Centaur Phoenix schreef :
Volgens mij zit er bij mij geen shunt tussen er loopt een draad rechtstreeks van de alternator naar de amperemeter.
Dan zit de shunt in de meter. Maar dan heb je dus ook vrij lang traject tussen je alternator en de accu's die geladen moeten worden. Ik mag hopen met kabels die ruim voldoende dikte hebben?
Sowieso zou ik die meter er tussnenuit halen en zo kort mogelijke kabels gebruiken tussen alternator en accubank of laadstroomverdeler. Hoe korter ze zijn, des te lichter je ze ook kunt uitvoeren.
In dit geval moet er 70A overheen. Stel dat je het kunt beperken tot 2 meter lengte en op dat stukje een spanningsval van 1% accepteert. Dan geldt:
q = 0.035*99*70*12/(12*12)
===
q = 20mm2
En voor betreft je meter: wellicht vervangen door een shunt in combinatie met een digitale meter? Een simpel multimetertje voldoet:
www.conrad.nl/ce/nl/product/12...aratuur-paneel-meter
De meter is overigens altijd een voltmeter (ook in jouw meter), in het bereik van een paar mV. Wat die simpelweg meet is het potentiaalverschil over een forse weerstand die in serie staat met de last, de zogenaamde shunt. In jouw meter zit dus ook zo'n shunt, in serie met de in- en uitgang. Probleem is alleen dat de weerstand daarvan waarschijnlijk zodanig is dat er forse warmteontwikkeling in plaats gaat vinden als je daar 70A overheen zet. Plus dat je dus kabels van en naar die meter moet trekken waar ook 70A overheen kan zonder dat er te veel vermogen in de kabels wordt opgenomen (en dus warmte ontstaat met alle gevaren die daarbij horen).
Mijn advies: meter er tussenuit, en als je iets nieuws wilt: kant-en-klaar, of zo'n multimetertje in combinatie met een losse meetshunt:
www.conrad.nl/ce/nl/product/10...oomshunt-100-A-50-mV
Wel nog wat meetweerstandjes bijbestellen om een spanningsdeler te maken voor je multimeter, zodat 1mV gelijk wordt aan 1A. Zie handleiding van dat metertje bij Conrad, daar staan genoeg voorbeeldschema's in. En natuurlijk een kabeltje vanaf je shunt naar de meter, en zorg dat daarin geen afwijking optreed. Sowieso iets dat afgeschermd is. 2x0.34mm2 twisted met mantel oid. De mantel hang je aan de - pool van je accu. De shunt zet je ook aan de negatieve kant! Als je hem toch aan de positieve kant wilt zetten moet je de massa op de mantel ook afzekeren (met max 1A oid).