Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 11:22 #460084

Yellow boat,
prima hoor, enkelzijdig gelijkrichten, zou kunnen.Het blijft wel een heel slechte meter. en drie diodes uitsparen kost echt niet meer dan 3 cent. dus dan is dan wel een heel slechte keuze van de ontwerper. Maar die prutsers bestaan.

Maar hoe verklaar je dan dat TS 24 volt meet!!
als je mijn berichten leest dan zie je dat ik dat al meerdere malen heb aangegeven dat dat niet Kan kloppen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 11:44 #460093

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik heb diverse berichten die wel erg op de man waren even wat gekuisd. Met daarbij het vriendelijke verzoek om nu weer op inhoud te communiceren en niet op de persoon
#wie de schoen past trekke hem aan!:unsure:
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 11:45 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 13:56 #460110

Is het relevant of het een eenzijdige gelijkrichter is of niet?
Volgens mij laten alle gelijkrichters een gelijkspanning/stroom gewoon door (die is immers al gelijkgericht).
De AC mode van een meter heeft behalve een gelijkrichter (+afvlakfilter) ook een AC koppel condensator die DC blokt. Anders zou je nooit (op een juiste manier) een AC component op een DC spanning kunnen meten.

Maw, ofwel is de condensator van je meter stuk, ofwel is hij gewoon slecht ontworpen.
Volgens mij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 14:20 #460113

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
De accu hangt nu aan de lader (een bakbeest van Waeco die ik erbij kreeg). Ik laat hem daar 2 dagen aan hangen en zal dan opnieuw meten (met de meter op het juiste menu, gelijkstroom :) ).

@ Hen3: Wisselspanning(standaard muurstopcontact, ed. en vermoed dat het ~ voor sinusgolf staat)
@ Roozeboos: Bedankt voor het antwoord (samen met wikipedia)

Aanvullend vraagje: de lader kent 2 laadstanden 2A RMS en 12A RMS. Is een van de twee aan te bevelen om te proberen een (zo goed als) lege accu te reanimeren?
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 14:22 door Kelt620.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 14:59 #460116

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Michiel,
het is heel voortvarend deze accu van 55 ah twee dagen aan de lader te zetten maar dat kon wel eens te veel van het goede zijn.
Verstandig is na te gaan met hoeveel ampere per uur dit laadapparaat de accu oplaad.
Als het laadapparaat twee ampere per uur laad heb je een accu van 55 ampere in ongeveer 27 uur vol.
Tevens is het verstandig eerst vast te stellen hoeveel lading op dit moment deze accu nog heeft voordat je deze aan de lader zet.
Is de accu nagenoeg leeg is het verstandig langzaam op te laden.
Als het een accu is met loodplaten, de vuldopjes losdraaien en los op de accu leggen. Dit om te voorkomen dat de accu tijdens het laden kan exploderen.
Voordat je de lader inschakelt is het verstandig vast te stellen hoe je deze lader moet instellen zodat je weet hoeveel ampere deze lader per uur afgeeft aan de accu.
Dit is tevens bepalend voor de tijdsduur van het laden.
Zorg er tevens voor dat in de cellen van de accu het niveau van de accu/vloeistof/ gedistilleerd water/ zodanig is dat de platen ca. 1 cm.
onder de accuvloeistof staan.
Succes gewenst bij deze operatie.
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 15:01 #460117

Volgens mij is langzaam laden altijd beter voor je accu (2A dus), duurt alleen langer.

Ik snap wel niet waar die RMS op slaat. Staat normaal voor Root-Mean-Square, een maat voor gemiddelde spanning bij wisselspanning. Maar laden gaat met gelijkstroom...
Weet iemand dat?

EDIT
Google wist het: Er zit altijd een kleine golf (ripple) op de laadstroom. Het is dus gewoon de gemiddelde waarde (nou ja, de wortel van de gemiddelde kwadratische waarde om precies te zijn) over tijd.
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 15:04 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 15:13 #460123

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Bas,
in veel gevallen staat op het laadapparaat zelf een beknopte handleiding voor het gebruik van het apparaat.
Het mooiste zou een handleiding zijn bij dit laadapparaat maar de praktijk leert dat vaak de handleiding er niet meer bij is zodat het aan de gebruiker is de werking uit te vinden.
Vr. groet,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 15:26 #460128

alphons schreef :
Beste Michiel,
het is heel voortvarend deze accu van 55 ah twee dagen aan de lader te zetten maar dat kon wel eens te veel van het goede zijn.
Verstandig is na te gaan met hoeveel ampere per uur dit laadapparaat de accu oplaad.
Als het laadapparaat twee ampere per uur laad heb je een accu van 55 ampere in ongeveer 27 uur vol.
Tevens is het verstandig eerst vast te stellen hoeveel lading op dit moment deze accu nog heeft voordat je deze aan de lader zet.
Is de accu nagenoeg leeg is het verstandig langzaam op te laden.
Als het een accu is met loodplaten, de vuldopjes losdraaien en los op de accu leggen. Dit om te voorkomen dat de accu tijdens het laden kan exploderen.
Voordat je de lader inschakelt is het verstandig vast te stellen hoe je deze lader moet instellen zodat je weet hoeveel ampere deze lader per uur afgeeft aan de accu.
Dit is tevens bepalend voor de tijdsduur van het laden.
Zorg er tevens voor dat in de cellen van de accu het niveau van de accu/vloeistof/ gedistilleerd water/ zodanig is dat de platen ca. 1 cm.
onder de accuvloeistof staan.
Succes gewenst bij deze operatie.
Alphons.

Zullen we het gewoon over Ampere hebben als we stroomsterkte bedoelen (en niet Ampere per uur) en over Ampere-uur als het over lading gaat?
Een accu van 55 ah heeft een (theoretische) capaciteit van 55 Ampere-uur (niet Ampere per uur!), dat is de lading die erin/eruit gaat als je 55 uur lang een stroom van 1 A laat lopen (of 27,5 uur een stroom van 2 A, etc.).
Dit is al heel vaak aangekaart op het forum, maar het lijkt niet te beklijven. Dat doet mijn oude elektrotechneuten hart zeer... ;-)

@Alphons: We hadden al geconstateerd met elkaar dat de accu bij een klemspanning van 11,5 V behoorlijk leeg moet zijn.

Of je 'm dan met veel of weinig laadstroom moet laden, durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat sommige geavanceerde laders een regeneratie-stand hebben en die werkt volgens mij met een hogere laadspanning gedurende enige tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 15:39 #460134

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Daarbij zou ik de accu niet 2 dagen aan de oplader laten.

@edit Was al eerder gemeld.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 15:41 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 15:40 #460135

en we gaan er vanuit dat de 11,5 volt een juist gemeten waarde is.
Ik zou toch even een second opinion vragen met een tweede multimeter..

@Bas , je hebt helemaal gelijk, er moet een serie condensator in om de gelijkspanning te blokken. Dan gelijkrichten en meten. Ik zat even wat te diep in de seatalk shit.. :blink:
zo een condensator zal niet doorslaan opdie spanningen, dus er zal wel helemaal geen een inzitten.
(Maar goed de 24 volt waarde geeft al aan dat de meter kapot is.)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 15:45 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 16:01 #460144

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Bart,
omtrent je opmerking over de amperes per uur heb je natuurlijk gelijk en ik hoop dat mijn aanslag op je gezondheid geen ernstige gevolgen heeft ;) ;)
Uit de gegevens in dit draadje kan ik niet opmaken welk type lader er aan de orde is.
Waeco levert een breed pakket aan laadapparaten voor o.a. ook caravantoepassingen.
Ik heb begrepen dat de accu uit een caravan afkomstig is dus is het mogelijk dat deze accu al een tijd ongebruikt is.
Als er geen haast is bij het gebruik van de accu is het verstandig deze langzaam op te laden. Dus twee ampere laden perv uur is voldoende.
Ook is het verstandig tijdens het laden regelmatig te controleren of het laadproces zonder incidenten verloopt.
Vr. Groet,
Alphons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 23 nov 2013 12:46 #460294

meten is weten

voor de ongelovigen onder ons :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 23 nov 2013 17:29 #460328

Je voltmeter staat ingesteld op wisselstroom i.p.v. gelijkstroom.
Accu's leveren gelijkstroom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 23 nov 2013 17:32 #460329

johannesw schreef :
Je voltmeter staat ingesteld op wisselstroom i.p.v. gelijkstroom.
Accu's leveren gelijkstroom

even het hele draadje lezen aub. daar ging het nu juist over.
wel goeie ogen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 23 nov 2013 17:44 #460334

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Bas van Dijk schreef :
Volgens mij is langzaam laden altijd beter voor je accu (2A dus), duurt alleen langer.

Ik snap wel niet waar die RMS op slaat. Staat normaal voor Root-Mean-Square, een maat voor gemiddelde spanning bij wisselspanning. Maar laden gaat met gelijkstroom...
Weet iemand dat?

EDIT
Google wist het: Er zit altijd een kleine golf (ripple) op de laadstroom. Het is dus gewoon de gemiddelde waarde (nou ja, de wortel van de gemiddelde kwadratische waarde om precies te zijn) over tijd.

Inderdaad RMS gaat niet noodzakelijkerwijs over wisselstroom/spanning. Het kan bepaald worden van elke signmaalvorm. Als er een ripple op de laadstroom zit, dan is het beter om over RMS te praten dan over de DC of "gemiddelde waarde".
De RMS heeft een betere relatie met de hoeveelheid energie die ergens ingaat dan de DC of gemiddelde waarde.
Standaard multimeters meten het gemiddelde van de gelijkgerichte stroom/spaaning. De betere multimeters meten echt de RMS waarde. Die twee waarden zijn voor met name niet sinusvormige signalen verschillend.

Een RMS meter meet de RMS zonder de DC component in de AC stand (wissel) en de RMS van DC+AC in de wissel stand. Dat laatste zie je dan vaak aan een liggend streepje onder een golvend streepje, in plaats van alleen een golvend streepje.
Laatst bewerkt: 23 nov 2013 18:09 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 23 nov 2013 17:47 #460336

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
johannesw schreef :
Je voltmeter staat ingesteld op wisselstroom i.p.v. gelijkstroom.
Accu's leveren gelijkstroom
Dat kan natuurlijk niet, je bedoelt:
"Je voltmeter staat ingesteld op wisselspanning i.p.v. gelijkspanning.

Bovendien leveren accu's geen stroom, in de zin dat het geen stroombronnen zijn: ze hebben geen stroombron karakter die een constante stroom leveren min of meer onafhankelijk van de belasting, maar het zijn voornamelijk spanningsbronnen, die geven een constante spanning min of meer onafhankelijk van de belasting.
Laatst bewerkt: 23 nov 2013 17:53 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 23 nov 2013 17:58 #460338

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Kelt620 schreef :
Goedenavond allen, ik kon gratis een accu ophalen die een tijdje in een caravan heeft gestaan. Als ik thuis de multimeter erop zet (ben geen electro-deskundige, weet bij wijze van net hoe het ding aan gaat) geeft deze 24V aan. Het merk/type: Magnet Mid 12V 55A

Kan het zijn dat de accu kapot is? Of heeft deze gewoon aan een verkeerde lader gehangen? En kan deze terug gebracht worden naar 12V?

gr. Michiel

Ik begrijp dat je de multimeter op wisselspanning had ingesteld.
Was de accu aangsloten aan iets anders?
Of zat je met je vingers tijdens het meten aan een van de meetpennen?
Maakten de meetpennen echt goed contact?

Mischien pikte je een of ander 50 Hz of hoogfrequent signaal via lange draden of je lichaam capacitief op?
Laatst bewerkt: 23 nov 2013 18:07 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 23 nov 2013 18:20 #460345

windvector, ik heb vanmorgen de proef genomen aan boord. accu was opgeladen, ik heb speciaal voor de "proef" de accu lader eraf genomen, mijn standaard spannings meter wees 14,2 volt aan.

bewust, zoals ts het heeft gedaan de meter op wisselspanning gezet en een paar keer de meet draden op verschillende meetpunten gezet.

zie foto, dit heb ik gedaan om de theoretische discussie te stoppen en ts niet voor gek te verklaren laten.

het is een goedkope meter, gekocht bij de karwij, het is een skandia.
zoals de meesten van ons hebben, die ook voor ons gebruik voldoende is.

ja roos ik weet dat er betere zijn, vroeger, toen ik nog werkte voor mijn inkomen en electronica nog repareerbaar was had ik ook een meter die 50X duurder was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 24 nov 2013 00:30 #460396

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Ik begrijp dat er nog wat aanvullende informatie nodig is.
* De accu heeft 2 jaar in een kelder (vorstvrij) gestaan.
* Ik heb de accu in eerste instantie verkeerd gemeten. Deze gaf toen 24V aan.
* In tweede instantie op gelijkstroom gemeten. Toen was het 11,5.
* De accu is vervolgens aan een oplader gehangen (een oud model waeco, volgens mij geen hightec-lader zoals je die nu ziet, geen ingebouwd anti-sulfideringsprogramma, ed).
* Na ruim anderhalve dag laden geeft hij nu 11,75 aan

Kort samengevat; het draadje begon met een vraag over mijn (toen nog onvermoede) foutieve meting en is overgegaan naar wat hoort een multimeter aan te geven als je een accu meet op wisselstroom.

gr. Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 24 nov 2013 00:52 #460397

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Als die 2 jaar gestaan heeft en niet geladen tussendoor is het hoogstwaarschijnlijk een verloren zaak.
Accu's horen maximaal 3 maanden te staan (volgeladen,dat werd gezegd bij de levering van nieuwe accu's en ik heb er aardig wat verkocht.helemaal na de winter,in het voorjaar stond er altijd een hoge stapel oude accu's in de hoek)
Blijkt ook wel als je na 1,5 dag laden nog maar 11,75v meet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 24 nov 2013 08:15 #460425

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
Smooth Operator schreef :
Of je 'm dan met veel of weinig laadstroom moet laden, durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat sommige geavanceerde laders een regeneratie-stand hebben en die werkt volgens mij met een hogere laadspanning gedurende enige tijd.

Mijn Ctek lader heeft zo'n stand. Herstellading noemen ze 'm ook wel.
Ctek laadt dan eerst volgens het gewone proces, dus langzaam tot een bepaald voltage, dan bulk tot weer een bepaald voltage om het langzaam af te maken tot 14,4v. Als dat proces is afgerond komt de herstellading er overheen, met een hoger voltage. Ik weet het niet exact meer, maar ik dacht tot zelfs 15,7V.
Als ik het goed heb is het idee achter die hoge spanning dat het accuzuur dusdanig gaat gassen dat de verschillende zuren en water weer goed gemengd raken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 24 nov 2013 09:13 #460456

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
Een lader met regeneratieprogramma lijkt wel zo'n beetje het laatste redmiddel, als je er ergens eentje kunt lenen. In principe zou ik er maar van uitgaan dat deze accu dood is: hij lijkt amper lading meer op te pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 24 nov 2013 10:02 #460480

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Ik ben bang dat die accu een verloren zaak is.
Jammer.
Maar vergeet niet dat je bij inruilen nog geld kunt krijgen, korting kunt krijgen bij aankoop van een nieuwe accu.
Het lood in de accu is namelijk geld waard.
Dus als je binnenkort een nieuwe gaat kopen, wel vragen voor de inruilkorting. Dan is al je moeite tenminste niet voor niets geweest.

Het is verder wel goed dat we hierdoor weer iets hebben bijgeleerd.
Sommige multimeters geen op AC ( wisselspanning ) kort een aanduiding die terug naar 0 gaat.
Andere geven een totaal verkeerde waarde, meestal te hoog.

Ik had verwacht dat ik op AC ongeveer een te volt te laag zou meten.
( de spanningsval over de diodebrug ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl