Het heeft heel wat denk, twijfel, test en leertijd gekost, maar hij is klaar. Mijn nieuwe schakelpaneel voor de Gotcha.
Jullie hebben heel wat verschillende stadia mee mogen maken en vele vragen bewust of onbewust beantwoord, waarvoor mijn grote dank!
Met in totaal 38 individuele aansluitingen voor gebruikers op 10 schakelaars ga ik er van uit iedere gebruiker ook daadwerkelijk individueel te kunnen zekeren.
Wat je verder ziet is een voltmeter, schakelbaar tussen de boord accu en de "onder zeil" accu om dat enigzins te kunnen volgen.
Verder zie je een ampere meter. Ik had bedacht die te kunnen gebruiken voor beide accu's, maar dat bleek niet te kunnen zonder ergens beide accu's aan elkaar te koppelen. Dus nu kan ik daar alleen het gebruik op de boord-accu volgen. Omdat ik de meter niet permanent tussen de gebruikers en accu wilde hebben is de rode knop. Hoofdschakelaar uit, rode knop indrukken en Voila!
Aangezien de ampere meter ook wel wat grof is ook een voorziening gemaakt om de multimeter simpel en snel aan te kunnen sluiten op het paneel middels de Jackingangen.
Multimeter op Amp meting: aansluiten op de jackingang, hoofdschakelaar uit en Voila! Alles is individueel gezekerd.
Wat me veel hoofdbrekens heeft gekost is hoe het paneel itself te maken. Hoe krijg je een beetje netjes gaten in plexiglas?
Gewone metaalboren vreten zich in het materiaal met splinters en barsten tot gevolg. Toen ik ontdekte dat je met een speedboor en gatenzaag uitstekend gaten krijgt in plexiglas was dat probleem ook opgelost.
Nu nog een tekstpaneel laten graveren en de zekeringkastjes labelen en monteren in de Gotcha.
Voor wie het weten wil: alle schakelaars zitten met 2,5mm2 aangesloten. De zekeringkastjes met 4mm2. Waar dat kon zijn de verbindingen afgesloten met krimpkous met lijm. De hoofdaders worden 10mm2.