Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu geeft 16V

Re: Accu geeft 16V 30 mei 2013 10:39 #401690

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Je krijgt pas een betrouwbare meting als je accu enkele uren in rust is, dus geen laders of verbruikers aangesloten.

Hoeveel volt heb je na 8 uur rust?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 30 mei 2013 10:59 #401693

Gisteravond rond 20.00 uur van de lader afgehaald. Vanmorgen 16,4v.

Martijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 30 mei 2013 11:02 #401694

Da´s een heel ongewone meting.

Is de battery van je multimetertje vol?

Wanneer die ver leeg raakt worden de metingen onjuist en hoger meen ik.

Dat groen of zwart is een bolletje dat in één cel het sg aangeeft van de vloeistof.
Bij onjuiste vloeistof stand komt het juiste bolletje niet voor het lensje.
Laatst bewerkt: 30 mei 2013 11:05 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 30 mei 2013 11:05 #401696

ik meen dat een volle accu 13.2 volt is
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 30 mei 2013 11:13 #401698

ik zal de batterij van mijn multimeter eens vervangen, deze zit er al geruime tijd in.

Dank voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 30 mei 2013 11:32 #401705

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Bij 16,2 volt zal je eerst je multimeter na moeten kijken idd. Ik denk ook dat het probleem daar ligt daar een ctek lader 14,4 volt laad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 30 mei 2013 11:54 #401722

Rev schreef :
ik meen dat een volle accu 13.2 volt is

Nee dat klopt zo niet. Een volle accu die bijv nog aan een lader op druppellading of (via regelaar)op een zonnepaneel( overdag dan uiteraard) staat staat geeft inderdaad ongeveer 13,2 Volt aan (bij mij bijv. zo omdat daar het zonnepaneel altijd aangesloten is en niet via de hoofdschakelaar gaat) maar los van elke vorm van lading en verbruik is een volledig volle accu na minimaal één uur 12,7-12,8 Volt en bijv. 50% leeg 12,3 Volt.
www.kulsdom.be/accu.htm
Ad
Laatst bewerkt: 30 mei 2013 11:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 30 mei 2013 13:11 #401747

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Het oog zegt iets over de toestand van de zuren in de accu. Een paar keer goed schudden wil de boel wel weer eens goed mengen met een groen oog tot gevolg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 30 mei 2013 16:40 #401817

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
je kan ook de accu een paar tellen belasten met een lampje.
en dan nog eens de open spanning meten.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 30 mei 2013 16:41 #401818

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Yellow Boat schreef :
Rev schreef :
ik meen dat een volle accu 13.2 volt is

Nee dat klopt zo niet. Een volle accu die bijv nog aan een lader op druppellading of (via regelaar)op een zonnepaneel( overdag dan uiteraard) staat staat geeft inderdaad ongeveer 13,2 Volt aan (bij mij bijv. zo omdat daar het zonnepaneel altijd aangesloten is en niet via de hoofdschakelaar gaat) maar los van elke vorm van lading en verbruik is een volledig volle accu na minimaal één uur 12,7-12,8 Volt en bijv. 50% leeg 12,3 Volt.
www.kulsdom.be/accu.htm
Ad

Mijn lichtaccu geeft ook meer dan 13 volt aan na het laden.
Hang je er en gebruiker aan zakt deze gelijk naar 12,8.
Ik denk dat je eerder een nieuwe multimeter nodig hebt..
Laatst bewerkt: 30 mei 2013 16:42 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 03:46 #401933

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Al een correctie meting kunnen verrichten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 06:34 #401973

Inderdaad de batterij van de multimeter was de boosdoener. Na vervanging 12,9v.

Echter het indicatie venster blijft zwart, misschien toch een een keer schudden aan de accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 07:05 #401986

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Ik ben bang dat het jaar niet gebruiken je accu levensduur flink heeft verkort. Het duurt normaliter wel even voordat de accu van zwart naar groen gaat, maar dit is geen kwestie van weken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 07:08 #401987

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Onze accu bleek drie weken geleden gewoon helemaal dood te zijn, ondanks dat het kijkglas groen was.
Staar je dus niet blind op het kijkglaasje.

Na een lange tijd laden zou je meer dan 12,9 volt moeten meten volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 07:11 #401988

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Is het een zeilboot waarbij je de accu voor cycli gebruikt of gebruik je de accu als startaccu? Als de accu eventjes wat de doen krijgt(cycli draaien) en daarna weer opgeladen wordt heb je kans dat de accu weer "wakker" wordt. Dus niet een uurtje een radio laten draaien, maar echt flink wat eruit trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 08:15 #402009

Volgens mij "mishandel" ik mijn accu een beetje.

Hij is alleen aan boord van navigatie en kajuit verlichting, welke zelden aan staan, en het opladen van telefoon...

De rest van de tijd doet ie niks en wordt af en toe opgeladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 12:03 #402082

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Ik raad je aan om de accu een keer lekker op zijn donder te geven, niet geschoten is altijd mis. een 54AH accu zal nu nog zo'n 50 van over zijn zegmaar laten we die even 50procent ontladen. 25AH *12V is 300Wattuur verbranden. Dus een 50 watt gloeilamp er aanhangen voor precies 6uur en daarna de accu opnieuw laden. Op zijn meest verlies je daar 1 cycli mee lijkt mij, wat vinden anderen hiervan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 12:35 #402088

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik hang er liever 3 traps lader aan die over gaat op een onderhouds puls (druppellader).

van diep ontladen krijg je alleen maar meer sulfaat op je platen. en dat is er lastig af te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 14:11 #402108

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
BenK schreef :
Ik raad je aan om de accu een keer lekker op zijn donder te geven, niet geschoten is altijd mis. een 54AH accu zal nu nog zo'n 50 van over zijn zegmaar laten we die even 50procent ontladen. 25AH *12V is 300Wattuur verbranden. Dus een 50 watt gloeilamp er aanhangen voor precies 6uur en daarna de accu opnieuw laden. Op zijn meest verlies je daar 1 cycli mee lijkt mij, wat vinden anderen hiervan?

Wat beter werkt is de accu andersom een keer flink op zijn donder te geven, zet er een ouderwetse hele krachtige lader op (dus geen drie traps) van meer dan25% van je accu en laat die eens flink overladen. Hiermee geeft je een oude schijnbaar versleten accu weer een boost. En kan zo nog jaren mee gaan.

Of een moderne en zet hem dan op diode compensatie zonder diode ertussen, dan laad hij met bijna 15 volt en krijgt hij een vergelijkbare boost.

Dit natuurlijk enkel doen met accu's die hun vermogen bij stukken niet meer halen.
Laatst bewerkt: 31 mei 2013 14:13 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 14:23 #402113

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
martijn_kelt620 schreef :
Inderdaad de batterij van de multimeter was de boosdoener. Na vervanging 12,9v.

Echter het indicatie venster blijft zwart, misschien toch een een keer schudden aan de accu?

Een betere indicatie is je multimeter (met goede batterij!)
Of dat kijkglaasje nu groen, rood of paars is, maakt niet uit, als de volten maar goed zijn.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 31 mei 2013 15:06 #402129

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
jouzers schreef :
Wat beter werkt is de accu andersom een keer flink op zijn donder te geven, zet er een ouderwetse hele krachtige lader op (dus geen drie traps) van meer dan25% van je accu en laat die eens flink overladen. Hiermee geeft je een oude schijnbaar versleten accu weer een boost. En kan zo nog jaren mee gaan.

Of een moderne en zet hem dan op diode compensatie zonder diode ertussen, dan laad hij met bijna 15 volt en krijgt hij een vergelijkbare boost.

Dit natuurlijk enkel doen met accu's die hun vermogen bij stukken niet meer halen.

ja dan weet je ten minste zeker dat het water vergast en je platen droog komen te staan in ene veel hoger percentage zwavelzuur als hoort
Laatst bewerkt: 31 mei 2013 15:09 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 01 juni 2013 01:03 #402290

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Ctek heeft zo'n mooie extra modus om accuus een extra zetje te geven. Maar de accu moet hiervoor eerst ontladen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 01 juni 2013 03:54 #402295

hypervisor schreef :
van diep ontladen krijg je alleen maar meer sulfaat op je platen. en dat is er lastig af te krijgen.
jouzers schreef :
Wat beter werkt is de accu andersom een keer flink op zijn donder te geven, zet er een ouderwetse hele krachtige lader op (dus geen drie traps) van meer dan25% van je accu en laat die eens flink overladen. Hiermee geeft je een oude schijnbaar versleten accu weer een boost. En kan zo nog jaren mee gaan.

Ik denk dat Jouzers hier op doelt met "flink op z'n donder geven"

Dit is echter een handmatig, gecontroleerd laadproces (laadstroom bij vaste klemspanning wordt continue gevolgd) waarbij men accu's met gesulfateerde platen (agv te diepe/lange ontlading) bewust met een klemspanning die boven de gasspanning ligt laadt met als doel om de harde -isolerende- sulfaatafzettingen op de platen weer in oplossing te brengen. Mechanisch dus door het gassende electroliet. Dit werkt niet voor elke accu, je kunt dus ook pech hebben en je accu als afgeschreven moeten beschouwen.
Bij dit proces wat wel tot 24 h kan duren dient daarom ook regelmatig water bij te worden bijgevuld. Ook temperatuur dient in de gaten te worden gehouden. Volledige handleiding staat op meerdere plekken op internet, kan mijn kopie even niet vinden nu.

NB: er zijn ook laders in de handel die dit effect claimen te bereiken dmv HF pulsen; werking hiervan is omstreden en verkoop heeft soms een hoog tell-sell gehalte valt mij op.

Wat je typisch ziet is dat zo'n gesulfateerde accu een hoge inwendige weerstand heeft (omdat er effectief maar een deel van het plaatoppervlak toegankelijk/reactief is) en daardoor geen of een zeer lage laadstroom trekt. Je krijgt hem dus niet meer vol bij normaal gebruik/laden. Aan het einde van dit proces zie je de laadstroom snel oplopen op het moment dat de platen "schoon" zijn. Dit gebeurt vrij plotseling. Dan is dit proces klaar en dien je te stoppen (temperatuur loopt dan ook sterk op door toegenomen laadstroom).

Maar pas hier mee op qua knalgas, ontsnappende electroliet bubbels en oplopende temperaturen. Veiligheids bril en oude kleding dragen dus bij het temperaturen, SG meten en water bijvullen. Beter is nog om ook de accu's even los te koppelen op die momenten. Doppen op cellen dienen verwijderd te zijn om drukopbouw te voorkomen. Dit kan dus ook niet bij "onderhoudsvrije" accu's.

Het is dus niet een kwestie van "er gewoon maar een oude lader aanhangen". Heb destijds mijn Multiplus instellingen handmatig moeten wijzigen om dit te doen en heb elk half uur bijgehouden wat er veranderde in laadstroom, temperatuur en SG van het electroliet. Bij mij duurde het bijna 12 uur; ik ben er continue bij gebleven.
Laatst bewerkt: 01 juni 2013 05:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 01 juni 2013 05:22 #402315

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Een klant van mij in het verleden,( de firma welzorg) had een bak vol met afgeschreven optima AGM en Sonnenschein gel accu's staan van de scoot mobiels.
Top accu's dus maar niet goed meer voor de klanten. Op deze manier heeft de technische man daar voor mij vijf accu's opgepiept, een optima ligt en werkt nog steeds in een vorige boot van mij, ik heb er een paar kennissen mee voorzien en er staat al een jaar of tien een in de schuur, die nog steeds top is.
De man daar heeft dit voor zichzelf en vele mensen gedaan.
Prima als je beter denkt te weten dat je accu dan helemaal kaduuk is, ik ben en was maar wat blij met de truc. :whistle: :laugh: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu geeft 16V 01 juni 2013 05:53 #402333

jouzers schreef :
een optima ligt en werkt nog steeds in een vorige boot van mij, ik heb er een paar kennissen mee voorzien en er staat al een jaar of tien een in de schuur, die nog steeds top is

Mooi man! Als je de accu's aan de druppellader laat hangen is zo'n "revive" behandeling normaal gesproken niet nodig, als je maar voorkomt ze te lang in (gedeeltelijk) ontladen toestand te laten staan. En te diep ontladen is sowiezo funest, maar dat heeft meer met kromtrekken van platen temaken.
Sommige laders doen eens in de paar weken een automatische "equalisatielading", waarbij kortstondig (een minuut of 20) tot boven de gasspanning geladen wordt. Doel hiervan is om het electroliet even goed in beweging te brengen om concentraties gelijk te houden, maar dit is dus wat anders dan het hierboven beschreven proces wat je hopelijk nooit nodig hebt.

Bij mij was de reden dat ik een nieuwe accuset (4 stuks 6V blokken) meer dan een jaar ongeladen heb laten staan alvorens tot inbouwen toe te komen. Slecht begin, maar ze zijn gered...
Laatst bewerkt: 01 juni 2013 05:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl