Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min

Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 28 apr 2013 16:19 #391726

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Marifoon heeft nmea in, kleur rood + en coax draad eromheen is -, marifoon nmea uit is wit + en coax erom is -.
Gps heeft enkel nmea uit blauw en nmea in bruin.

Rood op blauw geeft geen positie, moet ik nu de coax gewoon op de min van de gps zetten ?

Het betreft garmin gps 128 en icom m505.

Moet ik daarnaast ook nmea uit van marifoon ergens op zetten, op gps lijkt me onzin, maar waar dan op en waarom zit er een uit op ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 28 apr 2013 16:32 #391733

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Nah ben al wat verder, de min om de rode nmea van de marifoon op de zwarte min van de gps geeft positie.

Nu nog de vraag van nmea uit op een marifoon ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 28 apr 2013 17:05 #391750

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
jouzers schreef :
Nah ben al wat verder, de min om de rode nmea van de marifoon op de zwarte min van de gps geeft positie.

Nu nog de vraag van nmea uit op een marifoon ?
Het is niet zozeer de vraag wat er mogelijk is maar meer wat je er mee zou willen. Volgens mij is er maar één verbinding nodig tussen de GPS en de marifoon en dat is dat de DSC marifoon graag een positie ontvangt van de GPS om zo een DSC-noodbericht uit te kunnen sturen. Als dat werkt is de rest IMHO overbodig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 28 apr 2013 17:58 #391772

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
nmea uit op de marifoon heeft zin als je plotter daar mee kan omgaan: bij een noodoproep via DSC gaat de marifoon de positief van het schip in nood via NMEA doorsturen. Sommige plotters kunnen dit signaal weergeven op het scherm, waarmee je heel snel kunt zien waar het schip in nood is, in relatie tot je eigen positie.
Ik heb icm mijn Standard Horizon plotter en de ICOM 505 gepoogd dit werkend te krijgen, is tot nu toe niet gelukt...

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 28 apr 2013 18:21 #391780

Ik ben er net afgelopen week mee bezig geweest.
Er moesten 3 apparaten met elkaar gaan praten: een GPS met een marifoon met AIS ontvanger en een plotter.
Na een hoop geblader in de handboeken en proefondervindelijk aan elkaar knopen van draadjes kwam ik erachter dan slechts één NMEA draadverbinding vanaf de GPS al voldoende was voor een positie signaal. De 'min' of retourleiding of hoe het ding heet bleek bij mij niet nodig.

De plotter heeft ook een ingebouwde GPS maar die wil ik niet altijd aan hebben staan ivm stroomverbuik. De AIS ontvanger op de marifoon heeft wel een positiesignaal nodig voor de DSC en locatie. Geeft dan meteen ook SOG en COG gegevens.

En tsja de kleurcodes... ik weet niet hoe universeel dit is. Ik heb een losse 'GPS muis' en daarvan heb ik het blauwe draadje verbonden met het witte draadje van de marifoon.
En de marifoon heeft locatie.

Groet,

Gallus Gallus
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 18:22 door gallus gallus. Reden: tikfout herstellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 28 apr 2013 18:21 #391781

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
jouzers schreef :
Marifoon heeft nmea in, kleur rood + en coax draad eromheen is -, marifoon nmea uit is wit + en coax erom is -.
Gps heeft enkel nmea uit blauw en nmea in bruin.

Rood op blauw geeft geen positie, moet ik nu de coax gewoon op de min van de gps zetten ?

Het betreft garmin gps 128 en icom m505.

Moet ik daarnaast ook nmea uit van marifoon ergens op zetten, op gps lijkt me onzin, maar waar dan op en waarom zit er een uit op ?

Even een vraagje ter verduidelijking.

Als je schrijft
Marifoon heeft nmea in, kleur rood + en coax draad eromheen is -
Kleur roond is + en afscherming eromheen is - .

Wat ik al vreemd, maar niet onwaarschijnlijk vind.

Normaal gezien zou ik 2 draadjes verwachten, bij voorkeur getwist,
en daaromheen een afscherming, maar blijkbaar heeft men voor een andere bedradingsmethode gekozen.
Is dit de gebruikelijke manier van nmea verbindingen te maken ?

Dus Marifoon
NMEA in Rood + afscherming -
NMEA uit Wit + afscherming -

GPs
NMEA uit Blauw
NMEA in Bruin
( Maar wat is dan de - ? gemeenschappelijke massa ? ) :unsure: :sick:
Dat lijkt ook niet op wat de standaard voorschrijft ? :unsure:
Ik ben zeer verbaasd dat het op die manier ook schijnt te werken. :silly:

m.v.g.
Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 28 apr 2013 18:28 #391782

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
gallus gallus schreef :
Ik ben er net afgelopen week mee bezig geweest.
Er moesten 3 apparaten met elkaar gaan praten: een GPS met een marifoon met AIS ontvanger en een plotter.
Na een hoop geblader in de handboeken en proefondervindelijk aan elkaar knopen van draadjes kwam ik erachter dan slechts één NMEA draadverbinding vanaf de GPS al voldoende was voor een positie signaal. De 'min' of retourleiding of hoe het ding heet bleek bij mij niet nodig.

De plotter heeft ook een ingebouwde GPS maar die wil ik niet altijd aan hebben staan ivm stroomverbuik. De AIS ontvanger op de marifoon heeft wel een positiesignaal nodig voor de DSC en locatie. Geeft dan meteen ook SOG en COG gegevens.

En tsja de kleurcodes... ik weet niet hoe universeel dit is. Ik heb een losse 'GPS muis' en daarvan heb ik het blauwe draadje verbonden met het witte draadje van de marifoon.
En de marifoon heeft locatie.

Groet,

Gallus Gallus

Het zal nu werken.
Of het zal blijven werken ?
Voor een betrouwbare verbinding heb je in de electronica en zeker in busverbindingen altijd een signaaldraad en een min nodig of een retour.
Misschien vind het toestel nu die retour via de massa of de afscherming. Maar het is niet verstandig om die te gebruiken.
Misschien kun je beter nog wat zoekwerk doen om ook een draad als retour, 0 of massa te vinden en te verbinden.
Het zou erg jammer zijn, als net wanneer je de communciatie tussen de Marifoon en de GPS het hardst nodig hebt deze door een niet verbonden draadje op dat ogenblik niet werkt.


Misschien kan de onderstaande link van pas komen.

Verbinden NMEA apparatuur

m.v.g.

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 18:31 door Tony2920. Reden: Bijvoegen link naar documentatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 28 apr 2013 18:37 #391787

Tony2920 schreef :
Voor een betrouwbare verbinding heb je in de electronica en zeker in busverbindingen altijd een signaaldraad en een min nodig of een retour.

Voor NMEA-data gebruikt men gewoonlijk een aloude seriële RS232 of (beter) een RS422 transmissieverbinding. RS232 werkt over 1 draadje, maar officieel moet volgens de NMEA standaard een (duurdere) 2-draads RS422-verbinding gebruikt worden. Goedkopere apparaten doen RS232, met een aantal risico's. Spaart wel draadjes uit....

voor alle details: www.rs485.com/rs485spec.html

en eigenlijk mag je de boel niet zomaar (galvanisch) koppelen maar moet overal een optische koppeling tussen.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 28 apr 2013 18:56 #391793

Tony2920 heeft gelijk: slechts één ader aansluiten als NMEA-+ of A of hoe de verschillende fabrikanten het ook noemen, en de "-" of "B" via de min van de voeding is GEEN goede oplossing. Of het nu werkt of niet. Dit is vragen om storingen.

Even een stukje techniek in Jip en Janneke taal:
Een NMEA verbinding is gebaseerd op een zogenaamd differentieel sigaal. De "A" of "+" geeft het tegenovergestelde signaalniveau t.o.v. de "B" of "-". Dit ter voorkoming dat stoorsignalen, welke soms ontstaan door spanningspieken van elektrische apparaten zoals koelkast e.d. geen invloed hebben op de NMEA-communicatie.
Dus: als de "A" een positieve spanning t.o.v. nul afgeeft, zal de "B" tegelijkertijd een negatieve spanning afgeven. Daar een stoorpuls altijd óf positief óf negatief is, zal dit de communicatie niet verstoren.

Bij een goed ontworpen NMEA interface mag je zonder schade te berokkenen best experimenteren met het verwisselen van de "A" en "B" aders. Maar zorg ervoor dat je niet de min van de voeding als signaaldraad gebruikt.
Eén van de uitzonderingen is o.a. de Garmin GP126 en GP128. Die gebruikt de min van de voeding als retourlijn van de NMEA. Dit is op te lossen door gebruik te maken van optocouplers. Ondermeer De Miniplexers van Shipmodul zijn voorzien van optocouplers en daardoor te gebruiken met genoemde GPS-en.

Voor de situatie van Jouzers moet ik er even induiken. Nu niet, op tijd naar bed en morgen gewoon werken... :angry:

EDIT: ik zie dat Baasklusje ook al wat info geeft.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 18:57 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 28 apr 2013 20:19 #391818

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
jouzers schreef :
Nah ben al wat verder, de min om de rode nmea van de marifoon op de zwarte min van de gps geeft positie.

Nu nog de vraag van nmea uit op een marifoon ?

Zo zit het goed, de nmea uit van de marifoon gebruik je niet omdat je niets hebt waar je deze info kan gebruiken.

Dat je bron in dit geval de GPS 128 een beetje slordig ontworpen is kan je ook niets aan doen, veel apparaten in dit segment hebben deze kwaal.


Zolang alle apparaten die je aansluit op de GPS aan de ontwerp eis voldoen van een galvanisch gescheiden ingang( optocoupler) geeft het ook geen problemen.
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 21:13 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 29 apr 2013 07:26 #391914

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13456
snelem schreef :
nmea uit op de marifoon heeft zin als je plotter daar mee kan omgaan: bij een noodoproep via DSC gaat de marifoon de positief van het schip in nood via NMEA doorsturen. Sommige plotters kunnen dit signaal weergeven op het scherm, waarmee je heel snel kunt zien waar het schip in nood is, in relatie tot je eigen positie.
Ik heb icm mijn Standard Horizon plotter en de ICOM 505 gepoogd dit werkend te krijgen, is tot nu toe niet gelukt...

Groet Erik

Hier idem. Maar dan via een datalogger pogingen ondernomen te achterhalen wat deze marifoon bij ontvangst van een DSC bericht doorgeeft via NMEA. Tot nu toe nada nix.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 29 apr 2013 10:41 #391969

Hier idem. Maar dan via een datalogger pogingen ondernomen te achterhalen wat deze marifoon bij ontvangst van een DSC bericht doorgeeft via NMEA. Tot nu toe nada nix
En wat voor een merk en type VHF heb je?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 29 apr 2013 11:59 #391988

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13456
Belerion II schreef :
En wat voor een merk en type VHF heb je?

ICOM 505
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 29 apr 2013 12:21 #391995

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Zou er geen moeite voordoen, er is toch geen programma wat met de evt nmea uit de marifoon om kan gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 29 apr 2013 13:28 #392028

snelem schreef :
nmea uit op de marifoon heeft zin als je plotter daar mee kan omgaan: bij een noodoproep via DSC gaat de marifoon de positief van het schip in nood via NMEA doorsturen.

even kijken of ik het goed begrijp:
- je drukt op de alarmknop
- je marifoon zendt een DSC bericht uit met daarin je positie
- en die zie je dan ook op je plotter
- maar dat wist je al, want het is je eigen positie die al lang op de plotter stond

Of bedoel je dat je op je marifoon het DSC-alarmbericht van een ander schip ontvangt (met daarin ook de positie van dat schip), dat de marifoon dat naar je plotter stuurt, die dan de positie van het schip in nood laat zien?
Zou moeten kunnen, de positie zit immers in het DSCbericht. Maar ik heb er nog nooit van gehoord, en het lijkt me ook niet handig, want ik zie liever mijn eigen positie op de plotter.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 29 apr 2013 13:53 #392031

is natuurlijk bedoeld voor doven en slechthorenden, wordt geoewehoer omgezet in text :evil: :evil: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 29 apr 2013 15:22 #392061

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Baasklusje schreef :
snelem schreef :
nmea uit op de marifoon heeft zin als je plotter daar mee kan omgaan: bij een noodoproep via DSC gaat de marifoon de positief van het schip in nood via NMEA doorsturen.

even kijken of ik het goed begrijp:
- je drukt op de alarmknop
- je marifoon zendt een DSC bericht uit met daarin je positie
- en die zie je dan ook op je plotter
- maar dat wist je al, want het is je eigen positie die al lang op de plotter stond

Of bedoel je dat je op je marifoon het DSC-alarmbericht van een ander schip ontvangt (met daarin ook de positie van dat schip), dat de marifoon dat naar je plotter stuurt, die dan de positie van het schip in nood laat zien?
Zou moeten kunnen, de positie zit immers in het DSCbericht. Maar ik heb er nog nooit van gehoord, en het lijkt me ook niet handig, want ik zie liever mijn eigen positie op de plotter.....
Het gaat natuurlijk om het laatste. Als jouw marifoon een DSC oproep ontvangt, zou je plotter dat kunnen weergeven. Voor DSC output vanuit een marifoon zijn er twee NMEA sentences die je plotter dan moet kunnen begrijpen: DSC en DSE.

Er zijn in ieder geval een paar plotters die dat kunnen, zelfs mijn simpele Standard Horizon zou dat moeten, alleen geeft mijn marifoon geen NMEA output (wel input natuurlijk).

En hoezo niet handig? Een plotter geeft, als 'ie AIS begrijpt, toch ook de positie van andere schepen weer? Voor DSC oproepen lijkt me dat ook best handig.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 29 apr 2013 16:22 #392084

H2O schreef :
En hoezo niet handig? Een plotter geeft, als 'ie AIS begrijpt, toch ook de positie van andere schepen weer? Voor DSC oproepen lijkt me dat ook best handig.

niet handig omdat die boot in distress gemiddeld de halve maximale zendafstand van de marifoon van je vandaan zal zijn, dus 10 mijl of meer. Dat hoef ik niet op de kaart te zien, dan heb je nl een kaart van 20 bij 20 mijl op je plotter (met jezelf in het midden).
daarop wil ik niet navigeren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Weer eens nmea, twee of vier draadjes, plus of min 29 apr 2013 18:01 #392135

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Baasklusje schreef :
H2O schreef :
En hoezo niet handig? Een plotter geeft, als 'ie AIS begrijpt, toch ook de positie van andere schepen weer? Voor DSC oproepen lijkt me dat ook best handig.

niet handig omdat die boot in distress gemiddeld de halve maximale zendafstand van de marifoon van je vandaan zal zijn, dus 10 mijl of meer. Dat hoef ik niet op de kaart te zien, dan heb je nl een kaart van 20 bij 20 mijl op je plotter (met jezelf in het midden).
daarop wil ik niet navigeren.

Waarom niet ? Uitzoemen naar grote schaal kijken welke richting en welke afstand, eventueel andere schepen, terug inzoemen verder navigeren.
Anders moet je de positie eerst opschrijven en dan invoeren (als waypoint ) om afstand en koers naar dat punt te kunnen zien.
Wel zo handig als het automatisch (en betrouwbaar) werkt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl