Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: hoe 3 accu's aan te sluiten

hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 05:37 #43932

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Hallo,

Op dit moment heb ik in mijn boot de volgende situatie:
- 2 accuschakelaars (aan/uit)
- een 70Ah startaccu
- 100Ah lichtaccu
- scheidingsrelais
- druppellader

De volgende situatie ben ik van plan deze winter in te bouwen:
- een tweede lichtaccu van 100 Ah
- een nieuwe druppellader die voor drie accu's geschikt is.

Mijn vraag is nu een schema hoe dit alles aan te sluiten, wetend dat twee accu's zomaar parallel zetten niet gaat werken vanwege het verkorten van de levensduur en daar ook laadproblemen door kunnen ontstaan.

Wie heeft hier ervaring mee en wil die delen?

Alvast dank,
Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 08:06 #43942

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Op de site van de Stroomwinkel.nl staat onder het kopje 'Technische info' een aardig rijtje schema's. Misschien zit daar iets bruikbaars bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 08:15 #43948

Geen ervaring met deze situatie, maar kijk eens op de site van de stroomwinkel. Daar kan je een heel boek downloaden over het onderwerp.

Ik zou het scheidingsrelais vervangen door een mosfet blok, waardoor de accu's (én de uitgangen van de nieuwe druppellader) altijd gescheiden blijven. Je zal dan ook de gebruikers van de twee licht-accu's moeten scheiden in twee groepen.

Kort gezegd:
De dynamo op het mosfetblok. De drie uitgangen van het blok naar de accu's. De druppel lader rechtstreeks op de accu's. De gebruikers via twee hoofdschakelaars op de licht-accu's. De startmotor rechtstreeks op de start-accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 08:51 #43955

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dank voor de reacties tot dusver. De stroomwinkel heb ik gebeld omdat er op de site niet een schema staat dat in deze situatie helpt. Ze hebben geen schema liggen.

@Free Bird: ik zou er eigenlijk naartoe willen dat de accu parallel komt te staan en er dus 1 lichtgroep is. Dit vooral vanwege de onevenredige belasting van de beide accu's in het geval van twee lichtgroepen; een lampje trekt minder dan een koelkast ;-)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 08:57 #43956

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Wat je nodig hebt is een elektronische laadstroomverdeler (zonder spanningsverlies) voor 3 accu's, en een extra accuschakelaar.
Je hebt dan in principe geen acculader met meerdere uitgangen nodig, maar natuurlijk wel een voldoende zware omdat je meer accuvermogen hebt.

Het beste is dan om 1 extra dezelfde accuschakelaars erbij te doen, een sleutel weg te doen zodat je ze nooit tegelijk aan kan zetten, startaccu zo laten als hij is, eventueel die sleutel vergrendelen met een touwtje ofzo dat hij alleen bij de startaccu blijft.


Belangrijk is wel om een goede accumonitor erbij te zetten, anders ben ik bang dat je de huidige accu zo leeg gaat trekken dat je geen stroom meer hebt en dan pas overschakelt naar de nieuwe en dan is die accu snel naar de knoppen.

@ freebird, wat is een mosfet blok ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 08:59 #43957

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto

@Free Bird: ik zou er eigenlijk naartoe willen dat de accu parallel komt te staan en er dus 1 lichtgroep is. Dit vooral vanwege de onevenredige belasting van de beide accu's in het geval van twee lichtgroepen; een lampje trekt minder dan een koelkast ;-)

Dit nooit doen, kan alleen met 2 exact dezelfde accu's van dezelfde leeftijd en nog het liefst uit dezelfde batch...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 09:58 #43963

Geheel eens met Jouzers, accu's parallel is vragen om problemen. Je kan de twee gebruikersgroepen eventueel wisselen met een schakelaar, als een van de lichtaccu's bijna leeg is.

Op de site van de stroomwinkel staat het boek "Altijd stroom", lijkt me sterk dat daar geen schema's in staan.

@jouzers: Een mosfet blok is hetzelfde wat jij noemt; een verliesarme laadstroom verdeler. Een z.g. diodeblok geeft een spanningsverlies (0,7V).
Een MetalOxideSiliconFieldEffectTransistor-blok (scrabble iemand?), geeft dit spanningsverlies niet. Er zitten dus transistors in i.p.v. dioden (en die moeten dus ook aangestuurd worden, vandaar dat er nog wat electronica in zit een een extra voedings aansluiting).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 11:52 #43976

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793

@Free Bird: ik zou er eigenlijk naartoe willen dat de accu parallel komt te staan en er dus 1 lichtgroep is. Dit vooral vanwege de onevenredige belasting van de beide accu's in het geval van twee lichtgroepen; een lampje trekt minder dan een koelkast ;-)

Dit nooit doen, kan alleen met 2 exact dezelfde accu's van dezelfde leeftijd en nog het liefst uit dezelfde batch...

Nah..... zo nauw luistert dat nou ook weer niet hoor. De ervaring heeft mij geleerd dat ze prima naast elkaar kunnen als de capaciteit maar hetzelfde is. Er gaan meer accu's stuk door te diep ontladen dan door verkeerd parallel zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 12:16 #43977

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 13:12 #43982

Die schema's zijn meestal afgestemd op de apparatuur die verkocht moet worden.

Ik zou het zo doen denk ik, dan kan je zelf kiezen of de accu's parallel staan of niet:

De min-leidingen van startmotor en dynamo zijn niet getekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 13:40 #43986

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto

@Free Bird: ik zou er eigenlijk naartoe willen dat de accu parallel komt te staan en er dus 1 lichtgroep is. Dit vooral vanwege de onevenredige belasting van de beide accu's in het geval van twee lichtgroepen; een lampje trekt minder dan een koelkast ;-)

Dit nooit doen, kan alleen met 2 exact dezelfde accu's van dezelfde leeftijd en nog het liefst uit dezelfde batch...

Nah..... zo nauw luistert dat nou ook weer niet hoor. De ervaring heeft mij geleerd dat ze prima naast elkaar kunnen als de capaciteit maar hetzelfde is. Er gaan meer accu's stuk door te diep ontladen dan door verkeerd parallel zetten.

Dit is heel gevaarlijk wat je zegt, spreek je hierbij alleen uit eigen ervaring, of kan je het uit professioneel oogpunt, of een of ander datasheet onderbouwen?
Ben je bekend met de verschillende c-waarden waarbij amperages van accu's gespecificeerd worden en de ontiegelijk veel verschillende soorten accu's die er zijn, en dat een accu na een aantal jaar nog maar 80 % van zijn oorspronkelijke vermogen kan hebben, dus nooit meer gelijk kan zijn...
Geloof me, zit er hier de hele dag, 5 dagen per week in, niet doen !

Een accu diep ontladen hoeft niet erg te zijn, zeker niet bij accu's die daarvoor gemaakt zijn :wink: een accu over een lange tijd leeg laten trekken, met een klein verbruik is wel funest....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 14:13 #43991

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Spreek uit eigen ervaring, heb behoorlijk vaak meerdere accu's parallel gezet. Het is voor de levensduur van de accu inderdaad niet zo handig om een 60Ah accu van een jaar of 7 naast een splinternieuwe 120Ah te zetten. Maar twee gelijkwaardige accu's.... Ik kan me niet voorstellen dat het bij mij elke keer dom geluk is geweest.... :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 16:34 #44004

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
elke keer dom geluk is geweest.... :?

Ja :wink: :
Installatie van verzorgings accu's (parallel)

Bij een parallelschakeling zijn van meerdere accu's de positieve polen met elkaar doorverbonden evenals de negatieve polen. Zo verdubbelt de capaciteit van de accuset, terwijl de nominale spanning van het systeem gelijk blijft. Het parallelschakelen van teee 12V 180Ah accu's levert dus een batterij op van 12V 360Ah.

Met het maken van een parallelschakeling dient echter opgepast te worden. Bij een parallelschakeling wordt de stroom over de beide takken verdeeld en is de stroomsterkte afhankelijk van de interne weerstand van de accu’s. Als parallelgeschakelde accu’s in de geringste mate in capaciteit verschillen of in leeftijd verschillen is de basis gelegd voor een spoedige terugkeer naar uw acculeverancier. Accu’s met verschillende capaciteiten hebben in een parallelschakeling nooit dezelfde ladingstoestand. Bij het ontlade krijgt de accu met de laagste weerstand alle stroom en wordt overladen. De andere accu krijgt geen stroom en gaat sulfateren. Het resultaat is een kapotte set.

Bij het ontladen is steeds de zwakste accu eerder leeg dan de andere en dus dieper ontladen waardoor de onderlinge verschillen steeds groter worden. Toepassing van een diodebrug of scheidingsrelais voorkomt beïnvloeding van accu's onderling.Belangrijk in een parallelschakeling is ook dat alle doorverbinders lang zijn en dik zijn. Verschil in lengte of dikte betekent verschil in weerstand en dat zou betekenen dat bij verschillen in bekabeling de accu aan het einde van de streng te weinig lading krijgt, terwijl de accu aan het begin wordt overladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 18:15 #44020

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Met het maken van een parallelschakeling dient echter opgepast te worden. Bij een parallelschakeling wordt de stroom over de beide takken verdeeld en is de stroomsterkte afhankelijk van de interne weerstand van de accu’s. Als parallelgeschakelde accu’s in de geringste mate in capaciteit verschillen of in leeftijd verschillen is de basis gelegd voor een spoedige terugkeer naar uw acculeverancier. Accu’s met verschillende capaciteiten hebben in een parallelschakeling nooit dezelfde ladingstoestand. Bij het ontlade krijgt de accu met de laagste weerstand alle stroom en wordt overladen. De andere accu krijgt geen stroom en gaat sulfateren. Het resultaat is een kapotte set.

Bij het bovenstaande zou ik graag willen opmerken dat de accu met de laagste weerstand tevens ook de leegste accu is.
Zodra deze accu net zo vol is als de andere accu(s) wordt de laadstroom (weer) gelijk verdeeld.

bij het ontladen gaat het precies andersom, de accu met hoogste klemspanning (de meest volle accu) levert de meeste stroom, zodra de klemspanning van alle accu's weer gelijk is wordt de ontlaad stroom (weer) gelijk verdeeld.

Uit het bovenstaande blijkt dus dat (kleine) verschillen in de accu's niet versterkt worden maar juist afgezwakt.

Wel zou ik bij het parallel schakelen van accus altijd 2 nieuwe (dezelfde) accus aanschaffen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 19:48 #44051

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
PvO\n
Bij het bovenstaande zou ik graag willen opmerken dat de accu met de laagste weerstand tevens ook de leegste accu is.
Zodra deze accu net zo vol is als de andere accu(s) wordt de laadstroom (weer) gelijk verdeeld.

bij het ontladen gaat het precies andersom, de accu met hoogste klemspanning (de meest volle accu) levert de meeste stroom, zodra de klemspanning van alle accu's weer gelijk is wordt de ontlaad stroom (weer) gelijk verdeeld.

Uit het bovenstaande blijkt dus dat (kleine) verschillen in de accu's niet versterkt worden maar juist afgezwakt.

Wel zou ik bij het parallel schakelen van accus altijd 2 nieuwe (dezelfde) accus aanschaffen.

In het bovenstaande zit nu net het probleem, de klemspanning van beide accu's is altijd gelijk, behalve als je ze onderling zou verbinden met tweelingsnoer.
Parallel schakelen van accu's is niet gewenst, de lading is nooit optimaal.
Ik kan me voorstellen dat er goede redenen voor zijn, om het tijdelijk zo uit te voeren en later een grotere accu wordt geplaatst, die reden zou kunnen zijn, een diode - of mosfet- blok en lader met 2 uitgangen waar het te ingrijpend zou worden om alles te vervangen.

Meest ideale situatie wordt in het schema van Freebird gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 20:04 #44055

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Misschien had ik ipv hoogste klemspanning beter kunnen typen : laagste interne weerstand.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat als er een forse onlaadstroom loopt, de meest volle accu daarvan de het grootste deel voor zijn rekening neemt.

De oorzaak hiervan is, dat hoe voller een accu, hoe minder de klemspanning instort.

Er onstaat op deze manier vanzelf een 'natuurlijk' evenwicht.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 20:08 #44056

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1236
Meest ideale situatie wordt in het schema van Freebird gegeven.
Als schakelaar 1 en 2 aan worden gezet staan de accus in dit schema parallel !

parallel schakelen van Accus hoeft zeker geen probleem te zijn. Wel is belangrijk dat de accus van het zelfde type/kwalitiet zijn (dus gelijk tijdig aangeschaft) Aan boord van schepen worden op deze manier vaak ook accu banken geschakeld. Trouwens niet alleen aan boord van schepen maar ook in bv Heftrucks, UPS systeemen, Noodvoedingen, enz...... Soms gaat het dan om een groot aantal accus die parallel worden geschakeld.
Als je de accus koopt bij een accugroothandel kunnen ze je er alles over vertellen. en ook advies geven welke accu het geschikst is voor jou.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 22 sept 2008 21:39 #44071

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Trouwens niet alleen aan boord van schepen maar ook in bv Heftrucks, UPS systeemen, Noodvoedingen, enz...... Soms gaat het dan om een groot aantal accus die parallel worden geschakeld.

Ik heb ze alemaal vaak genoeg vervangen en het is in serie.

24 volt noodvoeding schepen is 4 x 6 Volt accu
heftruck is doorgaans 48 Volt dus serie
grote UPS ( geen huis tuin of keukenformaat ) maar een echte grote, is een heleboel accu's in serie klemspanning meer dan 100 Volt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 23 sept 2008 04:20 #44078

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
In de manual van Sterling vond ik dit schema:


Ik denk dat dit aardig in de richting komt van hetgeen ik bedoel. De twee lichtaccu's zijn van hetzelfde type.

Ben wel blij met alle reactie tot nu toe. Leerzaam!

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 23 sept 2008 05:40 #44081

Dit is een electronische laadregelaar voor de dynamo (met temperatuur compensatie), en het probleem van parallel schakelen blijft. Bovendien moet de dynamo worden vervangen. Lijkt me een hele dure oplossing voor alleen wat meer accu capaciteit.

Het verdelen van de gebruikers over twee licht accu's heeft nog meer voordelen; je kan de kritische en minder kritische gebruikers scheiden. B.v. de navigatie apparatuur (gps, marifoon, etc.) van de "fun" spullen (radio, koelkast).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 23 sept 2008 06:38 #44085

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
@Jaap: vanwaar het vervangen van de dynamo? Het schema is uit de handleiding van een elektronische lader, Sterling 12v 30A.

Ik snap je punt over het scheiden van kritische en niet/minder kritische apparatuur. De gedachten om het halve boordnet om te leggen, daar word ik niet echt blij van.... Als het nou zo was, dat het toch aan vervanging toe is, dan is het een ander verhaal, echter dat is niet aan de orde.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 23 sept 2008 06:56 #44092

Volgens mij heeft een standaard wisselstroomdynamo niet al die aansluitingen, maar daar weet ik niet zo veel van, dus het zou kunnen dat het wel kan.

Ik weet niet hoe de installatie er uit ziet maar normaal gesproken komen de gebruikers uit op een centraal schakelpaneel. Dus daar kan de scheiding ook gemaakt worden, niet de hele bedrading in de boot vervangen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 23 sept 2008 09:19 #44102

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De dynamo hoeft niet vervangen te worden, de bestaande spanningsregelaar die nu op de dynamo zit gaat eraf en wordt vervangen door de Sterling regelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 28 okt 2008 20:15 #47907

Ik ben een aantal maanden geleden aan een (eigenwijze) praktijktest begonnen. Ik heb mijn bestaande lichtaccu's (2 x 105 Ah) van 4 jaar oud (aan de buitenkant nog 'als nieuw' :wink: ) uitgebreid met 2 x 105 Ah van het zelfde type en merk. Ik heb ze alle vier parallel geschakeld. En nu maar hopen dat het goed gaat. De therorie is er duidelijk over, maar ik hoop natuurlijk op een onbekende X-factor die er voor zorgt dat het in de praktijk allemaal meevalt. Als ik op korte termijn weer bij de accu-boer sta laat ik dat natuurlijk meteen weten. Hopelijk horen jullie de komende jaren niets meer over mijn accu's...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe 3 accu's aan te sluiten 28 okt 2008 20:55 #47917

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ben benieuwd en lees graag je bevindingen, de theorie is er duidelijk over, maar de praktijk bewijst ook steeds dat het niet werkt (zit zelf in het vuur) hoop voor jou dat de praktijk goed uitpakt voor je !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl