koko schreef :
Heb vandaag alle ouwe troep weggehaald van schakelpaneel tot aan mastvoet.
In de mast is alles al vernieuwt en weggewerkt in doorvoerbuizen.
De route blijft gelijk, maar ook deze wil ik eerst aanleggen met behulp van een doorvoerbuis. Tegelijkertijd gaat de route van wat 12v draadjes omgelegd worden naar dezelfde route als de mastbedrading, waar ze verder geleid worden naar eindbestemming.
Al met al komt het er op neer (huidig idee) dat door die ene buis de verschillende transducerkabels, 12v en marifoonkabel gaan lopen.
Het gaat om
Speed/temp
Diepte
wind
diverse mastverlichting, max tegelijk brandend 3amp
Marifoonkabel (aircell 7)
enkele 12v.
Ik kan niet goed beoordelen of dit slim is. Twijfel zit vooral in de diverse transducerkabels bij de marifoonkabel. Uiteindelijk verlaten ze de kajuit via een zwanehals, dus bijelkaar komen ze toch wel.
Als alternatief kan ik twee of desnoods 3 mantelbuizen aanleggen. In dat geval zou ik ze liefst langs dezelfde route laten lopen.
Wat is jullie advies:
A: alles bij elkaar kan prima.
B: 12v en transducer kabels gescheiden van de Marifoonkabel.
C: alle drie gescheiden, maar zelfde route kan wel
D: alle drie gescheiden, marifoonkabel andere route zolang het kan.
Het gebruik van (goedkope) doorvoer buizen is niet altijd handig en als je het doet, maak de bochten en hoeken dan open, zodat je makkelijk kan door trekken.
Ik en m'n toko gebruiken al ruim 20 jaar dit:
Geloof me, we hebben daar veel ervaring in en ook hoe het niet moet en niet kan, boekdelen. Trap a.u.b. niet in die ellendige PVC vingergoten die elke werf en elec gebruikt; bende en altijd te krap.
Met draadgoot kan je gemakkelijk scheiden, een bundel links, bundel rechts en nog bundels langs de middenspijlen. Door spijltjes weg te knippen kan je elke bocht om. Ik gebruik het ook in mijn eigen schip.
Scheiden van voedingen, data en hoogfrequent is altijd goed, baat het niet schaad het niet. Zeker als het een kleine moeite is.
Oplossing D dus.
Succes