Na de verbouwing van afgelopen winter was de fluxgate flink van slag geraakt, niet zo heel gek, de lade geleiders zijn van staal en dat zijn best flinke dingen die vlak boven de flux zitten
Dit was al eerder bekend.
Omdat ik nog een (nieuwe) flux aan boord had liggen plaatste ik die op een andere plek (gespiegeld aan de andere) waar geen staal/ijzer zat.
Dit was vlak voor de pinkstertrip en toen waaide het te hard om de boel te calibreren.
Dus naar de overkant, stuur automaat werkt, vloeistof kompas voor de koers, probleem opgelost
Maarja, afgelopen zondag was het prima weer, weinig wind en in de trintelhaven lig je prima beschut dus heel vlak water.
na een rondje of 15 gaf ik het maar op, het calibreren werd wel begonnen maar niet voltooid (melding ... deviation)
Zeilen gehesen en het ijsselmeer op, na een stuk varen een mooi leeg stuk, vlak water... nog maar eens proberen dus.
Na vele ronden weer niks, ik wordt er moedeloos van.
Ik kan makkelijk bij het kompas, de kabel is vrij lang dus ik plaats hem ergens anders, ook dit helpt niet
Ik snap er niks van en ik heb ook niet veel opties.
Volgens de beschrijving moet de flux zover mogelijk bij het metaal vandaan (kiel/motor) tja, dat zal niet makkelijk worden
Ik besluit het nog 1x te proberen, ik plaats de flux tegen alle adviezen in een stuk hoger, op het schot dat een stuk voor de mast staat (voorpunt) ca 10 cm onder het dek.
Ik start de procedure weer, de tiller houdt het roer onder een kleine hoek zodat ik regelmatige/grote rondjes vaar.
Omdat ik er weinig geloof in heb dat het gaat lukken duik ik de kajuit in om een bammetje te maken
Verdomd als het niet waar is, ik heb het brood nog niet in mijn handen....piep piep piep
Ja hoor, calibreren voltooid en de deviation is slechts 1grd
Nu nog even richten, ik kies koers 0 graden, laat de boot voluit op de motor die koers aanhouden en laat de richting eiken met de GPS koers.
Ik leg de boot stil, heb de instellingen opgeslagen, ze alle instrumenten even uit en daarna weer aan en ga proefvaren.
Ik verleg telkens de koers 30 graden totdat ik helemaal rond ben geweest.
MOOI, het werkt. tussen de magnestische en gps koers zit in bepaalde richtingen slecht 1 graad verschil, dat zal wel te danken zijn aan die 7 knoopjes wind die de boot iets opzij zetten.
Ik ben gelukkig, heel gelukkig...eindelijk een goed werkende/gecalibreerde flux
Ik keer de boot, hijs de zeilen en ga tevreden in de kuip zitten.
Waarom dit verhaaltje hier in electrische apparatuur ??? simpel, veel mensen (waaronder ik ook) lopen te klooien met hun flux (calibreren)
Blijkbaar moet je de adviezen van raymarine soms maar negeren en dus ook andere plaatsen proberen, dan lijkt het ineens wel heel goed te lukken