Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 21 juni 2013 06:12 #408999

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
WADnWIND schreef :
Belerion II schreef :
Nog leuker is SCSmail als je een Pactor modem hebt. je kan dan ook pop3 doen en heél wat goedkoper dan Kielradio, Marinenet of Pinoak......

Is voorlopig nog erg in de buurt werk, Europa en Canada.
voor bijvoorbeeld rondje Atlantische gaat het nog net.
Door beperkte aantal werkbare frequenties en stations nog niet echt werkbaar.
En alleen voor doorgewinterde amateurs die alles weten van propagatie, MUF.
Wanneer er meer stations komen gaat dit echt wel wat worden.
Maar werken doet het !!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 21 juni 2013 06:32 #409012

Klopt. PSKMAIL is relatief langzaam. De geringe bandbreedte zorgt wel voor een betrouwbare, maar langzame verbinding. Je kan geen foto's of uitgebreide documenten versturen. Maar ja, de meesten gaan op reis om te onthaasten :) .

En voor sommigen ook niet onbelangrijk: het is geheel gratis. Los van de hardware is het enig wat je nodig hebt een e-mail account.

Voor een beetje technisch aangelegde zeiler mag de techniek geen probleem zijn. Zo ingewikkeld is het nu ook weer niet. Er is geen extra modem nodig. Zolang de walstations actief zijn is de verbinding betrouwbaar en met relatief laag uitgangsvermogen te gebruiken. Toch weer mooi meegenomen op een zeilboot ;) .

Maar het is inderdaad hobby. Wat overigens niets zegt over kwaliteit...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 21 juni 2013 18:18 #409234

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28692
Droeve mededeling voor alle Europeesche en transatlantische Winlink gebruikers:

Het Belgische station ON0FS is wegens overlijden definitief uit de lucht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 21 juni 2013 20:44 #409255

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
WADnWIND schreef :
Droeve mededeling voor alle Europeesche en transatlantische Winlink gebruikers:

Het Belgische station ON0FS is wegens overlijden definitief uit de lucht.

lees net mijn winlink
Inderdaad droefenis :-(
OM Andre was veruit het beste en meeste actieve winlink station

Silent key
Laatst bewerkt: 21 juni 2013 20:48 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 08:58 #412778

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Goedemiddag,

kom net dit topic tegen en zal me dan ook maar gelijk melden: PH2SE

Heb zowel een Marcom A als een Full License als amateur. Ik heb deze opleidingen een paar jaar geleden tegelijk gedaan. Voor mijn wereldreis (over 8 jaar ofzo :D) wil ik zowel op de maritieme (en luchtvaartbanden indien nodig!) als amateurbanden kunnen en mogen zenden. Enerzijds de mogelijkheid om via HF email te kunnen zenden en ontvangen en anderzijds de mogelijkheid om DSC via HF te kunnen gebruiken spreken me aan.

Bij het beginnen van de Marcom A opleiding (ROC Zwolle) viel het me op dat er erg veel technische zaken naar voren kwamen en ben toen maar gelijk met zelfstudie voor de amateurlicentie in het diepe gesprongen.

Mijn praktische kennis mbt het gebruik van HF is uitstluitend aan boord van verkeersvliegtuigen voor het doorgeven van positierapporten en (toen ik nog passagiers vloog) incidenteel opvragen van medische informatie (meestal) ten behoeven van zieke passagiers.

Mijn persoonlijke inschatting is dat calamiteiten aan boord en goede reden kunnen zijn om ook zonder de benodigde papieren stations op welke frequentie dan ook benaderen een goed plan kan zijn. Vanwege de grote drukte van het vliegverkeer boven de (atlantische) oceaan ben ik zelf van plan om ook VHF radio aan boord te plaatsen die met de luchtvaartfrequenties overweg kan. Met name 123.45 MHz en 121.5 MHz (noodfrequentie) worden boven de oceaan goed uitgeluisterd en hoewel de bemanning van een verkeersvliegtuig weinig kan doen voor een zeiljacht beneden zijn de communicatiemiddelen aan boord wel uitstekend (vaak ook Sateliettelefoon) en zijn die zeer goed in staat om (nood-)oproepen met bijbehoren de posities door te geven indien nodig.

Heb bij Agentschap Telecom navraag gedaan over het plaatsen van een luchtvaartradio aan boord van een zeiljacht.
Mag niet :D

Tezijnertijd zou ik graag van de collectieve kennis gebruik maken om een goedwerkende en betrouwbare installatie samen te stellen en in te regelen.

Gr. Peter
Laatst bewerkt: 03 juli 2013 09:01 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 09:23 #412797

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
stadjer schreef :
Heb bij Agentschap Telecom navraag gedaan over het plaatsen van een luchtvaartradio aan boord van een zeiljacht.
Mag niet :D

Ach een Icom IC-A3E kan altijd aan boord, heb ik ook.
Zit in het nood tonnetje. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 10:15 #412807

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Poohboot schreef :
Ach een Icom IC-A3E kan altijd aan boord, heb ik ook.
Zit in het nood tonnetje. :)

Klinkt als een prima plan! Is misschien nog wel handiger dan een extra radio in de nav-hoek.

Hoe blijft -ie opgeladen?

Gr. Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 10:45 #412823

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Neem dan een IC-A3E met een battery case en niet met een accu pack.
Daar kun je dan oplaadbare batterijen in doen zonder zelfontlading.
Zie dit overzicht
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 10:47 #412825

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
stadjer schreef :
Poohboot schreef :
Ach een Icom IC-A3E kan altijd aan boord, heb ik ook.
Zit in het nood tonnetje. :)

Hoe blijft -ie opgeladen?

Gr. Peter

Af en toe laden maar accuutje blijft zeker 6 weken vol

Ik heb hem op machtiging recreatieve luchtvaartvaart.
(CPL met LPE6 dus dat praten onderweg gaat wel goed :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 10:51 #412827

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28692
stadjer schreef :
Goedemiddag,

kom net dit topic tegen en zal me dan ook maar gelijk melden: PH2SE

Heb zowel een Marcom A als een Full License als amateur. Ik heb deze opleidingen een paar jaar geleden tegelijk gedaan. Voor mijn wereldreis (over 8 jaar ofzo :D) wil ik zowel op de maritieme (en luchtvaartbanden indien nodig!) als amateurbanden kunnen en mogen zenden. Enerzijds de mogelijkheid om via HF email te kunnen zenden en ontvangen en anderzijds de mogelijkheid om DSC via HF te kunnen gebruiken spreken me aan.

Bij het beginnen van de Marcom A opleiding (ROC Zwolle) viel het me op dat er erg veel technische zaken naar voren kwamen en ben toen maar gelijk met zelfstudie voor de amateurlicentie in het diepe gesprongen.

Mijn praktische kennis mbt het gebruik van HF is uitstluitend aan boord van verkeersvliegtuigen voor het doorgeven van positierapporten en (toen ik nog passagiers vloog) incidenteel opvragen van medische informatie (meestal) ten behoeven van zieke passagiers.

Mijn persoonlijke inschatting is dat calamiteiten aan boord en goede reden kunnen zijn om ook zonder de benodigde papieren stations op welke frequentie dan ook benaderen een goed plan kan zijn. Vanwege de grote drukte van het vliegverkeer boven de (atlantische) oceaan ben ik zelf van plan om ook VHF radio aan boord te plaatsen die met de luchtvaartfrequenties overweg kan. Met name 123.45 MHz en 121.5 MHz (noodfrequentie) worden boven de oceaan goed uitgeluisterd en hoewel de bemanning van een verkeersvliegtuig weinig kan doen voor een zeiljacht beneden zijn de communicatiemiddelen aan boord wel uitstekend (vaak ook Sateliettelefoon) en zijn die zeer goed in staat om (nood-)oproepen met bijbehoren de posities door te geven indien nodig.

Heb bij Agentschap Telecom navraag gedaan over het plaatsen van een luchtvaartradio aan boord van een zeiljacht.
Mag niet :D

Tezijnertijd zou ik graag van de collectieve kennis gebruik maken om een goedwerkende en betrouwbare installatie samen te stellen en in te regelen.

Gr. Peter

Hoe belangrijk kan HAM-radio Winlink zijn op zee:
www.scs-ptc.com/news/pactor-re...sitem_view_frontpage
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 10:59 #412832

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
WADnWIND schreef :
stadjer schreef :

Hoe belangrijk kan HAM-radio Winlink zijn op zee:
www.scs-ptc.com/news/pactor-re...sitem_view_frontpage

ha, ze hadden de pactor beter eerder kunnen gebruiken om weer info op te halen. B) off topic
Laatst bewerkt: 03 juli 2013 11:00 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 11:24 #412843

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Ja ook dat, maar pleit ook voor het hebben van meerdere communicatiemiddelen aan boord! Zowel in aantal als in het bereik.. VHF/UHF/MF/HF/SAT en DSC/Spraak/Data...
Laatst bewerkt: 03 juli 2013 11:26 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 11:50 #412849

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
stadjer schreef :
Ja ook dat, maar pleit ook voor het hebben van meerdere communicatiemiddelen aan boord! Zowel in aantal als in het bereik.. VHF/UHF/MF/HF/SAT en DSC/Spraak/Data...

Voornoemd voorbeeld heeft meer te maken met eigenwijze stommiteit, dan met het hebben van een hoop communicatie spullen.

Dan zou je ook nog ELF kunnen toevoegen,( niet praktisch) dan is communicatie met onderzeeërs mogelijk.:)
Voor nood vertrouw ik alleen mijn goede Epirb. De rest is leuk en aardig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 19:14 #412972

Stadjes schreef:
Heb bij Agentschap Telecom navraag gedaan over het plaatsen van een luchtvaartradio aan boord van een zeiljacht.
Bouw je toch een heli platform op je boot? Dan mag het wel... :laugh:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 03 juli 2013 21:37 #413009

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Belerion II schreef :
Bouw je toch een heli platform op je boot? Dan mag het wel... :laugh:

Briljant plan!!!!

En dan met ruimte om te dineren op het achterdek?




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 24 aug 2013 15:53 #429774

  • johnny66
  • johnny66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
PE1KRC

aan boord 2 en 70 cm. Ga APRS uittesten, spullen liggen klaar. Volgend jaar mee varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 24 aug 2013 16:06 #429778

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Je staat erbij :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 24 aug 2013 16:10 #429779

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
van APRS veel lol gehad totdat we Europa uitgingen. Canarische eilanden lukt nog maar verder nog niet een relay station tegen gekomen.

www.sy-gabber.nl
en voor de logs van de afgelopen jaren (wat ze al niet verzamelen op internet)
aprs.fi/#!call=PE2ENE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 26 aug 2013 09:20 #430235

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Afgelopen weekend tijdens de zomermeeting een draadantenne in de mast gehesen (het moest dan toch maar een keer gebeuren) en nog een paar leuke verbindingen vanaf de boot op hf (10/20/40) gemaakt.
MM PE1ORG/P :woohoo:

Het was wel lastig om de antenne geen metaal te laten raken (mast/verstaging) zeker met die harde wind van zaterdag maar het is uiteindelijk dus wel gelukt.

Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 26 aug 2013 09:25 #430240

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12219
diwil schreef :
Het was wel lastig om de antenne geen metaal te laten raken (mast/verstaging)
PVC buis er om heen?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 26 aug 2013 09:35 #430243

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Hen3 schreef :
PVC buis er om heen?
Dat is zeker voor een volgende keer te overwegen. Ik zat er ook aan te denken om de volgende keer een kleine fender mee omhoog te hijsen en er dan voor zorgen dat die tussen de mast en het ophangpunt van de antenne komt.
Maar twee stukjes PVC buis zal misschien ook wel eens kunnen werken.
Gewoon proberen..
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 26 aug 2013 10:52 #430268

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Als ik dat geweten had...

We moeten toch eens een ZF-HF meeting doen, dan kunnen we misschien eens gebruik maken van dat mastje dat daar nutteloos staat te staan...

Ik heb bij de plaatselijke veron-afdeling al eens een balletje opgegooid of er niet iemand is met de sleutel van het hek er omheen. Gaat misschien volgend jaar met onze velddag wel lukken!
Laatst bewerkt: 26 aug 2013 10:52 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 29 aug 2013 20:36 #431875

  • RigWa
  • RigWa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Oudje hier. PE1OJW
Alleen 50Mhz en hoger,
zal voornamelijk als ik het gebruik op 2M of 70cm zitten.

Heb er allang niks meer me gedaan, Wat ik heb liggen is eigelijk oud en modified spul. niet altijd handig in gebruik. ZOu wel handig zijn om aan booord te hebben als je gene marifoon hebt. heb je teminste nog een achterdeur voor mogelijk hulp te roepen.

Alleen geen geodkoop spul dus.. zal wel niet snel gebeuren.

COrrectie: er lijkt nog wel betaalbaar 2M apperatuur te koop te zijn, dual channel natuurlijk duurder. maar hogere frequentie betekent ook minder bereik.
Laatst bewerkt: 29 aug 2013 20:40 door RigWa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 30 aug 2013 12:31 #432129

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Een van de goedkoopste opties om als zendamateur een "backup marifoon" te hebben (niet legaal natuurlijk, want geen ATIS) is de Baofeng porto. Ik heb zelf een UV5R, maar er zijn diverse andere modellen, en je koopt er eentje in nederland voor rond de 70 euro, in hongkong voor rond de 50.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Overzicht gelicenseerde zendamateurs op ZF 30 aug 2013 12:36 #432133

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Apae schreef :
Een van de goedkoopste opties om als zendamateur een "backup marifoon" te hebben (niet legaal natuurlijk, want geen ATIS) is de Baofeng porto. Ik heb zelf een UV5R, maar er zijn diverse andere modellen, en je koopt er eentje in nederland voor rond de 70 euro, in hongkong voor rond de 50.
werken prima

Ze zijn eerder illegaal voor niet zendamateurs.
heb er ook een aan boord prima ding voor die prijs.
en "Het is beter illegaal gered te worden dan legaal te verzuipen" B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl