Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Spanningsregelaar vervangen

Spanningsregelaar vervangen 28 okt 2013 13:38 #451980

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Vandaag ben ik begonnen met het vervangen van de spanningsregelaar op mijn Jaguar 27. Om het zo duidelijk mogelijk te maken heb een foto bijgevoegd van de oude regelaar en van de nieuwe Bosch regelaar (Type Bosch F026T02200).
Nu wilde ik de draden 1 op 1 overzetten alleen kom ik er niet helemaal uit.

-Relay D+/61 zitten op de oude regelaar op 1 aansluiting (helemaal links op de foto) op de nieuwe Bosch regelaar heb ik een aparte aansluiting voor D+ en een waar 61 op staat, zoals je ziet kan ik de draad niet splitsen. Waar moet ik deze aansluiten op de Bosch regelaar?

-Relay 50 witte draad (midden op de foto) waar moet ik die aansluiten op de Bosch regelaar?

-Relay B+/30 (2e van links op de foto) kan ik deze aansluiten op de B+ aansluiting van de Bosch regelaar?

-De dikke rode kabel (helemaal links op de foto) waar op moet die aansluiten op de Bosch regelaar?

Zie jullie reactie met belangstelling tegemoet.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsregelaar vervangen 28 okt 2013 16:45 #452059

ik zou mey beide regelaars naar een "bosch" dienst of vergelijkbare werkplaats/ verkoop punt van auto electra gaan. zij zullen een antwoord voor je hebben, of misschien heb je wel een verkeerde regelaar.

ik weet niet waar je woont maar ik heb heel goede info gehad bij een bedrijf wat aan de gemeente haven zit in huizen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsregelaar vervangen 28 okt 2013 17:30 #452075

Mark S schreef :
Vandaag ben ik begonnen met het vervangen van de spanningsregelaar op mijn Jaguar 27. Om het zo duidelijk mogelijk te maken heb een foto bijgevoegd van de oude regelaar en van de nieuwe Bosch regelaar (Type Bosch F026T02200).
Nu wilde ik de draden 1 op 1 overzetten alleen kom ik er niet helemaal uit.

-Relay D+/61 zitten op de oude regelaar op 1 aansluiting (helemaal links op de foto) op de nieuwe Bosch regelaar heb ik een aparte aansluiting voor D+ en een waar 61 op staat, zoals je ziet kan ik de draad niet splitsen. Waar moet ik deze aansluiten op de Bosch regelaar?

-Relay 50 witte draad (midden op de foto) waar moet ik die aansluiten op de Bosch regelaar?

-Relay B+/30 (2e van links op de foto) kan ik deze aansluiten op de B+ aansluiting van de Bosch regelaar?

-De dikke rode kabel (helemaal links op de foto) waar op moet die aansluiten op de Bosch regelaar?

Zie jullie reactie met belangstelling tegemoet.

Hier heb je alvast een schema.




Het beste is te beginnen met de kabels opnieuw te strippen en nieuwe kabelogen op te persen.

-Dan kun je de D+ en 61 apart aansluiten, anders een draadbrug maken tussen deze twee

-de witte 50 is om de startmotor te bekrachtigen. Die zit op deze regelaar niet ingebouwd. Jouw oude regelaar was een combinatie van een start relais en een mechanische regelaar.

-ja B+/30 is de aansluiting naar de plus pool van je accu

-Tja en die dikke rooie is de startaansluiting naar je startmotor. De dikke zwarte onder de B+/30 is de accu plus aansluiting.

Dus de witte schakelt de dikke zwarte met de rode om te kunnen starten. Daar heb je nu een aparte relais voor nodig. Hoeveel ampère je moet schakelen weet ik niet precies.

Ik zag hier dat 100A gebruikt wordt.
www.unitunlimited.nl/N_frame.h...TART--N_art_377.html

Op de zijkanten sluit je de 25mm2 zwarte/rode draden aan. De twee bovenste zijn voor de witte (schakeldraad) en een draad naar de massa
Laatst bewerkt: 28 okt 2013 17:40 door happybuccaneer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsregelaar vervangen 28 okt 2013 17:54 #452088

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
@happubuccaneer als ik het goed begrijp kan ik het volgende doen;

- Dan kun je de D+ en 61 apart aansluiten, anders een draadbrug maken tussen deze twee:
Dit betekend dat ik een draad kan maken op de Bosch regelaar tussen D+ en 61 uiteindelijk maakt het dan niet meer uit waar ik de oude draden op aansluit op D+ of op 61. Omdat D+ en 61 toch zijn verbonden met elkaar, door de draadbrug?

- ja B+/30 is de aansluiting naar de plus pool van je accu.
Dit betekend dat ik de kabel B+/30 kan aansluiten op de B+ van de Bosch regelaar?

- de witte kabel schakeldraad en de rode kabel moeten elders worden aangesloten, dit gedeelte begrijp ik niet goed! Zou je dat nog beter kunnen uitleggen?

Ben nog een beginner in de 12volt wereld en aangezien ik in het oosten van NL woon zijn hier weinig watersport electriciens te vinden ; (
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsregelaar vervangen 28 okt 2013 17:57 #452089

op een auto zit de zelfde typen regelaars, is niets watersport bij, waarschijnlijk betaal je de zgn watersport specialist meer, maar dat zijn we gewent toch B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsregelaar vervangen 28 okt 2013 18:27 #452098

Ja wat Sietse zegt, deze worden ook in oudere auto's gebruikt en een beetje automonteur moet hiermee uit de voeten kunnen.

- ja inderdaad

- ja B+/30 kan op de B+ van de regelaar

- de witte kabel is het schakeldraad wat van je contact slot komt. Als je het contact slot doordraait om te starten, veert weer terug als je loslaat, komt hierop de schakelspanning om je startrelais te bekrachtigen. De dikke zwarte komt van je accu, de dikke rode gaat naar je startmotor. Deze moeten schakelen om de startmotor rond te laten draaien. Dat schakelen gebeurt nu met een apart start relais. Misschien is het makkelijker om het schema te bekijken.

De link die ik gaf kwam op de verkeerde pagina uit, hier zie je dus een startrelais www.unitunlimited.nl/b_378.jpg


Laatst bewerkt: 28 okt 2013 18:31 door happybuccaneer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsregelaar vervangen 28 okt 2013 18:54 #452118

Vergeet niet om nog een draadbrug te maken vanaf de B+ naar de startrelais aansluiting (dikke zwarte draad). Dit is je laadstroom verbinding naar de accu. De rode (relay B+/30) gaat via het contactslot o.a. naar je laadcontrole lampje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsregelaar vervangen 28 okt 2013 19:20 #452130

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Ok, dank je wel, duidelijk verhaal, ga ermee aan de slag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spanningsregelaar vervangen 13 nov 2013 18:34 #457415

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
@happybuccaneer en alle anderen
Inmiddels heb ik alles aangesloten heb ook een startrelais gevonden 12v 150amp (moet voldoende zijn) Nu heb ik nog een 3 tal vragen;

1. Waar en waarom moet er draadbrug komen tussen het startrelais en B+ moet de draad tussen de aansluiting en B+ komen waar de kabel van de dynamo op zit (rood) of waar de + kabel van de accu op zit (zwart) Wanneer je de draadbrug maakt tussen B+ en de zwarte kabel van de accu + dan wordt er toch nooit iets geladen? Of blijft het relais gesloten wanneer de motor draad? Want ik neem aan dat via de rode kabel vanaf de Dynastart de stroom moet komen om te laden.

2. Het start relais heeft 2 grote M8 aansluitingen waar ik op 1 de zwarte kabel heb aangesloten en op de andere de rode kabel. De witte kabel zit ook op een aansluiting van het startrelais, maar nu heb ik nog een aansluiting over op het startrelais waar ik een kabelschoentje op kan schuiven. Is de schakeling dubbel uitgevoerd of moet ik juist vanaf daar een draadbrug maken naar B+

3. Waarom staat er in alle handleidingen dat de accu max 60aH mag zijn, ik kan toch ook gewoon een 100aH accu plaatsen?

Zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl