster, koffie zetter en magnetyron gelijktijdig aangezet worden, blijft in ieder geval de navigatie onberoerd.

Nied dat ik al die zooi aan boord heb, ´t gaat om de idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 15:41 #382307

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
lui, volg dit draadje met belangstelling.Ik wil ook wel weten wat het verschil is tussen een dc/ac schakelaar, zekering etc.ik kan me er iets bij voorstellen, constante stroom of wisselstroom.Moet een ac schakelaar in een dc circuit vele malen sterker zijn om vastlaseen te voorkomen? grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 25 mrt 2013 16:06 #382318

Wanner je duizend schakelaars moet plaatsen, in een fabriek of zo, dan let je op de prijs en welke uitvoering, Maar voor die paar schakelaars aan boord neem je toch de eerste die boven de eisen zit.

Het is ook gewoon handig om alles gelijk te hebben, is uitwisselbaar.
Voor het zwaarste apparaat heb je, pakweg 8 A nodig, dan neem je toch alles 8A en niet een rij van 13 verschillende schakelaars van 0.3 tot 6A, die er allemaal anders uitzien en niet in het paneeltje passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 26 mrt 2013 17:53 #382648

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Ronaldl schreef :
Het ging toch om HOOFDzekering?
Dan zijn de voorgestelde zekeringen niet allemaal de juiste.
De hoofdzekering moet SNEL en VEILIG zijn, alle andere zekeringen en hun circuits zijn dan beschermt. Snel dus bij calamiteit gelijk reactie, veilig dus ook bij extreem grote amperages nog in staat het circuit te onderbreken.
Wil je een snelle zekering als hoofdzekering? Ik dacht dat je daar juist een iets tragere zekering wilde hebben zodat als er bijvoorbeeld in een deelcircuit sluiting osntaat, eerst alleen dat deelcircuit er uit wordt gegooit en niet alles meteen uit is.

Overigens bestaan meszekeringen ook in een snelle gF varianten.
Ik heb geen ervaringen met de genoemde meszekeringen, het zou zo maar kunnen zijn dat die een voldoende hoge interupt hebben, nog niet uitgezocht.
Die ik nu op het oog heb, kunnen stromen tot 120.000 ampere uitschakelen. Iets dat mijn accu niet op gaat brengen denk ik zo :)

Dat vind ik meteen een van de grootse voordelen van de meszekering: duidelijke afbrikanten met uitgebreide specs sheets waar je dit soort dingen tenminste kunt terug vinden. Iets dat bij zeker niet alle zekeringen het geval is.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2013 18:02 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 26 mrt 2013 17:55 #382649

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Zeilzin schreef :
Is dit misschien een idee. Hoef je geen reservezekeringen mee te nemen.
Heb ik ook aan gedacht maar 2x 80A en nog een paar van 50A en 30A gaat bij automatische zekeringen dan toch aardig in de papieren lopen...
Laatst bewerkt: 26 mrt 2013 17:55 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 26 mrt 2013 18:03 #382652

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Saeftinghe schreef :
Smelt zekeringen is niet erg handig, zijn altijd op, niet te vinden of net de verkeerde waarde. je wisselt ze niet frequent!!
Het hoort dus een automaat te zijn, die je na een korte tijd weer kunt resetten. Prijs enkele euro´s
Prijs enkele euro's?
Ook voor grote stromen? Waar dan?
Op dealextreme vind ik wel automatische zekeringen voor kleine stromen maar die durf ik niet te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 26 mrt 2013 18:08 #382654

Saeftinghe schreef :
Het is ook gewoon handig om alles gelijk te hebben, is uitwisselbaar.
Voor het zwaarste apparaat heb je, pakweg 8 A nodig, dan neem je toch alles 8A en niet een rij van 13 verschillende schakelaars van 0.3 tot 6A, die er allemaal anders uitzien en niet in het paneeltje passen.
als je bekabeling van de 0.3Ampere zekering maar dik genoeg is zodat bij sluiting de 8 Ampere zekering eruit gaat.anders verbrandt de boel eerst, en blijft de zekering heel..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 26 mrt 2013 18:57 #382682

Philip,

Ik denk een beetje te ver weg om de reiskosten er uit te halen.
Bij installatie van zo/wind energie een tijdje terug haalde ik ze in Faro voor ongeveer 3 euro per stuk.
Een bekend Frans merk, ben de naam even kwijt.
Voor dat bedrag wil ik niet een extra reisje maken als er één te kort is.
Heb dus gelijk een ruim bemeten assortiment ingeslagen.
Overigens lees ik hier wel eens de vraag waar de filters goedkoper zijn.
Haal ik hier voor 3 tot 6 Euro.
De winkels hier moeten ook winst maken, waarom is het in NL dan zo vreselijk duur. Het komt van dezelfde fabrikanten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 26 mrt 2013 19:06 #382688

Roozeboos,

Net als voor de zekeringen, neem je bij een jachtje ook de bekabeling zoveel als maar mogelijk gelijk. En niet 3 meter draad voor 0,3A en 6 meter voor 0,8A.

Iemand met een klein beetje inzicht neemt een rol standaard maat draad, passend bij de zekeringen en apparaten.

Maar inderdaad soms stuit je op rare dingen.
Zoals een bootje met 2,5 mm2 van accu naar paneel en dan verder naar onder andere de stuurautomaat met 6mm2. En niet begrijpen dat iets mis was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 27 mrt 2013 09:37 #382821

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Mespatronen worden zeker wel in de jachtbouw gebruikt. Zeker bij utgebreide installaties in luxere schepen.

Als een hoofdzekering eruit vliegt is er zeker iets mis. Dan is het ook geen bezwaar meer om te moeten sleutelen, dus als je dan 2 extra moertjes los moet draaien...

Verder zijn de ANL-zekeringen op veel plekken te koop. De Maxi en Midi weer op veel minder plekken. Dat is ook een afweging, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 27 mrt 2013 10:03 #382826

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Ik ben bezig mijn electriciteit aan boord te herwerken, van een 30 jaar oud Dufour2800 paneel naar iets wat beter aansluit met mijn wensen.
Daarbij wil ik af van de oude ronde glaszekeringen en de oude dufour automaten ( zijn ook 30 jaar oud ).
Ik heb een voorlopig paneel met steekzekeringen zoals in de auto en dat bevalt prima, maar ik heb ook nog geen problemen gehad. )

Zijn er behalve het vinden van de zekeringen bij problemen nog andere redenen te bedenken om niet met steekzekeringen te werken ?

( Ik wou dezelfde zekeringen hebben in mijn wagen als in mijn boot. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 27 mrt 2013 13:02 #382893

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Daar zijn hele mooie paneeltjes voor te koop, steekzekeringen is niks mis mee. Zeker als het een eenvoudigere installatie is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoofdzekeringen: welk type? 27 mrt 2013 13:18 #382903

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Voor de gewone zekeringen achter mijn schakelpaneel heb ik ook gewone steekzekeringen gepland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl