Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: andere zwaardere dynamo plaatsen.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 01 mrt 2014 15:04 #491526

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Philip schreef :
Toch zijn er gebruikerservaringen te vinden dat in een aantal gevallen de alternator beduidend minder lang mee gaan met zo'n regelaar. Een en ander lijk niet altijd helemaal berekend te zijn op een continu hoge laadstroom.

Dit is grotendeels te wijten aan te warme machine kamers/hokken aan boord.
De koolborstels moet je toch al periodiek vervangen per 10-15 jaar en de lagers mogen dan ook wel. Tegen de warmte kan je de slang van de machinekamer luchttoevoer direct achter de dynamo laten uitkomen. dan gaat de gelijkrichter en de spoelisolatie opeens héél veel langer mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 01 mrt 2014 15:30 #491541

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Inderdaad is het ons ook overkomen dat de diodes in de alternator snel het loodje legden na het installeren van een slimme regelaar en AGM’s. Vooral goede een AGM kan hoge laadstromen aan. Voor meer ingewijden de interne weerstand blijft bij het laden laag. Al met al heb ik er voor gekozen een externe 3 fase gelijkrichter te monteren op een serieus koelblok.
Verder moet je terdege ook rekening houden dat je bedrading van voldoende dikte moet zijn. Over het algemeen is de draad van alternator naar je aansluiting plus op je startmotor niet meer dan 6 mm2. Dit is niet voldoende om uren lang 50 - 90 ampere stroom te verwerken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 01 mrt 2014 16:00 #491554

Gisteren komt een Zweed de ankerplaats op met defecte generator, Diodes stuk.
Vermoedelijke oorzaak; het zeer lang op maximaal generatorvermogen draaien, 50 A.

Naar mijn mening zorgen die sterling regelaars die het zoveel beter doen, dat het allemaal veel dichter langs het randje van wat nog net kan loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 02 mrt 2014 09:31 #491694

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
3Noreen schreef :
Dit is niet voldoende om uren lang 50 - 90 ampere stroom te verwerken.

hélé snelle vuistregel;
4A per mm2 = 25mm2 bij 90A voor continue
6A per mm2 voor af en toe.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 02 mrt 2014 09:36 #491696

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Saeftinghe schreef :
Gisteren komt een Zweed de ankerplaats op met defecte generator, Diodes stuk.
Vermoedelijke oorzaak; het zeer lang op maximaal generatorvermogen draaien, 50 A.

Naar mijn mening zorgen die sterling regelaars die het zoveel beter doen, dat het allemaal veel dichter langs het randje van wat nog net kan loopt.

Of liever;
Hebben we zulke slechte ventilatie bij de motor, te kleine openingen etc.
De kwaliteit van de dynamo's zijn ook erg matig.
Een "echte" Bosch of Leece Neville doet het dan opeens wel langer.

25 jaar geleden bouwden wij zelf al dit soort regelaars met groot succes. Bij de eerder genoemde dynamo's ging dat zeer zelden fout.
(1,5 Kw 24V-60A)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 02 mrt 2014 10:27 #491711

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Wat er uit dit soort topics altijd naar voren komt is zoveel mogelijk stroom genereren.
Met slimme regelaars en er word gesproken over continu 50 tot 90 ampère?
De dynamo's zijn in een boot er niet op gebouwd.
Wat wad en wind al aan haalde en i hier eerder schreef, de dynamo's worden te warm met dergelijke continu stroom en wat dacht je van de accu's?
Deze zijn er niet voor gemaakt op een dergelijke continu stroom te verteren.
Een accu of accu bank geld als vuist regel 10% laden en maximaal 25%.
Maar liever 10%.
Dat word om de paar jaar nieuwe accu's plaatsen..
Dergelijke slimme regelaars zijn uit gerust met een temperatuur sensor op de dynamo en op de accu en dat is niet voor niets.
De grenzen van de toelaatbare max. temperatuur worden gezocht.
Dus de dynamo maximaal koelen en het idee van een 3 fasen diode blok met stevige koelribben uitwendige is zo gek nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 02 mrt 2014 10:33 #491713

  • sst
  • sst's Profielfoto
Ben het eens met Dehler. Voor mij bevestigt dat een slimme regelaar de beste keuze in plaats van een grotere dynamo. Er zijn maar weinig schepen die 70 a 90 amp kwijt kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 02 mrt 2014 12:02 #491730

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
sst schreef :
Er zijn maar weinig schepen die 70 a 90 amp kwijt kunnen.

Precies! En daarom is een laadstroompje uit een zonnepaneel, schroefasgenerator of zelfs een windmolen zo duurzaam in je accu. Met die grote stromen is veel warmte ontwikkelingen dus het rendement in je accu ook lager. Met een klein stroompje zijn er weinig kabelverliezen en warmte ontwikkeling in de accu, waardoor het rendement hoger ligt.

De grote laadstroom tactieken zijn korte termijn denkers. Althans als dit gaat over lood accu's.

Er is natuurlijk ook heel wat te zeggen om die kl*te loodaccu's figuurlijk over boord te zetten. het is héél bijzonder dat we nog steeds martelen met een uitvinding uit 1859.

Ik geloof persoonlijk sterk in deze ontwikkelingen:
www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/?cur=1

En dan blijkt dat de peperdure oplossingen die de bekende merken voorschotelen toch wel wat over de top zijn.

Je kan ook zelf je accu samenstellen;
www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1

Het zijn no nonsens jongens uit de industrie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 02 mrt 2014 12:19 #491735

  • sst
  • sst's Profielfoto
WADnWind bedankt voor de link. Ik moet een deze jaren mijn accubank weer gaan vervangen. Dus dat gaan we bestuderen. (24v/230ah)
Ze zijn van 2005, dus wie weet moet het al snel.

Ik blijf steeds maar twijfelen. Deze goedkope van Daveco gaan dus al weer 8 jaar mee. AGM staat me ook wel aan maar misschien moet ik een grotere stap maken in de techniek....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 02 mrt 2014 12:29 #491738

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Helaas kan ik niet bevestigen dat “echte” dynamo’s het langer vol houden in een redelijk goed geventileerde motorruimte van een zeil boot. Mijn boot heeft een rond 100 mm geforceerde ventilatie met buitenlucht en een dynamo van één van de boven genoemde merken. Verder kan ik ook niet bevestigen dat accu's geen hoge stroom aan kunnen. Mijn 240Ah agm’s staan nu vanaf 2006 in mijn boot. Krijgen een keer of 20 per jaar een behandeling met 90A voor een uur of anderhalf.
Stroom draaien met een 16kw diezel en dan slechts een zielige 100 watt naar de accu’s brengen is wat mij betreft geen optie.

Overigens de volgende accu’s worden lithium-ion. Kan er een nog hogere laadstroom in. :laugh:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 mrt 2014 12:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 02 mrt 2014 12:39 #491743

WADnWIND,

Het jaartal van een uitvinding zegt niets over de kwalitieit ervan, het wiel is al heel wat eerder uitgevonden en daar zijn we nog steeds heel tevreden mee.

Je kunt er van uitgaan dat wat bij de bouw geplaatst wordt standaard spul is, dat heeft bewezen goed te werken.
Dat komt er op neer dat normale loodaccu´s en een auto generator van 14,2 volt standaard zijn. die 14,2 volt doet nooit ergens kwaad.
Het is spul wat lang meegaat en weinig garantieklachten oplevert.

Een accu accepteert een zekere hoeveelheid Amperes bij die 14,2 volt.
Wil je meer laden, dan is de enige mogelijkheid de spanning omhoog.
Met de wat verbeterde loodaccu´s is dat tegenwoordig 14,4 volt.
De accu begrenst dan simpelweg de stroom.
Bij een bepaald vermogen generator/lader hoort een bepaald vermogen van de accu. In de bijsluiter staat dan ook: "Geschikt voor xxAh tot XXAh accu". Een 5000 Ah accu moet je niet met een 30A generatortje gaan laden, en zeker niet met krappe koeling.

Die "slimme" regelaars verhogen de laadspanning en daarmee de laadstroom.
Ze gaan dichter bij de toelaatbare limit zitten. Daarom moeten ze ook de accu temperatuur in de gaten houden.
Er is best wat ruimte tot die toelaatbare grens, maar we willen altijd het onderste uit de kan. En dan valt soms het deksel op de neus.

Mij mening is dat je de zaken op elkaar aangepast moet houden en ruim afstand moet bewaren tot de kritieke grens als je probleemloos varen wilt.
In getallen uitgedrukt zou ik stellen dat je met een 60A generator zeker niet meer dan 600Ah accu moet willen laden, die 10 % ongeveer. En niet over die 14,4 volt als maximum laadspanning moet gaan.

Met de nieuwe Lthium accu´s opent zich een nieuw terrein.
Het staat allemaal nog in de kinderschoenen en is nog even afwachten tot het zich bewezen heeft.
Kijk maar eens naar de bevindingen van Peper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 02 mrt 2014 13:21 #491754

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
3Noreen schreef :
Helaas kan ik niet bevestigen dat “echte” dynamo’s het langer vol houden in een redelijk goed geventileerde motorruimte van een zeil boot. Mijn boot heeft een rond 100 mm geforceerde ventilatie met buitenlucht en een dynamo van één van de boven genoemde merken. Verder kan ik ook niet bevestigen dat accu's geen hoge stroom aan kunnen. Mijn 240Ah agm’s staan nu vanaf 2006 in mijn boot. Krijgen een keer of 20 per jaar een behandeling met 90A voor een uur of anderhalf.
Stroom draaien met een 16kw diezel en dan slechts een zielige 100 watt naar de accu’s brengen is wat mij betreft geen optie.

Overigens de volgende accu’s worden lithium-ion. Kan er een nog hogere laadstroom in. :laugh:

Waar de essentie om gaat is dat bij hoge laadstromen het uiteindelijke rendement minder is dan bij kleinere langdurige laadstroompjes.
Alhoewel dat met AGM accu's al weer beter is dan met lood-zuur gevulde accu's
Ik zeg niet dat de accu's eerder stuk gaan oid.

Over je dynamo snap ik niet je noemt dingen op die je niet kan bevestigen, maar wat??
Is je dynamo stuk, doetie het nog? niet erg duidelijk
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 mrt 2014 13:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 04 okt 2018 17:54 #984956

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Even een kanttekening over speciale regelaars (Sterling) voor dynamo’s
Ik heb tot nu toe drie verbrande dynamo’s en diodeblokken bij de hand gehad.
In alle gevallen was dat een combinatie van een opgepepte 55 Amp dynamo in combinatie met een Sterling regelaar en een forse accubank van 300 AGM.
Het diodeblok zat in de motorruimte gebouwd.

De Sterling regelaar regelt op naar de maximum mogelijke laadstroom, en als het warm weer is en de AGM was behoorlijk leeg, dan wordt binnen korte tijd (een half uur) de dynamo en de diodebrug (of de diodes in de dynamo) zo heet dat de levensduur sterk verkort wordt.

Kortom hetbheeft wel degelijk zin om bij het toepassen van een Sterling laadregelaar een 80 Amp dynamo van een betrouwbaar merk te monteren, die kan net wat meer hebben bij langdurig hoge stromen. En het (conventionele) diodeblok vervangen door een FET exemplaar of een intelligent scheidingsrelais.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: andere zwaardere dynamo plaatsen. 04 okt 2018 19:49 #984984

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Je bevestigd wat ik al schreef, dat een sterling regelaar dus niet geschikt is voor een standaard autodynamo. die zijn qua warmte huishouding zó krap gedimensioneerd dat je er echt niet meer uit moet persen dan ze standaard doen.

Al;s je met een speciale regelaar ook nog eens de veldspanning gaat opjagen boven normaal, zal de dynamo zeker meer stroom geven, maar ook veel meer warmte dissiperen in de wikkelingen en dioden.
Voor de gewone gebruiker is het natuurlijk niet weggelegd om FETdioden te plaatsten of scotky dioden.
Ook is de gemiddelde machine hok op een jacht véél te warm. Bij 20 graden kan het lang aan, maar weet zeker dat bij veel schepen 50-70 graden geen zeldzaamheid is.
Uit voorzorg bij lange reizen moet je dus je dynamo zelfs wat afschalen om de boel zeker heel te houden.

Zie ook het draadje over schroefas dynamo's wat ik al 25 jaar geleden daarover schreef.

Een sterling is dus leuk voor kort tijd, maar wel het begin van ellende bij lange ritten.
Dan kan je beter een 160A dynamo op 100A instellen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 okt 2018 19:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 04 okt 2018 20:35 #984994

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
En ook met grotere dynamo’s oppassen
Mijn 150-160 amp dynamo is ook defect gegaan , ik denk ook door de sterling externe regelaar?

Omstandigheden waren ook wel ietjes extreem (60/70 graden in de motor ruimte), 500 ah uur bank die niet zo best meer was en behoorlijk leeg , en ook met een geforceerde koeling op de dynamo begon deze te stinken (de typische ‘verbrandde electronica / koperdraad etc’ geur en lamgdurig motoren (24 uur of zo ivm absolute wind stilte)

Toen ik het begon te ruiken brandde de ‘overtemp’ leds op de sterling regelaar wel , maar hij heeft denk ik te laat de dynamo / laad proces uitgeschakeld ?

Dynamo losgehaald (v-snaren los)

Maar toen was het al gebeurt , grote dynamo overleden , kleine (normale) werkt gelukkig nog en kan ik gebruiken dmv een schakelaar om ook de huis bank (bij) te laden

De grote dynamo is nog niet hersteld/vervangen , misschien in Las Palmas of Kaap Verdie
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 04 okt 2018 20:36 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 05 okt 2018 06:20 #985014

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Ik schrijf ook afschalen, dus minder stroom uit een zwaardere dynamo. Alleen dan kan je het thermisch redden.

Je kan ook een laadgenerator gebruiken, dat zijn industriele generators die rustig 100-800A leveren en de warmte gewoon kunnen beheersen. die vindt of vondt je in de scheepvaart, b.v. bij Bakker sliedrecht.

Maar ja, ook in de jachten wereld: onbekend maakt onbemind.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 05 okt 2018 06:58 #985018

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
De natuurkundige wetten werken tegen. Thermodynamisch is er heel weinig marge om in een motor
ruimte van een klein schip een luchtgekoeld apparaat van enige omvang voldoende koeling te geven. Een energiebalans opstellen leert snel de beperkingen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 05 okt 2018 07:29 #985027

3Noreen schreef :
De natuurkundige wetten werken tegen. Thermodynamisch is er heel weinig marge om in een motor
ruimte van een klein schip een luchtgekoeld apparaat van enige omvang voldoende koeling te geven. Een energiebalans opstellen leert snel de beperkingen.

Je kunt natuurlijk een ventilatieslang naar de dynamo leiden en daar voro de fan aansluiten en zo lucht laten aanzuigen van buiten. Ik neem tenminste aan dat je de dynamo bedoelt.
En v.w.b. de laadstroomverdeler , die hoort eigenlijk niet in de motorruimte thuis , zeker niet als het een gewone diodesplitter is met zijn behoorlike voltverliezen en dus navenante warmteontwikkeling.Staat trouwens i.h.a. in de manual .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 14 aug 2021 09:35 #1314799

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5176
Even een korte vraag. Nu einde vakantie, bijna thuis, laad de dynamo mijn accu's niet meer. Hé ik eerder 1 keer gehad en na verloop van tijd werd het vanzelf opgelost. Als ik de dynamo vervang, ik vermoedt origineel bij de motor geleverd 25 jaar geleden (Bosch), en ik moet 4x 110 service, 2 x 55 boegschroef en 1 x 80 startaccu laden. Wat adviseer je voor een generator? Is dat eenvoudig zelf te doen?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 14 aug 2021 11:59 #1314830

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Kock1964 schreef :
Even een korte vraag. Nu einde vakantie, bijna thuis, laad de dynamo mijn accu's niet meer. Hé ik eerder 1 keer gehad en na verloop van tijd werd het vanzelf opgelost. Als ik de dynamo vervang, ik vermoedt origineel bij de motor geleverd 25 jaar geleden (Bosch), en ik moet 4x 110 service, 2 x 55 boegschroef en 1 x 80 startaccu laden. Wat adviseer je voor een generator? Is dat eenvoudig zelf te doen?
René

Voor wat het waard is heb ik slechte ervaring met Balmar.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 14 aug 2021 12:39 #1314839

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5176
Ik dacht toch weer aan een Bosch, maar dan een zwaardere.
René.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 14 aug 2021 13:33 #1314852

Houd er wel rekening mee dat een zwaardere dynamo op een gegeven moment niet meer aangedrven kan worden door één v-snaal maar dat er een dubbele op moet of een multiriem met daarbij natuurlijk ook de benodigde andere poelies.
Daarnaast zul je mogelijk de dynamosteunen moeten aanpassen omdat je anders de kans loopt dat die op een gegeven moment breken door de hogere krachten die er op komen.
Met dat soort problemen krijgen ook rallyrijders nog al eens te maken als ze vanwege de hoeveelheid extra schijnwerpoers een zwaardere dynamo nodig hebben.
Ik heb zelf ( of liever gezegd mijn vader de die wage had getuned voro die rally) eens meegemaakt dat een deelnemer van de tulpenrally begin zestiger jaren na twee dagen moest opgeven vanwege afgebroken dynamosteunen waarvoor hij uiteraard geen reserve bij zich had .
Een ander mogelijk optredend probleem kan de warmetontwikkelijng van een grotere dynamo zijn omdat die immers niet , zoals in een auto , door de ventilator en de rijwind gekoeld wordt .
Daarnaast kost het uiteraard ook extra motorvermogen en brandstofverbruik wat ook ten koste gaat van het beschikbare vermogen voor je schroef .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 14 aug 2021 14:14 #1314855

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5176
Dus Ad, je advies is 'blijf bij dezelfde'? Of ietsje niet als die maar past. Bijvoorbeeld 60 of 65 ampér.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 14 aug 2021 14:16 #1314856

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5176
Overigens laadde het geheel de accu's weer bij, hij deed het ineens weer, maar ipv 15/20 Ampere nog geen 1 Ampere per uur.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere zwaardere dynamo plaatsen. 14 aug 2021 14:37 #1314857

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Kock1964 schreef :
Even een korte vraag. Nu einde vakantie, bijna thuis, laad de dynamo mijn accu's niet meer. Hé ik eerder 1 keer gehad en na verloop van tijd werd het vanzelf opgelost. Als ik de dynamo vervang, ik vermoedt origineel bij de motor geleverd 25 jaar geleden (Bosch), en ik moet 4x 110 service, 2 x 55 boegschroef en 1 x 80 startaccu laden. Wat adviseer je voor een generator? Is dat eenvoudig zelf te doen?
René

Effectief laad je dan alleen de 4x110 accu’s. Ga maar na: start accu wordt nauwelijks belast en is in no time weer vol. Boegschroefaccu, worden iets meer belast, zeker bij sluispassage of veel windsituatie in een lastig hoekje. Maar dan nog. Enkele seconden per keer, 5 minuten in totaal hooguit? Zelfs als een boegschroef 100A trekt gebruikt hij in die 5 minuten 8 a 9 Ah. En, 9 van de 10 keer draait je motor al. Duurt iets langer om te laden, maar dat zakt al snel terug.
Hou je 440/2= 220A over bij volledig lege accu’s. Komt dat voor? En hoe lang vaar je op de motor in zulke situaties? Daarna aan de walstroom?

Een stapje zwaarder, meer niet. En dan nog: door de interne weerstand bij een accu die geladen wordt zakt vrij snel de maximale stroom die hij kan opnemen. Draait je dikke dynamo alsnog op halve kracht.

Wat is nu het Max vermogen dat je dynamo kan leveren?
Laatst bewerkt: 14 aug 2021 14:38 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl