hypervisor schreef :
van diep ontladen krijg je alleen maar meer sulfaat op je platen. en dat is er lastig af te krijgen.
jouzers schreef :
Wat beter werkt is de accu andersom een keer flink op zijn donder te geven, zet er een ouderwetse hele krachtige lader op (dus geen drie traps) van meer dan25% van je accu en laat die eens flink overladen. Hiermee geeft je een oude schijnbaar versleten accu weer een boost. En kan zo nog jaren mee gaan.
Ik denk dat Jouzers hier op doelt met "flink op z'n donder geven"
Dit is echter een handmatig,
gecontroleerd laadproces (laadstroom bij vaste klemspanning wordt continue gevolgd) waarbij men accu's met gesulfateerde platen (agv te diepe/lange ontlading) bewust met een klemspanning die boven de gasspanning ligt laadt met als doel om de harde -isolerende- sulfaatafzettingen op de platen weer in oplossing te brengen. Mechanisch dus door het gassende electroliet. Dit werkt niet voor elke accu, je kunt dus ook pech hebben en je accu als afgeschreven moeten beschouwen.
Bij dit proces wat wel tot 24 h kan duren dient daarom ook regelmatig water bij te worden bijgevuld. Ook temperatuur dient in de gaten te worden gehouden. Volledige handleiding staat op meerdere plekken op internet, kan mijn kopie even niet vinden nu.
NB: er zijn ook laders in de handel die dit effect claimen te bereiken dmv HF pulsen; werking hiervan is omstreden en verkoop heeft soms een hoog tell-sell gehalte valt mij op.
Wat je typisch ziet is dat zo'n gesulfateerde accu een hoge inwendige weerstand heeft (omdat er effectief maar een deel van het plaatoppervlak toegankelijk/reactief is) en daardoor geen of een zeer lage laadstroom trekt. Je krijgt hem dus niet meer vol bij normaal gebruik/laden. Aan het einde van dit proces zie je de laadstroom snel oplopen op het moment dat de platen "schoon" zijn. Dit gebeurt vrij plotseling. Dan is dit proces klaar en dien je te stoppen (temperatuur loopt dan ook sterk op door toegenomen laadstroom).
Maar pas hier mee op qua knalgas, ontsnappende electroliet bubbels en oplopende temperaturen. Veiligheids bril en oude kleding dragen dus bij het temperaturen, SG meten en water bijvullen. Beter is nog om ook de accu's even los te koppelen op die momenten. Doppen op cellen dienen verwijderd te zijn om drukopbouw te voorkomen. Dit kan dus ook niet bij "onderhoudsvrije" accu's.
Het is dus niet een kwestie van "er gewoon maar een oude lader aanhangen". Heb destijds mijn Multiplus instellingen handmatig moeten wijzigen om dit te doen en heb elk half uur bijgehouden wat er veranderde in laadstroom, temperatuur en SG van het electroliet. Bij mij duurde het bijna 12 uur; ik ben er continue bij gebleven.