Dank voor alle reacties, geeft me weer moed om op onderzoek te gaan.
ref. Faran - De iemand, waar ik het over had, was een monteur van de onderhodswerkplaats. Die hadden onlangs kontactslot & relais vernieuwd en de startmotor nagekeken en daar een lager vernieuwd. Dus er is nu geen corrosie meer.
ref. Waterblok - Je bevestigd dus mijn vermoeden, dat het toch de startmotor is ipv de accu, zoals die monteur meende.
ref. Helios - Het gebeurde net toen ik naar de kraan moest. Altijd stess, als er 3 man staan te wachten en je motor start niet....
Op de werf heb ik geen electra en dus de lader niet aan. Ik kon in m'n eentje niet én starten én op de spanningmeter kijken, helaas, want dat moet ik nog eens met hulp naar kijken.
ref Benk - Die 13.3 is gemeten toen de accu een uurtje of wat weer in rust was.
ref. zeekraal - Ja ik dacht ook, dat dat het geluid is, van die as dielangs de starterkrans ratelt. Goed dat jij dat vermoeden bevestigt. De startmotor dus maar weer eens goed laten testen, voordat ik advies monteur volg.
ref. Henk17 - Goed punt, maar nee, ik heb een extra hoofdschakelaar, die alles koppelt. Hij start dan op de start & huisaccu's gezamelijk, verder met dezelfde kabelaansluiting.
ref.Proost - Goed punt Ook gedaan, en met kabel ipv schakelaar de verbinding gemaakt, resultaat is gelijk, dus het is niet de schakelaar.