Hallo,
Ik ben ter lering ende zelfvermaak (en nu mss ook julllie) 2 reserve (nood)navlichten (SB/BB) aan het maken. Eerst een situatieschets van de originele 3 lage navigatielichten op mijn Contest:
Alle drie (Lazilas lampen; 10W; 12V; de behuizing daarvan is kwetsbare troep/beslist vast tapen) gemonteerd op een eigen RVS plaat (hek, BB, SB): 16x11 cm. Gelast aan hekstoel resp. preekstoel. Per licht 1 kabeltje erdoor naar het boordnet, en een heel kort kabeltje met een kabelschoentje (oogmodel)verbonden aan een boutje op elk plaatje. Het zou mijn aanleg niet zijn geweest, maar ik ben bereid het er voorlopig mee te doen.
Goed, terug naar mijn werkstukje: Ik monteer de lampbehuizing niet op een RVS plaat, maar op hardhout en monteer daaraan een kleine beugel die ik over de preekstoel kan hangen (chroomlaagje) Het draad uit de preekstoel is een kwestie van doorvoer (centraal gat), plug en play. Ik zit echter met het korte aardingskabeltje. Ik vraag me af of ik het gewoon kan oplossen met een kabelschoentje (oogmodel) verbonden aan de bout van de genoemde hangbeugel. Of is dat echt te weinig metaaloppervlakte of anderszins uit den boze ? Let wel: Niet ideaal interesseert me niet echt, aangezien ik de gevalletjes alleen kortdurend in geval van nood zou gebruiken (cq niet lang genoeg om al varend te kunnen wegroesten).
Ik heb flink gegoogled op aarding maar er geen antwoord voor gevonden, in de zin van normen, eventueel formule.
Ik hoop dat iemand er bij wijze van spreken chocola van kan maken.
P.S. En ja, ik weet dat een hele renovatie (al dan niet door een dure scheepselectricien) ook een optie is, maar bootjesfreaks houden nu eenmaal van zelf aanpielen met de spulletjes, vandaar ook deze actie