Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gel vervangen voor lood?

Gel vervangen voor lood? 08 juli 2013 06:22 #413950

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Goedemorgen allen,

Wij zijn met de nieuwe boot onderweg naar het zuiden. Ik vond gister het voltage nogal snel terug lopen. Conclusie: de accu's zijn niet super meer. Met de radio, de stuurautomaat en de navigatie zat ik na een uurtje of 3 al onder de 12 volt.

We liggen met een paar uur in Scheveningen. Eventueel daar dus de accu's vervangen. Er zitten nu 2 gel service accu's in van 85ah. De accu lader en de sterling dynamo regelaar zullen daar ook op zijn ingesteld. Daar heb ik echter geen kaas van gegeten.

Op onze vorige boten hebben wij altijd zonder problemen met loodzuur (Wilco) accu's gevaren. Nooit een probleem. Ik wil er iets meer ingooien (2x 105). Loodzuur tov gel scheelt zo 300 euro. Is gel dit geld waard?

Enneh, is er toevallig vanmiddag/vanavond iemand in Scheveningen die even zou willen komen kijken met wat verstand van Electra? :)

Groeten,

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 08 juli 2013 06:48 #413958

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Joostg schreef :
We liggen met een paar uur in Scheveningen. Eventueel daar dus de accu's vervangen. Er zitten nu 2 gel service accu's in van 85ah. De accu lader en de sterling dynamo regelaar zullen daar ook op zijn ingesteld. Daar heb ik echter geen kaas van gegeten.
Niet te hijgerig gaan doen, Joost. Niet overhaast de eerste, de beste accu's kopen die je voor de voeten komen. Laat desnoods de motor maar even draaien als de capaciteit te snel inzakt.

Gelaccu's zou ik in de Huidige context laten voor wat ze zijn. Dat was 20 jaar geleden state-of-the-art. Maar eigenlijk zijn het kwetsbare dingen die weinig mishandeling verdragen.
Gewone loodzuuraccu's zijn een optie, maar ik zou voor AGM's gaan. Op dit moment nog ongeveer 50% duurder dan loodzuuraccu's maar genoeg voordelen om dit te compenseren.
Van 85 ah naar 105 ah kan inhouden dat de accu's niet meer passen in de bestaande accubakken (die heb je toch, hoop ik?)
Even rustig nadenken over vervanging, dus. Negen van de tien keer wil je nog meer dingen aan de boot vervangen of veranderen. Zorg dat die accu's goed in dat verhaal zijn geintegreerd.
Geen overhaaste beslissingen nemen, dus.

De boot heeft een tijdje stilgelegen, misschien, en daarmee ook de accu's. Een paar keer de accu's flink ontladen en weer laden brengt misschien nog wat capaciteit terug. Hoewel dat bij gelaccu's waarschijnlijk wat lastiger ligt dan bij ordinaire loodzuuraccu's.

--
stegman

PS: onder belasting zakt de spanning natuurlijk altijd in. De vraag is alleen hoe snel en hoe ver. Laptops voor de navigatie zijn notoire stroomvreters.
Navigeren op het handje kan al een (tijdelijke) oplossing zijn, misschien.
Laatst bewerkt: 08 juli 2013 07:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 08 juli 2013 06:52 #413961

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
misschien gewoon wat dingen uitlaten helpt ook wel is mijn ervaring.
Inderdaad niet overhaast te werk gaan eerst maar kijken of ze weer een beetje bijkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 08 juli 2013 07:04 #413965

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Dat zijn goede tips! Spanning is nu namelijk nog 12,5. Radio, koelkast, plotter etc staan toch echt alweer 2 uur aan. Motortje van de koelkast draaide zelfs en alsnog 12,5v niet slecht dus.

Het is weer een mooie ontdekkingstocht. Ik hou er niet zo van als ik niet snap hoe het in elkaar steekt. Gewoon even geduld hebben :p.

AGM heeft natuurlijk weer als voordeel dat je geen accubak meer nodig hebt Lodewijk ;). Ik zal vast jumpers moeten aanpassen tzt. De acculader kom
Ik nog wel uit. Dat sterling ding heeft echter wel heel veel draadjes.

Nu bovenal genieten van de zon. Nog een mijl of 20 naar Scheveningen. Zou wel iets meer wind mogen staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 08 juli 2013 07:23 #413973

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Joostg schreef :
Dat zijn goede tips! Spanning is nu namelijk nog 12,5. Radio, koelkast, plotter etc staan toch echt alweer 2 uur aan. Motortje van de koelkast draaide zelfs en alsnog 12,5v niet slecht dus.
Mooi. Het soepje wordt dus niet zo heet gegeten als aanvankelijk het geval leek..
AGM heeft natuurlijk weer als voordeel dat je geen accubak meer nodig hebt Lodewijk ;0
Dat lijkt me een iets te snelle conclusie. Het zijn in principe weliswaar gesloten accu's, maar potdicht zitten ze niet, natuurlijk. Ze zijn voorzien van een overdrukventiel. net als de gelaccu's die je nu hebt. En zelfs dan kan een accu nog 'exploderen' als de wet van Murphy ellende begint op te stapelen. Kleine kans, maar persoonlijk zou ik een accu in een boot altijd in een accubak zetten.
Je zult de accu's hoe dan ook moeten fixeren. In een passende bak zijn ze automatisch gefixeerd.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 08 juli 2013 07:31 #413979

Als je van gel naar agm gaat hoef je op de sterling lader niets te veranderen. het laad karakter is nagenoeg hetzelfde.
Ik heb vorig jaar mijn 17 jaar oude gel accu's vervangen voor agm omdat tijdens het starten van de motor de gps uitviel (dit betekende een drop van onder de 5 volt)
Ik heb een sterling lader en alternator die ingeregeld stonden op gel, en dat setje functioneerd prachtig op mijn nieuwe agm banken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 08 juli 2013 07:54 #413987

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
koentje63 schreef :
Als je van gel naar agm gaat hoef je op de sterling lader niets te veranderen. het laad karakter is nagenoeg hetzelfde.
Dat hangt er vanaf op welke max. laadspanning die lader nu staat afgesteld. Gel mag met max. 14,2 V worden geladen. Dat is ook de kwetsbaarheid waar ik over sprak. AGM's mogen altijd met max. 14,4V worden geladen, zoals een normale loodzuuraccu. Sommige AGM's (traktie of semi-traktie) kunnen zelfs nog een iets hogere spanning goed aan. Hetzelfde geldt voor calcium-accu's (feitelijk loodzuuraccu's met een iets andere plaatsamenstelling).
Raadpleeg bij aanschaf van nieuwe accu's t.z.t. de informatie van de fabrikant. Als de Sterling makkelijk is in te stellen op het juiste max. voltage zou ik het zeker niet laten. Als je meteen al begint de nieuwe accu's niet tot de maximale capaciteit te laden is dat je eerste verlies..

--
stegman
Laatst bewerkt: 08 juli 2013 07:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 08 juli 2013 08:17 #413998

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Worden de accu's alleen geladen via de alternator/dynamo? Overweeg dan een extraatje via een zonnepaneel en behoudt de gelaccu's. Zij gaan doorgaans langer mee dan 'natte' accu's en zijn hun meerprijs wel waard.
Wil je totaal vervangen, overweeg dan LiFePO4 cellen. Een stuk duurder, 2 keer de levensduur van een PbSO4gel accu 4 keer de levensduur van een 'natte' PbSO4 en nog beter bestand tegen diep ontladen (80% van de capaciteit is bruikbaar). Op lange termijn eigenlijk net zo duur omdat ze ook veel langer meegaan.
Overwegingen om LiFePO4 te nemen zijn weergegeven in het topic 'Elektrisch varen' onder Stroom & elektrische apparatuur aan boord.
Maar ik kan me voorstellen dat het daarvoor nu een beetje 'kort dag' is.
Goede vaart naar het zuiden. Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 06:00 #415065

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Na het nog wat dagen aangekeken te hebben Moet ik toch concluderen dat ze echt stuk zijn. Na een uurtje (allen navigatie apparatuur) zakt de spanning al onder de 12v. De radio gaat niet eens meer aan na een uurtje of 4 zeilen (koelkast stond zelfs uit). Kortom, het wordt een veiligheidsrisico op de langere tochten van de komende tijd. We varen om die reden vandaag binnendoor bij Middelburg. Zullen bij Jos boone twee AGM accu's aanschaffen (Vetus AGM is daar niet slecht geprijsd. Of paar tientjes meer betalen voor mastervolt AGM?).

Nadeel is echter dat er nu een 15ah waeco acculader inhangt. Jos boone heeft niet echt wat ik zoek (ik wil graag alles van Victron houden, omvormer en accu monitor zijn hier ook van). Kan het kwaad dat de nieuwe accu's de komende twee weken met een 15ah lader geladen worden? Of sloop ik ze dan direct weer? Daarnaast vraag ik me af wat ik nodig heb voor twee keer 90ah. Moet ik dan echt een hele dure 50ah lader kopen of voldoet een 30ah ook?

We horen het graag.

Groeten,

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 06:08 #415071

Hallo Joost,

Een lichtere lader is niet per definitie slechter. Het laad proces neemt alleen iets meer tijd in beslag. Heel snel laden is voor een batterij ook niet goed.
Zelf heb ik een Sterling dual channel pro sport 12 lader die 2 banken AGM (1 x 220 ah, 1 x 110 ah) onderhoud.
Gaat probleemloos.

gr.
George
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 06:42 door koentje63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 06:08 #415072

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Joostg schreef :
Goedemorgen allen,

Wij zijn met de nieuwe boot onderweg naar het zuiden. Ik vond gister het voltage nogal snel terug lopen. Conclusie: de accu's zijn niet super meer. Met de radio, de stuurautomaat en de navigatie zat ik na een uurtje of 3 al onder de 12 volt.

We liggen met een paar uur in Scheveningen. Eventueel daar dus de accu's vervangen. Er zitten nu 2 gel service accu's in van 85ah. De accu lader en de sterling dynamo regelaar zullen daar ook op zijn ingesteld. Daar heb ik echter geen kaas van gegeten.

Op onze vorige boten hebben wij altijd zonder problemen met loodzuur (Wilco) accu's gevaren. Nooit een probleem. Ik wil er iets meer ingooien (2x 105). Loodzuur tov gel scheelt zo 300 euro. Is gel dit geld waard?

Enneh, is er toevallig vanmiddag/vanavond iemand in Scheveningen die even zou willen komen kijken met wat verstand van Electra? :)

Groeten,

Joost

Los van alle discussies.
Wij hebben beroepsmatig nog nooit het elektrisch voordeel kunnen waarnemen van Gel, behalve het voordeel voor de leverancier.
Loodzuur in een jacht lijkt me op zee niet slim ivm scheefgang en zuur lekken.
AGM lijkt eigenlijk de beste keuze en is ook daadwerkelijk gebleken veel taaiere accu te zijn.

Ik heb zelf, naar voorbeeld van de KNRM reddingboten, er Optima 2x yellowtop (licht) en redtop (start) in staan. Het waren reeds gebruikte accu's, maar werken nu al 7 jaar probleemloos.
Optima's en loodzuur accu's zijn bij verval tot 95% weer op te peppen met technische truc (accupuls). AGM weet ik nog niet, nooit getest.

Accu's kunnen door technische hulpgrepen een enorm lang leven hebben, echter leverancier zwijgen dit dood.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 06:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 06:28 #415079

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Dat is goed nieuws,

De acculader kan ik dus nog mooi even mee wachten. Dan worden het enkel twee nieuwe accu's. Qua verbruik neem ik het graag ruim. Verbruik indien we aan een eiland liggen ongeveer 40ah per dag. Mocht ik een keer twee dagen willen liggen lijkt het me veilig om 2x 90ah te nemen (AGM). Kies ik dan voor Vetus of mastervolt AGM?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 06:57 #415086

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
koentje63 schreef :
Hallo Joost,

Een lichtere lader is niet per definitie slechter. Het laad proces neemt alleen iets meer tijd in beslag. Heel snel laden is voor een batterij ook niet goed.
Zelf heb ik een Sterling dual channel pro sport 12 lader die 2 banken AGM (1 x 220 ah, 1 x 110 ah) onderhoud.
Gaat probleemloos.
Daar sluit ik me bij aan.
Het gegeven dat allerlei talking heads tegenwoordig nogal hangen aan acculaders die een accu(bank) met tientallen ampères laadvermogen bestoken, komt naar mijn idee meer voort uit de behoefte om de zaak in enkele uren weer helemaal afgetopt te hebben. Het heeft niet per definitie een positieve invloed op de levensduur van de accu's. Een accubank van 200 Ah laden met een lader die 15A levert, is geen enkel probleem, zeker niet als je een nachtje (12 uur of meer) aan de walstroom kunt hangen.
Vergelijk het met een zonnepaneel. Op een zeilboot kom je dan ook zelden verder dan 10A, maar je laadt wel door, zolang er zon is. Accu's reageren daar over het algemeen heel goed op, qua levensduur.

Wel jammer dat je accu's uiteindelijk toch kaduuk blijken, maar nu de conclusie duidelijk is, kun je met des te meer overtuiging de boel vervangen.
Bij een boot die een tijd in de verkoop heeft gelegen en in de tussentijd niet of weinig of weinig is gebruikt zijn slechte accu's wel iets om rekening mee te houden.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 07:03 #415089

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
WADnWIND schreef :

Los van alle discussies.
Wij hebben beroepsmatig nog nooit het elektrisch voordeel kunnen waarnemen van Gel, behalve het voordeel voor de leverancier.
Loodzuur in een jacht lijkt me op zee niet slim ivm scheefgang en zuur lekken.
AGM lijkt eigenlijk de beste keuze en is ook daadwerkelijk gebleken veel taaiere accu te zijn.

Ik heb zelf, naar voorbeeld van de KNRM reddingboten, er Optima 2x yellowtop (licht) en redtop (start) in staan. Het waren reeds gebruikte accu's, maar werken nu al 7 jaar probleemloos.
Optima's en loodzuur accu's zijn bij verval tot 95% weer op te peppen met technische truc (accupuls). AGM weet ik nog niet, nooit getest.

Accu's kunnen door technische hulpgrepen een enorm lang leven hebben, echter leverancier zwijgen dit dood.

Optima yellowtop is een AGM accu, hierbij is echter het lood met matjes glasvezel opgerold i.p.v. standaard platen.

In heel veel professionele toepassingen worden gel batterijen toegepast, deze leveren wel degelijk elektrisch voordeel. Echter als je naar de prijs per Ah kijkt dan komt de gel er slechter uit, is er een batterij nodig die heel diep ontladen kan worden en heel veel cycli moet hebben is gel een goed keuze. Li-ion heeft dit echter reeds achterhaald, maar dat is nog duurder, maar speelt gewicht, volume, heel snel laden en heel veel cycli de belangrijkste rol en speelt geld er geen dan is dit tegenwoordig de keus, daarna gel, dan Agm en dan gewoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 07:07 #415091

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Joostg schreef :
Dat is goed nieuws,

De acculader kan ik dus nog mooi even mee wachten. Dan worden het enkel twee nieuwe accu's. Qua verbruik neem ik het graag ruim. Verbruik indien we aan een eiland liggen ongeveer 40ah per dag. Mocht ik een keer twee dagen willen liggen lijkt het me veilig om 2x 90ah te nemen (AGM). Kies ik dan voor Vetus of mastervolt AGM?
Als je twee keer 100 of 105 Ah kunt kopen en het past op de plek waar je ze kwijt moet en het blijft een beetje te tillen, dan zou ik dat doen. Van die 180 of 200 Ah kun je effectief toch maar 100 Ah gebruiken bij semie-tractie accu's (max. 50 % ontladen). Bij jouw verbruik geldt toch: hoe meer hoe, hoe beter (binnen bepaalde grenzen, natuurlijk; je kunt ook een slaaf van je eigen stroomverbruik worden). Vetus of Mastervolt? Ik zou zonder meer de goedkoopste van die twee kiezen. Vetus verkoopt weinig rotzooi, naar mijn idee. Ik hang bij accu' sowieso niet zo aan merken. Bedrijven als Vetus en mastervolt maken die dingen ook niet zelf en het aantal fabrieken dat wèl produceert is beperkt.
Ik zou bij het verbruik dat je noemt en de voorkeur voor liggen in het wild ook overwegen of het niet tijd wordt voor een zonnepaneel. Na een stuuratomaat naar mijn idee de beste investering die je op een zeilboot kan doen, zeker als je een beetje aan de electriche luxe hangt, die we tegenwoordig aan boord hebben..

--
stegman
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 07:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 07:44 #415101

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Waarom niet zo'n accu?. Google even, vmf vdc31m
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 07:46 #415102

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
@stegman:

Op de vorige boot een zonnepaneel met lader geplaatst. Weliswaar maar 50watt. Het viel me erg tegen wat dat kon bijladen. Ik snap dat de accu's beter op spanning blijven. Je zit echter altijd weer met de ruimte die zo'n paneel inneemt. Het is zo'n lelijke puist.

Groet, joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 07:47 #415103

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
@Proost:
De accu moet wel altijd rechtop staan en kan niet te lang op z'n kant rusten.
www.accudienst.nl/prod/55250/v...30-prijstopper-.html
Dat werkt dus niet op een zeilboot :S
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 07:47 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 07:55 #415106

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Elders tegengekomen dat ook in een zeilboot een redelijke schuinstand geen kwaad kan. Staat hier vermeld. www.advitek.nl/stroom/startlic...-12-volt-105-ah.html
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 08:36 #415121

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Joostg schreef :
@stegman:

Op de vorige boot een zonnepaneel met lader geplaatst. Weliswaar maar 50watt. Het viel me erg tegen wat dat kon bijladen. Ik snap dat de accu's beter op spanning blijven. Je zit echter altijd weer met de ruimte die zo'n paneel inneemt. Het is zo'n lelijke puist.
Tja; dat is een dilemma waar meer jachtschippers mee kampen. Ik heb afgelopen najaar een afgetuid portaaltje van 25 mm rvs buis achterop geplaatst met een 140 Wp zonnepaneel erop. Daarmee hoop ik ook het verbruik van een nog te installeren koelbox te kunnen bijbenen. Ik heb op dit moment, naast de startaccu, nog 200 Ah aan gewone loodzuuraccu's aan boord.
Het portaal functioneert ook als basis voor een gps- en een AIS-antenne. Het is ook een goeie ondersteuning voor een al-dan-niet geimproviseerde kuiptent en functioneert bij het jaarlijkse strijken van de mast als een mik.
Wat mooi en lelijk betreft: op boten die meer 'functionele schoonheid' dan echte 'styling' hebben kan het er best 'stoer' uitzien. Je lijkt al een beetje op een wereldomzeiler, ook al kom je nooit van het IJsselmeer af..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 08:56 #415125

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
Ik zou elke batterij apart op 1 lader zetten, anders gaan ze vroegtijdig kapot of de batterijen om de beurt laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 09:07 #415130

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zeerover schreef :
Ik zou elke batterij apart op 1 lader zetten, anders gaan ze vroegtijdig kapot of de batterijen om de beurt laden.

Batterijen moeten dezelfde capaciteit hebben om ze vol te laden. Buiten de start heb ik 2 verbruikersaccu's. Vroegtijdig kapot heb ik nog niet meegemaakt. Opgeladen wordt door de alternator/dynamo of zonnepanelen. Vroeger ook nog door walstroom/acculader, maar nog nooit een accu gehad die korter dan 8 jaar mee ging.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 13:29 #415203

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
jouzers schreef :
WADnWIND schreef :

Los van alle discussies.
Wij hebben beroepsmatig nog nooit het elektrisch voordeel kunnen waarnemen van Gel, behalve het voordeel voor de leverancier.
Loodzuur in een jacht lijkt me op zee niet slim ivm scheefgang en zuur lekken.
AGM lijkt eigenlijk de beste keuze en is ook daadwerkelijk gebleken veel taaiere accu te zijn.

Ik heb zelf, naar voorbeeld van de KNRM reddingboten, er Optima 2x yellowtop (licht) en redtop (start) in staan. Het waren reeds gebruikte accu's, maar werken nu al 7 jaar probleemloos.
Optima's en loodzuur accu's zijn bij verval tot 95% weer op te peppen met technische truc (accupuls). AGM weet ik nog niet, nooit getest.

Accu's kunnen door technische hulpgrepen een enorm lang leven hebben, echter leverancier zwijgen dit dood.

Optima yellowtop is een AGM accu, hierbij is echter het lood met matjes glasvezel opgerold i.p.v. standaard platen.

In heel veel professionele toepassingen worden gel batterijen toegepast, deze leveren wel degelijk elektrisch voordeel. Echter als je naar de prijs per Ah kijkt dan komt de gel er slechter uit, is er een batterij nodig die heel diep ontladen kan worden en heel veel cycli moet hebben is gel een goed keuze. Li-ion heeft dit echter reeds achterhaald, maar dat is nog duurder, maar speelt gewicht, volume, heel snel laden en heel veel cycli de belangrijkste rol en speelt geld er geen dan is dit tegenwoordig de keus, daarna gel, dan Agm en dan gewoon.

Gel 1x goed te diep ontladen is exit! Helaas hebben we dat al diverse keren meegemaakt met grotere sets (24V 400-800AH). AGM is uiterst robuust voor scheeps gebruik. Het betrof de ordinaire 220Ah 12 volt typen.

De 2 voltcellen uit de industrie gaan wél heel veel langer mee, maar worden preventief elke paar jaar vervangen. B.v. 20KW UPSsen.

Op schepen heeft GEL geen voordeel, in een UPS mogelijk wel.
alleen de leverancier ziet dat voordeel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 13:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 13:32 #415204

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Proost schreef :
Elders tegengekomen dat ook in een zeilboot een redelijke schuinstand geen kwaad kan. Staat hier vermeld. www.advitek.nl/stroom/startlic...-12-volt-105-ah.html

Bij die accu's met een oog is vaak het zuur zover eruit dat je het oog helemaal niet meer ziet bewegen! Ik vindt ze niet beter dan de rest.

Je besteld professionele 2 volt gel cellen ook speciaal voor vertikale of horizontale montage!
Bij de goedkopere consumenten accu's wordt daar niet over nagedacht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 13:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel vervangen voor lood? 11 juli 2013 17:43 #415271

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
WADnWIND schreef :
jouzers schreef :
WADnWIND schreef :

Los van alle discussies.
Wij hebben beroepsmatig nog nooit het elektrisch voordeel kunnen waarnemen van Gel, behalve het voordeel voor de leverancier.
Loodzuur in een jacht lijkt me op zee niet slim ivm scheefgang en zuur lekken.
AGM lijkt eigenlijk de beste keuze en is ook daadwerkelijk gebleken veel taaiere accu te zijn.

Ik heb zelf, naar voorbeeld van de KNRM reddingboten, er Optima 2x yellowtop (licht) en redtop (start) in staan. Het waren reeds gebruikte accu's, maar werken nu al 7 jaar probleemloos.
Optima's en loodzuur accu's zijn bij verval tot 95% weer op te peppen met technische truc (accupuls). AGM weet ik nog niet, nooit getest.

Accu's kunnen door technische hulpgrepen een enorm lang leven hebben, echter leverancier zwijgen dit dood.

Optima yellowtop is een AGM accu, hierbij is echter het lood met matjes glasvezel opgerold i.p.v. standaard platen.

In heel veel professionele toepassingen worden gel batterijen toegepast, deze leveren wel degelijk elektrisch voordeel. Echter als je naar de prijs per Ah kijkt dan komt de gel er slechter uit, is er een batterij nodig die heel diep ontladen kan worden en heel veel cycli moet hebben is gel een goed keuze. Li-ion heeft dit echter reeds achterhaald, maar dat is nog duurder, maar speelt gewicht, volume, heel snel laden en heel veel cycli de belangrijkste rol en speelt geld er geen dan is dit tegenwoordig de keus, daarna gel, dan Agm en dan gewoon.

Gel 1x goed te diep ontladen is exit! Helaas hebben we dat al diverse keren meegemaakt met grotere sets (24V 400-800AH). AGM is uiterst robuust voor scheeps gebruik. Het betrof de ordinaire 220Ah 12 volt typen.

De 2 voltcellen uit de industrie gaan wél heel veel langer mee, maar worden preventief elke paar jaar vervangen. B.v. 20KW UPSsen.

Op schepen heeft GEL geen voordeel, in een UPS mogelijk wel.
alleen de leverancier ziet dat voordeel.

Ben het absoluut niet met je eens, kan nu met allemaal praktijk voorbeelden komen waar gel professioneel en recreatief voordeel biedt, maar denk dat wij het toch niet eens gaan worden, dus laat het maar zo. :whistle: :)
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 17:43 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl