ilCigno schreef :
roelb schreef :
De linkergraphic is een ST60+ en dient vooral als GPS repeater en pilot display (die doet Pilot pop-ups). Maar als er geen route op ruim water wordt gevaren dan kan 'ie voor van alles gebruikt worden.
Wat zijn 'pilot pop-ups'? En hoe gebruik je die grafieken onderweg? Voor mij is dit laatste iets heel nieuws (op een console instrument tenminste).
De pilot pop-up functie zit alleen op de ST60+ graphic. Als die aan staat switcht dat display, als je op de stuurautomaat vaart, op de momenten dat het nodig is naar een relevant scherm toe.
Dat is zodra de koers van de stuurautomaat wijzigt (doordat je op de afstandsbediening op +1/+10/-1/-10 drukt bijvoorbeeld - de nieuwe koers wordt dan weergegeven. Maar ook als je een track vaart en je een waypoint moet bevestigen. Of als je in vane mode vaart en er een windshift alarm is. Handig, want ik heb zo'n ST2000+, en dat display is maar een regeltje en is niet vanuit de hele kuip zichtbaar.
Die grafiekjes zijn natuurlijk leuk, maar soms ook wel echt handig. Bijvoorbeeld als je (in nauw vaarwater) aan het kruisen bent. Je hebt directe referentie over je snelheid (of VMG) van de afgelopen minuten. Als je een VMG- en AWA grafiekje naast elkaar zet kun je heel snel zien wat op dat moment voor jou de optimale koers tov de wind is.
Het is ook heel leuk voor opstappers die echt wat willen leren. Zeker met aan de wind varen is de verhouding snelheid/windhoek vaak abracadabra in het begin. Immers, de meeste beginners zien of voelen helemaal niet hoe hard ze gaan. Vaak denken mensen nog dat ze vooruit varen terwijl ze eigenlijk alleen nog maar aan het verlijeren zijn.
In nauw vaarwater heb je dan nog de kant waar je mensen op kunt wijzen (meestal moet je ze er wel echt op wijzen, want vaak zijn ze heel erg binnen de boot gefocussed). Als het wat ruimer water wordt is de kant ook geen optie meer. Een klok met de snelheid erop helpt dan, maar het is maar een momentopname. Een grafiekje met de snelheid van de afgelopen 10 minuten werkt dan vaak enorm verhelderend. Je ziet in elke overstag mooi een snelheidsdipje en de grafiek geeft ook meteen een leuk target, immers, je moet toch wel met je huidige snelheid aan de top van de grafiek blijven!
Al met al: leuk speelgoed!
Vorige week zat ik solo op het IJsselmeer en toen had ik gewoon een kompas op een van de i70's staan. Route info (rolling road met XTE) op de ST60+ graphic en op de andere graphic soms de close-hauled, maar ook wat gespeeld met de layout en favorites. Ik ben ook nog een beetje aan het wennen, die i70's zijn ook nieuw speelgoed voor mij!