Joostg schreef :
We liggen met een paar uur in Scheveningen. Eventueel daar dus de accu's vervangen. Er zitten nu 2 gel service accu's in van 85ah. De accu lader en de sterling dynamo regelaar zullen daar ook op zijn ingesteld. Daar heb ik echter geen kaas van gegeten.
Niet te hijgerig gaan doen, Joost. Niet overhaast de eerste, de beste accu's kopen die je voor de voeten komen. Laat desnoods de motor maar even draaien als de capaciteit te snel inzakt.
Gelaccu's zou ik in de Huidige context laten voor wat ze zijn. Dat was 20 jaar geleden state-of-the-art. Maar eigenlijk zijn het kwetsbare dingen die weinig mishandeling verdragen.
Gewone loodzuuraccu's zijn een optie, maar ik zou voor AGM's gaan. Op dit moment nog ongeveer 50% duurder dan loodzuuraccu's maar genoeg voordelen om dit te compenseren.
Van 85 ah naar 105 ah kan inhouden dat de accu's niet meer passen in de bestaande accubakken (die heb je toch, hoop ik?)
Even rustig nadenken over vervanging, dus. Negen van de tien keer wil je nog meer dingen aan de boot vervangen of veranderen. Zorg dat die accu's goed in dat verhaal zijn geintegreerd.
Geen overhaaste beslissingen nemen, dus.
De boot heeft een tijdje stilgelegen, misschien, en daarmee ook de accu's. Een paar keer de accu's flink ontladen en weer laden brengt misschien nog wat capaciteit terug. Hoewel dat bij gelaccu's waarschijnlijk wat lastiger ligt dan bij ordinaire loodzuuraccu's.
--
stegman
PS: onder belasting zakt de spanning natuurlijk altijd in. De vraag is alleen hoe snel en hoe ver. Laptops voor de navigatie zijn notoire stroomvreters.
Navigeren op het handje kan al een (tijdelijke) oplossing zijn, misschien.