alphons schreef :
Beste Michiel,
het is heel voortvarend deze accu van 55 ah twee dagen aan de lader te zetten maar dat kon wel eens te veel van het goede zijn.
Verstandig is na te gaan met hoeveel ampere per uur dit laadapparaat de accu oplaad.
Als het laadapparaat twee ampere per uur laad heb je een accu van 55 ampere in ongeveer 27 uur vol.
Tevens is het verstandig eerst vast te stellen hoeveel lading op dit moment deze accu nog heeft voordat je deze aan de lader zet.
Is de accu nagenoeg leeg is het verstandig langzaam op te laden.
Als het een accu is met loodplaten, de vuldopjes losdraaien en los op de accu leggen. Dit om te voorkomen dat de accu tijdens het laden kan exploderen.
Voordat je de lader inschakelt is het verstandig vast te stellen hoe je deze lader moet instellen zodat je weet hoeveel ampere deze lader per uur afgeeft aan de accu.
Dit is tevens bepalend voor de tijdsduur van het laden.
Zorg er tevens voor dat in de cellen van de accu het niveau van de accu/vloeistof/ gedistilleerd water/ zodanig is dat de platen ca. 1 cm.
onder de accuvloeistof staan.
Succes gewenst bij deze operatie.
Alphons.
Zullen we het gewoon over Ampere hebben als we stroomsterkte bedoelen (en niet Ampere per uur) en over Ampere-uur als het over lading gaat?
Een accu van 55 ah heeft een (theoretische) capaciteit van 55 Ampere-uur (niet Ampere per uur!), dat is de lading die erin/eruit gaat als je 55 uur lang een stroom van 1 A laat lopen (of 27,5 uur een stroom van 2 A, etc.).
Dit is al heel vaak aangekaart op het forum, maar het lijkt niet te beklijven. Dat doet mijn oude elektrotechneuten hart zeer...
@Alphons: We hadden al geconstateerd met elkaar dat de accu bij een klemspanning van 11,5 V behoorlijk leeg moet zijn.
Of je 'm dan met veel of weinig laadstroom moet laden, durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat sommige geavanceerde laders een regeneratie-stand hebben en die werkt volgens mij met een hogere laadspanning gedurende enige tijd.