Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V

Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 21 nov 2013 19:57 #459967

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Goedenavond allen, ik kon gratis een accu ophalen die een tijdje in een caravan heeft gestaan. Als ik thuis de multimeter erop zet (ben geen electro-deskundige, weet bij wijze van net hoe het ding aan gaat) geeft deze 24V aan. Het merk/type: Magnet Mid 12V 55A

Kan het zijn dat de accu kapot is? Of heeft deze gewoon aan een verkeerde lader gehangen? En kan deze terug gebracht worden naar 12V?

gr. Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 21 nov 2013 20:03 #459970

twee keer nee. een 12 volt kan nooit 24 worden, anders om wel maar dan is het rip.

ik denk eerder dat er iets mis is met je meter.

of lees je verkeert af, maar dat moet je zelf beslissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 21 nov 2013 20:19 #459974

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Ben naar aanleiding van het antwoord van Sietse-ten even snel naar beneden gelopen en heb eea nog een keer goed bekeken (inclusief de multimeter). Ik denk dat het "bij wijze van" in mijn eerste post weggelaten kan worden. :blush:

De multimeter heeft standje V~ en standje V- (met puntjes eronder).....
De eerste geeft 24 als uitslag, de tweede 11,5.

Ik ga me nu in een hoekje staan schamen :)

gr. Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 21 nov 2013 20:27 #459976

hoeft niet , gooi de accu wel even aan de lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 21 nov 2013 20:32 #459978

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Gelijk aan de lader gehangen. Wel gelijk duidelijk dat ik maar eens een boekje elektra voor dummies moet gaan aanschaffen. Ook omdat ik een zeer simpel boordnet wil gaan aanleggen.

gr. Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 21 nov 2013 23:15 #460004

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Wie niets doet, maakt geen fouten.
Je hebt snel de fout hersteld, en iedereen die dit leest kan van jou fout leren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 06:13 #460011

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
:laugh: Ik vind het wel een mooie. Je hoeft geen boekje te kopen. Je weet al wat je vergissing was. Denk maar zo: dat doe niet nog eens.

Mocht je nog twijfelen: Een lood/zuur accu levert 2V per cel. Dus vuldoppen tellen en je weet het.

Voor wat betreft de laadtoestand, is dit misschien en handig staatje:

www.carnetix.com/regulators/battery-voltages.png
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 06:56 #460016

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Maar weet je nu wel waar de stand V~ voor dient?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 07:52 #460027

en in die stand mag hij geen 24 volt aangeven. V~ is de wisselspanning stand. wisselspanning uit je accu is nul.
Tijd voor een nieuwe meter.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 08:34 #460033

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
roozeboos schreef :
V~ is de wisselspanning stand.
Hè, nu verklap je het. :lol:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 08:39 #460035

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
roozeboos schreef :
en in die stand mag hij geen 24 volt aangeven. V~ is de wisselspanning stand. wisselspanning uit je accu is nul.
Tijd voor een nieuwe meter.

Dat weet ik nog zo goed niet, ik ga eens kijken wat mijn meter doet op die stand, al was het maar om een idee te krijgen als ik zelf een rare meetrestultaat heb.
Ik heb een meter die mij tot 2V te veel aanduid op V DC als zijn interne batterij te laag is. Kan daar dus ook mee te maken hebben.
P.S.
Bij de meting met 2 goedkope (ALdi) multimeters.
12,63V op DC
0,15 V op AC en wegvallend naar 0.0V
Niet wat ik verwachte maar wel duidelijk.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 08:58 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 08:41 #460036

ja dat dacht ik ook al,wellicht een lege batterij, maar de DC doet het wel goed, of zit in ieder geval aardig in de buurt.
TS zou dan een batterij teken inbeeld moeten hebben.

maar wisselspanning aanwijzing uit een accu is echt verkeerd hoor. Je krijgt alleen even een uitslag op het moment dat de meetpennen op de accu worden gezet. DAn heb je heel even een snel oplopende spanning, wat wordt herkend als een wisselspanning.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 08:43 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 08:55 #460037

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
Dat tekentje is lang niet bij alle multimeters het geval, maar oplopende aanwijzingen voor de spanning bij een leegrakende interne batterij wel (die wordt gebruikt als referentiespanning, en de gemeten spanning is feitelijk een verhouding).
Wat Roozeboos zegt over nulspanning weet ik niet helemaal zeker: dat is wel het effect van meten van wisselspanning op gelijkstroomstand, maar geldt dat ook andersom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:00 #460038

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
@Roozeboos: Niet noodzakelijkerwijs. Een multimeter uit de hobbyklasse kan simpel werken volgens het principe van gelijkrichten van de wisselspanning, die zal dus ook een gelijkspanning weergeven wanneer deze gemeten wordt via de wisselspanningsstand. Een wisselspanning meten via de gelijkspanningsstand zal een korte aanwijzing van de meter opleveren, afhankelijk van het moment in de periode waarop je de meter aansluit, daarna zal hij weer naar 0 gaan.
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 09:02 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:00 #460039

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Apae schreef :
Dat tekentje is lang niet bij alle multimeters het geval, maar oplopende aanwijzingen voor de spanning bij een leegrakende interne batterij wel (die wordt gebruikt als referentiespanning, en de gemeten spanning is feitelijk een verhouding).
Wat Roozeboos zegt over nulspanning weet ik niet helemaal zeker: dat is wel het effect van meten van wisselspanning op gelijkstroomstand, maar geldt dat ook andersom?

Meten is weten, dus even proberen zou ik zeggen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:03 #460040

Heelaas betekent die 11,5 Volt dat de accu volledig is ontladen.
Dat kan echter ook tot gevolg hebben dat hij in meer of mindere mate ter ziele is.
Eventueel kan met een herstel lading (die functie hebben de betere laders wel) geprobeerd worden de accu te herstellen.
Ik zou in ieder geval de accu even laten (herstel)laden bij een garage of bijv. bij Kwikfit en vragen of ze hem even doormeten.
Anders sta je ,sorry lig je , later onderweg snel met een lege accu .
Hier de juiste voltages afhankelijk van de ladingstoestand:
Ladingstoestand accu
Ladingstoestand Rustspanning in Volt
100 % 12,72
80 % 12,51
60 % 12,30
40 % 12,09
20 % 11,88
0 % 11,64
Deze waardes gelden bij een accu in rust , d.w.z. dat er minstens 0,5 uur niet geladen of ontladen is en zonder dat er verbruikers aan hangen.
Een accu nooit verder dan 50% of 12,2 Volt leegtrekken anders is hij snel kapot.

Overigens moet je van de goedkope multimeters niet teveel verwachten . Die kunnen wel ee paar tienden tot soms 0,5 Volt afwijken.
Vandaar mijn advies om even naar een fgareage te gaan.
Ad
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 09:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:12 #460043

ik zeg dus dat wanneer je de meter op wisselspanning zet, je op het moment van erop zetten je even een wisselspanning creeert , en daarmee je meter in die wisselspanning stand even een waarde aangeeft. En daarna weer naar nul gaat. Zo herken je ook dat de meter naar DC moet.

Een meter die een waarde aangeeft in wisselspanning stand terwijl er gelijkspanning opstaat is een slechte meter, en daarmee onbruikbaar.

24 volt aangeven met een 11 volt gelijkspanning erop is hoe dan ook niet goed.

Die mter is defect, of de batterij is leeg.
Bij de gamma oid haal je een goed werkende voor een tientje.

Je zal maar je goede accu weggooien omdat je denkt dat er te weinig spanning op de polen staat!

Ik zou de meter overboord gooien, figuurlijk dan in ieder geval.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:23 #460046

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Yellow Boat schreef :
Ladingstoestand Rustspanning in Volt
100 % 12,72
80 % 12,51
60 % 12,30
40 % 12,09
20 % 11,88
0 % 11,64
Deze waardes gelden bij een accu in rust , d.w.z. dat er minstens 0,5 uur niet geladen of ontladen is en zonder dat er verbruikers aan hangen.
Ik zie dit lijstje met grote regelmaat voorbij komen en juist door die twee cijfers achter de komma pretendendeert het van een grote exactheid te zijn. De werkelijkheid is wat genuanceerder.
Accu's die in goede conditie zijn, houden na het laden vaak dagenlang een veel hogere spanning dan die 12,72 V uit het lijstje. Ik heb in de tweede week van oktober mijn twee huishoudaccu's van boord gehaald. Die zijn het hele seizoen op spanning gehouden door een zonnepaneel. Nadat ze een paar dagen hadden gestaan, was de spanning gezakt tot iets tussen de 12,9 en 13V. Op dit moment, na een totale rust van bijna 6 weken, is de spanning nog altijd 12,75V.

Een "accu in rust" is overigens niet een accu die een half uur van de lader af is. De waarden die hier genoemd worden gelden na een rust van tenminste 24 uur. Een accu die al 0,5 uur na het laden is teruggezakt tot een spanning van 12,72 V is zeer zeker niet meer in topconditie.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:24 #460047

roozeboos schreef :
ik zeg dus dat wanneer je de meter op wisselspanning zet, je op het moment van erop zetten je even een wisselspanning creeert , en daarmee je meter in die wisselspanning stand even een waarde aangeeft. En daarna weer naar nul gaat. Zo herken je ook dat de meter naar DC moet.

Een meter die een waarde aangeeft in wisselspanning stand terwijl er gelijkspanning opstaat is een slechte meter, en daarmee onbruikbaar.

24 volt aangeven met een 11 volt gelijkspanning erop is hoe dan ook niet goed.

Die mter is defect, of de batterij is leeg.
Bij de gamma oid haal je een goed werkende voor een tientje.

Je zal maar je goede accu weggooien omdat je denkt dat er te weinig spanning op de polen staat!

Ik zou de meter overboord gooien, figuurlijk dan in ieder geval.

Allereerst is elke (in ieder geval de betaalbare)multimeter een gelijkspanningsmeter , ook in de wisselspanningstand. Alleen wordt de wisselspanning gewoon gelijkgericht en dan pas gemeten.
En dat schijnt normaal te zijn want mijn beide multimeters , beide goedkpe van Gamma en co. geven ook precies het dubbele aan als ik mijn autoaccu (vol) meet in de wisselspannings stand nl. 25,5 Volt.
Ik denk dat die goedkope meters van de Wisselspanning alleen de positieve piek meten en dan met twee vermnigvuldigen (of de getransformeerde spanning vóór de diode is het dubbele van bij een brugcel. Dus kennelijk maar één enkele Diode als gelijkrichter hebben en geen brugcel.
Dat verklaard dan alles.
Ad
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 11:38 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:30 #460048

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
lodewijk stegman schreef :
Ik zie dit lijstje met grote regelmaat voorbij komen en juist door die twee cijfers achter de komma pretendendeert het van een grote exactheid te zijn. De werkelijkheid is wat genuanceerder.
Accu's die in goede conditie zijn, houden na het laden vaak dagenlang een veel hogere spanning dan die 12,72 V uit het lijstje. Ik heb in de tweede week van oktober mijn twee huishoudaccu's van boord gehaald. Die zijn het hele seizoen op spanning gehouden door een zonnepaneel. Nadat ze een paar dagen hadden gestaan, was de spanning gezakt tot iets tussen de 12,9 en 13V. Op dit moment, na een totale rust van bijna 6 weken, is de spanning nog altijd 12,75V.

Een "accu in rust" is overigens niet een accu die een half uur van de lader af is. De waarden die hier genoemd worden gelden na een rust van tenminste 24 uur. Een accu die al 0,5 uur na het laden is teruggezakt tot een spanning van 12,72 V is zeer zeker niet meer in topconditie.

--
stegman
Precies, mijn accu's staan na 24 uur nog boven de 13 volt(!). Bovendien staat in de specsheet van mijn accu's een héél ander lijstje met spanningen.
Ik blijf er bij: nauwkeurig de ladingstoestand van accu's bepalen tijdens normaal gebruik met alleen de spanning als informatie kan niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:34 #460049

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Yellow Boat schreef :
Allereerst is elke (in ieder geval de betaalbare)multimeter een gelijkspanningsmeter , ook in de wisselspanningstand. Alleen wordt de wisselspanning gewoon gelijkgericht en dan pas gemeten.
En dat schijnt normaal te zijn want mijn beide multimeters , beide goedkpe van Gamma en co. geven ook precies het dubbele aan als ik mijn autoaccu (vol) meet in de wisselspannings stand nl. 25,5 Volt.
Ik denk dat die goedkope meters van de Wisselspanning alleen de positieve piek meten en dan met twee vermnigvuldigen (of de getransformeerde spanning vóór de diode is het dubbele van bij een brugcel. Dus kennelijk maar één enkele Diode als gelijkrichter hebben en geen brugcel.
Dat verklaard dan alles.
Ad

Toevallig heb ik zelf een bij de Gamma gekochte multimeter (merk ELRO, wel iets meer dan een tientje, maar evengoed goedkoop) en die geeft bij het meten van een 12V accu op in de wisselstroomstand helemaal niks aan, behalve een punt.
Ik zeg het nog een keer: de werkelijkheid is altijd genuanceerder dan je denkt..

--
stegman
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 11:40 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:41 #460050

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Philip schreef :
Ik blijf er bij: nauwkeurig de ladingstoestand van accu's bepalen tijdens normaal gebruik met alleen de spanning als informatie kan niet.
Het draait natuurlijk uit op een definitie-verhaal. Wat is nauwkeurig? En hoe nauwkeurig wil je het hebben?
Inderdaad is een resterende accuspanning in rust na een bepaalde tijdsperiode geen super-nauwkeurige methode om de conditie van een accu te bepalen.
Maar als je gewoon blijft meten en de accuspanning zakt tijdens gebruik bij een relatief lage belasting van 1 tot 2A in minder dan een uur heel dramatisch in elkaar, dan weet je al weer heel wat meer.
Zo'n accu is niet meer in topconditie, om het eufemistisch uit te drukken.

In die zin vind ik het geklooi met een zuurweger, wat voor sommigen nog steeds de enige betrouwbare methode is, toch echt een beetje uit de tijd.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:42 #460051

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Ladingstoestand Rustspanning in Volt
100 % 12,72
80 % 12,51
60 % 12,30
40 % 12,09
20 % 11,88
0 % 11,64
Deze waardes gelden bij een accu in rust , d.w.z. dat er minstens 0,5 uur niet geladen of ontladen is en zonder dat er verbruikers aan hangen.
Ik zie dit lijstje met grote regelmaat voorbij komen en juist door die twee cijfers achter de komma pretendendeert het van een grote exactheid te zijn. De werkelijkheid is wat genuanceerder.
Accu's die in goede conditie zijn, houden na het laden vaak dagenlang een veel hogere spanning dan die 12,72 V uit het lijstje. Ik heb in de tweede week van oktober mijn twee huishoudaccu's van boord gehaald. Die zijn het hele seizoen op spanning gehouden door een zonnepaneel. Nadat ze een paar dagen hadden gestaan, was de spanning gezakt tot iets tussen de 12,9 en 13V. Op dit moment, na een totale rust van bijna 6 weken, is de spanning nog altijd 12,75V.

Een "accu in rust" is overigens niet een accu die een half uur van de lader af is. De waarden die hier genoemd worden gelden na een rust van tenminste 24 uur. Een accu die al 0,5 uur na het laden is teruggezakt tot een spanning van 12,72 V is zeer zeker niet meer in topconditie.

--
stegman

Jaja , dat met die tweede plaats achter de komma klopt hoor. Heb ik ook maar gecopieerd van internet.
En die 13 Volt bij 100%.Tja , daar scheiden de inzichten .Op internet vind je alles van 12,72 tot inderdaad 13 Volt.
En in mijn , toegegeven , meer dan 40 jaar oude, leer boek staat 12,8 Volt .
En of 0,5 uur of 24 uur . Gewoon pas meten als de spanning helemaal niet meer zakt. Dat kan best al na 1 uur zijn hoor , afhankelijk bijv. hoe warm de accu na het laden geworden is.Immers , de spanning zakt ook iets als de accu kouder wordt.
Belangrijker is dat de spanning niet blijft zakken want een normale loodaccu mag hoogstens 30 milliVolt per dag zakken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 09:59 #460061

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Yellow Boat schreef :
Belangrijker is dat de spanning niet blijft zakken want een normale loodaccu mag hoogstens 30 milliVolt per dag zakken.
Ad
Dat is inderdaad een wat betere norm dan: "12,72V na een half uur rust is goed".
Iemand die van dat laatste uitgaat en na één keer meten de accu laat voor wat ie is, kan alsnog bedrogen uitkomen.
Het gedrag van de accu een tijdje volgen en verschillende keren meten is de manier om een beetje inzicht te krijgen in de conditie van het ding.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etiket Accu zegt 12V, multimeter zeg 24V 22 nov 2013 11:13 #460079



Die meters van Elro zijn uiteraard een stuk beter dan die heel goedkope.
Dat jij dat soort metertjes echter gelijk weg wilt gooien vind ik ongenuanceerd.
Hier het metertje wat ik gebruik op zowel mijn boot als thuis en dat bevalt me al vele jaren prima.Maar uiteraard wel het batterijtje af en toe vervangen ( doe ik ongeveer een keer per jaar).
Maar ja , meten op de verkeerde stand gaat uiteraard altijd mis.
Probeer maar eens 230 Volt te meten op een weerstand instelling.
Doe je gegarandeerd ook maar één keer.
Zoals zo vaak ; lees voor gebruik eerst de gebruiksaanwijzing
En dat heb ik hier al diverse malen geschreven. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 22 nov 2013 11:43 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl