Goedemiddag,
kom net dit topic tegen en zal me dan ook maar gelijk melden: PH2SE
Heb zowel een Marcom A als een Full License als amateur. Ik heb deze opleidingen een paar jaar geleden tegelijk gedaan. Voor mijn wereldreis (over 8 jaar ofzo
) wil ik zowel op de maritieme (en luchtvaartbanden indien nodig!) als amateurbanden kunnen en mogen zenden. Enerzijds de mogelijkheid om via HF email te kunnen zenden en ontvangen en anderzijds de mogelijkheid om DSC via HF te kunnen gebruiken spreken me aan.
Bij het beginnen van de Marcom A opleiding (ROC Zwolle) viel het me op dat er erg veel technische zaken naar voren kwamen en ben toen maar gelijk met zelfstudie voor de amateurlicentie in het diepe gesprongen.
Mijn praktische kennis mbt het gebruik van HF is uitstluitend aan boord van verkeersvliegtuigen voor het doorgeven van positierapporten en (toen ik nog passagiers vloog) incidenteel opvragen van medische informatie (meestal) ten behoeven van zieke passagiers.
Mijn persoonlijke inschatting is dat calamiteiten aan boord en goede reden kunnen zijn om ook zonder de benodigde papieren stations op welke frequentie dan ook benaderen een goed plan kan zijn. Vanwege de grote drukte van het vliegverkeer boven de (atlantische) oceaan ben ik zelf van plan om ook VHF radio aan boord te plaatsen die met de luchtvaartfrequenties overweg kan. Met name 123.45 MHz en 121.5 MHz (noodfrequentie) worden boven de oceaan goed uitgeluisterd en hoewel de bemanning van een verkeersvliegtuig weinig kan doen voor een zeiljacht beneden zijn de communicatiemiddelen aan boord wel uitstekend (vaak ook Sateliettelefoon) en zijn die zeer goed in staat om (nood-)oproepen met bijbehoren de posities door te geven indien nodig.
Heb bij Agentschap Telecom navraag gedaan over het plaatsen van een luchtvaartradio aan boord van een zeiljacht.
Mag niet
Tezijnertijd zou ik graag van de collectieve kennis gebruik maken om een goedwerkende en betrouwbare installatie samen te stellen en in te regelen.
Gr. Peter