Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden

Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 20 juli 2013 05:13 #417414

Ik heb slechts 1 uur internet vandaag en mobiel trage snelheid. Dus geen tijd om uitvoering het forum door te spitten.

Het probleem: MD7a AMP lampje blijft branden, zoemer blijft stil. De ampere meter die tussen de alternator en accu zit geeft ook geen laadspanning aan evenals een multimeter op de accupolen na starten loopt de voltage niet op.

Gisteren een spanningsregelaar gekregen, deze gemonteerd na gasgeven 30 amp tot opeens de laadspanning wegviel. Bleek de spanningsregelaar los te zijn gegaan, dus ook de massa draad maakte geen contact meer. Nadat ik de boel weer vast heb geschroefd ook geen laadstroom meer.

Wat kan er nu aan de hand zijn? Wat kan ik doen om een juiste diagnose te stellen? Kan ik een spanningsregelaar doormeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 20 juli 2013 06:48 #417436

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14799
Zorg dat er op de sleepcontacten van de alternator spanning staat. Even meten als het contact van de motor aan staat. Start de motor en voorzichtig toerental opvoeren. Als je dan geen opbrengst aan stroom/spanning hebt zijn vermoedelijk de diodes overleden. Of de wikkelingen. Maar in beide gevallen is het richting specialist met het geval.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 20 juli 2013 08:30 #417454

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vermoet dat er een dioden stuk is


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 20 juli 2013 08:37 #417455

Fer schreef :
Vermoet dat er een dioden stuk is


Mvg Fer

Niet te lang over tobben dus even eraf schroeven (de alternator) en wegbrengen er zijn van die revisie bedrijfjes die het gelijk kunnen fixen of iig binnen een dag.Donderdag nog een startmotor weggebracht s'avonds weer opgehaald 99 euro. volledige bendix gerepareerd.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 20 juli 2013 13:42 #417491

Vandaag 5 bedrijven gebeld, maar niemand kon vandaag helpen.
Nu de hele handel gedemonteerd en mee naar huis. Maandag even kijken naar een bedrijf in de buurt. Hopenlijk is het snel weer gefixt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 20 juli 2013 17:27 #417537

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Anders even een handige harry garage vragen waar zij die dingen brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 20 juli 2013 18:01 #417542

Ik weet niet waar je nu bent, maar bij Van Andel in Rotterdam hebben ze tig-honderd dynamo's in alle soorten en maten op de schap als ruil dynamo. Die al geprobeerd?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 21 juli 2013 07:40 #417588

@Herman dat is precies wat ik heb gedaan om aan die 5 bedrijven te komen. :)

@ Belerion II Ik lag met de boot in Friesland, maar even goed bedankt voor de tip wie weet ben ik hem nog wel nodig.

Ik heb een adresje gevonden in de buurt, maandag maar eens kijken of ze me daar kunnen helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 22 juli 2013 19:18 #417927

Vandaag bij een specialist langs geweest. Conclusie diode kapot.
Hij kan echter geen diodebrug meer bestellen voor de SEV Marchal A14/35.

Nu besteld hij een nieuwe alternator het wordt een 70A en ook dubbel geïsoleerd.

Nadat ik akkoord ben gegaan met het bestellen van een nieuwe realiseer ik mij ineens dat ik een analoge ampere meter in mijn paneel heb zitten die max 30A aangeeft. Moet ik deze nu omzeilen als ik de nieuwe alternator monteer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 22 juli 2013 19:39 #417935

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Centaur Phoenix schreef :
Nadat ik akkoord ben gegaan met het bestellen van een nieuwe realiseer ik mij ineens dat ik een analoge ampere meter in mijn paneel heb zitten die max 30A aangeeft. Moet ik deze nu omzeilen als ik de nieuwe alternator monteer?

Je kunt de shunt omzeilen voor je laadstroom. Of een andere shunt plaatsen (of iets parallel zetten) en de schaalverdeling van je meter opnieuw uitrekenen en met de hand aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 22 juli 2013 19:46 #417937

Volgens mij zit er bij mij geen shunt tussen er loopt een draad rechtstreeks van de alternator naar de amperemeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 23 juli 2013 05:10 #417985

even ter info, ik lig in huizen aan de kom en direct aan de andere kant van de muur is een start motor/alternator(voor de meesten een dynamo :evil: ) bedrijf. omruilen direct, reparatie 4 uur max.

komen zonodig ook aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 23 juli 2013 06:07 #417997

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15777
Centaur Phoenix schreef :
Volgens mij zit er bij mij geen shunt tussen er loopt een draad rechtstreeks van de alternator naar de amperemeter.

Zou er geen shunt IN de amperemeter zitten?

En van 35 amp naar 70 amp kost ook motorvermogen aan je schroef. Heb je daar rekening mee gehouden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 23 juli 2013 06:24 #417999

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
sietse-ten schreef :
even ter info, ik lig in huizen aan de kom en direct aan de andere kant van de muur is een start motor/alternator(voor de meesten een dynamo :evil: ) bedrijf. omruilen direct, reparatie 4 uur max.

komen zonodig ook aan boord.
Precies, en ik heb daar net vorige week DIE dynamo (jawel, een SEV Marchal 35A) gekocht... zo van de plank, gereviseerd en wel. Monteren en laden, geen gezeur meer.

Echt niet doen hoor, een brakke oude dynamo houtje-touwtje minimalistisch proberen te repareren... je houdt gezeur.
Laatst bewerkt: 23 juli 2013 06:24 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 23 juli 2013 06:26 #418000

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
koko schreef :
Centaur Phoenix schreef :
Volgens mij zit er bij mij geen shunt tussen er loopt een draad rechtstreeks van de alternator naar de amperemeter.

Zou er geen shunt IN de amperemeter zitten?

En van 35 amp naar 70 amp kost ook motorvermogen aan je schroef. Heb je daar rekening mee gehouden?
Alleen als de dynamo werkelijk zo veel stroom levert. Dan heb je een flinke accu(bank) nodig om daar zo veel laadstroom in kwijt te kunnen, of dikke omvormers of andere stroomzuipers. Het grootste deel van de tijd staat de dynamo duimen te draaien met 5-10 ampere ofzo, en kost-ie bijna geen vermogen van de schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 23 juli 2013 13:31 #418072

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Centaur Phoenix schreef :
Volgens mij zit er bij mij geen shunt tussen er loopt een draad rechtstreeks van de alternator naar de amperemeter.

Dan zit de shunt in de meter. Maar dan heb je dus ook vrij lang traject tussen je alternator en de accu's die geladen moeten worden. Ik mag hopen met kabels die ruim voldoende dikte hebben?

Sowieso zou ik die meter er tussnenuit halen en zo kort mogelijke kabels gebruiken tussen alternator en accubank of laadstroomverdeler. Hoe korter ze zijn, des te lichter je ze ook kunt uitvoeren.

In dit geval moet er 70A overheen. Stel dat je het kunt beperken tot 2 meter lengte en op dat stukje een spanningsval van 1% accepteert. Dan geldt:

q = 0.035*99*70*12/(12*12)
===
q = 20mm2

En voor betreft je meter: wellicht vervangen door een shunt in combinatie met een digitale meter? Een simpel multimetertje voldoet:

www.conrad.nl/ce/nl/product/12...aratuur-paneel-meter

De meter is overigens altijd een voltmeter (ook in jouw meter), in het bereik van een paar mV. Wat die simpelweg meet is het potentiaalverschil over een forse weerstand die in serie staat met de last, de zogenaamde shunt. In jouw meter zit dus ook zo'n shunt, in serie met de in- en uitgang. Probleem is alleen dat de weerstand daarvan waarschijnlijk zodanig is dat er forse warmteontwikkeling in plaats gaat vinden als je daar 70A overheen zet. Plus dat je dus kabels van en naar die meter moet trekken waar ook 70A overheen kan zonder dat er te veel vermogen in de kabels wordt opgenomen (en dus warmte ontstaat met alle gevaren die daarbij horen).

Mijn advies: meter er tussenuit, en als je iets nieuws wilt: kant-en-klaar, of zo'n multimetertje in combinatie met een losse meetshunt:

www.conrad.nl/ce/nl/product/10...oomshunt-100-A-50-mV

Wel nog wat meetweerstandjes bijbestellen om een spanningsdeler te maken voor je multimeter, zodat 1mV gelijk wordt aan 1A. Zie handleiding van dat metertje bij Conrad, daar staan genoeg voorbeeldschema's in. En natuurlijk een kabeltje vanaf je shunt naar de meter, en zorg dat daarin geen afwijking optreed. Sowieso iets dat afgeschermd is. 2x0.34mm2 twisted met mantel oid. De mantel hang je aan de - pool van je accu. De shunt zet je ook aan de negatieve kant! Als je hem toch aan de positieve kant wilt zetten moet je de massa op de mantel ook afzekeren (met max 1A oid).
Laatst bewerkt: 23 juli 2013 13:33 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 23 juli 2013 13:47 #418076

Als de alternator of wel in boere hollands dynamo te veel stroom leverd dan moet je hem gewoon achteruit laten draaien :whistle: deed ene WO ook :evil:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 23 juli 2013 14:16 #418083

Bedankt voor alle reacties en de uitgebreide toelichting van Roelb.

De afstand van de alternator naar de meter is denk ik nog geen 30 cm. en van de meter naar de accu schat ik ongeveer 70cm. Dus de afstand is gelukkig vrij kort.

Ik vind de amperemeter voor nu even niet zo belangrijk, ik zal deze ertussen uit laten. Dan kan ik altijd later nog eens kijken of ik een digitale meter installeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternator laad niet - amp lampje blijft branden 23 juli 2013 19:11 #418123

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Centaur Phoenix schreef :
Bedankt voor alle reacties en de uitgebreide toelichting van Roelb.

De afstand van de alternator naar de meter is denk ik nog geen 30 cm. en van de meter naar de accu schat ik ongeveer 70cm. Dus de afstand is gelukkig vrij kort.

Ik vind de amperemeter voor nu even niet zo belangrijk, ik zal deze ertussen uit laten. Dan kan ik altijd later nog eens kijken of ik een digitale meter installeer.

Dat lijkt me inderdaad het verstandigste. Je kunt hem nog wel tussen de verbruikers zetten. Maar enig inzicht in je laadstroom is wel erg prettig hoor. Zeker als je stroom aan het draaien bent zie je direct aan de laadstroom hoe vol ja accu's inmiddels zijn.

Mocht je nog suggesties willen dan kun je even zoeken op het forum. In een eerder topic hierover heb ik ooit een uitgebreide toelichting en schema's gegeven hoe je dat zelf kunt bouwen.

Maar een kant-en-klare battery monitor kan natuurlijk ook. Al is dat wel een stuk kostbaarder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl