Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 110VAC aan boord voor elektronica?

110VAC aan boord voor elektronica? 06 aug 2013 16:22 #422302

Onderstaande link geeft een aardige theorie dat je voor het laden van de accu's van je elektronica beter een 12V > 110V convertor zou kunnen gebruiken omdat het rendement hoger is?
Wat denken de elektronici onder ons hier van?


Laatst bewerkt: 06 aug 2013 16:24 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 06 aug 2013 16:58 #422320

hij dist wel heel snel een 12 volt lader, omdat die te duur is??

de batterij van de camera is een volt of 4. dus je gaat eerst van 12 volt naar 230 volt en dan weer terug naar 12 volt en dan weer naar 4,5 volt voor het laden. Je kan je voorstellen dat daarin veel verlies optreedt onderweg.

dus ja inderdaad, het scheelt als je niet naar 230 volt moet maar naar 110 volt.
Maar beter is helemaal niet omhoog, of zoals bij de laptops hooguit van 12 volt naar 19 volt.

Veel apparaatjes kan je tegenwoordig laden via usb. Ik heb aan boord een 12 volt naar usb convertertje die in de sigaretteaansteker plus kan. Veel efficienter gaat het bijna niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 06 aug 2013 17:04 #422326

Zoals jullie weten heb ik mijn boot in Europa gebouwd, en ook daarvoor uitgerust. Er is dus een 230V AC aanboord. Nu vaar ik sinds een paarjaar in Noordamerika, en heb een identieke mastervolt gekocht (ook 2500 Watt) maar dan voor 110 volt gebruik.

Ik kan geen verschil in performance of efficienty vinden of meten.
Ondanks dat ik vrijveel heb geexperimenteerd met de laptop en telefoonladers. Soms meet de een beter uit dan de ander, maar net zovaak is het andersom.

Maar ik ben geen elektrotechnikus, bovenstaande komt alleen maar van een praktijktest die ik sinds een jaar of drie heb lopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 17:08 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 06 aug 2013 17:07 #422327

Inderdaad zo veel mogelijk direct van 12V naar de correcte spanning en met alle apparaten die tegenwoordig laden via USB is dat niet eens zo moeilijk.

Van 12V naar 110V of 240V, kan best dat er wat verschil in zit maar zoveel als dat er in dat filmpje gesuggereerd word zal wel niet. Persoonlijk verwacht ik hoogstens een paar procent punten. Als je het wilt weten zoek twee inverters op liefst van het zelfde merk en type alleen 110V en 240V versies en kijk of het opgegeven rendement anders is.

Daarnaast is natuurlijk ook de vraag wat het rendement van je lader doet. Is deze beter bij 110V of bij 240V??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 06 aug 2013 17:08 #422328

nee dat denk ik ook wel Erik. Al met al verlies je niet zoveel meer van 230V t.o.v. 110V. Het hangt ook Heel erg af van de interne electronica, en de belasting. Een 230 volt type kan 90% halen en een andere oudere 110 volt type maar 80% of vice versa. Net hoe modern de electronica is.

Wat zeker scheelt is niet naar 230V omhoog converteren maar bij 12 volt blijven.

Ook relevant is de rusttroom van een inverter, dus bij nul belasting. Zet m uit als je m niet gebruikt!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 17:09 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 06 aug 2013 17:22 #422337

Een kwalitatief goede 240VAC omvormer halen heb je denk ik meer aan dan een 110VAC van ebay.

Veel schakelende voedingen accepteren ook gelijkspanning als input en het rendement voor 12V naar 300V DC zal wel beter zijn dan omzetting naar een mooie sinus...

Al is dat natuurlijk niet echt zo als het hoort...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 06 aug 2013 19:09 #422389

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
keeszeiler schreef :
Onderstaande link geeft een aardige theorie dat je voor het laden van de accu's van je elektronica beter een 12V > 110V convertor zou kunnen gebruiken omdat het rendement hoger is?
Wat denken de elektronici onder ons hier van?
Link verwijderd

Ik heb me zelfs de moeite niet getroost om de link te bekijken.
Converter van 12V DC naar 110V AC
en dan convertor van 110VAC naar 5,7, 9, of 19 V DC.
lijkt me niet erg slim.
Of je dat naar 110V AC of 230V AC doet maakt eigenlijk weinig uit.

Als je dikwijls aan de walvoeding hangt, gebruik dan een convertor die naar diezelfde waarde als de walvoeding converteerd.
Dus in Nederland 230 V AC.

( of wil jij voor al je apparaten nog een aparte 110V AC naar ? V DC
converter gaan bijkopen ? ? ? )

Beste oplossing
- Converter van 12V DC rechtstreeks naar de spanning die je nodig hebt (is veel efficienter dan 2 keer converteren)
- Probeer dan ook al je apparaten zo veel mogelijk op 12V of tenminste dezelfde gelijkspanning te krijgen.
(Zelf zit ik ook met het probleem dat mijn notebook 19V DC wil)

(Een ding ben ik nog niet uit, is het nu beter om mijn notebook continu aan de 19V te hangen, of is het beter om hem tot 80% te ontladen vooraleer ik de lader inschakel.
- beter voor de notebook accu of beter voor de boordaccu ? ? ?
Daar ben ik duidelijk nog niet uit. :unsure:
Dus voorlopig laad ik mijn notebook op via de walvoeding :( )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 19:12 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 06 aug 2013 19:15 #422396

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
keeszeiler schreef :
Onderstaande link geeft een aardige theorie dat je voor het laden van de accu's van je elektronica beter een 12V > 110V convertor zou kunnen gebruiken omdat het rendement hoger is?
Wat denken de elektronici onder ons hier van?

Een zeer hoog gehalte spijkers op laag water.......
Ik denk niet dat het rendements verschil meetbaar is.
In theorie loopt er meer stroom in een 110volt circuit dan in een 230 circuit, dus zou 110 volt meer ohmse verliezen hebben.

Snapie nog?

Wat Rooz zecgt; helemaal niet via een omvormer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 04:40 #422450

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Tony2920 schreef :
(Een ding ben ik nog niet uit, is het nu beter om mijn notebook continu aan de 19V te hangen, of is het beter om hem tot 80% te ontladen vooraleer ik de lader inschakel.
- beter voor de notebook accu of beter voor de boordaccu ? ? ?
Daar ben ik duidelijk nog niet uit. :unsure:
Dus voorlopig laad ik mijn notebook op via de walvoeding :( )

Accu uit de notebook halen en met een autoladertje op de 12V aansluiten.
(het notebook dus, niet de accu ;) )

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 05:55 #422481

Tony2920 schreef :
Als je dikwijls aan de walvoeding hangt,....
Dus voorlopig laad ik mijn notebook op via de walvoeding :( )

Als je dagelijks aan de walvoeding kan hangen is de vraag naar rendement in het geheel niet relevant meer. Maar voor anderen die langer varen of op plaatsten komen zonder walstroom ligt dit anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 07:11 #422512

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
monreve schreef :
Accu uit de notebook halen en met een autoladertje op de 12V aansluiten.
(het notebook dus, niet de accu ;) )

Hoho... volgens mag dat bij heel veel notebooks helemaal niet! Deze mag je nooit op voeding aansluiten als er geen accu is geplaatst.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 07:16 #422513

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Heb ik zeker mazzel gehad, want ik doe het al jaren zo met diverse merken notebooks.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 07:20 #422514

Voor elke laptop/notebook/tablet zijn 12V voedingen te koop. Heb ik meteen bij mijn netbookje gekocht. Nu ben ik een usb voedingsnetwerkje aan het aanbrengen, voor al die phones, e-readers, e.d. (zie wat heb je het laatst aangeschaft onderwerp).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 07:24 #422516

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
monreve schreef :
Heb ik zeker mazzel gehad, want ik doe het al jaren zo met diverse merken notebooks.

Stan
Idem, verbruik zonder batterij ligt merkbaar lager. Heeft bij mij tot nu toe prima gewerkt met veschillende Dell en Asus laptops.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 07:50 #422533

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
H2O schreef :
monreve schreef :
Heb ik zeker mazzel gehad, want ik doe het al jaren zo met diverse merken notebooks.

Stan
Idem, verbruik zonder batterij ligt merkbaar lager. Heeft bij mij tot nu toe prima gewerkt met veschillende Dell en Asus laptops.

Jeroen.
Ben wel verbaasd hierover, had verwacht dat je laptop niet zo goed tegen de spanningswisselingen van je accu zou kunnen.
tot 14,4 als hij geladen wordt, en tot 12 V als hij leeg raakt.
Mijn notbook verwacht 19V aan de ingang, ik heb geen idee of hij zal werken met 12 V
Asus Eeepc ( er zijn verscillende versies Eeepc die verschillende voedigsspanningen hebben, en ik heb natuurlijk weer een die geen 12 V is :( )

Heeft iemand ervaring met dit soort toestellen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 07:52 #422535

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
De posters hiervoor gebruiken autoladers die van je 12 a 14 volt netjes die benodigde 19v maken ;)
En dat werkt bij mij ook prima, ook zonder accu. Alleen mijn laptop nog op de een of andere manier van overtuigen dat ie op zijn eigen accu werkt. Dan gaat ie nog een tandje zuiniger werken.
Laatst bewerkt: 07 aug 2013 07:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 08:10 #422537

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Aan de binnenkant van onze prive notebook staat een duidelijke opmerking dat je hem nooit moet gebruiken zonder accu er in. Daar zou ik dan toch even op letten, voordat je 'm op die manier gebruikt.

De combinatie 230V/12V reisoplader die ik bij mijn zakelijke notebook heb heeft een handige knop waarmee je op de oplader kunt instellen of de accu mag worden geladen, of dat alleen de notebook moet worden gevoed. De tweede stand is de standaard instelling na inprikken. Dat scheelt inderdaad erg veel stroom, maar het lijkt me dat dat al gauw minder wordt zodra de accu vol is geraakt. Een Li-ion accu heeft nauwelijks last van zelfontlading, dus waarom zou een notebook zonder accu veel meer stroom trekken dan een met een volle accu er in?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 08:12 #422539

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
WADnWIND schreef :
keeszeiler schreef :
Onderstaande link geeft een aardige theorie dat je voor het laden van de accu's van je elektronica beter een 12V > 110V convertor zou kunnen gebruiken omdat het rendement hoger is?
Wat denken de elektronici onder ons hier van?

Een zeer hoog gehalte spijkers op laag water.......
Ik denk niet dat het rendements verschil meetbaar is.
In theorie loopt er meer stroom in een 110volt circuit dan in een 230 circuit, dus zou 110 volt meer ohmse verliezen hebben.

Snapie nog?

Wat Rooz zecgt; helemaal niet via een omvormer.

Da's niet alleen in theorie, voor het overbrengen van hetzelfde vermogen bij 110V is een twee maal zo grote stroom nodig als bij 220V. Dientengevolge zijn de koperverliezen bij 110V vier keer zo hoog als bij 220V. Dit zal bij kleinere apparaten nog niet zo aantikken, bij grotere vermogens is het wel degelijk een factor om rekening mee te houden.
Vergelijk het met de hoogspanningsnetten in het energietransport: voor de transport van hetzelde vermogen is bij een hogere spanning een lagere stroom nodig, waardoor de (koper)verliezen afnemen en/of kabeldoorsneden beperkt kunnen blijven.
Laatst bewerkt: 07 aug 2013 08:14 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 110VAC aan boord voor elektronica? 07 aug 2013 08:35 #422547

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Een kennis had drie jaar geleden een zeegaand motorjacht 12x4.50 naar nederland gevaren 2 350PK FORD Dieselmotoren. Hier aangekomen bleek alles 110 volt te zijn.

Er moest te veel worden omgebouwd dus hebben we het 110 volt systeem maar laten zitten.

Letterlijk alles is 110 volt.

De generator.
De Omvormers. 2x Victron 24/3000 110 volt door gelust als een omvormer van
6000 watt.
De airco.
De pompen.
De verlichting.
De Wasmachine.

Alles werkt perfect.

Het grote nadeel is dat 110 volt apparatuur hier moeilijk verkrijgbaar is.

Hij wilde een Senseo apparaat hebben. Uiteraard hier niet te koop in de winkels, het kon zelfs niet bestelt worden, zelfs bij Philips nederland niet.

Via E-bay had er toch een gevonden en besteld. Heel veel adapters zijn standaard al geschikt voor 110 volt en schakelen automatisch om ook die van zijn notebook en printer.

Een jaar later had ik voor hem een verhuistrafo besteld van 2000watt en geïnstalleerd deze maakt van 110 volt AC 230 volt AC. Heel veel werkt er goed op niet alles dit heeft met 60 Hz te maken wij hebben hier 50 Hz

Elektrisch gereedschap draait iets sneller via de verhuistrafo.

Alles werkt nu goed.

Toch zal ik iedereen afraden om een 110V stroomsysteem aan te leggen.


Lex
Laatst bewerkt: 07 aug 2013 08:50 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl