Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: calibratie spx5

calibratie spx5 03 mei 2013 19:29 #393217

tijdens de autolearn fase loopt de procedure vast door dat of op stuurboord of op bak boord de helmstok driver aanslaat. hoe corrigeer ik dat of wat gaat er fout. heeft iemand ervaring met de instelling van de sp 5 en p70i display
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 04:18 #393254

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Maar dat dat gebeurd is ook precies de bedoeling.
Aan het eind van de calibratie moet je een stuk rechtuit varen met een bepaalde snelheid.Op een bepaald moment gaat de drive heftig sturen naar zowel bak-als stuurboord.Dit duurt een paar seconden.Heeft te maken met het zelfleerprogramma.

Overigens;een fantastische stuurautomaat.Ik vaar er nu 4 jaar mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 05:28 #393272

Bedankt voor de tip, dat hij tegen de grenzen aan loopt lijkt me niet best voor de unit, maar ok snap wel je opmerking, alleen stopt ie daarna met het autolearn process en onderbreek die. ik kan hem dan wel 1x weer door laten gaan maar dan loopt ie uit de routine.

de eerste stap de instelling van het kompas door 2x een rondje te varen gaat goed en geeft een afwijking van max 4 a 5 graden dus lijkt me Ok.

als er nog meer tips en tricks zijn hou ik me aanbevolen.

ik zal de automaat vaak op een ingegeven koers gebruiken en bij het hijsen vd zeilen als ik alleen vaar en natuurlijk effe koffie zetten en een drankje pakken.

dank voor de tips tot nu toe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 06:35 #393291

Het is een prima automaat voor dat doeleinde. Ik gebruik hem zelf ook al jaren...
Moet je hem niet eerst vertellen wat de minimale en maximale uitslag is? Ik kan me zoiets herinneren. Staat vast wel in de handleiding.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 07:03 #393301

noordvaarder schreef :
Bedankt voor de tip, dat hij tegen de grenzen aan loopt lijkt me niet best voor de unit, maar ok snap wel je opmerking, alleen stopt ie daarna met het autolearn process en onderbreek die.

Precies om die reden heb ik al een keer een vraag aan Raymarine gestelt over het ontbreken van een roerstandmelder bij de SPX5 i.t.t. de voorganger , de S1 die ikm zelf heb.
Antwoord:
Is in principe niet nodig maar als u de uitslag wilt beperken moet u er een roerstandgever bij kopen en aansluiten!
Overigens aan te bevelen als het roer geen goede begrenzing heeft. Die in de stuurkolom is daarvoor vaak niet geschikt.
En dat terwijl er in de brochure reklame wordt gemaakt met het feit dat er geen roerstandmelder nodig zou zijn! :angry:
Kosten , hier ongeveer €180
www.cactusnav.com/raymarine-ro...ransducer-p-168.html
O.a. naar aanleiding daarvan heb ik voor ca. €50 zelf een rategyro gebouwd a.h.v. de bouwbeschrijving uit internet ( www.portanna.org/tip/153-gyro-raymarine ) en heb nu een S1 met dezelfde features als een SPX5 maar met roerstandmelder.
Voor de liefhebber hieronder nog een korte samenvatting.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: gyro.pdf
Bestandsgrootte:51 KB
Laatst bewerkt: 04 mei 2013 07:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 13:27 #393349

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Roerstandgever is gewoon een potmeter, is evt ook zelf te maken dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 14:06 #393356

FMJ schreef :
Roerstandgever is gewoon een potmeter, is evt ook zelf te maken dus.

Dat denk ik ook wel , alleen zul je dan wel moeten weten welke weerstand die potmeter moet hebben en met welke waarden de stuurcomputer werkt.
Voorbeeld , de rategyro werkt bijv. met een voeding van 5 Volt en geeft een signaal van 3 +/- 2 Vilt af. Vraag me niet noe die Fransman dat heeft uitgevogeld. staat wel ergens een foto hoe zo'n rategyro van Raymarine uit ziet.Zoiets moet je eigenlijk ook hebben van die roerstandmelder.
Het is zelfs niet onmogelijk dat er nog wat electronica in zit en het signaal geen stroom ( milliampères ) maar een Voltsignaal is.
De vraag is ; hoe kom je daar achter?
Dan moet iemand zo'n ding al open maken. :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 15:13 #393381

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
noordvaarder schreef :
tijdens de autolearn fase loopt de procedure vast door dat of op stuurboord of op bak boord de helmstok driver aanslaat. hoe corrigeer ik dat of wat gaat er fout. heeft iemand ervaring met de instelling van de sp 5 en p70i display

Ik had ook zoiets tijdens het calibreren van deze automaat. Hierbij bleken de polen verkeerd gemonteerd te zijn in de kabel tussen display en automaat (schijnt vaker te zijn voorgekomen volgens de importeur).

De automaat kon dan ook niet langer dan een minuut rechtuit sturen. Weet niet of dit overeen komt met jouw probleem. Heb de polen verwisseld en alles werkte prima. Ben ook zeer tevreden met het apparaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 17:36 #393426

het systeem wordt middels Seataking (nieuwe systeem )apart gevoed met een originele kabel.
kan mogelijk ook de kabel tussen de driver zijn, maar die kan je middels de dok test anders instellen, ging ie bakboord ja nee, ging ie stuurboord ja nee

kan natuurlijk even andersom aansluiten maar dit lijkt me met de originele kabels kleuren en locaties op de computer een beetje slordig als je dit uit moet vinden middels trial and error.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 17:48 #393433

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
In mijn geval ging het om een stuurwiel automaat. En inderdaad is het erg slordig van Raymarine, maar het probleem was wel opgelost.

Weet zo even uit het hoofd niet hoe e.e.a. aangesloten zit maar ik de aansluiting van de plug omgewisseld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 18:09 #393437

neem aan dat dit dan de voeding Rode Spur kabel is die het systeem van voeding voorziet (gaan dit morgen dan maar eens proberen want ook bij mij stuurt ie nog ggeen minuut op koers terwijl de kompas afwijking minimaal was slecht 4 a 5 graden

bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 04 mei 2013 18:35 #393447

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
De kabel tussen de koerscomputer en de drive unit.

Klinkt inderdaad als hetzelfde probleem.
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 05 mei 2013 05:39 #393535

Guia IV schreef :
De kabel tussen de koerscomputer en de drive unit.

Klinkt inderdaad als hetzelfde probleem.
Succes!

Ik heb net eens gekeken in de handleiding van mijn Raymarine S1 ( voorganger van de SPX5) en daar staat precies in beschreven wat er mis gaat als de drive unit verkeerd is aangesloten en hoe je dat verhelpt.
Staat beschreven in de commissioning guide.
Kwestie van alles eerst heel goed doorlezen vóór je begint( ja ik weet het , het is veel en niet altijd makkelijk lezen).En dat is vaak iets wat men niet doet. Kom ik nogal vaak tegen in dit forum. :ohmy: :laugh:
Maar het kan natuurlijk zijn dat ze die aanwijzing bij de SPX5 vergeten zijn ( wat ik betwijfel).
Ad
PS.
Ik heb eens in de installatievoorschriften gekeken en het staat er inderdaad gewoon in. Pagina 37 van de Nederlandse handleiding en pagina 33 van de Engelstalige.
Goed lezen dus! :ohmy:
Laatst bewerkt: 05 mei 2013 06:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 05 mei 2013 05:43 #393536

noordvaarder schreef :
het systeem wordt middels Seataking (nieuwe systeem )apart gevoed met een originele kabel.
kan mogelijk ook de kabel tussen de driver zijn, maar die kan je middels de dok test anders instellen, ging ie bakboord ja nee, ging ie stuurboord ja nee

kan natuurlijk even andersom aansluiten maar dit lijkt me met de originele kabels kleuren en locaties op de computer een beetje slordig als je dit uit moet vinden middels trial and error.


Seatalk heet dat en dat is een puur Raymarine systeem i.p.v. bijv. NMEA of SIMNET of NMEA2000.
Doen ze volgens mij vooral om je aan hun merk te binden hoewel er ook voordelen aan zitten.
Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2013 05:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 05 mei 2013 12:14 #393609

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Heb een keer een verslagje gelezen van iemand die zelf een roerstandsensor gemaakt had mbv een potmeter. Verslagje was volgens mij in het Nederlands, dus dikke kans dat dat zelfs hier op het forum is geweest. Met goed Googlen moet de hoe en wat dus wel te vinden zijn. Anders kom je waarschijnlijk met een multimeter aan een originele sensor ook al een heel eind.

Yellow Boat schreef :
FMJ schreef :
Roerstandgever is gewoon een potmeter, is evt ook zelf te maken dus.

Dat denk ik ook wel , alleen zul je dan wel moeten weten welke weerstand die potmeter moet hebben en met welke waarden de stuurcomputer werkt.
Voorbeeld , de rategyro werkt bijv. met een voeding van 5 Volt en geeft een signaal van 3 +/- 2 Vilt af. Vraag me niet noe die Fransman dat heeft uitgevogeld. staat wel ergens een foto hoe zo'n rategyro van Raymarine uit ziet.Zoiets moet je eigenlijk ook hebben van die roerstandmelder.
Het is zelfs niet onmogelijk dat er nog wat electronica in zit en het signaal geen stroom ( milliampères ) maar een Voltsignaal is.
De vraag is ; hoe kom je daar achter?
Dan moet iemand zo'n ding al open maken. :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 05 mei 2013 12:55 #393614

Mmm, in de handleiding van de SPX5 staat dat er 4 draden aan de roestandmwelder zitten.(zie plaatje)
Dat kan dan eigenlijk niet alleen een simpele potmeter zijn want die heeft er 2 of 3 afhankelijk hoe hij geschakeld is. Nul in de middenstand is drie draden maar eigenlijk kan dat niet eens want dan zijn de signalen voor links en rechts gelijk en dat gaat uiteraard niet. Dus kan het er alleen een zijn et twee draden maar dat klopt dus niet met de werkelijkheid.
Of het is zo dat bijv. de spanning op de groene draad wordt geinterpreteerd dor de computer als links en dezelfde spanning op de de blauwe als rechts.., en dan de rode als spanning en de vierde is de afscherming..
Ja , dat zal het wel zijn dus.
Nu nog de juiste weerstand van dat ding.
Wie gaat er even meten? :dry: :laugh:
Vindt trouwens net een aardig draadje in een heel ander forum met een vergelijkbaar probleem uit n.b. 2004:
groups.google.com/forum/?fromg...rt.varen/tHWL5mlewZE
Er is ook niks nieuws onder de zon.... :ohmy:
En hoera! Daar staat ook in welke potmeter er is gebruikt. En omdat het om Autohelm gaat wat nu raymarine is zal dat wel goed zijn:
"
De roerstandaanwijzer is niet zo moeilijk te maken en het gaat als volgt:
Het is een potmeter van
5K lineair die meedraait met de as van het roer. Met een parallelmechaniekje
kun je zoiets wel maken. Bij de Fabory en ook bij Conrad kun je
kniegewrichtjes kopen met M5 schroefdraad. In de handleiding van de ST4000
staat een tekeningetje hoe zoiets er uit kan zien. Ik heb een draadgewonden
potmeter gebruikt maar deze gaf na 100 vaaruren problemen. Dus volgend jaar
zet ik er een betere kwaliteit in. De kleuren van de draden kun je ook uit
de handleiding halen. Er staat dat je 2 draden om moet draaien als het
display verkeerd om aanwijst. Dus deze kleuren zijn de twee buitenste 2 van
de potmeter. En geel is (zo uit het hoofd) massa en die overblijft de
middenpoot.
Als je dit gemaakt hebt en de automaat ziet de roerstandaanwijzer niet dan
moet je hem , in de dealers setup, programmeren als een ST5000. Dan ziet hij
hem wel en daarna zet je hem weer terug naar een ST4000. Als iemand nog meer
"

Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2013 13:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 05 mei 2013 13:42 #393630

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Daar had ik het dus ooit gelezen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 05 mei 2013 18:20 #393717

Beste leden van het forum bedankt tot nu toe voor jullie hulp.
heb zojuist in de nederlandse beschrijving de stap gezien die ik tot nu toe heb overgeslahen en hier moet ik eerst het roer handmatig max suurb en max bakb zetten en bevestigen.
daarna de motor beweging checken en dan de Hard overtijd nauwkeurig instellen.

we gaan dus vd week bij rustig weer nog een keertje proberen, best leuk zo'n scheepje.
en heel leuk dat men op het forum werkelijk probeert je te helpen

allen bedankt voor de meoite en zal even melden als ik op vaste koers kan varen via de unit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 06 mei 2013 05:56 #393811

noordvaarder schreef :
Beste leden van het forum bedankt tot nu toe voor jullie hulp.
heb zojuist in de nederlandse beschrijving de stap gezien die ik tot nu toe heb overgeslahen en hier moet ik eerst het roer handmatig max suurb en max bakb zetten en bevestigen.
daarna de motor beweging checken en dan de Hard overtijd nauwkeurig instellen.

we gaan dus vd week bij rustig weer nog een keertje proberen, best leuk zo'n scheepje.
en heel leuk dat men op het forum werkelijk probeert je te helpen

allen bedankt voor de meoite en zal even melden als ik op vaste koers kan varen via de unit.


Misschien een goede aanleiding voor andere Forumleden om eens , zoals ik al wel vaker benadrukt heb, de gebruiksaanwijzingen van alles aan boord heel goed door te lezen (liefst meerdere keren :huh: ).
Het is opvallend hoe vaak problemen , vooral bijv. met wat ingewikkelde apparaten als stuurautomaten , marifoons en plotters te wijten zijn aan onvoldoende lezen van de handleidingen. ;)
Want meestal staat daar echt wel alles in. :unsure: :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 11 mei 2013 17:55 #395540

helaas maar niet gelukt vandaag.
Autolearn wordt weer onderbroken, de driver loopt op zn eind aanslag op stuurboord of bakboord en na een paar seconde wordt de cycles auto learn onderbroken,


zijn er nog mensen met tips
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 12 mei 2013 05:17 #395591

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Zou er mee terug gaan naar de dealer of contact opnemen met de importeur. Wie weet komt het vaker voor of is het een te voor de hand liggende fout die je over het hoofd ziet.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 12 mei 2013 05:18 #395592

Heb je trouwens de online support van Raymarine al eens geprobeerd?
Moet wel in het Engels.
www.raymarine.com/view/?id=1154
En:
www.raymarine.com/view/?id=773
Vroeger hadden ze ook een mogelijkheid op je personnlijke account vragen te stellen maar dat kan ik niet meer vinden.Volgens mij zijn ze daarmee gestopt.Jammer want ik heb er een paar keer best aardig hulp mee gekregen toen ik vragen had betreffende mijn plotter en mijn stuurautomaat.
Ad
Laatst bewerkt: 12 mei 2013 05:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 06 juni 2013 17:38 #404465

ik ben teneinde raad met dit ding. na alle goede adviezen kom ik niet door de auto learn cycles heen en gooit ie met een error de autoloearn cycles still.

you ve got the tiller in Hand nauw echt nie. heb je misschien de gouden tip.

Afwijking in de kompass 3 graden dus ok ??
Laatst bewerkt: 19 juni 2013 18:27 door Faran. Reden: 2 foto's verwijderd op verzoek poster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 06 juni 2013 18:14 #404475

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik kan je toch echt aanraden even met Raymarine support contact op te nemen. Ik had probleem met mijn S1 computer, heb ettelijke emails op en neer gehad met een zeer behulpzame support specialist die uitgevonden heeft wat de fout is en me verwezen heeft naar een service monteur die het nu aan het fixen is. Tot zover ben ik zeer tevreden1

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: calibratie spx5 07 juni 2013 18:18 #404658

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Of terug naar de winkel. De meeste mensen zijn erg enthousiast over dit apparaat. Er lijkt toch echt iets mis te zijn met deze unit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl