Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadspanning startaccu 14,80V, service-accu 13,76V

Laadspanning startaccu 14,80V, service-accu 13,76V 26 juli 2013 16:58 #418875

Hallo,
Als de motor (Volvo Penta 2002) draait, dan is er een nogal hoge spanning op de startaccu, terwijl die van de service accu ok is (gegevens bij toerental 2000t/min):
Spanning startaccu (Ca-accu 55Ah): 14,80V
Spanning service-accu (140 Ah semi tractie): 13,76V
Spanningsverlies over de scheidingsdiode (Sure Power 702): 1,20V en 0,70V.
De startaccu is ongeveer 10 jaar oud maar doet het nog steeds prima; de service accu is nieuw van 03/2013.

2 vraagjes:
Waarom is het spanningsverschil op beide diodebruggen niet ongeveer identiek ?
Vanwaar komt het verschil in laadspanning (1,04V) tussen beide accu's?


Ik heb gezocht op het forum maar vind geen antwoord op mijn vragen.
Alvast bedankt voor het lezen !!

Met vriendelijke groet,
Pieterjan.
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 16:59 door Pieterjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laadspanning startaccu 14,80V, service-accu 13,76V 26 juli 2013 17:04 #418879

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Pieterjan schreef :
Waarom is het spanningsverschil op beide diodebruggen niet ongeveer identiek ?
Vanwaar komt het verschil in laadspanning (1,04V) tussen beide accu's?

Teken eens een schema uit, ik vermoed dat je iets niet helemaal correct hebt aangesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laadspanning startaccu 14,80V, service-accu 13,76V 26 juli 2013 17:26 #418894

roelb schreef :
Pieterjan schreef :
Waarom is het spanningsverschil op beide diodebruggen niet ongeveer identiek ?
Vanwaar komt het verschil in laadspanning (1,04V) tussen beide accu's?

Teken eens een schema uit, ik vermoed dat je iets niet helemaal correct hebt aangesloten.

Ik denk dat behalve de accu's zelf, alles nog origineel is: accuschakelaars, voltmeter op beide accu's, originele walstroomlader, alternator en diodebrug.
Electrisch schema: link
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 17:31 door Pieterjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laadspanning startaccu 14,80V, service-accu 13,76V 26 juli 2013 17:32 #418900

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Pieterjan schreef :
Ik denk dat behalve de accu's zelf, alles nog origineel is: accuschakelaars, voltmeter op beide accu's, originele walstroomlader, alternator en diodebrug.
Electrisch schema in bijlage

Geen bijlage.

Maar als je een schema hebt, meet dan op alle relevante punten even de spanning tijdens het laden. Dus als er een diodebrug tussen zit zowel daarvoor als op beide punten erna.

Test ook even met een ohmmeter of die diodebrug functioneert zoals verwacht.

Edit: zie nu dat je een linkje hebt toegevoegd. Bizar dat dat handgetekend is trouwens, ik mag hopen dat dit geen recente bavaria is?

Maar waar je dus even moet meten is op de drie punten die al noemde. Dus op pagina 2 van je schema, aan de rechterkant tussen de (G) en de diodebrug (noemen we even punt A), en direct daarna aan beide zijden (punt B en C).

Motor niet in bedrijf: punt A: 0V. punt B: 12,x volt. punt C: 12,x volt.

Dan met motor draaiende: punt A: 14,8V oid, punt B: A-0,7V, C: A-0,7V.

Als dat niet zo is dan even die diodebrug losmaken en los testen. 0 ohm van A naar B en A naar C, andersom oneindig en van B naar C ook.
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 17:44 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laadspanning startaccu 14,80V, service-accu 13,76V 27 juli 2013 17:10 #419173

Deze Bavaria is van 1989: wij zijn sinds een half jaartje de derde eigenaar.
Helaas ligt de boot 160km hier vandaan, dus ik kan het helaas niet verder uitmeten. Van zodra ik er ben, ga ik aan de slag en koppel ik hier terug.
Alvast bedankt voor de duidelijke feedback !!
Mvg,
Pieterjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl